Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 41 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
_Peter_ schreef:
do 19 mar, 2020 22:09
Die leest dus af of je ketting al op 0,75 % versleten is, voor een fiets met naafversnelling waarschijnlijk prima. Voor derailleurfietsen schijnt het beter te zijn om te meten of 0.5% al gehaald is wat slijtage betreft, ook voor het behoud van je kransjes en kettingbladen. De parktool CC3.2 en 4 meten dat iig wel.
Ik vervang altijd casette mee met de ketting, wordt meestal aanbevolen. Dan is het zaak niet zover te gaan dat je voorbladen opgevroten worden.
Wat denken jullie hiervan? :) Net de ketting+casette laten vervangen, omdat we toch bezig zijn. (en weer vergeten hoeveel % versleten de ketting nou was :roll: )
IMG_20200311_111339958.jpg
Dat is slecht te zien door de schuine foto, maar ik zie een mooie gelegenheid voor een andere trapas :D
Normaal leg ik de nieuwe ketting er op en wat dan nog lekker draait is goed genoeg. Alles wat overslaat moet vervangen worden. Als het alleen soms overslaat kun je ook een paar honderd kilometer fietsen en dan gaat het weer wel, maar dat is meer alleen een werkwijze voor de stadsfiets.
Zien aan een kettingblad of het nog net goed is kan ik nog steeds niet. Kettingbladen waarmee veel te lang door is gefietst met dezelfde ketting herken ik soms wel. :)
Leon schreef:
do 19 mar, 2020 23:19
Normaal leg ik de nieuwe ketting er op en wat dan nog lekker draait is goed genoeg. Alles wat overslaat moet vervangen worden. Als het alleen soms overslaat kun je ook een paar honderd kilometer fietsen en dan gaat het weer wel, maar dat is meer alleen een werkwijze voor de stadsfiets.
Als je een nieuwe ketting met een (te) versleten casette, zal de ketting niet goed in de kransjes vallen en extra snel slijten heb ik begrepen. Andersom gaat ook niet goed en gaat overspringen.
Shadow schreef:
do 19 mar, 2020 23:01
Dat is slecht te zien door de schuine foto, maar ik zie een mooie gelegenheid voor een andere trapas :D
Foto is niet zo heel duidelijk idd. Grote blad heeft in het echt wel duidelijk inslijting op de 'hellingen' van de tanden.
Waarom zou de trapas vervangen moeten worden? Het is volgens mij een zo goed als nieuwe Rotor 3D+ crankset. (over nieuwe aanwinsten gesproken)
bast1aan schreef:
do 19 mar, 2020 23:39
Foto is niet zo heel duidelijk idd. Grote blad heeft in het echt wel duidelijk inslijting op de 'hellingen' van de tanden.
Waarom zou de trapas vervangen moeten worden? Het is volgens mij een zo goed als nieuwe Rotor 3D+ crankset. (over nieuwe aanwinsten gesproken)
Ik zou hem ook vervangen dan, de trapas was ironisch bedoeld vanwege de buitenboord lagers en de gedachte daar achter.
Shadow schreef:
do 19 mar, 2020 23:58
de trapas was ironisch bedoeld vanwege de buitenboord lagers en de gedachte daar achter.
Volgens mij wordt die trapas zo in de industrielagers geschoven die in het brackethuis zitten.
Shadow schreef:
do 19 mar, 2020 09:07
Velotraumer schreef:
do 19 mar, 2020 07:48
Shadow schreef:
wo 18 mar, 2020 22:30
....gewone smeerolie voor de winter.
Nog van een bepaald merk?
Nee echt niet, gewoon smeerolie voor auto's of kettingzaagolie, ik heb een fles waar ik de oliespuit mee vul en daar gaan restjes in wat ik over houd van andere werkzaamheden.
Kettingzaagolie. Dat heb ik op de site van mgineering ook weleens gelezen. Wil ik ook weleens proberen.
Velotraumer schreef:
vr 20 mar, 2020 08:39
Kettingzaagolie. Dat heb ik op de site van mgineering ook weleens gelezen. Wil ik ook weleens proberen.
Daar heb ik liters van staan, erg plakkerig en dringt lastig door hoor.
Shadow schreef:
vr 20 mar, 2020 08:43
Velotraumer schreef:
vr 20 mar, 2020 08:39
Kettingzaagolie. Dat heb ik op de site van mgineering ook weleens gelezen. Wil ik ook weleens proberen.
Daar heb ik liters van staan, erg plakkerig en dringt lastig door hoor.
Gebruik nu Boeshield T9, maar is bijna op. Nog een nieuwe flacon Squirt staan die ik wil proberen.
Squirt heb ik ook enige tijd geprobeerd, werkt goed maar kort. Voorwaarde schijnt te zijn dat je je ketting niet eerder gesmeerd hebt met olie of i.d. Zo ja dan krijgt de wax geen goede vat op je ketting wat dus het geval is bij mij. Erg duur ook voor zo'n klein flesje.
Dus ook hier aan de slag gegaan met motorzaagkettingolie op biologische basis. Heb ik ook nog enkele liters van staan dusgoed voor héél veel kilometers.
bast1aan schreef:
do 19 mar, 2020 23:39
Als je een nieuwe ketting met een (te) versleten casette, zal de ketting niet goed in de kransjes vallen en extra snel slijten heb ik begrepen. Andersom gaat ook niet goed en gaat overspringen.
Een nieuwe ketting zal ook gaat overspringen op versleten kransjes.

Maar dat extra snel verslijten kan ik wel ontkrachten. Op één cassette gingen de vorige drie kettingen resp 1467, 1769 en 5683 km mee terwijl mijn rijgedrag niet veranderd is en ik de ketting vervangen op Rohloffkaliberstand 0,1. Wel veranderd is het smeermiddel: eerst olie en daarna Ice Wax.
Ook de kettingbladen zijn in die periode van 6500 naar 16000 gegaan en er niet nieuwe op geworden.
Smering is dus met vette stip het belangrijkste.
Dat is eigenlijk het enige dat ik sinds 1991 sinds ik mijn onderhoud bijhoudt echt denk aan te kunnen tonen. (En dat sommige andere waxsmeermiddelen echt waardeloos zijn, maar dat het ik eerder geschreven)
bast1aan schreef:
do 19 mar, 2020 23:39
Foto is niet zo heel duidelijk idd. Grote blad heeft in het echt wel duidelijk inslijting op de 'hellingen' van de tanden.
Dat hebben ze al snel hoor. Zoek eens op internet op plaatje van versleten kekkingbladen. Daar zijn er bij waar nauwelijks meer tandjes op zitten. Anderzijds weet je het nooit. Ik heb ooit een stalen 42 gehad waar de nieuwe ketting na 1500 km op oversloeg en er wat niets aan te zien. Misschien een ontwerpfout.
Enige zekerheid: slijtageperikelen weet je achteraf.
bonkers schreef:
vr 20 mar, 2020 10:03
Squirt heb ik ook enige tijd geprobeerd, werkt goed maar kort. Voorwaarde schijnt te zijn dat je je ketting niet eerder gesmeerd hebt met olie of i.d.
Je moet hem ook ontvetten van tevoren want het kettingvet dat af fabriek op de ketting zit is een produkt op oliebasis.
Leon schreef:
vr 20 mar, 2020 10:18
Maar dat extra snel verslijten kan ik wel ontkrachten. Op één cassette gingen de vorige drie kettingen resp 1467, 1769 en 5683 km mee terwijl mijn rijgedrag niet veranderd is en ik de ketting vervangen op Rohloffkaliberstand 0,1. Wel veranderd is het smeermiddel: eerst olie en daarna Ice Wax.
Wow, dat is wel een fors verschil ja. Ook geen verschil in natte/droge ritten? Want nat wegdek (en dus straatvuil wat op de ketting komt) maakt veel uit in kettingslijtage bij een open ketting.

Ik weet niet wat Rohlofkaliberstand 0,1 is. Ik zal sowieso eens moeten leren welke percentages welke slijtages betekent. Tot nu toe aan de fietsenmaker overgelaten.
Dat hebben ze al snel hoor. Zoek eens op internet op plaatje van versleten kekkingbladen. Daar zijn er bij waar nauwelijks meer tandjes op zitten.
Ik hoop vooral dat die iets uitgesleten tanden niet meer ongunstige overbrenging ketting/tandwiel en extra slijtage gaat betekenen. Als er meer ruimte in de tanden ontstaat zal het onvermijdelijke gevolg zijn dat de krachten niet meer op de hele ketting komt te staan maar alleen bovenaan bij een paar tanden.

Wellicht eens te proberen. Zet spanning op de pedalen en voel of de ketting overal vastgrijpt op de tanden.

Misschien dat ik voor de geplande zomerrit door de bergen ook het grote voorblad vervang, dan gelijk een 61 tands. Het kleine blad van 42 zou in ieder geval kleiner moeten worden. (achter een 11-36 casette, omtrek achterwiel 2,1m).
quote=bast1aan
> Ik weet niet wat Rohlofkaliberstand 0,1 is. Ik zal sowieso eens
> moeten leren welke percentages welke slijtages betekent.
Het grootste nut van het ding is dat je netjes kunt bepalen of je ketting aan vervanging toe is. Je kunt ook min of meer aflezen of het nog lang duurt of niet.

> Als er meer ruimte in de tanden ontstaat zal het onvermijdelijke gevolg zijn dat de
> krachten niet meer op de hele ketting komt te staan maar alleen bovenaan bij een paar tanden.
Zou je denken, maar het is niet, of niet alleen dat, wat er gebeurt.
In werkelijkheid gaat een ketting waarvan de schakels langer zijn geworden het hogerop zoeken: de ketting kruipt omhoog langs de tanden en veroorzaakt steeds hogerop de punten slijtage; totdat het soms vrij plotseling helemaal zout gaat.
Foto m-gineering:
Afbeelding
bast1aan schreef:
vr 20 mar, 2020 13:58
Ik weet niet wat Rohlofkaliberstand 0,1 is. Ik zal sowieso eens moeten leren welke percentages welke slijtages betekent. Tot nu toe aan de fietsenmaker overgelaten.
De getallen op de Rohloff Caliber zijn slijtage per link, dus 0,1mm of 0,075mm slijtage per link. Eén link is 12,7mm dus:

- 0,1mm is 0,78% slijtage,
- 0,075mm is 0,59% slijtage.
bast1aan schreef:
vr 20 mar, 2020 13:58
Ik weet niet wat Rohlofkaliberstand 0,1 is. Ik zal sowieso eens moeten leren welke percentages welke slijtages betekent. Tot nu toe aan de fietsenmaker overgelaten.
0,1mm op het kaliber betekent 0,1mm slijtage per schakel.

Edit, BDR is me net voor! :D
Maarrrrrr, 0,1 mm per schakel betekent niet dat de ketting ook echt 0,1 mm per schakel langer is geworden, want het ding zet zich af en schuift op de rollen binnenin de schakels en die rolletjes en de pinnen erin slijten ook. De rolletjes slijten zelfs aan twee kanten; aan de buitenkant is het vaak duidelijk te zien. Als ik de oude en de nieuwe ketting naast elkaar hang aan een spijker, wat ik altijd doe om de nieuwe ketting in te kunnen korten, dat valt de verlenging vaak mee. Als de ketting overigens vol zit met hard vet kan dat ook meespelen bij de meting.
Grappig is dat de Caliber (dus met een C) twee rolletjes meet maar meer schakels. Het is dus een soort matsfaktor die erin verwerkt zit. Tel maar:
Afbeelding
Het ding werkt, daar gaat het om.
Het gaat natuurlijk ook om de afstand in de rollen. Die vallen namelijk op de tanden. Dus zo'n kaliber is zinvoller/nauwkeuriger dan de afstand meten met een lineaal.
Grappig is dan weer dat op de fiets de rolletjes naar één kant getrokken worden waardoor de slijtage van de rollen in principe weer niet uitmaakt, behalve dat de buitendiameter van de rolletjes slinkt...
Het feit dat je door wax te gebruiken op je kettingen de levensduur ervan bijna weet de verdrievoudigen is nogal wat, dat betekend dus eigenlijk dat we al die jaren met die plakkende oliesmeermiddelen de kettingfabrikanten zijn wezen supporten. Het is dus niet zozeer de olie maar wel wat het allemaal aantrekt dat ervoor zorgt dat de ketting zo snel slijt.
Dat wordt dus nog even rekenen. Voor mij zou dat betekeken dat ik nog maar eens in de 3 jaar de kettingen (en kransjes) hoef te vervangen; ik fiets op jaarbasis ongeveer 10.000km met 3 kettinglengtes; en vervang dan kettingen en cassette.
_Peter_ schreef:
vr 20 mar, 2020 15:36
Het is dus niet zozeer de olie maar wel wat het allemaal aantrekt dat ervoor zorgt dat de ketting zo snel slijt.
Ik vermoed dat een goede wax een heel harde waxlaag op de slijtagepunten aanbrengt die metaal-metaalcontact sterk vermindert en dat die laag lang goed blijft ten opzichte van een oliefilm. Ik heb ook een heel dun waxsmeerspul gehad waar nauwelijks was inzat; dat werkte weer voor geen meter: na ± 1000 km ketting volledig versleten.
In Pedro's zit veel wax. Het vormt in de loop van de tjid een forse koek buitenop je ketting die er maar slecht af gaat, behalve met een hete hogedrukspuit. Dat doe ik dan één keer per jaar, zij het dat de fijnste hogedrukspuit bij een tankstation hier in de buurt in België is en dat wordt een dure grap:
"Limburgers die even snel en goedkoop in België willen tanken lopen het risico op een boete, die in verschillende plaatsen kan oplopen tot 4000 euro."
Bron: https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020032 ... aan-kosten