Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Club NL - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Santos Club NL

Eric op de Fiets schreef:Bedoel je een wereldfietser, fietser fanklup Bert :roll: misschien aan het bestuur voorstellen Techniek van het forum te verbannen :?

Mijn fiets is tijdelijk met mijn Uitrusting op fietsbelevenisvakantie en daarom 6 maanden gesloten :idea:
Ha die Eric,
Ik ben niet zo van verbannen, maar voor mij is beleving een doel en uitrusting een middel.
HansvanderVeeke schreef:Ik wil hier ook even een opmerking over maken. Persoonlijk krijg ik het gevoel dat er een anti-Santos hetze ontstaat. Een soort heilige oorlog. Die kan ook in het rijtje staal vs. aluminium, Rohloff vs. derailleur, etc.
Waar hebben we het nu over? In Kletpraat wordt genoemd dat er een Santos fanclub is. Dat is toch geen commerciële uiting? Dat wordt toch niet gedaan om iedereen een Santos te laten kopen?
Moeten we dan niet altijd bij het noemen van een productnamen naar de rubriek commercieel? Als ik vraag of en MSR tent mij beter past is dan een Carl Deinig tent, maak ik dan reclame voor deze twee merken? Ik denk het niet.
Als ik vraag of de Pasela een geschikte band is voor mijn fiets, maar ik dan reclame hiervoor? Of als ik als antwoord op een vraag een band aanraad, is het dan reclame? Ik denk het niet.
Deze uitingen komen met name als Santos langs komt. Begrijp me goed, ik rijd zelf niet op een Santos (wel een m-gineering, goede fiets, zou ik kopen :-)), en ik heb ook niets met Santos. Het valt me gewoon op.

Dus in plaats van hier steeds opmerkingen over te maken, je gewoon eens een leuk reisverhaal of een mooie foto plaatst, dan zijn we allemaal goed bezig.
Hans, ik ben het volledig met je eens hoor! Ik schrik gewoon van sommige reacties, zo fel en zo negatief.

Iedereen zou voor de aardigheid mijn allereerste reactie op dit forum eens moeten teruglezen en dan met name de hoeveelheid verdachtmakingen die daar op volgde.
Degenen die allerlei opmerkingen maakten over mogelijke verborgen commerciële belangen van mijn kant met een merk als Santos en de hoeveelheid bagger die ik vervolgens over mij heen kreeg en nog steeds krijg als het over Santos gaat, die mensen gaan voorbij aan het feit dat daar mijn integriteit behoorlijk mee wordt aangetast. Dat is namelijk een rechtstreekse aanval op mijn integriteit, op mij als persoon.

Een door mij eerlijk en goedbedoeld antwoord op een simpele vraag wordt meteen neergesabeld, ongelofelijk! Ik wist niet wat me overkwam. Ik had toch wel een heel ander beeld van leden van dit forum en de Wereldfietser.
Net nieuw op het forum, in een antwoord een introductie verpakt, ook het noemen van de merken van onze andere fietsen en dan meteen aangevallen worden... Sommigen vonden het maar vreemd dat mijn antwoord zo uitgebreid was (ja hallo: introductie, ik stelde me even netjes voor) en dat ik enthousiast was/ben over mijn Santos. Waarom denken deze mensen dat ik deze fiets heb gekocht dan? Mijn vrouw was/is overigens net zo blij met en enthousiast over haar fiets, een Koga... Ik heb er nog steeds geen woorden voor wat er zich toen afspeelde. En dan ook geen excuus krijgen van de personen die er naast bleken te zitten... Hoezo "Sorry Edwin*, ik had het zo niet bedoeld, wilde wel kritisch zijn, maar dat had ook op een andere manier gekund...zeker nu blijkt dat ik het verkeerd beoordeeld heb." Nee, oorverdovende stilte.
Doet me ook denken aan de eerste vraag die Bas Jongerius stelde op dit forum en er 0, nada noppes reacties op volgden, totdat hij enthousiast zijn reis naar China mededeelde en Santos daar een belangrijke (maar voor iedereen te raden) rol in speelt. Ook toen wisten velen weer het forum te vinden en dan het liefst met negatieve reacties. Kritisch zijn is ok, maar niet op de manier waarbij je iemands integriteit in twijfel trekt. Stel dan open vragen...

Ook ik ben tegen sluikreclame en soms ontkom je er niet aan. Het is absoluut goed om daar kritisch bij te blijven, maar dan graag met open visier, zonder vooronderstellingen en valse (= onjuiste, maar ook laaghartige) aannames.
Ik zie topics verschijnen over aanbiedingen van producten, gewoon van medeleden. Vaak staat er dan meteen bij dat de TS er geen enkel commercieel belang in heeft, als een soort van disclaimer. Disclaimers worden gedragen door wantrouwen....
Heb je twijfels of zie je iets in een topic wat je niet aanstaat, of vertrouw je de zaak niet? Vraag dan gewoon hoe het zit, zonder negatief te zijn. Kom, wees eens een beetje aardig tegen de medemens, de maatschappij is al genoeg aan het verhufteren.

Qualis vita, talis oratio.
Edwin,
Ik vrees dat je het treurige maar toevallige slachtoffer bent geworden van de - althans mijns inziens terecht - oplopende wrevel over de manier waarop Santos als merk wordt gepushed. Dat kon jij niet weten, en het werd al snel duidelijk dat jij geen deel uitmaakte van die commerciële campagne, en je verdient daar inderdaad excuus voor. De ergernis over de manier waarop Santos in de markt gezet wordt als het nec plus ultra is daarmee wat mij betreft niet onterecht, al had men in jouw geval ongelijk. Net zomin als nu heel concreet de ergernis over die Santos fanclub opgezet door een fietsenwinkel. Natuurlijk is dat een commerciële activiteit van die winkel, en natuurlijk hoorde dat dus op de desbetreffende plek op het forum thuis. En daarmee is volgens mij alles gezegd wat er over gezegd kan en moet worden.
Het is mooi weer, tijd om te fietsen.
HansvanderVeeke schreef:Persoonlijk krijg ik het gevoel dat er een anti-Santos hetze ontstaat.
Dat was ook een kleine beetje op speciaal verzoek van moderator ;-) :
moderator schreef:Hè, heerlijk weer zo'n moppertopic.
Ik ga de chips en een bier pakken en kijken hoe dit zich ontwikkelt.
Verder heb ik geen zin om hier seireus op in te gaan, behalve dat veel ellende zou zijn te voorkomen als het idee dat ik al jaren geleden heb geopperd in de praktijk was gebracht: dat forumleden zich zouden kunnen abonneren en de-abonneren op subfora.
Ik ben blij in dit draadje te lezen dat mensen behoefte hebben aan berichten over fietsreizen. Zelf ben ik in 2006 dankzij de Fietswiki richting Michiel Ehrens geleid, wat uiteindelijk drie mooie tochten op IJsland opleverde. Ook was het het filmpje van Jim dat ons op het idee van de Indiase Himalaya bracht. Berichten over techniek inspireren mij vooral om in de schuur te gaan klussen... :wink: Dus ik hoop dat de balans een beetje gezond blijft. Anyway, ik heb de Fietwiki al jaren netjes aangevuld, en zojuist nog Ierland bijgewerkt.
Ik ben het volledig eens met Hans en Edwin. Het is gewoon schunnig hoe sommigen met een gestrekt been reageren als alleen maar het woord Santos (of moet ik het merk toch maar wegpiepen) genoemd wordt.
En nee Wim, dit heeft niets te maken met het pushen van Santos. Tenzij je vindt dat iemand die enthousiast is over zijn aankoop (en dat lijkt me ook logisch, anders heb je een verkeerde aankoop gedaan) al beticht van pushen.
De totaal respectloze manier waarop Edwin aangepakt werd met betrekking tot het bericht over zijn Santos (èn de Koga van zijn partner) is exemplarisch voor hoe sommigen vinden dat ze moeten reageren.
Dit geldt nu voor Santos, maar ik kan me herinneren hoe eigenaren van een Rohloff naaf werden weggezet in een discussie over Rohloff versus derailleur.
Precies hetzelfde deed zich voor over een discussie aluminium versus stalen frames. De wijze waarop sommigen vinden dat ze moeten reageren, was in ieder geval voor mij reden om dit forum een tijdje links te laten liggen.
Recentelijk ben ik weer gaan lezen en wat blijkt: er is dus niets veranderd!!
Ik zou zeggen: in plaats van achter iedere vermelding meteen sluikreclame / pushen te zoeken, denk nu gewoon eerst eens 30 seconden na over wat de schrijver heeft willen zeggen en reageer dan met enig respect.
Mijn hemel. Dit is het subforum Kletspraat van een fietsersclub in 2017, niet een Londense Gentleman's Club in 1899!
Leon schreef:Mijn hemel. Dit is het subforum Kletspraat van een fietsersclub in 2017, niet een Londense Gentleman's Club in 1899!
Dat is inderdaad een heel verschil. Het woord verhuftering bestond toen nog niet. Het gaat om respect voor elkaar, dat is een eeuwenoud begrip en mag wat mij betreft nog eeuwen voort duren. :D
Edwin* schreef:
Leon schreef:Mijn hemel. Dit is het subforum Kletspraat van een fietsersclub in 2017, niet een Londense Gentleman's Club in 1899!
Dat is inderdaad een heel verschil. Het woord verhuftering bestond toen nog niet. Het gaat om respect voor elkaar, dat is een eeuwenoud begrip en mag wat mij betreft nog eeuwen voort duren. :D
Hear, hear. :D
MIjn advies: ga op forums als dit alleen in op dingen met een positieve vibe. Isoleer het inhoudelijke deel van kritiek, ga daarop in als je je daartoe geroepen voelt, maar gedraag je alsof een evt tackle op de man M/V niet plaatsvond. Dat wel doen is slecht voor je humeur, is altijd offtopic, leidt tot backseatmoderating en het voedt de trollen.
bert sitters schreef:
Eric op de Fiets schreef:Bedoel je een wereldfietser, fietser fanklup Bert :roll: misschien aan het bestuur voorstellen Techniek van het forum te verbannen :?

Mijn fiets is tijdelijk met mijn Uitrusting op fietsbelevenisvakantie en daarom 6 maanden gesloten :idea:
Ha die Eric,
Ik ben niet zo van verbannen, maar voor mij is beleving een doel en uitrusting een middel.
Zo is het Bert, het middel moet geen doel worden. Voor het verbannen kunnen we wel een referendum voostellen. Dat is erg populair.
We hebben afgelopen weekend rond Damme net over de grens in Duitsland mooie fietspaden gezien :idea: Wandel en fietsknoopunten om je vingers bij af te likken. Wat een rust en ruimte daar.
Rondje van 150km op de Veluwe, met 4 Santossen. Had ook op andere fietsen gekund, maar op een Santos heb je meteen aanspraak. Door het stel op de Double Travel bijvoorbeeld, of door de eigenaresse van het NKT die de fles wijn in m'n Santos flessenhouder niet kon negeren - daar móest een foto van worden gemaakt.

Het maakt de tongen los, zo'n Santos. En in mijn ervaring veel vaker positief dan negatief. Nu ik erover nadenk, alleen op dit forum heb ik die negativiteit ontmoet :shock:

Maar: het was een fantastisch Paasfietsweekend!
Ik heb nog nooit een opmerking gehad over mijn Santos, maar dat is dan ook een anonieme 15+ jaar oude Santos MTB. Maar ik zit er ook niet op te wachten. Ik praat liever over wat ik met de fiets doe.

Een fiets is niet veel meer dan wat aan elkaar gesoldeerde buizen. Om daar nu zo opgewonden over te doen... Het meeste aan de fiets is ingekocht van onderdelenfabrikanten.
Daarom: een fietsmerkclub lijkt me een volkomen overbodig idee, maar iedereen moet maar doen wat hij leuk vindt.
HansvanderVeeke schreef:Ik wil hier ook even een opmerking over maken. Persoonlijk krijg ik het gevoel dat er een anti-Santos hetze ontstaat. Een soort heilige oorlog. Die kan ook in het rijtje staal vs. aluminium, Rohloff vs. derailleur, etc.
Waar hebben we het nu over? In Kletpraat wordt genoemd dat er een Santos fanclub is. Dat is toch geen commerciële uiting? Dat wordt toch niet gedaan om iedereen een Santos te laten kopen?
Één woord: guerrillamarketing, misschien wordt de irritatie van sommigen dan wat begrijpelijker. Commercie kent tegenwoordig vele vormen. En uitvoerige, goed verwoorde, zeer positieve gebruikerservaringen zijn slechts heel zelden spontaan en belangeloos. Waarbij uitzonderingen weer de regel bevestigen natuurlijk. :wink:
Hier zijn mooie voorbeelden van guerilla marketing te zien. Sommige zijn hilarisch flauw, zoals de veronderstelde anatomische verschillen van mannen in een Volkswagen versus mannen in een Porsche hieronder. Maar pas op: ook bij deze metingen kan sjoemelsoftware zijn gebruikt.
Wie denkt te weten welke fietsen het beste bij deze automerken passen, mag het zeggen :wink:

Afbeelding
keesswart schreef:Hier zijn mooie voorbeelden van guerilla marketing te zien. Sommige zijn hilarisch flauw, zoals de veronderstelde anatomische verschillen van mannen in een Volkswagen versus mannen in een Porsche hieronder. Maar pas op: ook bij deze metingen kan sjoemelsoftware zijn gebruikt.
Wie denkt te weten welke fietsen het beste bij deze automerken passen, mag het zeggen :wink:
Nou Kees, jij weet wel hoe je mensen aan het lachen krijgt! :lol: :lol:

Geweldig!! Wat mij betreft is dit een positieve manier van beïnvloeden van dit draadje. Je hebt er mij in ieder geval enorm mee aan het lachen gekregen! :D :D
De marketing waar het hier om gaat is niet humoristisch, maar betreft om het omvormen van een anoniem “ding”, naar een “experience”. Van een ding wat buiten jezelf staat, naar iets wat verknoopt is met iemands ego.

Deze vorm marketing is zo wijdverbreid dat er nog maar weinig voorbeelden zijn die er nog niet door aangetast zijn. Misschien is het aankopen van een frietje bij een willekeurige friettent nog een goed voorbeeld.

Zal iemand aangezet kunnen worden véél meer voor een frietje te betalen, dan voor exact hetzelfde frietje bij dezelfde friettent?

Zal het lukken iemand zo verbonden te maken met een frietje, dat hij een forum opzoekt en daar over gaat schrijven over zijn trotse aankoop van een frietje?

Kan op iemand zodanig ingepraat worden, dat hij een kritische opmerking ten aanzien van zijn zojuist gekochte maar nog niet genuttigde (want nog niet bereidde) frietje, aanmerkt als een aanval op zijn persoon?

Zal een frietboer een Facebook-club opzetten, voor liefhebbers van de betreffende frietjes?

Het zal erg moeilijk zijn dat bij een frietje voor elkaar te krijgen. Vast staat wel, dat als men het voor elkaar krijgt er veel geld mee te verdienen is. Praatjes kosten immers niets, en het extra geld wat het oplevert is echt.

Ikzelf denk overigens dat de hetze juist van de andere kant komt: durf eens iets kritisch te zeggen over dit merk, en bepaalde mensen komen meteen in het geweer...

Afgelopen weekend heb ik wat kritische kanttekeningen geplaatst bij een advertentie voor een tweedehands fiets: ik wees erop dat er problemen (kunnen) zijn omtrent de garantie, en tevens wees ik er op dat precies dezelfde fiets (zelfde type, zelfs zelfde maat) voor 200 euro minder nieuw te koop was. Al mijn opmerkingen zijn verwijderd. Tegelijkertijd zijn de hoge prijs verdedigende opmerkingen gewoon blijven staan.

In een ander draadje van mijzelf werd ik - volledig off-topic - voor hater uitgemaakt. Wie voert er dan een hetze?
Als deze discussie in een ander draadje met een titel zonder merknaam kan worden voortgezet zou dat fijn zijn.
keesswart schreef:Hier zijn mooie voorbeelden van guerilla marketing te zien.
PS Porsche is onderdeel van de volkswagen groep. Dus een win-win situatie en geen echte concurrenten. En de gemiddelde wereldfietser plast in de berm :wink:
Peter_K schreef:Al mijn opmerkingen zijn verwijderd. Tegelijkertijd zijn de hoge prijs verdedigende opmerkingen gewoon blijven staan.
Dat mag volgens de advertentievoorwaarden niet! Ik heb het maar even gemeld. Ik neem aan dat mod dat bericht ook even verwijdert.