Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 150 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
non-fixie schreef:
do 02 jul, 2020 22:22
Onze keuze voor een weekje fietsen in de Provence deze week. Een Belgische en een Oostenrijker.
Wat geweldig mooi. smullen.

Alleen die ergopowers, komt dat wel door de keuring... :wink:

Edit: alhoewel begin jaren '90, moet kunnen, geen idee?
Grandonneur schreef:
do 02 jul, 2020 23:04
non-fixie schreef:
do 02 jul, 2020 22:22
Onze keuze voor een weekje fietsen in de Provence deze week. Een Belgische en een Oostenrijker.
Wat geweldig mooi. smullen.

Alleen die ergopowers, komt dat wel door de keuring... :wink:

Edit: alhoewel begin jaren '90, moet kunnen, geen idee?
Dank je! Het leuke van je eigen fiets is dat je ermee mag doen wat je wilt. :)

In het geval van deze Austro-Daimler uit ca. 1980 dus een Shimergo-experiment: 9-speed Chorus-bediening met een Shimano SIS achterderailleur en een 6-speed Maillard freewheel. Werkt heel prima.
Slow Cycling
Met uitzicht tot aan de horizon, een open omspanning boven me, met mijn hele huisraad op mijn rug, strijk ik neer waar ik maar wil...

Bijlagen

BartO schreef:
vr 03 jul, 2020 22:01
Slow cycling
Met uitzicht tot aan de horizon, een open omspanning boven me, met mijn hele huisraad op mijn rug, strijk ik neer waar ik maar wil...
Ik zou als ik dat zo zie toch eens aan banaantassen gaan denken, ook al heb je een onderstuur, nu zit er wel heel veel gewicht (of volume) achterop.
Screenshot_20200711-120746_Gallery.jpg
Genesis Longitude :)
Die gaat als de brandweer 8)
Heel mooi! Hoe is de stabiliteit van de "zadelpentas"?
Shadow schreef:
za 11 jul, 2020 16:14
Die gaat als de brandweer 8)
Je bent al de tweede die 'm rood vindt, ik was toch best overtuigd dat'ie oranje was ;)

geelfietsje schreef:
za 11 jul, 2020 17:52
Heel mooi! Hoe is de stabiliteit van de "zadelpentas"?
Dank!

Ik vind de zadeltas met mijn belading nog best zwabberen inderdaad.

Maar waar die bidonhouders aan zitten is een Woho Anti Sway, dat scheelt echt een hoop vind ik:

https://bikepacking.com/news/woho-saddl ... tabilizer/
Ik doelde meer op de brandstof fles onderaan :lol:
Jurr schreef:
za 11 jul, 2020 12:09
Genesis Longitude :)
Grote cool 8) . Vraag me nu al een tijdje af, toch maar eens de vraag stellen: wat is de reden voor deze bikepacking set-up ten opzichte van achtertassen aan een drager? Ik tel best wat nadelen aan dit. Eigenlijk: waar rijd je hier zoal mee?
Grandonneur schreef:
za 11 jul, 2020 20:51
Grote cool 8)
Dank!

Grandonneur schreef:
za 11 jul, 2020 20:51

wat is de reden voor deze bikepacking set-up ten opzichte van achtertassen aan een drager? Ik tel best wat nadelen aan dit.
Wat tel je als nadelen?

'k Reed eerst met twee Front Rollers achterop, die wilden er na bepaalde vlucht-elementen toch nog wel eens af stuiteren ondanks dubbele tashaken en een extra spanband.

Vervolgens de tent naar voren gehaald voor betere gewichtsverdeling, en de Front Rollers opgedeeld in frametas en zadeltas.

Omdat de frametas in het frame kwam de bidonhouders naar de voorvork gehaald met 2x950ml op de voorvork en naast de zadeltas op de Woho Anti Sway 2x550ml. Alleen de brandstoffles is blijven zitten onder de onderbuis.

Maar ik kan er ook zo weer een bagagedrager op monteren als ik extra ruimte nodig zou hebben. Voorop zou zelfs nog een Tubus Duo kunnen door de bevestiging die ook aan de binnenkant van de vork zit.

Grandonneur schreef:
za 11 jul, 2020 20:51

Eigenlijk: waar rijd je hier zoal mee?
Overal wel, maar het liefst onverhard uiteraard. Met alleen maar verhard kun je beter ander rubber kiezen dan deze 29x2.6 voor en 27.5x3.0 achter met noppen.
Jurr schreef:
za 11 jul, 2020 12:09
Genesis Longitude :)
Supermooi ding weer! Benieuwd wat je ervan vindt tov de Kona.
Jurr schreef:
za 11 jul, 2020 21:08
Wat tel je als nadelen?

'k Reed eerst met twee Front Rollers achterop, die wilden er na bepaalde vlucht-elementen toch nog wel eens af stuiteren ondanks dubbele tashaken en een extra spanband.
aha, vlucht-elementen, dat is wel een hint :lol:

ik tel, min-of-meer in volgorde van aflopende nadeligheid,

-gewiebel van de zadeltas. Heb ik mee gereden, het beviel me niet.
-been tegen die zadeltas zwiepen bij op- afstappen.
-besturing onder invloed van de stuurtas (trek van kabel/spanbandjes, massa)
-je fiets niet meer op kunnen pakken in de driehoek.
-aldaar geen bidons meer voorhanden.
-beperkte capaciteit (voor proviand etc)
-slijtage van de banden aan het frame
-steeds weer al die banden moeten los-vast maken
-best een aardige investering
Velotraumer schreef:
za 11 jul, 2020 21:29

Supermooi ding weer! Benieuwd wat je ervan vindt tov de Kona.
Dank! Ben ook benieuwd! Voor een beter vergelijk zou ik wel nog even een 27.5+ voorwiel hierin moeten hangen, afmontage is verder gewoon hetzelfde als wat ik op m'n Kona frame had geschroefd (:
Grandonneur schreef:
za 11 jul, 2020 21:34

gewiebel van de zadeltas. Heb ik mee gereden, het beviel me niet.
Ik vond het ook een gewiebel ja, dat beugeltje om 'm te stabiliseren vind ik best een welkome optie. Al zijn er natuurlijk meer opties te krijgen. Soms komt er bijna een bagagedrager aan de zadelpen ;)

https://www.cyclingabout.com/stabilized ... -supports/
Grandonneur schreef:
za 11 jul, 2020 21:34

been tegen die zadeltas zwiepen bij op- afstappen.
Geen last van eigenlijk, ik stap eigenlijk altijd op door met m'n linkervoet op m'n pedaal te gaan staan en dan in die trapbeweging m'n rechterbeen over het zadel + tas heen te bewegen.
Grandonneur schreef:
za 11 jul, 2020 21:34

besturing onder invloed van de stuurtas (trek van kabel/spanbandjes, massa)
Er zitten best aardige waslijnen op aan kabel en leiding inderdaad. Zeker zonder stuurtas optisch voor sommigen niet erg fraai. Maar vrij lopen ze wel. Na al die jaren met achtertassen voor mij een mooi moment om de Rohloff schakelkabels eens te vervangen.
Grandonneur schreef:
za 11 jul, 2020 21:34

je fiets niet meer op kunnen pakken in de driehoek.
Aan de zitbuis net boven de trapas is 'ie best prima te tillen.
Grandonneur schreef:
za 11 jul, 2020 21:34

aldaar geen bidons meer voorhanden.
Ach, die zitten nu aan de voorvork. Wel fijn om off road daar een paar goede bidonhouders te nemen, anders willen ze wel eens een eigen weg zoeken...
Grandonneur schreef:
za 11 jul, 2020 21:34

beperkte capaciteit (voor proviand etc)
Voorin heb ik alleen m'n tentje zitten, kan bij meerdere dagen zonder bevoorrading daar best nog wat kwijt. Fuel tank doet ook nog wel wat, en ook de frametas en achtertas zijn nog niet helemaal vol. Al lijkt een setje feedbags aan het stuur me ook wel wat om daarin nog wat meer marge te hebben.

Grandonneur schreef:
za 11 jul, 2020 21:34

slijtage van de banden aan het frame
Ik zou nog met beschermende tape kunnen gaan werken bijvoorbeeld, maar ik vind het wel prima zo. Had 'ie maar geen fiets moeten worden maar tuinhek ofzo ;)
Grandonneur schreef:
za 11 jul, 2020 21:34

best een aardige investering
'k Vind het wel fijn dat m'n frametas nog niet op maat hoeft, dat zou nog wel eens prijzig kunnen worden. Bij deze van Ortlieb vind ik de passing voor mij goed genoeg. Overigens gewoon op marktplaats gevonden allemaal net als de rest van de fiets, 'k vind het nieuw allemaal ook best prijzig.
Jurr schreef:
za 11 jul, 2020 21:08
Omdat de frametas in het frame kwam de bidonhouders naar de voorvork gehaald met 2x950ml op de voorvork en naast de zadeltas op de Woho Anti Sway 2x550ml.
Grote mjam mjam-fiets, vooral ook met de Rohloff :D

Hoe gaat het drinken onderweg? Ik merk dat alleen een frame-bidon goed (en "blind") te pakken is (of ik moet een feedbag er voor gaan gebruiken maar daar kan hij uit stuiteren (of steeds openen en sluiten wat omslachtig is)). Of heb je (ook) een drinksysteem?

En waarom voor/achter verschillende wiel/bandenmaten? Lijkt nu meer op een crossmotor (da's positief bedoeld) :D
Fedor schreef:
do 16 jul, 2020 09:30

Hoe gaat het drinken onderweg? Ik merk dat alleen een frame-bidon goed (en "blind") te pakken is (of ik moet een feedbag er voor gaan gebruiken maar daar kan hij uit stuiteren (of steeds openen en sluiten wat omslachtig is)). Of heb je (ook) een drinksysteem?
Dank!

Een heel stuk beter sinds de mounts aan de voorvork niet recht aan de zijkant zitten maar meer naar achteren. Op m'n Kona verdwenen de bidons aan de vork achter m'n stuurrol, nu kan ik ze precies zien tijdens het fietsen. Ook die achter m'n zadel zijn prima te bereiken tijdens het fietsen.
Fedor schreef:
do 16 jul, 2020 09:30

En waarom voor/achter verschillende wiel/bandenmaten? Lijkt nu meer op een crossmotor (da's positief bedoeld) :D
Het is maar voor tijdelijk, heb een 27.5" wiel alleen met Boost naaf liggen. Dit is nog QR, en zo prima als tijdelijke oplossing. Rijdt helemaal niet verkeerd eigenlijk =)
Jurr schreef:
do 16 jul, 2020 11:08
Dit is nog QR, en zo prima als tijdelijke oplossing.
Past dat dan (neem aan dat de vork voor steekas is)?

Bidons meer naar achteren op de vork is idd handig :) maar het blijft wat meer "naar voren reiken". Lukt bij mijn bidons overigens ook (ik wissel de (dan lege) framebidon met een vorkbidon onder het rijden) maar voor regelmatig pakken (ik drink nogal veel ;)) is het wat omslachtig ;)

Ik zit nog een keer naar je fiets te kijken... het maffe is dat ik een onbepakte fiets met een dergelijk "klein / behoorlijk sloping" frame minder mooi vind, maar met bepakking valt echt alles op zijn plaats. Dus je weet wat je te doen staat ;)
Fedor schreef:
do 16 jul, 2020 12:06

Past dat dan (neem aan dat de vork voor steekas is)?
Nee, deze vork is nog QR. Volgende vork wordt Boost. Vork ligt al klaar, naaf ligt al klaar, alleen nog even een wieltje ervan laten maken :)
Fedor schreef:
do 16 jul, 2020 12:06

maar voor regelmatig pakken (ik drink nogal veel ;)) is het wat omslachtig ;)
Ja, ik voel me ook af en toe net een waterdrager. Maar ook ik heb veel dorst. Wel de achterste bidons nu met spanbanden extra vast gezet, die willen met een leuke technische offroad afdaling wel eens hun eigen weg kiezen. Zonde van de flow in de afdaling ;)
Fedor schreef:
do 16 jul, 2020 12:06

het maffe is dat ik een onbepakte fiets met een dergelijk "klein / behoorlijk sloping" frame minder mooi vind, maar met bepakking valt echt alles op zijn plaats. Dus je weet wat je te doen staat ;)
Met modder is 'ie het mooist ;) Work in progress.... (:
Jurr schreef:
do 16 jul, 2020 14:47
Wel de achterste bidons nu met spanbanden extra vast gezet, die willen met een leuke technische offroad afdaling wel eens hun eigen weg kiezen. Zonde van de flow in de afdaling ;)
Daarom gebruik ik de King Cage Iris (beetje bijgebogen) icm RVS bidons op de voorvork (los van de looks dan ;)). Bidons geven geen krimp en blijven vast zitten. Maar daarom ook wat lastig er uit te halen.