Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gevaarlijk fietsen Westernieland en Den Andel - Forum Wereldfietser

Gevaarlijk fietsen Westernieland en Den Andel

Op dit forum staan uitvoerige draadjes over "gevaarlijke landen" als Belgie en Spanje.
Gevaar op de fiets kun je ook in eigen land ontmoeten en wel in het "rustige" noorden van Groningen.
Gisteren was ik onderweg op de LF-10 langs de Waddenkust. Van Pieterburen tot Westernieland loopt deze route over smalle fietspaadjes door het rustieke landschap, maar vanaf Westernieland moet je de weg delen met automobielen. Je denkt niets aan de hand, want in de bebouwde kom van Westernieland en Den Andel geldt een snelheidsbeperking van maximaal 30 km per uur en tussen beide kernen geldt maximaal 60 km per uur.
Het lijkt echter of geen automobilist zich daar aan houdt. Het Verstappen-virus blijkt volop los geslagen. Bij het verlaten van Westernieland hebben onverlaten zelfs de 60 op het verkeersbord met grof geweld onzichtbaar gemaakt. Waarschijnlijk om een smoes te hebben voor hun wangedrag: "Er stond géén bord!"
Dat er onder de plaatselijke bevolking ook ergernis is over deze snelheidsmaniakken, blijkt uit de stickers met "30" op de afvalcontainers langs de weg in de kern van Den Andel. Het werkt echter voor geen reet.
Fietsers op de LF-10 weest op uw hoede in Westernieland en Den Andel!
Ha die Bert! Niet eens bij mij op de koffie geweest? Ik woon pal aan de LF10. Helaas kan ik je geen ongelijk geven over de situatie rondom mijn woonplaats. Dat gevaar heb ik al meerdere malen aan mijn lijf ondervonden. Maar er wordt momenteel aan gewerkt om de weg veiliger te maken. Er komen rode fietsstroken langs de weg tussen Westernieland en Rasquert met een stuk of zes verkeersdrempels voor de hardrijders. Kijk maar op http://www.westernielandweb.nl/nijlands ... -digitaal/ klik op PDF en scroll naar pagina 5.
Maar afgelopen Hemelvaartsdag reed ik als passagier in een andere auto mee, wat zelden gebeurt. Ik heb in mijn eigen auto geen TomTom of andere navigatie. Net als telefoneren in de auto te gevaarlijk afleidend.
Maar ik ben in de auto, waarin ik mee ben gereden, echt verbijsterd dat de fabrikanten van het navigatie-apparatuur geen rekening houden met de ter plaatse geldende maximum snelheden. Dan ging er een alarmbelletje in mij rinkelen. Ik maakte een foto van het schermpje, terwijl de auto over de Andelsterweg en Tammesweg reed. Linksboven staat, echt waar, 80 km per uur! En over de Dirk Wierengastraat in Westernieland stond er 50 km/u op het schermpje aangegeven, wat in werkelijkheid 30 km/u is. De bestuurder reed zelf keurig 60 km/u en 30 km/u door de dorpen.
Wordt er misschien te gemakkelijk naar het scherm gekeken in plaats van naar de verkeersborden langs de weg, wat de oorzaak is van te hard rijden?
De auto in kwestie is een Škoda en het merk van de navigatie is Admundsen. Daar moet volgens mij wat aan gebeuren.
Mijn constatering heb ik aan Dorpsbelangen Westernieland en de gemeente Winsum gemaild.

(helaas kan de foto niet geplaatst worden door storing bij TinyPics)
Mijn ervaring is dat GPS-sytemen achterlopen. Bij de werkelijkheid, en dat er ook nogal wat bestuurders zijn die de kaarten en informatie niet updaten. Dan mis je dus niet alleen nieuwe wegen enz., maar ook alle gewijzigde regels voor die wegen... Ik kan me dat ook nog wel voorstellen, als je weet dat bij mijn Citroen een update 150 euro kost....
Polling schreef:Mijn ervaring is dat GPS-sytemen achterlopen. Als je weet dat bij mijn Citroen een update 150 euro kost....
Dure grap, terwijl goed op verkeersborden letten niets kost.... :wink:
Martin E. van Doornik schreef: Maar ik ben in de auto, waarin ik mee ben gereden, echt verbijsterd dat de fabrikanten van het navigatie-apparatuur geen rekening houden met de ter plaatse geldende maximum snelheden. Dan ging er een alarmbelletje in mij rinkelen. Ik maakte een foto van het schermpje, terwijl de auto over de Andelsterweg en Tammesweg reed. Linksboven staat, echt waar, 80 km per uur! En over de Dirk Wierengastraat in Westernieland stond er 50 km/u op het schermpje aangegeven, wat in werkelijkheid 30 km/u is. De bestuurder reed zelf keurig 60 km/u en 30 km/u door de dorpen.
Wordt er misschien te gemakkelijk naar het scherm gekeken in plaats van naar de verkeersborden langs de weg, wat de oorzaak is van te hard rijden?
De auto in kwestie is een Škoda en het merk van de navigatie is Admundsen. Daar moet volgens mij wat aan gebeuren.
Mijn constatering heb ik aan Dorpsbelangen Westernieland en de gemeente Winsum gemaild.
Dat doen fabrikanten van navigatiesystemen zeker wel, maar zonder updates veroudert de boel snel. Ik merk het ook wel eens andersom. Richting de kust vanuit Leiden naar Katwijk wordt er vaak door buitenlandse automobilisten 50 gereden waar je gewoon 80 mag. Bloedirritant natuurlijk. Zolang verkeersborden geen actief signaal uitzenden richting navigatiesystemen die daarmee om kunnen gaan, moet je ermee leren lezen. Gewoon op de borden kijken werkt het beste.

Ik denk werkelijk waar niet dat Dorpsbelangen Westernieland daar iets significants in kan betekenen.

Navigatie in de Skoda is overigens Amundsen. Amundsen zelf zat er vast ook wel eens naast.
Travelmaster schreef:Ik denk werkelijk waar niet dat Dorpsbelangen Westernieland daar iets significants in kan betekenen.
Juist wél! Daar waar kleine dorpjes sterk kunnen zijn, is Dorpsbelangen ons aanspreekpunt als de inwoners van Westernieland iets te zeggen willen hebben en vaak als tussenpersoon optreedt naar de gemeente Winsum (de gemeentegrens loopt pal langs Westernieland, waar de weg naar Baflo gaat) en onze eigen gemeente De Marne. Juist Dorpsbelangen heeft al jaren geijverd om die gevaarlijke weg onder aandacht te brengen en ook persberichten naar de regionale media rondgezonden.
Goh, dan heb ik geluk gehad.
Vorig jaar een weekje rondgefietst in die omgeving (verblijf a/d Schaapweg) en genoten van de rustige omgeving.
Ook op de weg.
Haha hebben we het nog geeneens over het nemen van de binnenbocht zoals wij als "noorderlingen " allemaal doen
. Trouwens ik vindt fietsen op het fietspad van Winsum naar groningen gevaarlijker dan de bovengenoemde wegen.
henk huizenga schreef:Haha hebben we het nog geeneens over het nemen van de binnenbocht zoals wij als "noorderlingen " allemaal doen. Trouwens ik vindt fietsen op het fietspad van Winsum naar Groningen gevaarlijker dan de bovengenoemde wegen.
Hoezo? Er zijn daar toch aparte fietspaden? Wel wat smal en er rijden daar ook spookfietsers (in verboden richting aan de verkeerde kant fietsen), toch er vaak gefietst: al sinds 1976 nooit problemen mee gehad. Terwijl er op de gevaarlijke weg Westernieland-Rasquert wel enkele malen vrachtwagens op 3 cm van mijn stuur langs raasden (terwijl ik altijd zo mogelijk dichtbij de berm fiets) en ik daar bij een ander ongeluk in het ziekenhuis terecht ben gekomen. Fiets gelukkig geen krasje.
Martin E. van Doornik schreef:
Travelmaster schreef:Ik denk werkelijk waar niet dat Dorpsbelangen Westernieland daar iets significants in kan betekenen.
Juist wél! Daar waar kleine dorpjes sterk kunnen zijn, is Dorpsbelangen ons aanspreekpunt als de inwoners van Westernieland iets te zeggen willen hebben en vaak als tussenpersoon optreedt naar de gemeente Winsum (de gemeentegrens loopt pal langs Westernieland, waar de weg naar Baflo gaat) en onze eigen gemeente De Marne. Juist Dorpsbelangen heeft al jaren geijverd om die gevaarlijke weg onder aandacht te brengen en ook persberichten naar de regionale media rondgezonden.
Ah! Words can sound deceiving...
Dankzij Martin is de dorpsraad in actie gekomen.
Gisteren en eergisteren zijn de werkzaamheden aan het verbeteren van de omstreden weg aangevat, er liggen nu al verkeersdrempels in (die ik echter als automobilist nauwelijks wat heb gevoeld, een te lichte bump). In een latere fase komen er rode fietsstroken langs. En ik heb zojuist opdracht gekregen om 30 km-stickers voor op de kliko's te vervaardigen.... Het gaat om blanco ronde stickers met een rode rand, waarop ik zwarte cijfers 30 ga plakken.