Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 62 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Mijn fiets heb ik al eerder laten zien. Er ontstond niet alleen een discussie over de voorkeur voor een horizontale buis of sloping frame (is inmiddels afgesplitst), ook was men verbaasd over de hoogte van mijn stuurtas. De eerste foto laat de hoge tas zien aan het Koga/ITM vlinderstuur.

Afbeelding

Ik heb al eerder eens wat gevraagd over sturen en verzoop vervolgens onder de meningen die loskwamen. Door mijn wens mijn handen niet aan een recht stuur te hebben, maar onder een kleine hoek en de behoefte af en toe mijn handen te kunnen verplaatsen, ben ik afgegaan op een stuur waarnaar ik al heel lang nieuwsgierig was: de Koga Dali. Zit nu op mijn fiets.

Afbeelding

Zoek de verschillen. De eerste indruk is goed, stuurt ook directer. Ik ben nog wat aan het experimenteren met de juiste hoek van het stuur, juist voor mij dus.

Gr. Arno.
Stukken beter :D
Wat ik niet begrijp dat je zo klein lezyne pompje meeneemt. Dit omdat ik zo naar de fiets kijk een aantal extra gram van een pomp met grotere luchtkamer weinig uitmaakt. Voordelen zijn legio van een echte pomp tov zo'n ultralight, gepromoot pompje...
kenben schreef:Wat ik niet begrijp dat je zo klein lezyne pompje meeneemt. Dit omdat ik zo naar de fiets kijk een aantal extra gram van een pomp met grotere luchtkamer weinig uitmaakt. Voordelen zijn legio van een echte pomp tov zo'n ultralight, gepromoot pompje...
Of dit pompje gepromoot is, weet ik niet. En wat is daar overigens mis mee? En wat wordt er niet gepromoot, ook op dit forum? Het is een prima pompje dat binnen no-time een band voorziet van lucht met veel druk. Een grote Topeak zal vast wat minder zweet kosten en zijn zeker heel goed, misschien wel beter.
Dit pompje zat al op mijn vorige fiets, waarom dan een nieuwe kopen? Met een gemiddelde van 2 lekke banden per jaar zit dit pompje prima op deze wat zwaardere (en ondergewaardeerde) fiets.

Ik ben er tevreden mee.

Gr. Arno
Zo'n klein pompje is echt prima, alleen voor lange vakantie's e.d. is het eventueel te overwegen om een pomp met manometer mee te nemen; ik heb goede ervaringen met de topeak turbo morph.

De fiets wordt denk ik niet ondergewaardeerd maar wel overgewaardeerd door de fabrikant (prijs ;-)), belangrijkste is en blijft dat je er goed op kunt fietsen en dat de geometrie bij je houding past!
Glika schreef:Met een gemiddelde van 2 lekke banden per jaar zit dit pompje prima op deze wat zwaardere (en ondergewaardeerde) fiets.
Tjonge Arno, het plezier om nog wat over je fiets te schrijven, zou je vergaan.
Ik ben er tevreden mee.
En dat is wat telt! Heel veel plezier gewenst met je fiets, ik hoop dat het nieuwe stuur goed bevalt.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
Glika schreef:Met een gemiddelde van 2 lekke banden per jaar zit dit pompje prima op deze wat zwaardere (en ondergewaardeerde) fiets.
Tjonge Arno, het plezier om nog wat over je fiets te schrijven, zou je vergaan.
Ik ben er tevreden mee.
@Carl: met de aanschaf afgelopen jaar van deze 2de hands fiets uit 2001 ging er een wereld voor mij open. Tweevoudig welteverstaan. Bij de ontdekking van de Wereldfietser werd ook nog eens mijn horizon verbreed. Elk draadje lees ik van voor naar achter en leer van al die informatie. Naast het lezen probeer ik ook deel te nemen aan de discussies. Ging ik voorheen met de rugzak de horizon tegemoet, nu per fiets. Fantastisch!
Door actieve deelname aan het forum krijg je ook veel reacties. Niets mis mee natuurlijk. Goed zelfs. Maar veel reacties lijken een ondertoon te hebben van anti-Koga. En dat terwijl er Koga en Koga is. Laten wij eerlijk wezen: Koga heeft ook veel goede modellen geproduceerd, daarnaast ook 13 in een dozijn modellen. Maar welk merk is feilloos?

Ik ben trots op mijn fietsje. Het brengt mij van A naar B, met volle bepakking en zwaar aan het gewicht. Over dezelfde route als de high tech fiets met lichtgewicht bepakking. En zolang mijn fietsje dat doet is het een topfiets!

Carl, ik zou in feite een ieder met high tech moeten uitlachen. Mijn fiets was 350,=. Vele vaste schrijvers met high tech en neusje van de zalm naven en pompen zijn heel wat meer kwijt. En dat terwijl wij op de routes onderweg hetzelfde zien.
Wat blijft is dat ik soms de ondertoon toch wat elitair vindt. Voor mijn rugzak reed ik door Europa met een BSA stadsfiets, 3 versnellingen SA, krantentassen met daar bovenop een loodzware katoenen legertent. Maar toen trok mijn lichaam dat nog.
Dus nu, jaren ouder, met de WT en ander low-budget spul. Sommigen hebben het breed, anderen iets minder. Maar ook zij komen overal. En is dat niet wat ons bind in deze club?

Ik schrik zelf nu even van mijn reactie. Ach, heeft Freud ook weer iets te ontrafelen.

Gr. Arno.
Je hebt helemaal gelijk: het kan vaak ook veel goedkoper. Daarom ook heb ik mijn tekst geschreven over de eerste fietsvakantie. In die tekst beveel ik ook juist oudere Koga's aan als een prima tweedehands koop.
De kritiek op Koga gaat denk ik vooral over de hoge prijs en dominantie van de marketingafdeling. We krijgen hier nogal eens onervaren mensen die absolutuut een dure Koga Bling willen hebben terwijl ze voor dat geld iets beters kunnen kopen. Maar dat geldt dus niet voor de tweedehands markt.
Wim
Inmiddels is de fiets voorlopig helemaal af. Nu met recht stuur, bar-ends, een lichte naaf met quick-release ipv een dynamonaaf (daardoor 605 gram lichter) en Schwalbe Marathon banden ipv Conti.
Hij lijkt niet meer echt op de fiets die ik kocht; is wel precies even zwaar gebleven:
Afbeelding
Leon
Leuk accent die rode bidonhouders :D


Oops, nu de grote foto gezien en ze zijn paars :oops:
Mooi ding, het verzet lijkt mij wel aan de kleine kant :?: Ga je de bidonhouders nog ont-roze/paars-en? :lol: Wat was/is de reden om de spatborden eraf te slopen?
Matthie9000 schreef:Mooi ding, het verzet lijkt mij wel aan de kleine kant :?: Ga je de bidonhouders nog ont-roze/paars-en? :lol: Wat was/is de reden om de spatborden eraf te slopen?
idd, ik zou ook een lichtere kleur nemen, scheelt weer een paar gram.
En je bent nog vergeten die achterdrager horizontaal te zetten ;) En waarom geen voorlicht, maar wel een achterlicht?
kenben schreef:Wat ik niet begrijp dat je zo klein lezyne pompje meeneemt. Dit omdat ik zo naar de fiets kijk een aantal extra gram van een pomp met grotere luchtkamer weinig uitmaakt. Voordelen zijn legio van een echte pomp tov zo'n ultralight, gepromoot pompje...
De afgelopen jaren heb ik heel wat van die mini-pompjes uitgeprobeerd. De één nog duurder (want zogenaamd beter, en óók nog lichter!) dan de ander, en geen van alle bevielen ze uiteindelijk écht goed. Je pompt je een ongeluk en dan zit er nog te weinig lucht in je band.

Nu fiets ik, lekker ouderwets, hiermee rond. Kost geen drol, is zowaar nog lichter dan de meeste hi-tech minipompjes en in een paar slagen zit er weer lucht in de banden.

.tsooJ
[quote="Leon"]quote="Matthie9000"
>het verzet lijkt mij wel aan de kleine kant
Max 42-11 is zwaarder dan 42-13 op mijn 28", dat was meer dan genoeg.

> :?: Ga je de bidonhouders nog ont-roze/paars-en? :lol:
Nee!

>Wat was/is de reden om de spatborden eraf te slopen?
Gewicht en knap onhandig als de fiets in de auto moet.

Quote AB
>idd, ik zou ook een lichtere kleur nemen
De keuze was vrij beperkt, net als bij een T-ford.

>En je bent nog vergeten die achterdrager horizontaal te zetten ;)
Jij zit vooraan in de klas zeker :wink:

>En waarom geen voorlicht, maar wel een achterlicht?
Zaklamp past op stuur. Ongeveer zo:
Afbeelding
Leon schreef: Gewicht en knap onhandig als de fiets in de auto moet.
Demonteer je bij het inladen van je fiets dan ook de voordrager? Het ziet er natuurlijk wel stoerder uit zonder spatborden, maar gezien de kleur van je bidonhouder zal het je daar vast niet om te doen zijn :). Als je alleen op asfalt rijdt (gezien je bandenkeus) lijkt het me verstandiger om met spatborden te rijden. Natte wegen zijn lastig te ontwijken en meester Marten claimt zelfs een langere levensduur van het balhoofd :). Ga je met die "desert warrior" alleen maar in droge woestijnen fietsen?
En hoeveel win je ermee in gewicht op het totaalgewicht? Je gaat nou niet bepaald lightweight met zo'n voordrager en zijtassen.
Ah dan snap ik het verzet; het zag er (voor) alleen zo klein uit in vergelijking met die andere foto!

Ik hoop dat je niet tijdens de eerste de beste tocht eenzelfde ervaring krijgt als ik een paar maanden geleden:

Afbeelding
de achtervork is verchroomd en bij vertrek glimde alles

Damn wat was alles smerig (na 1 tochtje)... :oops: :lol:
Leon schreef:
Zaklamp past op stuur. Ongeveer zo:
Afbeelding
Leon niet om het een of ander maar ik hoop niet je in het donker tegen te komen. Met zo'n zaklampje voldoe je weliswaar aan de wettelijke eis om in het donker verlichting te voeren maar je valt alleen op voor de mensen die je van voren naderen. Van de zijkant zie je pas dat jij er aan komt als het al (bijna) te laat is (zeker op slecht verlichte wegen). Weten ze wel dat jij het bent.
Om nog maar te zwijgen van de verblinding waar je tegenliggers op trakteert.

.tsooJ
Leon schreef: Afbeelding
Welk stuur is dat eigenlijk Leon. Ziet er interessant uit?
pascoa schreef:
Leon schreef: Afbeelding
Welk stuur is dat eigenlijk Leon. Ziet er interessant uit?
Het is gewoon een vrijwel recht stuur met bar ends. Die bar ends worden niet meer gemaakt, en die van mij zijn niet te koop :D .
Leon