Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fiets dominant? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Elektrische fiets dominant?

179 berichten
Polling schreef:
ma 09 apr, 2018 15:40
En te hobbelig. Daarnaast is het niet echt een doorgaande route en dus alleen gebruikt door echte recreanten, er lopen aan beide zijden heel goede wegen/fietspaden vrijwel evenwijdig.
Maar die wegen zijn wel een stuk saaier... :(

Kortom de route bewaren voor de vrijdagen of zo. Lekker stuiteren :P
Matthieee schreef:
ma 09 apr, 2018 20:38
Klopt; het was niet zo serieus (Kletspraat) ;), maar er zit wel degelijk een accu in die fiets om (shimano di2) electrisch te schakelen.

Die electrische gedrochten waar jullie het over hebben fiets ik met twee vingers in de neus voorbij op mijn Brompton :lol:. Buiten de stad zie ik die (nog) niet zo heel veel...
Ook met een accu een mooie fiets. Hebbie links naar de specificaties en de prijs?

Ik geloof je graag dat je me er uit rijdt. Echter, de enige wedstrijd die ik doe is met mezelf ;-) Als ik mijn eigen grenzen kan verleggen, tot over de grens, ben ik blij genoeg.
Hans Keesom schreef:
ma 09 apr, 2018 20:51
Ook met een accu een mooie fiets. Hebbie links naar de specificaties en de prijs?

Ik geloof je graag dat je me er uit rijdt. Echter, de enige wedstrijd die ik doe is met mezelf ;-) Als ik mijn eigen grenzen kan verleggen, tot over de grens, ben ik blij genoeg.
Zie hier. Exacte prijs weet ik niet want sommige onderdelen had ik nog liggen; ik zou er ongetwijfeld een speed pedelec van kunnen aanschaffen... (maar ik hou van mooie fietsen :lol:)

Gaat mij er niet om dat ik mensen er uit kan rijden; als je de begrenzing er vanaf haalt win ik het toch niet van een electromotor (enkel op de lange duur, want ik ben niet leeg na 200km :twisted: ).

De negativiteit (afgunst?) vind ik allemaal niet zo nodig; ik plaats her en der ook wel mijn kanttekens hoor... ik zie dat sommige (oudere) fietsers namelijk ver boven hun energieniveau bewegen en daar komen brokken van met breuken tot gevolg... en je moet toch 5 keer per week een halve uur bewegen :) De keerzijde is natuurlijk dat bewegen op een e-bike beter is dan stilzitten in een auto (of thuis)... Het is allemaal weer eens niet zo zwart-wit :wink:
Fedor schreef:
ma 09 apr, 2018 20:45
Polling schreef:
ma 09 apr, 2018 15:40
En te hobbelig. Daarnaast is het niet echt een doorgaande route en dus alleen gebruikt door echte recreanten, er lopen aan beide zijden heel goede wegen/fietspaden vrijwel evenwijdig.
Maar die wegen zijn wel een stuk saaier... :(

Kortom de route bewaren voor de vrijdagen of zo. Lekker stuiteren :P
Ik rijd er regelmatig, vrije tijd en gewone fiets, maar niet als ik ergens naartoe moet. ;-)
Matthieee schreef:
ma 09 apr, 2018 21:35
Hans Keesom schreef:
ma 09 apr, 2018 20:51
Ook met een accu een mooie fiets. Hebbie links naar de specificaties en de prijs?

Ik geloof je graag dat je me er uit rijdt. Echter, de enige wedstrijd die ik doe is met mezelf ;-) Als ik mijn eigen grenzen kan verleggen, tot over de grens, ben ik blij genoeg.
Zie hier. Exacte prijs weet ik niet want sommige onderdelen had ik nog liggen; ik zou er ongetwijfeld een speed pedelec van kunnen aanschaffen... (maar ik hou van mooie fietsen en heb geen motor nodig om 45kmh te gaan :lol:)

Gaat mij er niet om dat ik mensen er uit kan rijden; als je de begrenzing er vanaf haalt win ik het toch niet van een electromotor (tenzij je op de lange duur kijkt, want ik ben niet leeg na 200km :twisted: ).

De negativiteit (afgunst?) vind ik allemaal niet zo nodig; ik plaats her en der ook wel mijn kanttekens hoor... ik zie dat sommige (oudere) fietsers namelijk ver boven hun energieniveau bewegen en daar komen brokken van met breuken tot gevolg... De keerzijde is natuurlijk dat bewegen op een e-bike beter is dan stilzitten in een auto (of thuis)... Het is allemaal weer eens niet zo zwart-wit :wink:
Is een fantastisch mooie fiets. Nadeel lijkt me dat je zo hard moet gaan om het een beetje intensieve training van te maken, ik hoef alleen maar de ondersteuning uit te zetten op die zware e-bike van me ;-)

Een wielrenner die 45 km/h rijdt, daar geef ik met meer respect en plezier ruimte aan dan een speedpedelec, eigen inspanning dwingt toch meer respect af.
PietV schreef:
za 07 apr, 2018 22:45
Een e-bike is een fiets met trapondersteuning. Die met een gele kentekenplaat zijn bromfietsen met trapondersteuning. Wettelijk speed-pedelecs genoemd.
Ik verbaas mij enigszins dat een Wereldfietsersforum zoveel aandacht besteed aan bromfietsen.
Op zich zit hier wel iets in. Speedpedelecs stroken imho niet echt met het "reizen"-gevoel van de website (ander gebruik, te snel (je ziet niet veel van de omgeving), kleinere actieradius). Misschien ideaal voor snel ww-verkeer en het vervangen van de auto, maar ze worden niet echt als reisfiets gebruikt.
Fedor schreef:
di 10 apr, 2018 08:31
Op zich zit hier wel iets in. Speedpedelecs stroken imho niet echt met het "reizen"-gevoel van de website (ander gebruik, te snel (je ziet niet veel van de omgeving), kleinere actieradius). Misschien ideaal voor snel ww-verkeer en het vervangen van de auto, maar ze worden niet echt als reisfiets gebruikt.
Ik denk dat vooral de kleine actieradius een probleem is. In combinatie met de snelheid kun je niet veel uren op een dag een speed pedelec gebruiken, dus dan zit je voor de middag al op de volgende camping of zo.
Snelheid kan niet echt het grote punt zijn, want er zijn ook mensen die met een motor op vakantie gaan. Veel zelfs.
De toekomst zal leren of het wat wordt.

Als er overigens nog iets dominant is op dit forum dat is het informatie over treinen. Dat gaat dus over voortransport, maar niet eens over fietsen zelf. Gelukkig staat het allemaal in een eigen forum, maar helaas heef het bestuur geen gehoor gegeven aan mijn oproepen om je te kunnen abonneren en de-abonneren op verschillende subfora; dus zolang dat nog net is zullen mensen 'last hebben' (niet heus dus) van ongewenste dataovervloed op hun scherm.
Leon schreef:
di 10 apr, 2018 09:25
Als er overigens nog iets dominant is op dit forum dat is het informatie over treinen. Dat gaat dus over voortransport, maar niet eens over fietsen zelf. Gelukkig staat het allemaal in een eigen forum, maar helaas heef het bestuur geen gehoor gegeven aan mijn oproepen om je te kunnen abonneren en de-abonneren op verschillende subfora; dus zolang dat nog net is zullen mensen 'last hebben' (niet heus dus) van ongewenste dataovervloed op hun scherm.
Vandaag zijn er inderdaad verschillende treintopics, maar er gaan ook weken voorbij dat dit forum het zonder deze - meestal nuttige info - moet doen. Soms probeer ik van zo'n treintopic een leuk verhaal te maken (zoals hier, hier en hier), dus wie zich volledig af zou sluiten van de treininfo, mist ook de sfeerverhalen.

Dominanter zijn de topics over fietstechniek en de aankoopadviezen. Vaak nuttige info, regelmatig een herhaling van eerdere draadjes (wat voor nieuwkomers natuurlijk wel fijn is), maar soms ook een gebed zonder end of een verbale guerillaoorlog; waarbij ik dan, als een online ramptoerist, soms ook kan smullen van het spektakel, zonder last te hebben van de rondvliegende scherven :wink:
Een van de nadelen van e-bikes vind ik dat de focus verdwijnt van de fiets als efficiente machine naar een motorvoertuig. Dat er oudere mensen en mensen met weinig kracht (oud, handicap, whatever) in een vlak land als nederland voor een 25km/h e-bike gaan, snap ik. Dat er gezonde mensen zijn die anders die 25km/h niet halen snap ik niet. Met elke niet al te slechte stadsfiets zou je die snelheid onder normale omstandigheden zonder ondersteuning makkelijk moeten halen, al was het maar na wat conditieopbouw.

Een van de voordelen van de populairiteit van e-bikes vind ik persoonlijk dat meer mensen uit de auto op de fiets stappen. Een ander voordeel vind ik dat meer mensen fietsen en ook een hogere snelheid hebben, en dat dit waarschijnlijk een prikkel is voor de overheid om fietsinfra hiervoor te verbeteren. Denk aan bredere fietspaden, beter asfalt, betere fietsroutes geschikt voor langere afstanden, enz. Slechte hobbelige fietspaden met bochten voor ontwerpsnelheid 15km/h zie je steeds minder. Althans is dat iets wat de afgelopen 10 jaar in het westen van het land en in de grote steden duidelijk is verbeterd.

Wat betreft fietsvakanties; ik heb me niet zo verdiept in de verhalen op dit forum over fietsvakanties met de elektrische fiets. Van kennissen heb ik echter begrepen dat het een dusdanig gedoe is met overnachtingen/oplaadpunten plannen, hopen-dat-je-het-haalt enz, dat het eigenlijk niet leuk meer is. Ik heb persoonlijk een hekel aan al dat soort geregel, zeker op vakantie, dus alleen dat zou al een goede reden zijn om er niet aan te beginnen.
bast1aan schreef:
di 10 apr, 2018 22:48
Wat betreft fietsvakanties; Van kennissen heb ik echter begrepen dat het een dusdanig gedoe is met overnachtingen/oplaadpunten plannen, hopen-dat-je-het-haalt enz, dat het eigenlijk niet leuk meer is. Ik heb persoonlijk een hekel aan al dat soort geregel, zeker op vakantie, dus alleen dat zou al een goede reden zijn om er niet aan te beginnen.
Inderdaad. Het is met de huidige stand van de techniek praktisch nog steeds makkelijker om lange afstanden op fossiele brandstoffen (voor de auto) ofwel voedsel (voor het fietsen, wandelen) af te leggen dan op elektriciteit. Zowel de elektrische auto als de electrische fiets heeft nog een beperkte actieradius, te klein voor tochten in avontuurlijke gebieden.

Hans
Ik vind op dit moment lange fietsochten met bepakking en een e-bike niet met elkaar te rijmen. Alleen al dat ik dus dan mijn campings moet gaan uitzoeken op laadmogelijkheden...wordt ik kriegelig van, da gaat niet samen met mijn manier van reizen. Die komt neer op maanden plannen, kaarten bekijken, etc etc (dus voorpret) en vaak als ik onderweg ben alle plannen in de vuilnisbak gooien, en in elk geval gedeeltelijk improviserend de tocht te maken.
Maar ik ga ook eens dat punt bereiken dat de knieën of iets anders het simpelweg niet meer kunnen! En dan wil ik toch nog onderweg kunnen. Als ik moet keizen tussen stoppen met fietsreizen of een e-bike dan saat er al heel snel een e-bike voor de deur, denk ik wel!

Dat er dertigers nog geen 10km op een gewone fiets kunnen rijden...ja, dat is iets heel aders. Laten we het daar maar liever niet over hebben hier, je wordt er triest van. Dertigers die een e-bike nemen omdat ze de auto willen/moeten laten staan, moeten dat vooral doen. Volgens de laatste berichten is het voor de leeftijdsgroep van onder de 35 haast onmogelijk om een huis te vinden in de steden, en gaan ze massaal in de buitengebieden wonen. Als jij in een randgebied woont, en naar je werk in de stad moet, en geen auto hebt of domweg niet kan parkeren bij je werk, en afhankelijk bent van het OV... ga voor die e-bike zou ik zeggen!
bast1aan schreef:
di 10 apr, 2018 22:48
Een van de nadelen van e-bikes vind ik dat de focus verdwijnt van de fiets als efficiente machine naar een motorvoertuig.
Dat vindt ik voor mezelf ook een interessante vraag. Als ik een flink eind gefietst heb voel ik me moe en voldaan. De keren dat ik een motor heb gehuurd was ik naderhand wel moe, maar niet voldaan. Ik had namelijk weinig lichamelijke energie besteed. Daarnaast vond ik het rijden in de heuvels van de Ardennen niet extra leuk omdat de motor toch net zo hard en gemakkelijk omhoog ging als omlaag.
Hoe zal ik dat vinden met een e-bike? Natuurlijk wens ik mezelf nu al bij elke fikse klim een extra steuntje in de rug, maar vanaf welke ondersteuningsstand van een e-bike ga ik mijn fietsgevoel om zeep helpen en heb ik naderhand een minder voldaan gevoel?
captain_fabulous schreef:
wo 11 apr, 2018 09:16
Ik vind op dit moment lange fietsochten met bepakking en een e-bike niet met elkaar te rijmen. Alleen al dat ik dus dan mijn campings moet gaan uitzoeken op laadmogelijkheden...wordt ik kriegelig van, da gaat niet samen met mijn manier van reizen.
Ik weet niet hoe het met paalcampings en dergelijke zit, maar elke "normale" camping biedt de kampeerders toch stroom aan (tegen betaling weliswaar)?
captain_fabulous schreef:
wo 11 apr, 2018 09:16
Ik vind op dit moment lange fietsochten met bepakking en een e-bike niet met elkaar te rijmen. Alleen al dat ik dus dan mijn campings moet gaan uitzoeken op laadmogelijkheden...wordt ik kriegelig van, da gaat niet samen met mijn manier van reizen.
Daarom vind ik het idee van een bob yak-achtige aanhanger met een zo groot mogelijk zonnepaneel erop nog steeds tot de verbeelding sprekend, zeker omdat ik mij voor vakanties toch beperk tot landen waar de zon schijnt. (wetende van panelen op mijn eigen dak dat zonnepanelen bij zware bewolking minder presteren dan de verkopers ons graag willen laten geloven)

Ik heb eens wat gezocht en dit mechanisch ontwerp ziet er doordacht uit, want heel simpel.: (link naar grote versie)
Afbeelding
De panelen zelf kosten tegenwoordig eigenlijk nauwelijks iets meer. Op deze site zie je dat een 320Wp dakpaneel van een goed merk tegenwoordig nog geen 250 euro kost, dus in principe zou een paneel voor op een aanhanger de helft kosten, 125 euro, want half zo groot. In de praktijk zal de verkrijgbaarheid een probleem zijn. De kosten zitten dus in vanalles, behalve in het paneel.
peter de rijk schreef:
wo 11 apr, 2018 10:23
captain_fabulous schreef:
wo 11 apr, 2018 09:16
Ik vind op dit moment lange fietsochten met bepakking en een e-bike niet met elkaar te rijmen. Alleen al dat ik dus dan mijn campings moet gaan uitzoeken op laadmogelijkheden...wordt ik kriegelig van, da gaat niet samen met mijn manier van reizen.
Ik weet niet hoe het met paalcampings en dergelijke zit, maar elke "normale" camping biedt de kampeerders toch stroom aan (tegen betaling weliswaar)?
Vaak wel, maar er zijn ook tentvelden met geen stroom...al geef ik toe, de meeste campings weten dat de 99% van de mensheid zonder stroom niets meer is, dus het zal allemaal wel kunnen, maar voor mij persoonlijk vind ik het 'extra gedoe'. Maar ja, persoonlijk natuurijk!
Mijn voorkeur gaat eigenlijk toch uit naar campings (of desnoods gedeelten van campings) zonder stroom op de plaatsen. Dan heb je geen mede kampeerders die het niet zonder koelkasten of satellietschotels af kunnen, en dat is wel zo rustig. Ik heb ook nooit zo'n snoer met een dikke stekker bij me.
bast1aan schreef:
di 10 apr, 2018 22:48
Wat betreft fietsvakanties; ik heb me niet zo verdiept in de verhalen op dit forum over fietsvakanties met de elektrische fiets. Van kennissen heb ik echter begrepen dat het een dusdanig gedoe is met overnachtingen/oplaadpunten plannen, hopen-dat-je-het-haalt enz, dat het eigenlijk niet leuk meer is. Ik heb persoonlijk een hekel aan al dat soort geregel, zeker op vakantie, dus alleen dat zou al een goede reden zijn om er niet aan te beginnen.
Er zijn inmiddels e-bikevriendelijke gebieden waar men gewend is aan fietsers die onderweg een accu willen opladen. Twee jaar terug zagen we in de Alpen al veel e-bikes en oplaadpunten. Met name in plaatsen waar 's winters veel skitoerisme is, zoekt men naar mogelijkheden om ook in de rest van het jaar meer inkomsten te genereren. Daar worden bospaden geschikt gemaakt voor fietsers, skiliften opengesteld voor mountainbikes en verschijnen e-bikevriendelijke horeca.

Een heel ander verhaal is het aartsconservatieve Engeland. Anderhalf jaar terug schreef iemand mij: "Mijn vrouw heeft wegens vaatproblemen een elektrische fiets. Dankzij die hulpbron kunnen we nog steeds fietsend onze vakanties in Europa doorbrengen. We zijn al in veel landen geweest op de fiets: Belgie, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Hongarije en Nederland niet te vergeten.
Nog nergens hebben we zulke problemen gehad als in Engeland met het opladen van de accu.
Ik heb in UK en USA gewerkt en spreek vloeiend Engels. Daardoor kon ik praten als brugman in de Engelse taal en is het met enige overtuiging en uitleg toch gelukt op tijd de accu op te laden. Deze onvriendelijkheid is me erg tegengevallen, zeker gezien mijn professionele ervaring in de UK.
Overtreffende trap in onvriendelijkheid was The Castle Inn in West Lulworth. Bij de klim net na de Inn brak mijn ketting (!) We zijn afgezakt naar de Inn zodat mijn vrouw kon zitten terwijl ik de reparatie uitvoerde. Meteen gevraagd of de accu van haar opgeladen kon worden. Van de ober mocht dat wel maar toen we na 45 min de accu binnen wilde ophalen was deze verdwenen. Hij bleek verplaatst en uit het stopcontact gehaald door de eigenaar die niet wilde dat er zomaar gebruik gemaakt werd van zijn stroomvoorziening."
keesswart schreef:
wo 11 apr, 2018 11:36
... verplaatst en uit het stopcontact gehaald door de eigenaar die niet wilde dat er zomaar gebruik gemaakt werd van zijn stroomvoorziening."[/i]
Je moet niet van iedereen enig kwantitatief inzicht verwachten. Je hebt best kans dat je bij deze meneer wel je lege Tesla zou mogen opladen, denk aan iets als 150 keer zo veel :lol:
Het laden van een lege fietsaccu van 500 Wh kost met de huidige Nederlandse consumentenprijs ongeveer 15 cent aan stroom; dan heb ik al wat laadverliezen geteld.
javb2812 schreef:
wo 11 apr, 2018 01:08
Zowel de elektrische auto als de electrische fiets heeft nog een beperkte actieradius, te klein voor tochten in avontuurlijke gebieden.

Hans
En zo is dat.
Wat denkt deze Duitser wel niet: helemaal naar de Noordkaap met een e-bike! :wink:

Afbeelding
Wat denkt deze Duitser wel niet: helemaal naar de Noordkaap met een e-bike
Als ik het goed zie is dit geen Duitser maar een hoogleraar uit Straatsburg die wij tegenkwamen in Zweden. Dat zou betekenen dat in zijn aanhanger twee extra accu's en twee opladers zijn opgeborgen. Hij heeft die tocht vaker gemaakt telkens met nieuw materiaal. Hij was er nogal zeker van dat hij de Noordkaap snel zou halen.