Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 53 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
Edwin* schreef:
zo 28 jun, 2020 23:59

Ik vind het ook een mooi segment. Hier nog een plaatje van een volgepakte Surly Disk Trucker.

Mooie fiets! alleen jammer dat de nieuwe disc trucker dus totaal anders is...
Grandonneur schreef:
zo 28 jun, 2020 22:47
Shadow schreef:
zo 28 jun, 2020 20:04
De Disc Trucker is niet echt een gravelbike, meer een soort zwitsers zakmes, kan alles een beetje en blijft heel :D
Moeten we daarvoor dan niet eerst nog even bepalen wat wél een gravelbike is? ;)
Mja da's toch meer een racefiets waar bredere banden dan 28mm in kunnen voor mij. Je kunt het marketen zoals je wilt, maar vroagah deed je ongewild ook een deel gravelbiken erbij in de Alpen :D

(EEA aangepast omdat ik reageerde op een post van de vorige pagina zonder dat ik door had dat er nóg een pagina was)
78DBEFF0-58D6-4249-8EDD-8EF3BAFCDC4A.jpeg
Deze zomervakantie wordt voor een stukje in NL gevierd, dan maar op de fiets. Een setje knalrode backrollers gekocht om wat te kunnen vervoeren ;)
Mooi hoor!

Ik kreeg vandaag een hoop spullen binnen dus vrouwlief en ik begonnen met het in elkaar zetten van d'r racertje;
IMG_20200630_193901671.jpg
IMG_20200630_212327579.jpg
IMG_20200630_213519561.jpg
IMG_20200630_213719953.jpg
25mm is breed zat 8)
Mooi man. alles nieuw mogen kiezen of mix/match met wat er nog op de plank lag?
Ik denk dat ze een stuurtje en zo ook wel erg fijn vindt.
Mooi hoor! Is het een drama om een 11speed wiel in te krijgen? Ik ben echt gek op de dunnere/oudere stalen fietsen... alleen de oudere groepsets vind ik erg spannend
Grandonneur schreef:
di 30 jun, 2020 22:19
Mooi man. alles nieuw mogen kiezen of mix/match met wat er nog op de plank lag?
Alles nieuw behalve de velgen, die had ik ergens een keer mee besteld.
_Peter_ schreef:Ik denk dat ze een stuurtje en zo ook wel erg fijn vindt.
Ligt klaar Peter, maar de stuurpen adapter laat op zich wachten.
Valentino Dailybiker schreef: Mooi hoor! Is het een drama om een 11speed wiel in te krijgen? Ik ben echt gek op de dunnere/oudere stalen fietsen... alleen de oudere groepsets vind ik erg spannend
Nee hoor dit frame was al 130mm dus geschikt voor moderne racegroep. Ik heb het nog uitgebogen naar 135mm zodat er een normale trekking naaf in past met wat meer sterkte, voor je het weet ben je met bikepacking bezig enzo...meeste frames zijn met wat slimmigheid trouwens zo om te bouwen naar 2x11.
1.jpg
Raadje plaatje?
Ik heb heel wat veranderd aan mijn fiets de laatste weken. Getest met een prachtige 4 daagse in de Ardennen. Sommige updates zijn goed, andere minder:

2.jpg
Racestuur veranderd van Ritchey Venturemax (L) naar Salsa Woodchipper (R). Lang over getwijfeld want velen hebben problemen met het plaatsen van de remgrepen bij de Woodchipper, maar toch tevreden. Bij de Ritchey had ik in de drops altijd het gevoel dat ik mijn ellebogen naar binnen moest trekken om mijn polsen te ontlasten, bij de Woodchipper valt mijn hand natuurlijk in de drops. Omdat de remgrepen lager zitten heb ik nu meer verschil in positie tussen handen op de hoods en handen bovenop het stuur, dat is dus ook meegenomen. Enig minpunt is dat de handen op de hoods iets oncomfortabeler is dan bij het Ritchey stuur.

3.jpg
Onverwacht goed: de Pro Koryak Drop Bar Dropper Lever, aan mijn linkse remgreep. De meegeleverde hendel van mijn dropper post zat niet alleen in de weg voor het openen van mijn stuurtas maar hij zat ook op een vervelende plaats langs de stuurpen zodat ik de dropper post niet vanuit de remgrepen kon bedienen. De hendel van Pro is de enige hendel die aangepast is aan racesturen. Het is wel een serieus gefoefel om hem samen met de rem/shifter te monteren, te laag en de hendel hangt in de weg om te schakelen, te hoog en je kan met je hand niet meer rond de rem/shifter.

Maar het onverwachte neveneffect van het deze nieuwe hendel is dat ik eindelijk verlost ben van gekraak dat al sinds het begin in mijn fiets zat. Ik heb al gedacht dat het de vierkante trapas was (UN-BB55), die heb ik al vervangen door een andere UN-BB55 en een SunRace, en ik heb ook al gevreesd dat het de carbon voorvork was, die heb ik dus al verschillende malen met een muntje afgetikt op zoek naar delaminatie. Nu blijkt dus dat de originele hendel dus zoveel wrijving in de kabel veroorzaakte dat de dropper post nooit helemaal volledig gesloten was en een beetje kraakte.

4.jpg
Zelfgemaakte frametas, gemaakt volgens de methode van Shane, geïnspireerd op een tas van Porcelain Rocket. Eerlijk gezegd stond ik bijna op het punt om de tas van Porcelain Rocket te kopen maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb want in zo'n tas past veel minder dan ik dacht. Ik had gehoopt mijn watervoorraad, de tent en nog wat anders in de tas te krijgen maar uiteindelijk kon dit er net in:
  • tentstokken
  • Camelbag 2l
  • Abus Bordo Granit
  • Topeak Mini Morph
  • Regenjasje van de Decathlon
De tent zelf pastte er niet in, dan werd de zak te dik en schuurde hij tegen mijn benen. Ook nu nog is hij aan de dikke kant als de Camelbag volledig vol is.

5.jpg
Afknapper: René Herse Snoqualmie Pass 700x44 EL. Onder het motto "je leeft maar één keer" en in de rug geduwd door onverwachts vakantiegeld heb ik dan toch die vreselijk dure René Herse banden gekocht. Woensdag tubeless gemonteerd met Stan's Race Sealant, donderdag vertrokken. Dat was een stommiteit want deze banden mogen dan wel verkocht worden als "tubeless compatible", dat zijn ze hoegenaamd niet. Tot groot jolijt van mijn medereizigers heb ik vier dagen staan pompen, en wat nog het ergste van al was, de situatie verslechterde in plaats van te verbeteren. Op zondag heb ik op een afstand van 25km twee keer mijn achterband moeten oppompen om nog wat druk over te houden. Bovenstaande foto is van dinsdag, 2 dagen later. Na 355km fietsen, ettellijke malen de banden oppompen, draaien en keren blijft er sealant door de flanken komen. Ik heb de banden teruggestuurd, met pijn in het hart want de schaarse momenten dat er wel voldoende lucht in zat reden ze heel fijn.
Waarom geen binnenband erin gemonteerd?
Mooie update :)

Een dropper post i.c.m. een dropbar ( ;) )? Dat zie ik niet vaak.
Shadow schreef:
wo 01 jul, 2020 16:23
Waarom geen binnenband erin gemonteerd?
Ja, setje Tubolito's ofzo. Of die extra lichte van Schwalbe bijvoorbeeld.

Andere sealant had je ook nog kunnen proberen.
Shadow schreef:
wo 01 jul, 2020 16:23
Waarom geen binnenband erin gemonteerd?
Omdat ik hoopte dat die banden zouden sealen... Zonder tubeless begin ik hier niet aan, om twee redenen:

1. Ik gebruik mijn gravelbike ook voor MTB-routes en single-track, alleen of met de informele graveleurs-club. Bij de laatste uitjes met de graveleurs heeft er altijd iemand met binnenband lek gereden, snake-bite op boomwortel.

2. Die René Herse banden zijn zo dun dat ik het zonder tubeless niet zie zitten. Deze banden van 44mm breed wegen minder dan mijn GP5000's 32mm, en dat is voorwaar geen zware band...

Ik heb al wel veel problemen gehad met tubeless-ventielen...
Ik snap je redenatie niet helemaal, maar dat geeft niks, want als het voor jou zo werkt is het goed. Maar wat ik wel nog geprobeerd zou hebben is andere vloeistof. Ik lees toch genoeg verhalen over de banden van Herse die tubeless gereden worden en prima afdichten (hoewel de zijwanden wel berucht zijn)
Naar mijn ervaring met tubeless kan er bij de eerste ritten wel wat lucht verloren gaan omdat de band zich nog moet zetten. Daarom ben ik blijven doorzetten in de hoop dat de boel zichzelf zou sluiten. Maar het tegengestelde is gebeurd, de voorband die twee dagen aangeroerd is gebleven, moest ik op de derde dag ook bijpompen, na een gravelstrook. Het gedrag off-road was wat mij het meeste verontrustte: na een stuk gravel met wat putten was ik één of meer bar lucht kwijt.

Andere sealant had ik niet bij. Stan's is ook niet van de minste, ze hebben tubeless met latex-melk als het ware uitgevonden, en ik heb er goede ervaringen mee. Als Schwalbe het goed genoeg vind om onder zijn eigen naam te verkopen zal het toch geen rommel zijn? Last-but-not-least schrijft Jan Heine zelf dat Stan's volstaat:

https://www.renehersecycles.com/how-to-set-up-tubeless-tires/ schreef: I only could find Stan’s sealant in Japan. It worked fine, but we recommend Panaracer’s SealSmart because it does a better job sealing the slightly porous sidewalls of supple tires.
Jan is niet vies van een beetje endorsement denk ik zo. Ik zou Slime eens proberen of de Panaracer variant.
Shadow schreef:
wo 01 jul, 2020 17:26
Panaracer variant.
Raad eens welke in Europa op de gebruikelijke shops niet te vinden is?
'Unobtanium' :?
Ergens is het natuurlijk geniaal om je product onder het motto van 'ultra light' of 'supple' zó te verslechteren dat je nóg een product moet kopen om dat weer op te lossen :wink:
Voor het afgelopen (en nog te verwachten) hete weer...

Nadeel: geen mooie tanlines meer (maar mijn shirts hebben toch al verschillende mouwlengtes ;)).
Wind gaat er dwars doorgeen en toch factor 35 bescherming tegen de zon.
mille-gt-ns-jersey_blackSeries-1-M.jpg
Geen tanlines :shock:

Vanaaf nog wat aan de racer gedaan maar ik wacht maar op de stuurpen adapter, heb inmiddels bij een andere webshop een alternatief besteld, hopen dat die snel hier is 8)