Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 32 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2574 berichten
willem.m schreef:
zo 19 mei, 2019 19:20
TimTas stuurtas

Ik dacht: laat ik voor het eerst wat in dit topic plaatsen, en dan ook iets dat me in positieve zin echt heeft verrast. Ik heb namelijk onlangs een nieuwe stuurtas gekocht.

Reden voor aanschaf
Op fietsvakantie wil ik mijn systeemcamera meenemen. Deze is een stukje kleiner dan een spiegelreflex, maar nog steeds fors vergeleken met een compactcamera. Ook wil ik kleine dingen zoals telefoon, zonnebril, zonnebrand, portemonnee enzo in de stuurtas meenemen. Mijn Ortlieb Classic gebruikte ik tot nog toe, maar die vind ik wat lomp en zwaar. Daarnaast heb ik een Ortlieb Compact, maar daar past buiten de camera nauwelijks wat in, en de veel te grote flap gaat de verkeerde kant op open (wie dat heeft verzonnen...).

Beoogd gebruik
Na een tip op dit WF-forum viel mijn oog op de stuurtas van TimTas. Deze kan ik uitstekend gebruiken voor fietsvakanties. Maar ik kan 'm ook aan mijn racefietsstuur hangen: voor lange dagtochten wanneer er wat meer mee moet dan een paar boterhammen, of voor meerdere dagen van logeeradres naar logeeradres, in combinatie met een rugzakje met daarin mijn kleren.

Naar wens gemaakt
Het contact met de man achter TimTas -Jean Michel- ging heel soepel. Hij maakt sinds enkele jaren basismodellen stuur-, frame en andere fietstassen die naar wens aan te passen zijn. Zijn markten zijn denk ik vooral randonneurs en bikepackers. Hij woont in Den Bosch, dus ik kon even langsfietsen. Hij liet me het model zien. Ik kon zelf stoffen en kleuren uitkiezen. Ook heeft hij voor mij een fototoestelinzet gemaakt: een tussenschot in combinatie met klittebandjes.

Eerste indruk
De bevestiging is met zeer stevige klittebandjes direct aan het stuur (als je dit niet vertrouwt, kun je spanbandjes gebruiken). Bij mijn racefiets past dat uitstekend, bij mijn reisfiets moet ik vanwege de langere kabels misschien opvulstukjes gebruiken. Zwabberen wordt voorkomen dankzij een simpel koordje dat je achterlangs de kabels trekt. De sluiting is simpel: een soort magneethaakje. Er zitten twee binnenvakjes ingenaaid voor bijv. telefoon en portemonnee. Onderin zit padding. Aan de buitenzijde zit elastisch koord, voor bijv. te drogen kleren.

Specificaties
Het is een waterdicht en stevig tasje van duurzaam materiaal, en veel lichter dan de Ortliebtassen. Ter vergelijking hierbij de gewichten incl. foto-inzet en stuurbevestiging: Timtas: 260 gram, Ortlieb Compact: 435 gram, Ortlieb Classic: 615 gram. Qua inhoud ontlopen de TimTas en de Classic elkaar niet veel. Ik vind de TimTas handiger qua indeling. En ook veel mooier!

Eerste gebruik
Ik heb het tasje enkele dagen gebruikt voor een tocht door Nederland op mijn racefiets. Het heeft niet geregend, dus ik kan nog niets zegen over gebruik in de regen. Ook had ik geen grote camera mee. Of het tasje wekenlang ruw wegdek met een paar kilo gewicht gaat doorstaan weet ik pas na Kirgizië. Maar ik heb er vertrouwen in dat ik nog veel plezier ga beleven aan dit mooi afgewerkte tasje!
N.a.v. mijn eerdere preliminary review (viewtopic.php?f=23&t=30712&start=160) wil ik nog even laten weten dat de stuurtas ook na drie korte fietsvakanties (Kirgizie, Ardennen, Duitsland) enorm goed bevalt.

Het grote hoofdvak, de binnenvakjes voor telefoon en portemonnee, de buitenvakjes voor klein grut en brillen, en het netje voorop: het blijkt allemaal erg praktisch.

De magnetische haaksluiting van de hoofdvakflap werkt goed. De bevestiging van de tas aan het stuur met twee dikke klittebandjes zit muurvast. Alleen moet je die bandjes niet kwijtraken natuurlijk.

Ondanks dat de tas erg licht is, is-ie robuust - aan de buitenkant tenminste wel. Alleen het op verzoek extra op-maat gemaakte tussenschot blijkt niet robuust - daar moet ik met de naaimachine zelf nog even mee aan de slag. Maar goed, dat was een extra service waarvoor niets in rekening is gebracht.

Het enige waar ik lang over bleef dubben was het tegen de bevestigingen van de Magura hydraulische remkabels aanhangen van de tas. Zo'n dynamische belasting kan, zeker op slechtere wegen, gewoonweg niet goed zijn. Uiteindelijk bedacht ik me dat ik nog een bar-extender (https://www.amazon.de/gp/product/B01CQ7 ... UTF8&psc=1) had die ik perfect tussen stuur en tas kon plaatsen.

Ik heb de tas nog nauwelijks in de regen getest. Het weer was daarvoor te goed.
Hans Keesom schreef:
wo 28 aug, 2019 07:37
Martin E. van Doornik schreef:
wo 28 aug, 2019 00:34
Hans Keesom schreef:
di 27 aug, 2019 20:52
Kon het niet laten, zo'n mooie zadelpen. Hoop dat het in combinatie met aero bars net wat fijner fiets.
Zijn die rode onderdelen wel stevig genoeg? Bij het trappen gaat je kont wat naar links en rechts bewegen (kijk maar naar de wielrenners op TV) en kunnen die niet stuk gewrikt worden?
Het komt mij allemaal rock-solid over en dat moet natuurlijk ook wel.
De tijd zal het leren hoe lang het allemaal goed blijft.

..........
Gisteravond een lange tocht (77 km) in gewone kleding. Kwam even zo uit. Broek begon na 30 km wat vervelend rondom knieën en kont te zitten. Tijdens een stukje voor de wind was het heerlijk om in de achterste stand rechtop te gaan zitten. En om dat het voor de wind was maakte dat voor de snelheid niet uit.
Ook op hobbelig asfalt, waar de positie voorop wat zeer deed op mijn zitvlak, ben ik achterop gaan zitten.

Bij lage cadans hoor ik bij het zetten van kracht nog wel wat onder me kraken, wat wel verbaasd want als ik dan m'n gewicht op het zadel laat zakken is het weg. Maar eens langs mijn FM gaan om ernaar te laten kijken, wellicht heb ik iets niet goed gedaan of is de bus zie de zadelbuis passend maakt niet de juiste..
Mij lijkt het verschil tussen de twee posities te groot om vaak van nut te zijn. Eén cm verschil zou ik al goed merken.
Als het kraakt is er speling en dat is meestal niet gunstigbtegen slijtage. Ik heb een hele tijd een Thudbuster geveerde zadelpen gebruikt, maar die hoorde je niet.
Omdat het nu alweer eerder donker word wat nieuw leesvoer aangeschaft.

Afbeelding
Leon schreef:
di 10 sep, 2019 09:18
Mij lijkt het verschil tussen de twee posities te groot om vaak van nut te zijn. Eén cm verschil zou ik al goed merken.
Als het kraakt is er speling en dat is meestal niet gunstigbtegen slijtage. Ik heb een hele tijd een Thudbuster geveerde zadelpen gebruikt, maar die hoorde je niet.
In dat eerste kan je wel eens gelijk hebben. Het is dan ook eigenlijk bedoeld om een racefiets ook te kunnen gebruiken als TT-fiets. Ik gebruik het voor net iets anders, om op een touringfiets gebruik te kunnen maken van aerobars.
Deze week bij het optrekken bij een stoplicht schoot ie wel even van positie maar dat kwam omdat ik me aan een paaltje vooruitruk. Iet om rekening mee te houden.

Ik denk nog steeds dat het gekraak weg zal zijn als ik langs de fm ben geweest, ik ben qua sleutelen nu eenmaal wat beperkt.

Het is ook niet dat ik deze zadelpen aan iedereen wil aanraden. Ik ga er gewoon mee rijden totdat ie of uit elkaar valt ofdat ik 'm zat ben. Of ik blijf er op rijden. Soms moet je gewoon achter een idee aangaan wat je wel wat lijkt, geld uitgeven en het risico nemen ;-)
20190917_145852.jpg
Toch maar gezwicht voor Phil...

Nu de snelspanners nog en dan is 'ie Shimanoloos. ;)
Mooi! Gekocht bij Just Pedal?
Ik heb er zo één in m’n Big Dummy gezet en erg te spreken er over!
Snelspannners heb ik van Hope trouwens :D
Nice....
Dank!
Shadow schreef:
di 17 sep, 2019 17:01
Mooi! Gekocht bij Just Pedal?
Just marktplaats ;) M'n velgen komen wel bij Jelle vandaan. Nu nog een 32 gaats Son28 in Boost spacing weten te vinden voor de voorvelg, maar ik vrees dat ik die toch echt nieuw moet gaan kopen helaas.
Shadow schreef:
di 17 sep, 2019 17:01

Snelspannners heb ik van Hope trouwens :D
Die moet ik nog even ophalen, maar worden ook Hope inderdaad. :)
Oh nu zie ik het, hij is gebruikt :D was die van mij ook, man die hem verkocht had nieuwe lagers gekocht maar geen mogelijkheid om zelf nieuwe te persen :wink: ik moest alleen het tooltje wel bij Jelle kopen.
Zit eraan te denken voor de zekerheid in de mijne ook maar nieuwe lagers te proppen, aangezien de Rohloff ook al nieuwe lagers krijgt staat alles dan mooi tegelijk op 0km :)
Kosten zijn het niet...6903-2RS kosten van SKF een tientje oid.
Ah, en als ik naar Vlissingen fiets ermee kun jij me wel even helpen met die lagers erin te krijgen? ;)
But offcourse, krijg je nog koffie / thee / bier ook :D
(Hangt van het moment van de dag af)
Shadow schreef:
di 17 sep, 2019 20:15
But offcourse, krijg je nog koffie / thee / bier ook :D
(Hangt van het moment van de dag af)
Da's makkelijk wegstrepen, want koffie en bier drink ik niet ;)

Dank! Ga ik in gedachte houden. Eerst nog even lagertjes halen en ergens vrije tijd vandaan toveren...
Zo er stond vandaag een hele grote doos van Bike24 binnen :D
B02B569C-91BE-4CE4-8B1D-FFC7B9EFEEF3.png
Beginnetje gemaakt met;

- 50MM Almotions V-guard plus biba’s
- SKS Edge AL Spatborden ( prachtige spatborden, boutjes en moertjes bewaren voor iets wat niet nat wordt en roest)
- Ritchey zadelpen
- Shimano XT achter derailleur
- Shimano 11 speed 11-34 Cassette

Nog op de plank;

- 120mm Salsa Guide stuurpen (naja uitgeleend, maar die wordt vh weekend omgewisseld)
- Funn G-wide 500mm dropbar
- Lizard Skins black camo stuurtape
- Shimano XT platformpedalen
- Tubus bagagerek voor achterop
- Busch & Muller IQ-XE Koplamp 150 lux
- Busch & Muller achterlicht batterij
- KMC Ketting
- Terry Arteria zadel ( overgenomen van m’n oude Giant mtb )
- Vaude stuurtas ( die me wat tegenvalt qua grootte eerlijk gezegd )
- Topeak pomp
- Problem Solvers kabelstop

We wachten nog op;

- Gevenalle brifters

Aan het nadenken over;

- Hope oranje zadelpen klem

( rode accenten worden tzt zwart :wink: )
Goede progressie!
Shadow schreef:
do 19 sep, 2019 22:25

Aan het nadenken over;

- Hope oranje zadelpen klem
Gewoon doen ;)

En de naven kunnen ook wel oranje toch? ;)
Ja maar dan gaat er weer meer geld tegen aan als de bedoeling is, ik ben nu netjes rond m’n budget gebleven, zal tzt wel even een topicje aanmaken met alle kosten ook op een rijtje :D
Ik zag, mochten die gevenalles, niet doorgaan, deze https://www.libertecycles.nl/producten/ ... r-ratchet/ misschien is dat ook nog een optie, gaat het budget zelfs van naar beneden.
Gevenalles zijn besteld hoor, die komen er op, linksom of rechtsom :D