Pluim voor NS fietsenstalling Den Bosch

Af en toe wordt er door sommigen op dit forum gezeurd over NS fietsenstallingen (en andere dingen).

Ik wil mijn waardering uiten voor de investeringen die men in de fietsenstalling onder het NS station Den Bosch doet. Nog niet zo lang geleden was dit een vrij kleine stalling met oude rekken. Nu breidt men de ruimte enorm uit, door er een deel van de parkeergarage bij te trekken, nieuwe rekken te installeren, compleet met signalering, een extra toegang en toezicht op ordentelijk parkeergedrag. Hierdoor wordt het station voor forensen en dagjesmensen nog aantrekkelijker. Dus heb je als NS fietsforens iets te klagen, kom in Den Bosch wonen 8) (ook in andere opzichten aantrekkelijk)
Ik ken de fietsenstalling in Den Bosch maar het lijkt alsof daar verandering in moet komen ;-)

Volgens mij is de NS op vele plekken goed bezig wat betreft fietsenstallingen, ik ken Rotterdam CS en Utrecht CS en daar is het de laatste jaren/gaat het de komende jaren ook erg vooruit. Wel een beetje eigenbelang, maar toch, het kon een heel stuk slechter. Zogezegd, helemaal mee eens!

Als autorijder moet je toch wel een beetje jaloers worden op de fiets, veelal gratis stallen en dat dicht bij het station.
Ik vind het wel jammer dat het oude station van 's-Hertogenbosch, met het fraaie kloosterachtige uiterlijk, is gesloopt. Het zag er veel gezelliger uit. Daar kwam ik vroeger vaak, nu hoeft het voor mij niet meer. Er worden tegenwoordig alsmaar steeds lelijke gebouwen met ramen zonder hanekammen neergekwakt.
Aan de overkant stond er vlakbij de zuil met de draak een neo-gotische kerk met twee torens, ook al gesloopt.

Afbeelding
Was vroeger dan écht alles beter, Martin?
Travelmaster schreef:Was vroeger dan écht alles beter, Martin?
Het gaat mij niet om of het beter is of niet maar om het mooi zijn. Nederland is een land van fanatieke sloopvraatzucht. Als ik alle dorpen en steden vergelijk met foto's van vóór 1970, is het nog veel erger dan de oorlogsschade van WO II.
Ik vind het veel mooier om bijvoorbeeld in het puntgave historische Poolse Kraków of in het Italiaanse Firenze rond te fietsen dan in Rotterdam. Ik ben namelijk monumentenliefhebber.
Mooi is natuurlijk puur persoonlijk, maar eigenlijk ben ik het gewoon met je eens... :wink:
@Martin: In deze tijd was er nog niet eens een station ... http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezi ... -1.6552837.
En mocht je een liefhebber zijn dan heb ik ook nog wel beelden van de twee stations die aan jouw foto voorafgingen. Vooral het tweede zou je hart hebben gestreeld denk ik. De fietsenstalling op het station dat jij aanbiedt was niet echt goed toegankelijk met de fietsgoot langs het trappetje ...
Het door Martin getoonde station was een foeilelijk namaak gebouw. Bij mijn bezoek aan de stad Dresden een paar jaar geleden heb ik geleerd dat puntgave historische steden niet bestaan. Alle steden zijn organisch gegroeid en soms levert dat een mooi ensemble en soms is het foeilelijk. Veel historische panden die wij nu puntgaaf vinden zijn in het verleden oneindig vaan verbouwt en uitgebreid. Wat wij nu een modern gebouw noemen, is over 100 jaar een historisch gebouw en de tijd zal leren of de mensen die dan leven het "mooi" vinden. Het nieuwe station van Den Bosch is volgens mij een goed functionerend eigentijds gebouw wat een noodzakelijke brug slaat tussen oost en west en met een inderdaad hele mooie fietsenstalling.
Ik ben misschien wat sentimenteel, maar wat te denken van deze prachtige oude foto: de Vughterpoort van 's-Hertogenbosch vlak voor de sloop in 1875. Ongeveer waar nu het Wilhelminaplein is, voor het grote kantoorgebouw van Essent. Op de achtergrond 'De Molen van Esch', anno 1715 en in 1939 afgebroken. Er bestaan nu herbouwplannen voor deze molen!

Afbeelding

En de Delftsche Poort in Rotterdam in een schilderachtige omgeving, ongeveer waar nu de Pompenburg hoek Haagseveer is. Op 14 mei 1940 alles rücksichtlos plat gegooid. Doodzonde. In m'n prille jeugdjaren heb ik zelfs een groot brok puin van deze poort in mijn handen gehad!
Geheel rechtsonder rijdt een fietser voorbij....
Ik ben in bezit van diverse nieuw uitgegeven fotoboeken van Rotterdam van voor de oorlog, met een straal van 15 km rondom het oude centrum. www.uitgeverijvoet.nl en www.fotovanrotterdam.nl en dan praat ik nog niet over de beeldbank van Amsterdam, om je vingers erbij af te likken.

Afbeelding
Travelmaster schreef:Mooi is natuurlijk puur persoonlijk, maar eigenlijk ben ik het gewoon met je eens... :wink:
Hoewel smaak persoonlijk is, kun je over architectonische kwaliteit absoluut uitspraken doen. Station 's Hertogenbosch heeft daar niet veel van. Wat natuurlijk niks zegt over een comfortabele fietsenstalling.
Ik mag hopen dat ze op de locatie van de Vughterpoort iets beters verzinnen als het terugbouwen van iets wat er ooit heeft gestaan. Dat moeten ze maar in het Open Lucht Museum doen. Ik zie hier een mooie wolkenkrabber met onderdoorgang naar het "historische" centrum van Den Bosch wel zitten.
Van een Bosschenaar aan een Vughtenaar: :roll: :shock: :wink:
En ik mag hopen dat ze daar helemaal niets bouwen; hoogbouw hoort aan de andere kant van het station, toch? En daar is de fietsenstalling van een aanzienlijk mindere kwaliteit.
Arno, ik dacht een mooie toren met poort, dan kunnen jullie ons indien gewenst mooi buitenhouden :D .
Hallo Bert van Sprang,
Als Vughtenaar herken je dit vast wel. Hier een sfeervolle foto van het Marktveld in Vught, op 7 april 1969 vanuit mijn fiets gefotografeerd. Ik was toen 18 jaar. Men kan in één oogopslag zien, dat het echt Brabants is. Op de achtergrond verrijst de imposante Sint-Petruskerk uit 1884. De meeste panden op mijn foto zijn nu gesloopt en vervangen door lelijke nieuwbouw; alles lijkt tegenwoordig op elkaar in Nederland, dat gevaarlijk aan het ‘vervlakken’ is, zonder rekening te houden met streekeigen bouwstijlen. Ook de grote bomen, die op mijn foto lange schaduwen op de bestrating werpen, zijn nu verdwenen. Vergelijk deze foto maar met de huidige situatie op Google Streetview. Van de drie 'ringen' rondom de waterpomp is er nu één over. Ik ben trots op deze mooie foto. Als je al 47 jaar lang fietst in veel verschillende gebieden zoals ik, maak je veel veranderingen mee.

Afbeelding
Even terug naar de huidige tijd, door een aanrijding met een persoon kon ik afgelopen donderdag niet rechtstreeks van Rotterdam naar Boxtel maar moest het via Utrecht. Omdat ik toch al te laat was besloot ik in 's-Hertogenbosch uit te stappen en de rest te fietsen maar niet voordat ik het station had verkend.

Vanaf het perron met de lift omhoog had je uitzicht op de fietsstalling aan de achterkant van het station:
Afbeelding
Ongeveer 420 plekken

Afbeelding
Onder de passerelle nog ongeveer 100 + 160 plekken

Aan de voorzijde aangekomen de fiets geparkeerd op het deel voor kort parkeren (30 minuten volgens het bord) maar dat behoorlijk last had van weesfietsen en ik denk dat mijn fiets de enige was die binnen 30 minuten weer weg was. Goed idee zogezegd maar de uitvoering is problematisch.
Afbeelding

Dan de ingang van de ondergrondse fietsenstalling:
Afbeelding
Er staan duidelijke borden en op de helling is het asfalt rood, maar het zou goed zijn als het pad ernaar toe ook rood werd uitgevoerd.

Bij binnenkomst langs de fietsenmaker en dan rechts de bromfietsen met daarachter (rechts) denk ik het nieuwe deel:
Afbeelding

Het bestaande deel met een vertrekmonitor:
Afbeelding

Lekker hoog en licht:
Afbeelding

Wat me op viel is dat alle fietsstallingen overvol waren, is fietsen zo veel populairder geworden sinds Mark naar 's-Hertogenbosch is verhuisd? ;-)

In 2008 is de stalling vernieuwd en een enquette uitgevoerd en toen leek de stalling ook al vrij vol te zitten. Verder stond er toen een geurmachine, ik heb er niets van gemerkt, staat die er nu nog steeds?

Allemaal etage-stallingen waar het rapport over zegt "bijna iedereen ervaart dit positief" maar waar in ieder geval een (klein?) deel van de actieve leden op dit forum een hekel aan heeft. Voordeel is in ieder geval dat er meer fietsen bij hetzelfde oppervlakte passen.

Al met al nog geen reden voor mij om naar 's-Hertogenbosch te verhuizen ;-)
Als regelmatige gebruiker vd fietsstalling onder aan de voorzijde kan ik stellen dat het onjuist als je zegt dat deze stalling overvol is. Ja, dicht bij de trap inderdaad. Maar heb je ook iets verderop gekeken (rechts), waar ze een deel van de voormalige parkeergarage erbij hebben getrokken? Daar is een zee van ruimte. Daar begon ik dan ook mijn draadje over.
daulagari schreef:Even terug naar de huidige tijd, door een aanrijding met een persoon kon ik afgelopen donderdag niet rechtstreeks van Rotterdam naar Boxtel maar moest het via Utrecht. Omdat ik toch al te laat was besloot ik in 's-Hertogenbosch uit te stappen en de rest te fietsen maar niet voordat ik het station had verkend.

Dan de ingang van de ondergrondse fietsenstalling:
Afbeelding
Er staan duidelijke borden en op de helling is het asfalt rood, maar het zou goed zijn als het pad ernaar toe ook rood werd uitgevoerd.
Daar kan je best gelijk in hebben, een 'rode' aansluiting naar de stalling lijkt op de foto inderdaad te ontbreken. Maar wel erg steil omlaag.... gevaarlijk bij ijzel. De nieuwe omgeving van station 's-Hertogenbosch heb ik zelf nog niet gezien, alleen was ik in 2013 onderweg naar Maastricht via dat station (en terug), niet veel van gezien. Het is nu wel een kille Almere-achtige omgeving geworden.
Vergelijking met Almere?
In Den Bosch draai je je om, 150m verderop bossche bollen bij de Groot, nog een paar honderd meter al op Uilenburg met de nodige terassen met uitzicht op nieuwe fietsen. Nog een paar minuutjes lopen en al bij de Putstraat of de Parade. Almere is gauw vergeten :)