Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jan Heine - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Jan Heine

146 berichten
Dat de schaduwen van de gaten in een onverharde weg (en die in andere wegen) handig zijn om te zien ontdekte ik toek ik eens in het pikkedonker een onverharde weg fietste met mijn Petzl op mijn kop. Dat zie je feitelijk geen enkel gat omdat alles vlak verlicht is. Echt iets dat je geprobeerd zou moeten hebben.
Ivo Miesen schreef:
zo 14 jan, 2018 22:43
Persoonlijke voorkeur is nog altijd belangrijk. Maar om die persoonlijke voorkeur te ontwikkelen is het handig om met open ogen te kijken naar wat er in andere landen gedaan wordt.
Ik ben het helemaal met je eens dat het goed is om qua fiets over de landsgrens heen te kijken.
Toch is het voor de gemiddelde fietser op dit forum niet gemakkelijk om buitenlandse ideeën zelf te gebruiken. De meeste fietsers hechtem om goede redenenen aan een fietsmaker in de buurt; dan ben je al gauw gebonden aan diens vaak karige standaardaanbod en/of voorkeuren en/of prijsstellingen.
Iets bestellen op internet is voor velen hier (denk aan de gemiddelde leeftijd) al soms een punt; iets bestellen in het buitenland is voor mij ook een drempel. Ik geloof dat het enige wat ik (behalve toen Rose internettechnisch nog in het buitenland zat) in het buitenland besteld heb zijn mijn Arkeltassen, en dat was alleen omdat een kennis me vertelde dat ik dat gerust kon doen.
Leon schreef:
ma 15 jan, 2018 09:27
Dat de schaduwen van de gaten in een onverharde weg (en die in andere wegen) handig zijn om te zien ontdekte ik toek ik eens in het pikkedonker een onverharde weg fietste met mijn Petzl op mijn kop. Dat zie je feitelijk geen enkel gat omdat alles vlak verlicht is. Echt iets dat je geprobeerd zou moeten hebben.
Ivo Miesen schreef:
zo 14 jan, 2018 22:43
Persoonlijke voorkeur is nog altijd belangrijk. Maar om die persoonlijke voorkeur te ontwikkelen is het handig om met open ogen te kijken naar wat er in andere landen gedaan wordt.
Ik ben het helemaal met je eens dat het goed is om qua fiets over de landsgrens heen te kijken.
Toch is het voor de gemiddelde fietser op dit forum niet gemakkelijk om buitenlandse ideeën zelf te gebruiken. De meeste fietsers hechtem om goede redenenen aan een fietsmaker in de buurt; dan ben je al gauw gebonden aan diens vaak karige standaardaanbod en/of voorkeuren en/of prijsstellingen.
Iets bestellen op internet is voor velen hier (denk aan de gemiddelde leeftijd) al soms een punt; iets bestellen in het buitenland is voor mij ook een drempel. Ik geloof dat het enige wat ik (behalve toen Rose internettechnisch nog in het buitenland zat) in het buitenland besteld heb zijn mijn Arkeltassen, en dat was alleen omdat een kennis me vertelde dat ik dat gerust kon doen.
Zover naar het buitenland hoef je vaak niet te gaan. Marten Gerretsen levert bijvoorbeeld veel van de spullen die in deze thread bediscussieerd worden. En Marten levert ook aan je lokale fietsenmaker. Of die daar open voor staat is een ander punt (en een goede test of je lokale fietsenmaker geschikt is). Een goede lokale fietsenmaker bestelt ook voor je spullen in het buitenland. Zo bestelde Evers voor mij de SON naven al jaren geleden direct bij de producent.
Ik bestel zelf zonder enig probleem in het buitenland, zelfs al in de tijd voor het internet. Daarnaast was Jacky Sport in Cheratte in van de plekken waar ik wel eens Franse onderdelen haalde (helaas is deze zaak gestopt).
Veel spullen van Velo Orange worden door kleine Duitse en Britse internetshops verkocht, dan hoef je dus niet met de douane rekening te houden. Met name Duitse internetshops zijn er heel erg aan gewend dat mensen een deel van hun bestelling terugsturen. Daar hoef je geen enkele belemmering voor te voelen.
Wellicht dat het interesant is een thread te starten over interesante tendensen in het buitenland die ook voor hier interesant kunnen zijn. Ik kan me al een aantal punten voorstellen:
-Audax fietsen voor vakanties met weinig bagage
-lange metalen spatborden vs korte plastic spatborden
-bagagegewicht meer voor of meer acher
-....
Ivo, ik zocht geen oplossingen om toch dingen te bestellen maar wilde vooral constateren dat het voor de meeste mensen een drempel is. Een grote.
Die drempel is nergens voor nodig:
- Erg fijn dat door de onlinewinkel het assortiment waar je uit kunt kiezen niet beperkt blijft tot wat de plaatselijke fietsenwinkel of outdoorwinkel verkoopt.
- Binnen de EU geen problemen met invoerrechten en douanekosten.
- Producten zijn tot nu toe altijd aangekomen als besteld (klop klop!)
- In al die jaren slechts 1x bedrogen (door een NL-webshop!)
- Wel steeds letten op kosten van eventueel terugsturen!
Nog even over de Thorn Club Tour; ik sluit niet uit dat wat Wim & Ivo hier zeggen in het algemeen klopt over "Club Tourers", maar op de site van Thorn wordt de Club Tour MK4 specifiek aangeduid als 'British Touring bike' geschikt voor bagage tot 30-40 kg, waarbij de eerder genoemde maximale bandbreedte niet heel breed is.
Wellicht komt dat nog een keer, dat er 50mm (622-700) in kan. (met lichte bagage als randonneur ziet zo'n brede band er weer niet uit natuurlijk, maar bij een algemeen en breed inzetbare reisfiets is het prettig dat heel breed in principe mogelijk is)

Wat buitenlandse fiets-zaken betreft; mij interesseert het zeer, omdat ik de stijl van het Angelsaksische (en ook de oudere Franse) fietsen fraai vind, en daarom volg ik dat ook via het www.
Er is op het ogenblik veel beweging in de verschillende fiets-soorten, waarbij de aloude typen nogal door elkaar gaan lopen. Kijk naar de gravel/endurance-bike. De (zeer) brede banden trend komt naar ik dacht uit de VS, waar men minder binnen oude (Europese) grenzen denkt op dit gebied, héél langzaam dringt dat ook in de UK door, waar men vanouds aan tradities gehecht is. (ook veel voor te zeggen overigens, alleen al uit stilistische overwegingen)

Wat vakantiefietsen betreft lijkt er sprake van een "Nederlands-Duitse" stijl; zwaar van constructie, stoer en degelijk, met flinke wielen eronder, een recht stuur en veel technische accessoires.
Ook Britse fietsen zijn leverbaar voor 50mm banden, maar dan vaak op aanvraag. Naast een serie audax achtige fietsen heb ik ook een Bob Jackson World Tourer. Die heb ik specifiek besteld met de vermelding dat er ook 50mm in moest passen. Het past, maar ik merk qua frame toch wat nadelen. Ik denk niet dat ik dat nog een 2e keer ga bestellen. De nadelen zitten vooral bij de cranks, die kunnen nu niet helemaal lekker gemonteerd worden. Er is teveel kans op chainsuck omdat de afstand tussen het frame en de kettingbladen nogal divers is.
50mm banden heb ik er overigens nog nooit in hoeven te zetten, Rond de 40mm was voor mijn vakanties de afgelopen jaren ruim voldoende, ook op gravel.
Afbeelding
Bicycle Quarterly Magazine - One more brake solution at the Cherubim shop: How to put a brake on a track bike...
https://www.instagram.com/p/Bd9iX2Agdlp
Ik weet niet precies wat ik zie, maar erg licht oogt het niet.
Bert van Sprang schreef:
ma 15 jan, 2018 17:19
Ik weet niet precies wat ik zie, maar erg licht oogt het niet.
Kimori brake adapter(s): http://buildesign.co.jp/kimori/front-brake-adapter/

Afbeelding
Afbeelding

https://www.bricklanebikes.co.uk/kimori ... tors-front
(volgens opgave 250g)
Myth 3: Fenders Slow You Down
Many cyclists here in Seattle install fenders when the rainy season starts, and remove them for the dry summer months. British time trialists even had quick-release fenders that they used on the ride to the start; then they took off the fenders for the actual competition. Our research indicates that this isn’t necessary – fenders don’t slow you down. Here is why:
https://janheine.wordpress.com/2018/01/ ... -you-down/
Friso* schreef:
di 16 jan, 2018 18:15
Myth 3: Fenders Slow You Down
Many cyclists here in Seattle install fenders when the rainy season starts, and remove them for the dry summer months. British time trialists even had quick-release fenders that they used on the ride to the start; then they took off the fenders for the actual competition. Our research indicates that this isn’t necessary – fenders don’t slow you down. Here is why:
https://janheine.wordpress.com/2018/01/ ... -you-down/
Ja dit vind ik dus een vervelende manier om juist mythes te maken in plaats van ze uit de wereld te helpen.
Hij heeft gelijk, maar op een aantal punten niet.
1. In de uitleg in het artikel wordt uitgelegd dat spatborden geen luchtweerstand vergroten omdat het deel met de vergrotende luchtweerstand opweegt tegen het deel dat de luchtweerstand verlaagd. Dat is met de spatborden op het plaatje misschien zo, maar in Nederland hebben we die nu eenmaal niet. Alleen daarom al is de conclusie die in de kop van het artikel staat in Nederland onwaar.
2. Men gebruikt spatborden die wel heel strak om de banden heen gaan, die zullen vast minder invloed hebben. Die hebben we in Nederland ook niet. Nu kan er wel iemand komen die zegt dat je die gemakkelijk kunt bestellen, maar dat gaat niet gebeuren. Als je op vakantie gaat en af en toe wat onverhard fietst is dat bovendien met heel goede reden. (Iets dat tussen band en spatbord komt en zo je voorwiel tijdns het fietsen blokkeert is ronduit gevaarlijk)
3. Men heeft vast nooit met wind schuin van voren gemeten. Iets wetend van aerodynamica en zeilen heb ik een vermoeden... niet gunstig. Toch is schuin invallende wind in Nederland (en in GB ook) eerder regel dan uitzondering.
4. Doorleuk zeggen dat een halve kilo niet veel is vind ik geen pas hebben als je op andere onderdelen op grammen jaagt. Hij meldt immers op het eind trots dan de hele fiets 9,1 kilo weegt.

Wat mij betreft gebruikt deze Jan alles wat hem uitkomt in zijn voordeel. Oppassen met lezen dus.
Over punt 4.
De fiets is speciaal gebouwd welke volgens bepaalde eisen moest voldoen om mee te mogen doen en in aanmerking te komen voor een prijs (Concours de Machines). Geen rit die overigens alleen maar over verharde weg gaat.
The machines will start the 80km gravel track of the Cyclo Les Copains-Cyfac, a unique opportunity to ride by their side. They will be back in the exposition space until the winner announcement at the end of the afternoon.
http://www.cyclolescopains.fr/gravelbike.html
Each contestant came with a bike specifically created for the event, in accordance with the “light randonneuse theme”. Their reliability has been tested during two tracks of 225km and 100km, on both roads and paths, made even more challenging by the bad weather. A judging panel of experts but also the frame builders themselves and the public evaluated the manufacturing quality, the weight or the degree of innovation for each machine.
http://concoursdemachines.fr/en/
The machines will start the 80km gravel track of the Cyclo Les Copains-Cyfac, a unique opportunity to ride by their side.
Dat vind ik toch wel grootspraak. Ga maar na: Op http://www.cyclolescopains.fr/gravelbike.html zie je een kml-file. Die heb ik in google earth met streetview eens bekeken en wat blijkt: verreweg het grootste deel is gewoon asfalt.
Het Concours des Machines is een zeer interesant iets om in de gaten te houden. Maar een klein deel van de fietsen bij dit concours zijn overigens fietsen in de Jan Heine stijl. Leon, ik heb nog een Frans tijdschrift met de volledige line-up voor het concours des machines van 2017.
Zoals al eerder gezegd, de Gilles Berthoud spatborden zijn gewoon in Nederland te koop bij Marten Gerretsen.
Scherpe opmerkingen van leon, dat moet ik zeggen. Goed gezien.

Ik ben benieuwd of in deze serie de vraag ook aan bod gaat komen of 'stijve' frames sneller zijn dan 'slappe' frames; een aanname die je overal tegen komt in racefiets-kringen. Lijkt me ook wel iets voor Heine.
Leon schreef:
di 16 jan, 2018 20:31
Ja dit vind ik dus een vervelende manier om juist mythes te maken in plaats van ze uit de wereld te helpen.
Hij heeft gelijk, maar op een aantal punten niet.
1. In de uitleg in het artikel wordt uitgelegd dat spatborden geen luchtweerstand vergroten omdat het deel met de vergrotende luchtweerstand opweegt tegen het deel dat de luchtweerstand verlaagd. Dat is met de spatborden op het plaatje misschien zo, maar in Nederland hebben we die nu eenmaal niet. Alleen daarom al is de conclusie die in de kop van het artikel staat in Nederland onwaar.
Is Nederland echt zo achtergesteld op het vlak van spatborden? Zelfs minder goede spatborden gaven trouwens geen netto toevoeging van luchtweerstand volgens mr. Heine, in de commentaren op die pagina:
"poorly mounted fenders that stick high into the air in front of the fork crown don’t act as fairings. We tested just the front section of a plastic fender that did this, rather than come down in front of the ‘top’ of the tire. The aero benefit went away, but even then, it didn’t add drag, probably since the fender remained within the outline of the bike. (Frontal area, more than anything else, determines the wind resistance of the bike.)"
2. Men gebruikt spatborden die wel heel strak om de banden heen gaan, die zullen vast minder invloed hebben. Die hebben we in Nederland ook niet. Nu kan er wel iemand komen die zegt dat je die gemakkelijk kunt bestellen, maar dat gaat niet gebeuren. Als je op vakantie gaat en af en toe wat onverhard fietst is dat bovendien met heel goede reden. (Iets dat tussen band en spatbord komt en zo je voorwiel tijdns het fietsen blokkeert is ronduit gevaarlijk)
De spatborden in de test zijn op 15 mm van de band gemonteerd. Dat lijkt mij niet overdreven. Of rijdt heel Nederland rond met Idworx Off Rohlers en dergelijke? Compass Bicycles raadt 12 mm aan als minimum: https://janheine.wordpress.com/2013/01/ ... e-fenders/ . Anderen zijn tevreden met 10 mm: https://www.bikeforums.net/commuting/80 ... nders.html .
3. Men heeft vast nooit met wind schuin van voren gemeten. Iets wetend van aerodynamica en zeilen heb ik een vermoeden... niet gunstig. Toch is schuin invallende wind in Nederland (en in GB ook) eerder regel dan uitzondering.
"The setup could be rotated by remote control to test the effects of crosswinds." https://janheine.wordpress.com/2012/05/ ... -bicycles/
Leon schreef:
di 16 jan, 2018 21:29
Die heb ik in google earth met streetview eens bekeken en wat blijkt: verreweg het grootste deel is gewoon asfalt.
Heb het niet bekeken maar neem het zonder meer van je aan. Mijn punt was dat er niet alleen op verharde weg wordt gefietst met spatborden. Dat zal idd geen singletrack geweest zijn :D

Kennelijk is er naast de eerder genoemde "Copains-Cyfac Gravel Bike event" op de eerste dag een race, road gravel mix, zoals de organisatie dat omschrijft. Gelegen in de Livradois/Fore regio. http://concoursdemachines.fr/sites/defa ... ANG%20.pdf

Heb wat foto's gevonden van voorgaande editie(s), het is niet heel ruig en zal vermoedelijk overeenkomen. Er dient ook een minimale gemiddelde snelheid aan worden gehouden zodat men de fietsen niet kan "sparen".
Afbeelding Afbeelding

Anyway, it is what it is. Lijkt mij een leuk event. Met of zonder spatborden, onder of boven de 10 kg. Met of zonder Jan.
Lasse schreef:
wo 17 jan, 2018 15:40
De spatborden in de test zijn op 15 mm van de band gemonteerd. Dat lijkt mij niet overdreven. Of rijdt heel Nederland rond met Idworx Off Rohlers en dergelijke? Compass Bicycles raadt 12 mm aan als minimum: https://janheine.wordpress.com/2013/01/ ... e-fenders/ . Anderen zijn tevreden met 10 mm: https://www.bikeforums.net/commuting/80 ... nders.html .
Mijne zijn (±) 14mm, 17mm en 20mm. Oude racefiets zal richting de 10 gaan. Vind ik wel het mooist. :oops:
Als ik het eerste linkje van TS Friso* open ( https://janheine.wordpress.com/2017/05/ ... eel-bikes/ ) dan zie ik een aantal fietsen met alleen een voordrager en geen achterdrager.

Later in dit topic schrijft Ivo Miesen "... dat was een Franse fiets speciaal ontworpen om het meeste gewicht van voor te hebben..."

Kan iemand mij toelichten welk voordeel het oplevert om alleen een voordrager te gebruiken?

Als ik 'normale' moderne (productie)fietsen tegenkom die geschikt zijn voor bagage, dan hebben ze óf een achterdrager, óf over een achter- en voordrager. Dus ergens verwacht ik dat deze indeling de meest handige is.

De foto van de fiets met een grote tas overdwars voor komt, naast dat het gewicht van voren zit, wel erg on-aerodynamisch over.
(zie fiets staand tegen houten hek en voor een open water)