Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 28 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
Ik doe het zeepje in een boterhamzakje. Werkt ook goed.
Deed ik ook Willem. Alleen scheuren de zakjes bij mij tijdens offroaden. Heb wat problemen om scheurvrije zakjes te vinden.....is uiteraard geen wereldprobleem.
Marco Meijerink schreef:
vr 28 jun, 2019 21:11
Verrek, dat ziet er goed uit. Hoe groot is het? Kan je het klein oprollen als je zeepje kleiner is geworden? Is het kleiner dan een zeepdoos?
Geadviseerd wordt om minimaal 3x op te rollen en dan past een standaard maat blok zeep er in en is iets compacter dan een zeepdoos omdat het flexibel is. Exacte maten staan op https://matadorup.com/collections/matad ... 5840874609
En als je zeepje kleiner wordt kan je het zakje verder oprollen.
Vanmiddag een vochtig blok zeep er in gedaan en deze is nu merkbaar ingedroogd. Het lijkt zijn claim waar te maken.
Totlater schreef:
za 29 jun, 2019 00:21
Vanmiddag een vochtig blok zeep er in gedaan en deze is nu merkbaar ingedroogd. Het lijkt zijn claim waar te maken.

Waar heb je het zakje gekocht? Bij een NL zaak?
Ben benieuwd naar je verdere ervaringen!
Frans & Dieuwertje schreef:
za 29 jun, 2019 09:24
Waar heb je het zakje gekocht? Bij een NL zaak?
Ben benieuwd naar je verdere ervaringen!
Bij amazon.de. Ik zie via Google alleen webshops waar ze te verkrijgen zijn.
Ook in Nederlandse webshops te vinden door te zoeken op "Matador zeep" maar natuurlijk nog veel meer via "zeep zakje".
Totlater schreef:
za 29 jun, 2019 00:21
Vanmiddag een vochtig blok zeep er in gedaan en deze is nu merkbaar ingedroogd. Het lijkt zijn claim waar te maken.
Ik ben heel benieuwd hoe het er nu voor staat. Droogt de zeep sneller dan het water er in trekt?
groverr schreef:
zo 30 jun, 2019 11:19
Totlater schreef:
za 29 jun, 2019 00:21
Vanmiddag een vochtig blok zeep er in gedaan en deze is nu merkbaar ingedroogd. Het lijkt zijn claim waar te maken.
Ik ben heel benieuwd hoe het er nu voor staat. Droogt de zeep sneller dan het water er in trekt?
Dat zal nog moeten blijken tijdens mijn volgende tocht. Over een maand kan ik daar meer over zeggen. Het zal zeker afhankelijk zijn in hoeverre het zakje wel of niet opgesloten raakt in de overige bagage
Ik heb hem ook gekocht. Met een gewoon blokje zeep weegt het 111 gram. Ik ga geen douchegel/shampoo en handwaszeep meer mee nemen.

Vocht en zeep blijven plakken rond de ingang. Door de rolsluiting op te rollen geeft het niet meer af. Ik spoel hem als laatst even af en al het vocht parelt er helemaal vanaf. Hij is meteen droog van de buitenkant. In de rolsluiting blijven druppeltjes achter. Dat is niets in verhouding tot het vocht aan een paar slippers.

De luchtvochtigheid is nu heel laag, dus na een nachtje is de zeep nagenoeg droog. De natte zeep doe ik met bellen en vocht in het hoesje. Ik verwacht dat hij 's zomers goed indroogt, ook in de tas. In de rolsluiting blijft wel wat vocht zitten. In het voorjaar en najaar, als het vochtig is, zal hij echt buiten de fietstas in de wind moeten hangen. Bijvoorbeeld aan een musketonhaak of winkelwagenmuntjeshaak aan de buitenkant van een tas. Regen valt er direct weer af. Met een haakje kan hem dan ook gelijk goed ophangen in de douche aan je toilettas, terwijl de rolsluiting open is.
Mijn ervaring is dat na een paar vochtige nachten de inhoud van de tassen ook licht vochtig is. Daarom leg ik zoveel mogelijk 's naast mijn bed. Daar zal het open zakje van de zeep nu ook bij komen. Een andere optie is om hem 's nachts aan de fiets te laten hangen met een haakje (dan kan hij open blijven) of middels de rolsluiting.

Ik vind het een geweldige gadget die waarschijnlijk echt een toevoeging is. Nu nog afwachten hoe slijtvast hij is.
Ik kocht een tijdje geleden deze SKS smeerolie. Niet zozeer vanwege de olie zelf maar vooral vanwege de opbrengkop. Ik vind de middelen die ik tot nu toe gebruikte best OK. (Bijvoorbeeld Finishline of een spuitbus PTFE of Kroonoil) maar het aanbrengen vind ik gewoon niet echt handig.

Het voordeel van deze SKS applicator is dat er een dopje opzit dat alleen wat olie doorlaat als deze het midden van het schakeltje raakt. Dus door een aantal keer ronddraaien van je ketting kun je heel eenvoudig en precies op de plaats waar je het hebben wilt de olie aanbrengen.
Knipsel sks.PNG
Knipsel sks.PNG (332.82 KiB) 3720 keer bekeken
Afbeelding

Daarbij viel me op dat ik minder olie gebruik, zelfs minder dan bij de Finishline, dat de ketting als geheel minder vet wordt en dat de ketting voor mijn gevoel minder vaak behandeld hoeft te worden.

Lees evt. ook de review HIER waar ik bovenstaand (onderste) plaatje van geleend heb. Een opmerking die ik nog wel heb is dat ik na het verwijderen van de aluminium afdichting van het flesje er nog geen druppel uit kon krijgen. Nadere inspectie leerde dat er onder die afdichting ook nog een doorzichtig kunststof vliesje zat... Iets met Deutsche grundlichtkeit zullen we maar zeggen.

Van harte aanbevolen in ieder geval!
Leon schreef:
zo 28 okt, 2018 12:18
Leon schreef:
zo 12 aug, 2018 12:17
Edit na 1 rit: Pedro's fietst vanaf rit 1 al een stuk stiller dan dat water van de vorige keer.
Even een evaluatie van Pedro's Ice Wax na 2000 km: het bevalt me.
Mijn Rohloff Caliber geeft aan dat er nog maar weinig kettingslijtage is. Dat is heel anders dan het vorige spul dat ik vermeldde. Ik heb niet anders gefietst en niet anders gesmeerd.
Wel moet ik vermelden dat ik niet in de nattigheid heb gefietst.
Over hoe het komt dat het spul zo goed smeert heb ik een vermoeden: het wordt na verloop van tijd hard.
Het harde spul dat overblijft is echter wel anders dan hard spul dat van olieachtige smering overblijft. Het is grappig om te merken dat je je zwarte vingers een stuk gemakkelijker kunt afspoelen dan bij oliesmering of supremeblacksmering die gebaseerd was (het bestaat niet meer) op was en grafiet.
Het potje is nu op de helft.
Eindevaluatie Pedro's Ice Wax
Ik heb het eerste potje op. De ketting is nu nét versleten, gemeten met het Rohloff Kaliber op stand 0,1. De kilometerstand is 4329 8)
Dat is echt veel meer dan ik had verwacht, en dat nog terwijl zowel de cassette (7500 km) als de voorbladen (15.000 km) wat mij betreft op het laatst zijn.
Goed spul, maar wel alleen zoals bekend voor droge omstandigheden.
Surly Troll frame van forumlid Sjef overgenomen.
Ondertussen een Jones bar, 26” wielen en Smart Sam 2.1 binnen.

Bijlagen

The return of 26” 8)
Wat mij zo bevreemd is dat we hier naar 26 en 27’5 & 29 kijken als oud en nieuw, terwijl aan de andere kant van het grote water ze het gewoon bekijken als een lengte verhouding, hoe groter je bent, hoe grotere wielen je rijd. De eerste mtb’s waren omgebouwde wegfietsen met normale 28” velgen, de fabrikanten hebben alles richting 26” geduwd omdat dat ze goed uit kwam. Nu verkopen ze 29” als normale maat en hebben we ineens weer 650b / 27,5 ontdekt? Lariekoek.
Lees deze link maar eens door;
https://g-tedproductions.blogspot.com/p ... story.html
Guitar Ted is mtb-er van het eerste uur, had ook nogal een dikke vinger in de pap in wat Salsa en Surly ontwerpen geloof ik :wink:
26" inch wielen vinden was inderdaad niet makkelijk. Mazzel voor mij: de plaatselijke FM had een nieuw setje onder het stof staan wat ik voor een symbolisch bedrag mee mocht nemen.

Het enig wat mij bij Surly wat tegenstaat is de 'kijk-ons-eens-bombproof-houtje-touwtje-spullen-maken'-mentaliteit waar je vervolgens grof voor moet betalen. Het front rack bijvoorbeeld: 1.5 kg aan staal: €170,-. Frames daarentegen zijn weer schappelijk geprijsd. :D

Next stop van (alweer) JustPedal: een Microshift groep. Nieuwe techniek, maar wel 9 speed.
jwkeij schreef:
wo 10 jul, 2019 09:49
26" inch wielen vinden was inderdaad niet makkelijk.
Kun je dat eens uitelleggen? Bij Rose.nl zie ik nog 47 verschillende 26"wielsets voor MTB:
https://www.rosebikes.nl/fietsonderdele ... 5D=5x135mm
jwkeij schreef:
wo 10 jul, 2019 09:49

Het enig wat mij bij Surly wat tegenstaat is de 'kijk-ons-eens-bombproof-houtje-touwtje-spullen-maken'-mentaliteit waar je vervolgens grof voor moet betalen. Het front rack bijvoorbeeld: 1.5 kg aan staal: €170,-. Frames daarentegen zijn weer schappelijk geprijsd. :D

Next stop van (alweer) JustPedal: een Microshift groep. Nieuwe techniek, maar wel 9 speed.
Ja dat kunnen ze goed, hypen. Feit is wel dat ze met de Ogre en Troll al lang een keuze hadden moeten maken; QR en 135-100 spacing blijven gebruiken of over op Boost 148-110 assen. Salsa heeft die stap al gemaakt. Helaas in 2 delen zodat de 2017 modellen een 100mm thru-axle voorvork hebben en 148mm achtervork. In 2018 was ineens de voorvork 10mm gegroeid. (Zoals het hoort dus) 3x raden welk jaar mijn Fargo frame en vork zijn :arrow: :|
Leon schreef:
jwkeij schreef:
wo 10 jul, 2019 09:49
26" inch wielen vinden was inderdaad niet makkelijk.
Kun je dat eens uitelleggen? Bij Rose.nl zie ik nog 47 verschillende 26"wielsets voor MTB:
https://www.rosebikes.nl/fietsonderdele ... 5D=5x135mm
Naven geschikt voor schijven zocht Jan Willem dacht ik...oh die staan er tussen, maar het meeste is wel erg budget spul, Mavic velgen hoef ik niet meer en Shimano 525 naafjes heb ik hier al draaien; nee dank je - moeten ieder jaar open voor nieuwe kogels en nieuw vet bij gebrek aan afdichting.
Shadow schreef:
wo 10 jul, 2019 11:46

Naven geschikt voor schijven zocht Jan Willem dacht ik...oh die staan er tussen, maar het meeste is wel erg budget spul, Mavic velgen hoef ik niet meer en Shimano 525 naafjes heb ik hier al draaien; nee dank je - moeten ieder jaar open voor nieuwe kogels en nieuw vet bij gebrek aan afdichting.
Wat doe je ermee dan? Ik heb wel eens een kletsnatte vakantie gehad met deze naven en toch helder vet. Leg je de fiets plat in de regen of stel je de lagers spelingvrij af om ze daarna stevig in te klemmen?

Ik vond de tekst "plaatselijke FM had een nieuw setje onder het stof staan wat ik voor een symbolisch bedrag mee mocht nemen." niet erg wijzen richting duurder spul, dus vandaar.
Ik denk dat het gewoon goed spul is Leon, waar het mij meer om gaat is dat het hier bij ons gewoon in de cargo van vrouwlief zit, dus dagelijks gereden wordt met kind(-eren) achterop, door weer wind en alles. Wat mij op viel was de stofafdichting met een rubber sealtje, meer niet.

Misschien wil JW even een foto van de wielenset van z’n nieuwe offroader / bikepacker maken?
Als het Quasar wielen zijn zoals op de velg staat, met Quasar naven, dan is het GEEN budget setje iig :D
Het zijn deze wielen:
http://quasarwheels.com/shop/qm22-650b/
Maar dan in maat 26 inch. Quasar wielen zijn inderdaad géén budget-wielen, nee. Maar wel precies wat ik zocht.
26", qr spanners, 6 bolt disc en tubeless. Iedereen wil 29", dus deze (nieuwe!) wielen mocht ik voor een mats-prijs meenemen.

Tuurlijk had ik ook écht low-budget wielen kunnen scoren, maar wil toch echt schijven.
Edit: ik vond zowaar mijn verkeerd bestelde Hope headset! :D Die gaat in de Surly!