Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
Leon schreef:
zo 17 jun, 2018 09:46
Afbeelding
* Een nieuwe batterij-achterlicht-reflector mocht wel eens sinds 1999. (€12,15)
* Ik hoorde op dit forum pas een paar weken geleden dat er cranckbouten bestaan waarmee je de cranck ook los krijgt. Dat scheelt een stuk gereedschap meenemen. (€6,61)
* Nieuwe remblokjes op voorraad is altijd fijn, ook al weet ik dat de oude nog lang mee zullen gaan. Die zitten nu tegen de 9000 km. Ze hadden geen dual-compound in voorraad, maar ik fiets toch zelden meer in de nattigheid. ( €18,10)
* Omdat Supreme Black niet meer bestaat ben ik nu overgegaan op Finish Line Wachs, dat volgens Duitse testrapporten erg goed moet zijn. Ik was toevallig ook aan een nieuwe ketting toe, die ik nog op voorraad had, dus kan ik over 2000 km vertellen of dit goed spul is. Het is bij eerste gebruik wel heel erg waterig. Je ketting blijft er mooi schoon van want in tegenstelling tot het roetzwarte Supreme Black is dit spul kleurloos. (€7,07)

Stuk voor stuk dingen die je bji de lokale fietsenboer niet zult aantreffen.
Ik heb dat achterlicht ook gekocht, maar dan de versie met draad.
Gezien de prijs van je Koolstop remblokken heb je deze spullen besteld bij bike-discount.de?

Hoe werken die bouten? Mijn crank zat zo vast op het asje dat ik deze eraf hebt moeten slijpen.
De cranktrekker trok het schroefdraad uit het aluminium.
Waarom moet je je cranks op vakantie loshalen?

Zien we hier toch een verborgen nadeel van de vierkante as?
Hollowtech cranks haal je er zo vanaf, met een inbusje. (ik zal de inkopper alvast opschrijven; "dat is ook nodig ook met die kwetsbare buitenboordlagers")
>Gezien de prijs van je Koolstop remblokken heb je deze spullen besteld bij bike-discount.de?
Nee, bij rose.nl. Wel grappig dat de prijs identiek is.

>Hoe werken die bouten?
Ze bestaan uit een bout die je in plaats van de standaard bout in de cranck zet. Die bout heeft een iets afwijkend randje, maar dat is alles.
Daarnaast is er een ring bij met aan de buitenkant schroefdraad die je ook in de cranck schroeft en die net om de kop van de bout heen valt. Die ring kun je in principe laten zitten. Als je de bout er dan uitdraait komt de ring, en daarmee de rest van de cranck, mee. Deze snorremans van Park Tool doet het voor: https://www.youtube.com/watch?v=mxAj-zbynPI
Plaatje op internet. Ik heb niet deze:
Afbeelding

> Mijn crank zat zo vast ... trok het schroefdraad uit het aluminium.
Erg lullig. Het voordeel van een traditionele crancktrekker is wel dat je op meer draden grip hebt. Het voordeel van een goede versie is dat de draden beter worden aangegrepen; als er veel speling is wordt alleen de top van de schroefdraad belast, met meer kans op kapot gaan.

>Waarom moet je je cranks op vakantie loshalen?
Inderdaad zelden. Ik heb wel eens gehad dat de ketting tussen cranck en frame vast zat.

>Zien we hier toch een verborgen nadeel van de vierkante as?
Hoera we hebben een nadeel gevonden? :D
Eindelijk binnen!
EB897DDF-40B2-4C80-A165-72DB8630FED4.jpeg
Morgen eens wat conserveringsmiddel erin kieperen en dan afbouwen 8)
B33F9910-BD2E-444F-AA11-8A59B735DAF8.jpeg
Zo 1 plaatje per post hier, dus ff over 2 posts verdelen 8)
Shadow schreef:
zo 01 jul, 2018 17:41
Eindelijk binnen!
Nu snap ik je avatar! Leuke fiets.

Wat doen die handvatten achter het zadel, gaat er iemand achterop zitten?
Da’s voor m’n zoontje idd, hoewel die net zelfstandig fietst is het voor lange afstanden wel fijn als ie achterop kan zitten, z’n fiets kan dan gewoon aan het bagagerek mee. De Kona Ute van m’n vrouw heb ik net klaar, de onderdelen daarvoor (Jones H-Bar etc) zaten in dezelfde bestelling, die heeft ook zo’n setup maar dan nog met een stoeltje voor de kleine meid erbij;
C588224A-DA5E-4634-A949-1FC65D2BA6C0.jpeg
Net helemaal uit elkaar gehad, alle lagers voorzien van nieuw vet, alle kabels nieuw, stuur, shifters, remhandles, handvatten etc nieuw.
Gave fiets die Surly :)
Dennis1987 schreef:
ma 02 jul, 2018 00:06
Gave fiets die Surly :)
Dank! Ben een van de eerste met de nieuwe kleur ‘Dark side of the maroon’ geregeld door Jelle van Just Pedal 8)
Super gave fiets! Hoe makkelijk rolt zo iets nou eigenlijk?
Ik hoop goed, ik moet eerlijk zeggen dat ik de Maxxis Hookworm (63-559) vooral op uiterlijk gekozen heb, ik vind ze gewoon super gaaf om te zien! Reviews ervan zijn goed, met als commentaar dat ze zwaar zijn, tja dat maakt op een Big Dummy niet zoveel uit. Mocht het niks zijn dan wisselen we ze in voor Almotions (55-559), vrouwlief rijd ermee op haar Koga en Kona en dat rolt wel heel mooi moet ik zeggen.
Ik heb nu alleen even zo kunnen rollen zonder cranks e.d. En het voelt goed met de Maxxis’ op 4 bar, het is natuurlijk wel afwachten als je op snelheid bent wat het doet met 20km/u+
Boek Rough stuff cycling in the alps - veel gravelwegen van de alpen. Routes van easy tot very severe. Uit de eerste druk is de Torino-Nice rally ontstaan.

Afbeelding
Shadow schreef:
ma 02 jul, 2018 11:53
Ik hoop goed, ik moet eerlijk zeggen dat ik de Maxxis Hookworm (63-559) vooral op uiterlijk gekozen heb, ik vind ze gewoon super gaaf om te zien!
Absoluut!

Mochten ze het toch niet zijn kun je eventueel ook nog in dezelfde hoek naar Geax/Vittoria Tattoo (-Light) of de aloude Big Apple of Super Moto van Schwalbe. Ga je wel terug naar 60mm, maar bij een Almotion kun je niet breder dan die 55 inderdaad. Zou zonde zijn, want die Hookworms zijn wel heel gaaf. Jammer dat ze niet in mijn frame passen...
Erg interessant, dat gidsje Rough stuff cycling in the alps. Ik had er nooit van gehoord.
Ik zie dat deelnemers aan de vorige Torino-Nice rally's nog even £2 korting krijgen als ze het op de site bestellen. Bedankt voor de tip!
- Sram cx1 groepset
- Wolftooth 42t voorblad
- Ritchey Trail zadelpen 0" offset
- Fizik stuurpen 110mm
- Hope 20Five wielset
- Panaracer Gravelking 43mm banden/tubeless tape/tubeless ventielen

- Ortlieb handlebar pack S
- Ortlieb framepack S
- Ortlieb accessoire pack
- Thermarest prolight3 matje S

In bestelling: :idea: Nieuw frame van WiND Cycleworks
En toen was de bankrekening wel leeg.... :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Als je die WIND gelijk afgetikt heb wel ja...
Na in vijf jaar twee stoeltjes te hebben gesloopt (de lage helinox, kunststof insteek-deel brak af, en de alite Mayfly, waar het deel van de stok inschoof) heb ik nu het sitje van Tatteljee gekocht. Simpeler ontwerp, meer hufter-proof hoop ik. En de losse onderdelen zijn verkrijgbaar.

Bijlagen

Een hartslagband voor bij de Etrex 30x. Mediamarkt, 60 euro.
Afbeelding
Dit ding maakt automatisch contact met de Garmin en je kunt je hartslag op het scherm zien en in de logfile laten opslaan.

In Basecamp kun je de resultaten zien. Helaas kun je alleen twee van de dingen hartslag, afstand en hoogte zien. Ik zoek nog een niet-online pc-programma waarmee dat wel kan. Ook zou ik het fijner vinden om op de x-as de tijd te kunnen zetten in plaats van de afstand. Het plaatje hieronder heb ik gephotoshopt, en bovendien de getallen van mijn hartslag weggehaald. De groene lijn is de hoogte, ik heb van 65 m tot 135 m geweest in dit geval.
Afbeelding
Mijn hartslagzones heb ik er inmiddels mee bepaald. Verder blijkt dat het hier in de omgeving nauwelijks te doen is om tien minuten in dezelfde hartslagzone te blijven, tenzij langs het Albertkanaal.

Tip: om de hartslag goed te volgen moet je de samplingfrequentie van de Etrex op Tijd instellen. Ik heb gemerkt dat er bij een samplingfrequentie van 1s fouten optreden in de snelheidsmeting als je tegelijk de hartslag tijdens het fietsen in beeld hebt. Bij een samplingtijd van 2s heb je daar geen last van. Een samplingtijd van 10 s kan ook, maar dan wordt het wat grover en is de track op de kaart erg hoekig.
Ga je trainen Leon? :shock: Hopelijk blijft dat ding het even doen! Ik ben enige jaren geleden overgestapt naar een Decathlon band van €30. Die werkt namelijk zonder morren, wat ik niet van de Garmin hartslagmeterband kon zeggen.
quote=gios
>Ga je trainen Leon? :shock:
Fietsen is per definitie trainen natuurlijk. Hier in de buurt fietsen is bovendien per definitie intervaltraining. Ik wilde wel eens goed weten wat ik allemaal aan het doen was. Omdat ik nu eenmaal lui aangelegd ben wil ik graag zo weinig mogelijk hoeven trianen om zo veel mogelijk te kunnen fietsen. :D

>Hopelijk blijft dat ding het even doen! Ik ben enige jaren geleden overgestapt naar een
>Decathlon band van €30. Die werkt namelijk zonder morren, wat ik niet van de Garmin
>hartslagmeterband kon zeggen.
Ik heb begrepen dat deze versie 'nieuw' is, met alle risico's van dien dus. Ik zal proberen om hem zo veel mogelijk binnen de garantieperiode te gebruiken :lol:
Hij werkt tot nu toe zonder morren.