Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
spaken zijn race DD verder heb ik er geen info over, en die spacers zijn goed voor mijn slechte rug kan ik rechter op zitten. naaf dynamo is van Shimano Sport alfine geloof ik geeft goed licht al een paar keer in het donker gefietst en ben daar tevreden mee.
2 mooie groene fietsen, hoor! Veel plezier ermee!

Ik rijd zelf met een 42/11-36. Ook 1X dus. Dat bevalt mij uitstekend. Maar das wel 70% asfalt.😉

Mijn nieuwste aanwinst: Een Fern Allygn voorvork. Passend in mijn tapered frame, voor steekassen, Postmount remklauw. Én geschikt voor spatborden en een dragertje.

Was even zoeken, maar gevonden wat aan mijn lijst voldeed.
zivojan schreef:
di 20 nov, 2018 22:36
Marco Meijerink schreef:
zo 29 jul, 2018 18:01
Nieuw tentje.
Vroeger altijd enorme fan van tunneltenten (nog steeds wel) maar de afgelopen jaren de overstap gemaakt naar dwarsliggendedubbeldeurbagagepunttent :D . Oftewel: tent waarbij je vanuit liggende stand je opricht en je gelijk naast je je eigen tas in de buitentent hebt staan en je met een swing uit de tent springt. En dat zonder over elkaar heen te kruipen.
Ervaringen opgedaan met de MSR Mutha Hubba en nu naar iets lichters.
De MSR Freelite 3 (3 persoons)
Met 1558 gram (bijna precies zoals opgegeven, 1,56 kg) en een binnentent van 172 * 213 begint het er allemaal een beetje op te lijken. Lekker veel ruimte binnen en twee ruime bagagepunten.
Tentje opgezet in de huiskamer en volgende week in het echie. Oh ja, de tent is helemaal door ons zelf gekocht en betaald. Bij Coolblue 399 euro. Da's heel weinig geld. 594 euro bij Bever.
https://www.msrgear.com/ca/tents/freeli ... cking-tent

IMG_0155.jpg

IMG_0156.jpg
Hoe bevalt deze tent? Heb je hem al gebruikt en ga je er een test van schrijven? Ik vraag dit omdat in Amerika deze tent momenteel slechts $111 kost. Omdat ikzelf binnenkort naar Kansas ga, denk ik erover om deze tent te kopen. Niet duur en erg licht.


Wat late reactie.
De tent bevalt kwa gewicht, inhoud en volume uitstekend. En zolang de regen niet met bakken uit de hemel komt heb je een prima tent. Maar als dat wel het geval is blijkt de tent matig te presteren. In Frankrijk tijdens een lange nacht met veel regen, bleek rond een uur of 4 in de ochtend dat het begon te nevelen in de binnentent. Resultaat is dat de boel binnen behoorlijk nat werd en wij zijn uitgeweken naar een hotelletje.
Tja, als je de grens opzoekt van gewicht versus waterdichtheid kom je soms net aan de verkeerde kant uit.
Slechte tent? Nee, dat ook weer niet. Maar een tochtje door IJsland zou ik er niet gelijk mee doen.
mijn laatste aanwinst (nou ja, zomer 2017): de Wolftooth Roadlink, een dingetje van niks, dat het mogelijk maakt met een triple wegderailleur (of een gewone atb-derailleur) tot 40t cassette te schakelen. Werkt samen met one by en ook met two by. Niet met triple, aldus de fabrikant. Een zeer simpele innovatie: groot effect voor weinig.
Het wordt hoog tijd dat framefabrikanten langere derailleurhangers gaan gebruiken, of in elk geval als optie aanbieden.
erg mooie fiets, die Patria! :D

en inderdaad, sjefke, fabrikanten zouden zo'n 'deraileuroogverlenger' ook gerust als accessoire bij een frame of fiets kunnen meeleveren. past gewoon in een zadeltasje met een multitool en/of plaksetje dat je bij een complete fiets meelevert.

groet! hoogframe
Ik volg al meer dan een jaar dit forum en eindelijk heb ik zelf dan ook een fiets gekocht.

Een specialized Awol Elite.

In elkaar gezet voor de vrouw van de fietsenmaker alleen die besloot toch dat ze een racefiets wilde. Geluk voor mij!

Mijn eerste reis zal gaan naar de Duitse waddeneilanden.

Ik hoop dat de foto te zien is als bijlage.

Bijlagen

helemaal zichtbaar!
mooie fiets!!
Leuke fiets! Op dat pizza rek kan je een leuke tas kwijt i.p.v. zo een voorspelbare stuurtas.
groverr schreef:
za 15 dec, 2018 20:55
Leuke fiets! Op dat pizza rek kan je een leuke tas kwijt i.p.v. zo een voorspelbare stuurtas.
 
Wellicht kan je er ook heel voorspelbaar pizza's op kwijt :?

BSM
Als je er een zware tas op zet, en het rek zit bij het balhoofdstel met maar één boutje vast, zorg dan voor een extra dubbele failsafe daarvoor. Als die bevestiging onder het fietsen los faat is het effect voorspelbaar en onprettig.
Bedankt voor de tip, het rek zit ook aan de vork vast uiteraard helpt dit nog wat?
En ik was niet van plan er een zware tas op te leggen.
Als ik er trek in heb, misschien een pizza.
Zo te zien is het rek op 3 punten bevestigd, als het bovenste punt loskomt, dan zit het nog wel vast op de voorvork maar draait het door het gewicht vroeger of later naar voren, met alle gevolgen van dien. Misschien niet de mooiste oplossing maar een tie-wrap in de buurt van het hoogste bevestingspunt om de balhoofdsbuis zou voldoende moeten zijn om geen tocht naar de tandarts te hoeven maken.
_Peter_ schreef:
za 15 dec, 2018 23:48
Zo te zien is het rek op 3 punten bevestigd, als het bovenste punt loskomt, dan zit het nog wel vast op de voorvork maar draait het door het gewicht vroeger of later naar voren, met alle gevolgen van dien. Misschien niet de mooiste oplossing maar een tie-wrap in de buurt van het hoogste bevestingspunt om de balhoofdsbuis zou voldoende moeten zijn om geen tocht naar de tandarts te hoeven maken.
Dat van die tandarts geldt vooral voor wie op jonge leeftijd niet door het toeval (want dat is het meestentijds) zich een goede valtechniek aangeleerd heeft.

Toen ik jaren terug ietwat haastig met de Brompton op Utrecht Hoog-Chagijne op weg naar de trein onderuit ging daar waar overdag de bloemenstal is <nat marmer is glad marmer> toen was mijn ribbelkast bont en blauw (vanwege de verschillende jongensbroekzakken die ook in mijn jas zaken) en ik moest naar het ziekenhuis om mijn wenkbrauwen te hechten omdat mijn bril zich in mijn wenkbrauwen had afgedrukt. Later weer eens zoiets, en weer op allerlei plekken blauw maar mijn hoofd heeft kennelijk een schildpad-kwaliteit

Maar goed, het blijft een gevalletje "better safe than sorry".

Het bewuste boutje met Loctite (oid) vastzetten is wellicht ook een goed idee, een tie-wrapje veroudert ook (met name in het zonlicht) en is misschien wel tegen de tijd dat het nuttig zou zijn te bros geworden.

Groeten MarcS
Mooie fiets Steef, veel plezier er mee en mooie kilometers!

En ik zou me geen zorgen maken, er zitten wel meer dingen met maar één boutje vast :D
(Ben zelf van plan om ook zo’n soort rekje te maken voor mijn fiets)

Groet,
Tom.
En als er een zelfborgend moertje op het boutje zit kan er weinig gebeuren.
Het is een bekend euvel uit de pré-lowrider-tijd toen vakantiefietsers nog voordragers hadden. Geval kleine kans, groot gevolg en weinig tijd om te reageren.
Je mag het natuurlijk helemaal zelf weten, maar je zou ook kunnen overwegen het rek er af te halen. Dan hoef je je ook geen zorgen te maken over de bevestiging ervan. Voor een fietsreis in grote delen van Europa hoef je namelijk niet heel veel mee te nemen.
Ben je meteen van een hoop gewicht en luchtweerstand af en je kunt met de zware tas achterop in plaats van voorop weer een pak harder remmen voordat je voorover gaat.
Van mijn eerste vakantie fiets geen foto was een omgebouwde Zielemann cycle crosser, hier een foto van mijn snel die ik daarna kocht en ook weer snel kwijt was gestolen op een camping in Frankrijk.
Ik denk zo`n 28 jaar geleden.

Bijlagen

Tom vds schreef:
zo 16 dec, 2018 07:13
.... ik zou me geen zorgen maken, er zitten wel meer dingen met maar één boutje vast :D
(Ben zelf van plan om ook zo’n soort rekje te maken voor mijn fiets)
DaVinci schreef:
zo 16 dec, 2018 09:14
En als er een zelfborgend moertje op het boutje zit kan er weinig gebeuren.
Leon schreef:
zo 16 dec, 2018 09:15
Het is een bekend euvel uit de pré-lowrider-tijd toen vakantiefietsers nog voordragers hadden. Geval kleine kans, groot gevolg en weinig tijd om te reageren.
willem.m schreef:
zo 16 dec, 2018 09:50
Je mag het natuurlijk helemaal zelf weten, maar je zou ook kunnen overwegen het rek er af te halen. Dan hoef je je ook geen zorgen te maken over de bevestiging ervan. Voor een fietsreis in grote delen van Europa hoef je namelijk niet heel veel mee te nemen.
Tja, een waaier aan adviezen.
Steef heeft het "pizza-rek" wellicht meegewogen in haar aankoop (en niet letterlijk "op de koop toe" genomen).

Natuurlijk loop het wel los -- zolang dat ene montagepunt maar niet losloopt.
Een moerborgmiddel zoals Loctite zou mijn eerste keus zijn, dat werkt toch net iets beter als een borgmoertje, een borgmoertje tegen een gewoon moertje "geborgd" is ook een oplossing.

Verder is de hoeveel bagage je meeneemt is een keuze, een kwestie van onbetwistbare smaak.
Als je van plan bent geen pech te krijgen en alleen een voorgeprogrammeerde smartfoonroute van hotel naar hotel te fietsen dan is een tandenborstel, een minimale kledingkeuze en een gevulde portemonnee genoeg. Wil je wild kamperen, bij regen ook nog wat comfort, kook je zelf en ben je een beetje fijnproever dan neemt de bagage-hoeveelheid toch rap toe, en zelfs al bespaar je op het gewicht - ook het gewicht gaat dan aantellen.

Overigens is als je een beetje "leukere" routes rijdt er ook een kans dat er een keertje een tak tussen de spaken springt. Hopelijk breekt de tak voordat je geblokkeerd tegen de vlakte gaat, maar de kans is groter als een loslopend moertje (aangenomen dat je een beetje oplettend mbt je fiets bent ... er gaat eerst een en ander rammelen, ik wil altijd weten waar een nieuw rammeltje vandaan komt, zo ben ik ook met auto's).

O ja, Leon heeft wel een hard punt: Je luchtweerstand neemt meer toe met tassen voor als met tassen achter.
Luchtweerstand is voor de gemiddelde vakantiefietser vooral een "dingetje" bij tegenwind, gewoonlijk trapt de vakantiefietser geen koers-snelheden, en haal je wel de 60-70 km/u dan ga je helling-af en dan is die luchtweerstand vaak je beste vriend.
Zolang je geen extreem overgewicht voorop zet (en niks achter) loopt het qua remvermogen wel los. Een zeker "dood" gewicht op het voorwiel kan ook winst zijn, zoals zo vaak is ook dit niet zwart-wit.

Groeten BSM