Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fiets dominant? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Elektrische fiets dominant?

179 berichten
Tja, een hoogleraar. Dat verklaart alles.

Het gaat er om dat je met een dergelijke uitrusting een tocht kunt fietsen waar de gemiddelde "wereldfietser" respect voor zou hebben. Extra accu of niet.

Gee
De professie is hier uitsluitend vermeld omdat hij dat zelf ook deed bij het voorstellen ... Verder vond ik zijn configuratie in 2014 uiterst indrukwekkend: de eerste speedpedalec die ik zag, al begreep ik dat toen niet en is het niet mijn manier van reizen.
Fedor schreef:
di 10 apr, 2018 08:31
PietV schreef:
za 07 apr, 2018 22:45
Een e-bike is een fiets met trapondersteuning. Die met een gele kentekenplaat zijn bromfietsen met trapondersteuning. Wettelijk speed-pedelecs genoemd.
Ik verbaas mij enigszins dat een Wereldfietsersforum zoveel aandacht besteed aan bromfietsen.
Op zich zit hier wel iets in. Speedpedelecs stroken imho niet echt met het "reizen"-gevoel van de website (ander gebruik, te snel (je ziet niet veel van de omgeving), kleinere actieradius). Misschien ideaal voor snel ww-verkeer en het vervangen van de auto, maar ze worden niet echt als reisfiets gebruikt.
Als je een rustig tempo en ondersteuning aanhoudt en zelf ook nog een behoorlijk deel van de energie levert dan loopt het aantal uur ondersteuning flink op en ook het aantal afgelegde kilometers.

Nadeel is wel het zwaardere gewicht van de fiets. Om dat nadeel weg te werken heb je al een basis ondersteuning van 30-50 watt nodig die langzaamaan je accu toch weer leegtrekt.

Op dit moment schat ik, kan je 100 -120 km met hetzelfde tempo meefietsen op een e-bike met iemand met een vergelijkbare fiets zonder accu en motor (dus lichter). Daarna is de accu leeg en heb je het nadeel van het gewicht.

Op kortere afstanden heb je een voordeel omdat je af en toe wat meer ondersteuning kunt toepassen waardoor je sneller gaat of minder hoeft te werken.

Als er accu's komen die met hetzelfde gewicht meer wh kunnen bergen, zal dat aantal km's omhoog gaan.

Als je elke dag langere tochten wilt rijden en/of niet elke avond een stopcontact ter beschikking hebt, dan kan je beter op een normale fiets gaan rijden.....of meer accu's kopen ;-)
Gee schreef:
wo 11 apr, 2018 17:43
Tja, een hoogleraar. Dat verklaart alles.

Het gaat er om dat je met een dergelijke uitrusting een tocht kunt fietsen waar de gemiddelde "wereldfietser" respect voor zou hebben. Extra accu of niet.

Gee
Ik denk niet dat het hem ging om het respect van de gemiddelde wereldfietser ;-)
Leon schreef:
wo 11 apr, 2018 10:30
captain_fabulous schreef:
wo 11 apr, 2018 09:16
Ik vind op dit moment lange fietsochten met bepakking en een e-bike niet met elkaar te rijmen. Alleen al dat ik dus dan mijn campings moet gaan uitzoeken op laadmogelijkheden...wordt ik kriegelig van, da gaat niet samen met mijn manier van reizen.
Daarom vind ik het idee van een bob yak-achtige aanhanger met een zo groot mogelijk zonnepaneel erop nog steeds tot de verbeelding sprekend, zeker omdat ik mij voor vakanties toch beperk tot landen waar de zon schijnt. (wetende van panelen op mijn eigen dak dat zonnepanelen bij zware bewolking minder presteren dan de verkopers ons graag willen laten geloven)

Ik heb eens wat gezocht en dit mechanisch ontwerp ziet er doordacht uit, want heel simpel.: (link naar grote versie)
Afbeelding
De panelen zelf kosten tegenwoordig eigenlijk nauwelijks iets meer. Op deze site zie je dat een 320Wp dakpaneel van een goed merk tegenwoordig nog geen 250 euro kost, dus in principe zou een paneel voor op een aanhanger de helft kosten, 125 euro, want half zo groot. In de praktijk zal de verkrijgbaarheid een probleem zijn. De kosten zitten dus in vanalles, behalve in het paneel.
Mooi hoe de panelen wel over de lengte as maar niet over de breedte as kunnen draaien.

Zou mooi zijn als de opgewekte energie eerst aan de motor wordt aangeboden, dan aan de accu van de fiets om die steeds bij te laden en uiteindelijk aan een accu in de trailer die zorgt voor een buffer. En dat alles via DC-DC om zo weinig verlies te hebben.

Deze persoon heeft een logo van de Sun trip. Ook dit jaar rijdt er een hele groep fietsers op zonne energie richting Kazachstan : https://www.thesuntrip.com
Die hebben geen laadpalen nodig, ze moeten echt alle energie zelf opwekken, het schijnt te kunnen maar dan is het wel een voordeel als je tijdens het rijden ze wat beter richting de zon kunt draaien en tijdens elke pauze je panelen haaks op de zon stelt.

Een Belgische deelnemer maakt een aanhanger voor dit idee http://www.ridethesolarwind.be/nl/

Hier een impressie van zijn reis in 2013 http://youtu.be/UpEcYWnwvi4
Gee schreef:
wo 11 apr, 2018 13:32
javb2812 schreef:
wo 11 apr, 2018 01:08
Zowel de elektrische auto als de electrische fiets heeft nog een beperkte actieradius, te klein voor tochten in avontuurlijke gebieden.

Hans
En zo is dat.
Wat denkt deze Duitser wel niet: helemaal naar de Noordkaap met een e-bike! :wink:

Afbeelding
Met een paar kunstgrepen zal hij misschien inderdaad wel een aardig eind komen, heeft hij de Noordkaap daadwerkelijk gered hiermee?

Hans
Als die aanhanger één grote accu is kan ik me wel voorstellen dat je zo 500km ermee kan rijden op een lading. Even aan zo'n Tesla supercharger hangen en je kan weer 500km :)
bast1aan schreef:
do 12 apr, 2018 22:34
Als die aanhanger één grote accu is kan ik me wel voorstellen dat je zo 500km ermee kan rijden op een lading. Even aan zo'n Tesla supercharger hangen en je kan weer 500km :)
Hmmm de supercharger is meer geschikt voor wat grotere accu's, 50-100 Kwh of zo. Voor zo'n aanhanger zal een normaal stopcontact wel voldoende zijn.

Voor die 500 km heb je waarschijnlijk hooguit 8 kwh nodig en dan nog alleen op de hoogste stand van ondersteuning. In eco mode redt je het ook wel met 2-3 kwh.

Als die aanhanger zichzelf kan voortduwen en opladen, dat lijkt me wel wat, zowel voor een e-bike als voor een normale fiets. Een wat grote en dure versie van dat idee vind je op https://www.carlacargo.de/2016/07/30/so ... roduction/
Als de pedelec er een schepje bovenop doet is dat jouw keuze, niet die van de pedelec. Jij bepaalt of je je eigen inspanning constant wil houden. Je kan er ook voor kiezen om zelf minder inspanning te leveren en de snelheid constant te houden door te spelen met de standen op de motor. Dit is een eigen keuze.
Belle schreef:
vr 13 apr, 2018 21:25
doe dan eens een aq-test.
:roll:

Denk ook dat het misschien wel wat zegt (slechte conditie) als je ondersteuning nodig hebt om op jonge leeftijd een tijdje lang een schamele 25kmh te kunnen fietsen... en dat werd er bedoeld; niet dat je dan bejaard of gehandicapt bent.
Het ging daar in de discussie niet om speed pedelecs maar gewone ebikes.
Maar daar gaat het in de discussie dus helemaal niet om :roll: de observatie gaat om (luie :D) scholieren en jonge (te dikke) mensen die korte afstanden overbruggen in de stad. Nu worden de punten die Wim probeerde te maken volledig uit zijn verband getrokken
Wim schreef:
za 07 apr, 2018 15:37
Ik weet dat er zijn die er anders over denken, maar ik vind het treurig. Ja er zijn mensen voor wie een e bike een uitkomst is, maar voor velen is het vrees ik een excuus om te mogen doen alsof ze fietsen. Ik was even de stad in, en dan zie ik toch vooral veel erg ongezond dikke mensen van nog maar in de veertig (of zelfs jonger) net iets te hard rijden op ebikes. Het is beter dan vervuilende stinkscooters, maar toch.
Zoals ik eerder al heb gezegd, bij lage intensiviteit bewegen is beter dan niet bewegen... is het nou zo moeilijk voor te stellen dat het gros van de mensen hier het fietsen gewoon liever op eigen kracht doet?
Matthieee schreef:
za 14 apr, 2018 08:33
is het nou zo moeilijk voor te stellen dat het gros van de mensen hier het fietsen gewoon liever op eigen kracht doet?
Voor veel mensen (buiten dit forum) iig wel... krijg heel vaak de opmerking waarom ik geen elektrische fiets heb gekocht als ik toch zoveel geld aan een fiets uitgeef. Men snapt niet dat het (bij mij) niet alleen om het transport van A naar B gaat maar ook om de beleving van het fietsen op eigen kracht (de sportieve prestatie incl. stoempen in tegenwind of de berg op) an sich.

De mens is toch van nature lui blijkbaar ;)
Belle schreef:
za 14 apr, 2018 08:30
Matthieee schreef:
za 14 apr, 2018 08:29
Het ging daar in de discussie niet om speed pedelecs maar gewone ebikes.
Zelfde idee. De meeste mensen rijden waarschijnlijk iets van 17 km/u tegen de wind in. Met de e-bike hou je die dag 27 km/u aan dus kom je toch elk uur 10 km verder.
Ik denk dat je de waarneming van Wim te veel op jezelf betrekt. Als ik hier een fietstochtje maak zie ik elke keer honderden e-bikers. In de praktijk fietesn die niet snel. Sterker: de meesten fietsen nog geen 20 km/u. Ik haal de meesten namelijk in, terwijl ik op het vlakke ca. 23 km/u fiets (geen e-bike). Een paar dagen geleden ben ik wel ingehaald. Ik herinner het me nu nog, dus het is nogal zelden.
Ook bergop wordt ik niet vaak ingehaald, terwijl het hier toch best vaak omhoog gaat.

Speed-pedelecs zie ik hier overigens tamelijk weinig.
Belle schreef:
za 14 apr, 2018 08:39
Leon schreef:
di 10 apr, 2018 09:25
]Ik denk dat vooral de kleine actieradius een probleem is. In combinatie met de snelheid kun je niet veel uren op een dag een speed pedelec gebruiken, dus dan zit je voor de middag al op de volgende camping of zo.
Voordeel van een speed pedelec als vakantiefiets: krachtiger motor. Grotere accu. Als je voluit gaat op de motor, dan heb je inderdaad gelijk. Maar de speed pedelec is nu juist leuk om te gebruiken in de laagste stand ondersteuning. Daarmee kan ik 170 kilometer op een dag afleggen met ca. 27 km/u.
Dat is inderdaad wel een cool idee. Vraag voor mezelf zou dan wel zijn of ik dit langzaam fietsen wel vol zou houden en als tweede vraag of ik het fietsen dan nog wel als iets zou ervaren dat ik op eigen kracht doe.

Niets menselijks is mij namelijk vreemd, dus zoals Fedor zegt zit er ook in mij ergens een luie zitzak.
Mijn waarneming betrof inderdaad berijders van gewone E Bikes. Daar zitten er heel wat tussen die nog echt niet in de groep met beperkingen vallen, maar als ze zo doorgaan met overgewicht een weinig bewegen daar wel eens in terecht kunnen komen.
Wat mij opvalt bij de berijders van speed pedelecs die ik tegenkom is dat dat een heel andere groep lijkt te zijn: ik zie veel best fitte slanke en wat jongere berijders, die als ik dat zo inschat het doen voor woon werk verkeer over langere afstanden, en dus vermoedelijk als alternatief voor de auto. Wel valt me ook op dat veel van hen ook wel een wat onaangenaam assertief weggedrag vertonen. Anders dan veel gewone E bike berijders zijn ze wel bij de les, maar ook pushy (zeker ook als ze zich tegen de regels toch op fietspaden begeven). Kortom, deze twee typen electrisch ondersteunde fietsen lijken echt andere doelgroepen aan te spreken.
Groningen is natuurlijk een wat grotere stad omringd door een reeks kleine dorpen die op een gewone fiets al gauw net te ver liggen voor woon werk verkeer. Het werk is vooral in de stad, maar wonen in de dorpen is veel goedkoper, en landelijker, voor wie dat fijn vindt. Wij waren en zijn heel blij dat we in de stad zijn gaan wonen, en onze kinderen zijn daar al helemaal blij mee: gisterenavond hadden we weer een huis vol met eindexamenkandidaten die de laatste schooldag kwamen vieren.
Eergisteren passeerde een e-bike met geel kenteken mij op een vrij smal fietspad op hoge snelheid. Ik hoorde een soort automobiel toeter en toen ik achterom wilde kijken had de persoon mij al gepasseerd met een snelheid van naar schatting 35 - 45 km/uur. Ik had er nog enkele minuten de stress van want het ging met erg hoge snelheid en ik hoorde hem niet en verwachtte een scooter of automobiel. Jammer dat deze gehaaste snelheids freaks (ex-automobilisten?) nu ook op de fietspaden mogen rijden. Wat mij betreft worden ze daar snel weer van geweerd en zijn ze absoluut onwelkom. Ik vind het asociaal om met zulke snelheden te rijden waar anderen met 15 a 25 km/uur rijden. Vooral het feit dat de berijder niet zijn snelheid lijkt aan te passen tijdens het inhalen stoort mij enorm.
Leon schreef:
za 14 apr, 2018 09:41
Niets menselijks is mij namelijk vreemd, dus zoals Fedor zegt zit er ook in mij ergens een luie zitzak.
O soms bekruipt mij ook het gevoel dat een hulpmotortje wel handig zou zijn, als de "uitdaging" iets te groot begint te worden ;)

Maar 27km/h gemiddeld zou ik overgens niet eens prettig vinden, dan ga ik voor mijn gevoel te hard om de omgeving te proeven en je moet dan al meer op de weg en de andere verkeersdeelnemers gaan letten. Het tempo (zodat je per dag verder komt) zou voor mij iig geen reden te zijn om over te stappen.
Gisteravond nog een heerlijk rondje van 40km gefietst... met 39km/h gemiddeld volgens de teller.. En dat zonder enige ondersteuning. Wel met een gestroomlijnde velomobiel.
De vele criticasters houden dit draadje aardig dominant :D
Belle schreef:
za 14 apr, 2018 08:28
Matthieee schreef:
za 14 apr, 2018 08:16
:roll:

Denk dat er bedoeld wordt dat het misschien wel wat zeg als je ondersteuning nodig hebt om op jonge leeftijd een tijdje lang een schamele 25kmh te kunnen fietsen...
Verkeerd om gedacht. Je stopt er zelf 22 km/u in en de fiets maakt er 35 km/u van. Je spant je dus net zoveel in, in dezelfde tijd, alleen heb je na een uur geen 22 km afgelegd maar 35. Dus de afstand die je aflegt wordt groter. Ideaal voor grote fietsafstanden af te leggen als je maar 3 weken vakantie hebt. Of als je net wat langer dan een uur fietsen van je werk woont bijvoorbeeld.
Is in een fietsvakantie het doel om zoveel mogelijk kilometers af te leggen?

Ik zou eerder zeggen : ideaal als je 35 km van je werk woont en de auto wil laten staan. Op de heenweg zet je de ondersteuning op z'n hoogste stand en op de terugweg uit. Voordeel is dat je minder bezweten op je werk komt en op de terugweg extra zwaar kan trainen ;-)