Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 42 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
_Peter_ schreef:
vr 20 mar, 2020 15:36
Het feit dat je door wax te gebruiken op je kettingen de levensduur ervan bijna weet de verdrievoudigen is nogal wat, dat betekend dus eigenlijk dat we al die jaren met die plakkende oliesmeermiddelen de kettingfabrikanten zijn wezen supporten. Het is dus niet zozeer de olie maar wel wat het allemaal aantrekt dat ervoor zorgt dat de ketting zo snel slijt.
Dat wordt dus nog even rekenen. Voor mij zou dat betekeken dat ik nog maar eens in de 3 jaar de kettingen (en kransjes) hoef te vervangen; ik fiets op jaarbasis ongeveer 10.000km met 3 kettinglengtes; en vervang dan kettingen en cassette.
Het is hardstikke goed spul - Pedro’s Ice Wax - maar er is één maar; het spul kan niet tegen water, dan spoelt het er zo van tussen, was voor mij reden om weer olie te gebruiken iig.
Mijn nieuwste aanwinsten van afgelopen weken:

Prachtige wielen gebouwd door Shadow! Nogmaals mijn dank! Het zijn hele mooie sterke wielen geworden! Hope Pro4 achter, SON voor, Andra 40 ingespaakt met DT Alpine 3.

Om deze mooie wielen moeten natuurlijk ook mooie banden, dus mijzelf maar een setje Almotions (2020) cadeau gedaan, tevens de remmen voorzien van een maatje grotere schijven. (203 voor, 180 achter)

En als laatste een Jones bar met ESI extra chunky grips, ESI stuurlint en een Lezyne brass bell.
AD81E2C2-1EAA-45DE-BC68-7E8D924E29E5.jpeg
A4A29846-B7C6-439A-8938-8B6C1B75CB9E.jpeg
81D70F8B-3FE9-4CFE-B289-29F819EEE3BE.jpeg
CB83E105-80C3-4E44-8D8E-60698472FABB.jpeg
Recent een Jan Janssen Paris-Roubaix uit 1997 op de kop getikt voor vrouwlief, er zit nu RX100 op met RSX (STI) shifters en 2x7 versnellingen, wordt een Ultegra 2x10 groep en wat updates, maar prachtig frame in Columbus Thron!
AA2A8C42-C581-4C99-97D7-6C9F458DE1C9.jpeg
Dus toen ik gisteren tegen deze aanliep;
4A092167-C196-4CFD-9243-12F17CE49DC2.jpeg
Moest ik niet lang nadenken, Jan Janssen racer met Shimano 600EX ‘Arabesque’ groep, Reynolds 531 frame en eigenlijk in prima staat, zou eens nieuwe velgen en spaken mogen hebben, plus nieuwe remmen, want dit is meer ‘mild vertragen’ dan remmen :shock: maar ja, eind jaren 70 was de dual pivot zijtrekrem er nog niet :D
Mooi hoor die Jan Jansen voor jou. Zouden nieuwe Koolstop blokjes en nieuwe kabels genoeg kunnen zijn?
Zou kunnen, maar er zitten nu moderne Shimano blokjes op, die remmen prima maar vreten je velg op, zelfs die doen niet veel...nu heb ik nog nieuwe Dura Ace single pivots liggen...het principe is gewoon niet geweldig, de dual pivot is met een reden uitgevonden :D ik heb nog 105-groep remmen liggen.
Mooie Jan Janssen, @Shadow! Vaneenooghe frame?

Met die kleur en geboortedatum een mooi bruggetje trouwens naar mijn eigen laatste aanwinst van vorige week. Dank daarvoor. ;)

Een "Benotto". Die stickers zijn vast niet origineel, en het frame is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een Viner Special Record. Voor zover ik heb kunnen nagaan maakte Viner deze frames vaker voor derden.

Overigens ook met Shimano 600 Arabesque.

Afbeelding
Ik geloof niet dat Jan Janssen zelf frames heeft gebouwd, maar ik zou niet weten waar hij z’n frames vandaan haalde.
Je zou het ze kunnen vragen.
Heb ik gedaan. Was aanvankelijk Flandria, maar daarvan liet de kwaliteit te wensen over. Daarna is men overgegaan naar Vaneenooghe. Dit is duidelijk geen Flandria-Janssen.

Heb zelf een Jan Janssen Tour de France, uit begin jaren '80, die aanleiding was voor een mailwisseling met Janssen jr. Dit is een Vaneenooghe frame, met stickers die suggereren dat het om Ishiwata-buizen gaat. Details lijken wel op die van @Shadow's frame:

Afbeelding

Afbeelding
De details op de lugs komen wel overeen idd :D
Shadow schreef:
do 02 apr, 2020 23:38
De details op de lugs komen wel overeen idd :D
Ja, hoewel jouw frame nog iets mooier is afgewerkt, zo te zien. Heel fraai. Heb je hem al gewogen? :)
Nee nog niet gewogen.

Vandaag wel de Koga van vrouwlief van een nieuw stuur en kabels voorzien;
rsz_img_20200406_181322676_hdr.jpg
rsz_img_20200406_181328509_hdr.jpg
Ombouw naar racestuur gedaan, Dura Ace bar-end shifters, nieuwe Jagwire kabels en ESI stuurlint. Profile Design adapter van 1" traditioneel balhoofd naar 1 1/8" draadloos en Ergotec stuurpen.
Een racestuur i.c.m. een kinderzitje. Dat gaat wel opvallen :D
Fedor schreef:
ma 06 apr, 2020 19:34
Een racestuur i.c.m. een kinderzitje. Dat gaat wel opvallen :D
Tja het originele vlinderstuur was er al ff af, het rechte stuur wat er voor in de plek kwam gaf op langere ritten toch klachten, een race stuur verhielp het bij mij destijds, ik hoop voor haar ook.
Fedor schreef:
ma 06 apr, 2020 19:34
Een racestuur i.c.m. een kinderzitje. Dat gaat wel opvallen :D
Ik vind het net heel cool!
Afbeelding

Ze hebben een kleintje gekregen! 8)

Nu ja we hebben een 2e hands fietsje gekocht voor een dochtertje van vrienden :D
Mr. Z schreef:
ma 06 apr, 2020 23:53
Ze hebben een kleintje gekregen! 8)
Proficiat! Net z'n mama.
Mr. Z schreef:
ma 06 apr, 2020 23:53

Nu ja we hebben een 2e hands fietsje gekocht voor een dochtertje van vrienden :D
Wel grappig, twee nieuwe fietsen in allebei een persoonlijk kleurtje maar toch een ander schakelsysteeem. Waarom dat zo?

Nou ja, alledrie natuurlijk. De singlespeed is ook een optie ;)
Mijn nieuwe aanwinst. Na 7 jaar op een oude Koga gefietst te hebben nu dan toch maar eens een diepte investering gedaan.
Ik heb er nu een paar honderd km mee gefietst en dat (gelukkig) naar tevredenheid. Ik had het plan om met Pasen naar Luxemburg te gaan fietsen, helaas laat de Corona dat niet op dit moment niet toe.
85F1213C-3FA6-4C14-B07F-AE47DCD0E940.jpeg
140F9388-1ECD-4636-A22E-15273531CE39.jpeg
Wauw - wat een klasse fiets, op het stuur na zou ik hem ook zo samenstellen, prachtig! Veel plezier er mee gewenst!