Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 50 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2571 berichten
En van die spaken met de naven en velgen maar eens een paar wielen gebouwd;
IMG_20200614_200759660.jpg
IMG_20200614_200747697.jpg
IMG_20200614_200832222.jpg
Hope RS4 naven 36 gats
Ryde Chrina 13Cx622 velgen 36 gats, dubbel gebust (soort smalle Sputnik, jammer dat Ryde ze niet meer maakt)
DT Swiss spaken en nippels
Goed bezig daar! Wordt een setje fraaie wielen :)

Grappig om te zien dat ze die SuperMoto's met de toevoeging van de X ook 2mm breder hebben gemaakt. Zou dat allemaal antileklaag zijn? ;) De mijne, zonder X, zijn 'slechts' 60mm...
Dankjewel!

Nou die wanden zit geen antilek in hoor, maar ik heb ze net gemeten en ze zijn inderdaad precies 62mm (op een 30mm velg).
Shadow schreef:
zo 14 jun, 2020 20:16
En van die spaken met de naven en velgen maar eens een paar wielen gebouwd;
Dat is een fraaie klassieke wielset!

Vraagje; ik begrijp dat het voor een racefiets is. Vanwaar zó degelijk gebouwd? Andere velg in 28 gaats (niets exclusief) scheelt zo 200gram per wiel. Dat voel je best. Maar is het nog steeds een degelijke set toch, of zie je dat anders?
Grandonneur schreef:
zo 14 jun, 2020 21:32
Dat is een fraaie klassieke wielset!

Vraagje; ik begrijp dat het voor een racefiets is. Vanwaar zó degelijk gebouwd? Andere velg in 28 gaats (niets exclusief) scheelt zo 200gram per wiel. Dat voel je best. Maar is het nog steeds een degelijke set toch, of zie je dat anders?
Dankjewel!

28 spaken in een achterwiel is minimum en voor rijders van max. 80 kilo, ze komen in de racefiets van m’n vrouw en die is met 1,85m als voormalig karate en krachtsport beoefenaar geen lichtgewicht zeg maar. :wink:
Shadow schreef:
zo 14 jun, 2020 22:14
28 spaken in een achterwiel is minimum en voor rijders van max. 80 kilo, ze komen in de racefiets van m’n vrouw en die is met 1,85m als voormalig karate en krachtsport beoefenaar geen lichtgewicht zeg maar. :wink:
Ik zeg niks meer :D
Ik heb gisteren een nieuw achter licht gekocht.

De B&M C2 met usb aansluiting. Ben er blij mee geeft veel licht.

Met 2 high power leds.

Mario
Grandonneur schreef:
zo 14 jun, 2020 22:25
Shadow schreef:
zo 14 jun, 2020 22:14
28 spaken in een achterwiel is minimum en voor rijders van max. 80 kilo, ze komen in de racefiets van m’n vrouw en die is met 1,85m als voormalig karate en krachtsport beoefenaar geen lichtgewicht zeg maar. :wink:
Ik zeg niks meer :D
Misschien het stukje 'de vrouw' van Herman Finkers eens opzoeken? :lol:
supermario schreef:
zo 14 jun, 2020 23:09
Ik heb gisteren een nieuw achter licht gekocht.

De B&M C2 met usb aansluiting. Ben er blij mee geeft veel licht.

Met 2 high power leds.

Mario
Die USB aansluiting is om hem op te laden toch? (Ik dacht dat jij een naafdynamo had btw?)
Klopt. Mijn XT naafdynamo is voor de koplamp. Deze heeft ook usb om mijn mobiel op te laden.

Het achter licht blijft 15 uur branden. Een indicator geeft aan, dat het moet worden opgeladen.

Met de usb laat ik deze op. Dit kan 1000 keer.

Mario
Grandonneur schreef:
zo 14 jun, 2020 21:32
Shadow schreef:
zo 14 jun, 2020 20:16
En van die spaken met de naven en velgen maar eens een paar wielen gebouwd;
Dat is een fraaie klassieke wielset!

Vraagje; ik begrijp dat het voor een racefiets is. Vanwaar zó degelijk gebouwd? Andere velg in 28 gaats (niets exclusief) scheelt zo 200gram per wiel. Dat voel je best. Maar is het nog steeds een degelijke set toch, of zie je dat anders?
Ik heb hier nog eens over lopen dubben, maar met 6gr per spaak en 1gr per nippel kom ik niet aan 200gr per wiel? (36-28=8 en 8x7= 56gr) Velgen die lichter zijn als de Chrina zijn er wel, maar die zijn ook gelijk een stuk minder sterk...wil ik dezelfde sterkte en minder spaken kom ik op carbon uit en dat hoort niet op een klassieke racefiets. Ik hou het lekker bij 36 of 32 voorlopig...
Shadow schreef:
do 18 jun, 2020 09:39
Ik heb hier nog eens over lopen dubben, maar met 6gr per spaak en 1gr per nippel kom ik niet aan 200gr per wiel? (36-28=8 en 8x7= 56gr) Velgen die lichter zijn als de Chrina zijn er wel, maar die zijn ook gelijk een stuk minder sterk...wil ik dezelfde sterkte en minder spaken kom ik op carbon uit en dat hoort niet op een klassieke racefiets. Ik hou het lekker bij 36 of 32 voorlopig...
haha :). Klopt. Ik neem blind van je aan dat de Chrina de sterkste velg is. Schatte echter (zonder voorkennis ;)) in dat velgen als een archetype, open pro, sunringle, r460 óók ruim voldoende sterk zijn voor race. En ~150 gram lichter. Plus ~50 voor de spaken.

Vind het spijtig dat alexrims hier zo slecht verkrijgbaar is. Heb daar goeie ervaring mee en ze hebben een enorm assortiment.
Shadow schreef:
zo 14 jun, 2020 22:14
28 spaken in een achterwiel is minimum en voor rijders van max. 80 kilo, ze komen in de racefiets van m’n vrouw en die is met 1,85m als voormalig karate en krachtsport beoefenaar geen lichtgewicht zeg maar. :wink:
:lol: Mijn racefiets heeft wielen met 16 spaken voor en 18 achter..... terwijl ik een kilo of 90 weeg.
En in de jaren dat ik met deze wielen rijd heb ik nog problemen gehad.

Het materiaal is vrij standaard. Een Campa Veloce voornaaf (met Record kogels en conussen), Shimano Ultegra achternaaf (de "oude" 9-speed versie), Alesa Chaser velgen en Sapim Strong spaken.
Waarschijnlijk ligt het aan de zorgvuldigheid waarmee de wielen zijn gebouwd. De maker ervan sorteert met een schuifmaat een doos spaken uit op setjes die aan de maximale of minimale diktetolerantie zitten. Afhankelijk van de wielen die hij bouwt kan hij hiermee zwaarder belaste spaken wat extra sterkte geven. En de krachtenverdeling over een wiel nóg gelijkmatiger maken.

Bij de koop kreeg ik nog een paar reservespaken mee. Met een glimlach: "Die ga je toch niet gebruiken". Tot nu toe heeft de verkoper nog steeds gelijk.
Ruud-H schreef:
do 18 jun, 2020 11:35

:lol: Mijn racefiets heeft wielen met 16 spaken voor en 18 achter..... terwijl ik een kilo of 90 weeg.
En in de jaren dat ik met deze wielen rijd heb ik nog problemen gehad.

Het materiaal is vrij standaard. Een Campa Veloce voornaaf (met Record kogels en conussen), Shimano Ultegra achternaaf (de "oude" 9-speed versie), Alesa Chaser velgen en Sapim Strong spaken.
Waarschijnlijk ligt het aan de zorgvuldigheid waarmee de wielen zijn gebouwd. De maker ervan sorteert met een schuifmaat een doos spaken uit op setjes die aan de maximale of minimale diktetolerantie zitten. Afhankelijk van de wielen die hij bouwt kan hij hiermee zwaarder belaste spaken wat extra sterkte geven. En de krachtenverdeling over een wiel nóg gelijkmatiger maken.

Bij de koop kreeg ik nog een paar reservespaken mee. Met een glimlach: "Die ga je toch niet gebruiken". Tot nu toe heeft de verkoper nog steeds gelijk.
Prima voor je, maar als mensen spaken opmeten met een schuifmaat op tolerantie zijn ze ongeschikt bevonden, in mijn ogen en op welke hts dan ook...
Wat je zegt is allemaal verkoop praat van een wielenbouwer, daar mag je in geloven, want voor jou werkt je aankoop tot nu toe prima. Maar als ik zeg dat een velg de sterkte van je wiel bepaald en niet de spaken, dan zou ik eens nadenken wat die tolerantie nu inhoud, belast je echt spaken tot op de vloeigrens in een wiel? of is de sterkte afhankelijk van de maximale hoop-stress die een velg mag hebben?
Ruud-H schreef:
do 18 jun, 2020 11:35
.
En in de jaren dat ik met deze wielen rijd heb ik nog problemen gehad.
Ik zie dat niet als positieve kwalificatie... ;-)
Shadow schreef:
do 18 jun, 2020 12:14

Wat je zegt is allemaal verkoop praat van een wielenbouwer, daar mag je in geloven, want voor jou werkt je aankoop tot nu toe prima.
Het gaat wel om een gerenomeerd wielenbouwer ten oosten van ons. Wars van alle fiets-high-tech stelt hij zich tot doel om met standaard onderdelen aparte, sterke en betrouwbare wielen te bouwen.
Wellicht schiet de eigenaar daarbij door in zijn keuze en selectie van onderdelen. Maar als een klein bedrijf al tientallen jaren bestaat, lukt dat beslist niet met leveren van slechte produkten.

Polling schreef:
Ruud-H schreef:
do 18 jun, 2020 11:35
.
En in de jaren dat ik met deze wielen rijd heb ik nog problemen gehad.
Ik zie dat niet als positieve kwalificatie... ;-)
Bij de af fabriek op mijn racefiets gemonteerde wielenset was spaakbreuk mijn vaste begeleiderl.
De wielen van een jaren later nieuw gekochte Giant Anyroad waren ook slecht; pas nadat ik ze zelf onderhanden heb genomen en opnieuw heb gespannen bleven ze strak en recht.
Met dit vergelijkingsmateriaal is het kopen van een wielenset die jarenlang in orde blijft best een positieve ervaring. :D
Ruud-H schreef:
do 18 jun, 2020 15:05
Polling schreef:
Ruud-H schreef:
do 18 jun, 2020 11:35
.
En in de jaren dat ik met deze wielen rijd heb ik nog problemen gehad.
Ik zie dat niet als positieve kwalificatie... ;-)
[...] een wielenset die jarenlang in orde blijft [...]
Maar dat waren kennelijk andere dan de hiervoor beschreven wielen - waar Polling op reageerde :P - waarmee je nog problemen had!

Carl
Ruud-H schreef:
do 18 jun, 2020 11:35

:lol: Mijn racefiets heeft wielen met 16 spaken voor en 18 achter..... terwijl ik een kilo of 90 weeg.
En in de jaren dat ik met deze wielen rijd heb ik nog problemen gehad.
Toen je die fiets nog gebruikte hoeveel woog je toen, en sinds wanneer gebruik je die fiets niet meer? zouden we dan kunnen vragen. Ik ben nu ook zwaarder dan 20 jaar geleden, en gelukkig nauwelijks spaakbreuk meer dankzij een paar goede wielenbouwers die weten wat ik met mijn fietsen allemaal uitspook. :oops:
Carl schreef:
do 18 jun, 2020 15:14
Ruud-H schreef:
do 18 jun, 2020 15:05
Polling schreef:
Ik zie dat niet als positieve kwalificatie... ;-)
[...] een wielenset die jarenlang in orde blijft [...]
Maar dat waren kennelijk andere dan de hiervoor beschreven wielen - waar Polling op reageerde :P - waarmee je nog problemen had!
Uh nee, ik rijd al 15 jaar met probleemloos met deze ene (16/18 spaaks) set wielen.

_Peter_ schreef:
Ruud-H schreef:
do 18 jun, 2020 11:35
:lol: Mijn racefiets heeft wielen met 16 spaken voor en 18 achter..... terwijl ik een kilo of 90 weeg.
En in de jaren dat ik met deze wielen rijd heb ik nog problemen gehad.
Toen je die fiets nog gebruikte hoeveel woog je toen, en sinds wanneer gebruik je die fiets niet meer? zouden we dan kunnen vragen.
Ik gebruik de fiets nog steeds; wel niet meer heel vaak. Omdat ik een gravelracer heb.... maar daar ging het in een ander topic al over.

En mijn gewicht slingerde toen en nu rond die 90 kg. Met in het zomerseizoen wat uitschieters naar beneden en na kerst naar boven. :roll:
Ik kreeg vandaag een heel leuk mailtje;
'je frame is klaar'
IMG_20200619_174757589_HDR.jpg
IMG_20200619_174804910_HDR.jpg
IMG_20200619_174822001_HDR.jpg
Dit wordt een racefiets voor vrouwlief, Jan Janssen Paris-Roubaix in ijsblauw sparkle poedercoat door WIND CYCLEWORKS in Goes, ben er helemaal blij mee en nog belangrijker, vrouwlief ook!