Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fiets dominant? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Elektrische fiets dominant?

179 berichten
javb2812 schreef:
ma 16 apr, 2018 21:18
willem.m schreef:
ma 16 apr, 2018 21:10
Ik vroeg het me echt af hoor. Maar het gaat echt alle kanten op. Wel weet ik nu dat een lekker bekkende topictitel veel reacties trekt. Ik ga denk ik bij de Wakkerste Krant van Nederland werken. 8)
Tja, de titel roept natuurlijk discussie op. Hoe zou het zijn gelopen als je het onderwerp "gaan steeds meer mensen per mietjesfiets op wereldreis?" zou hebben genoemd?

Hans
Nou nou, zo kan ie wel weer

(gniffel gniffel...)
Er moet me iets van het hart, namelijk dat de stoere praat hier niet strookt met mijn ervaringen.

1. Ik ben 25 jaar wedstrijdrenner geweest. Ik was een koekenbakker met een handvol top tien klasseringen. Af en toe rij ik een georganiseerde toerrit en ben dan normaal gesproken nog steeds een van de motoren van een pelotonnetje (zeker aan het einde).

- Een ritje van 100km met vrienden met 25kmpu eind gemiddeld is een behoorlijke snelheid waarbij je behoorlijk klaar van de fiets komt.

2. Ik wordt op de E-bike regelmatig voorbij gereden door wielrenners, Uiterst zelden door forenzen met Avagnon's of ander materiaal. Ik rij op een druk forenzen stuk, maar mensen die met een lege vakantiefiets de door jullie uit de pols geschudde snelheden rondrijden zijn blijkbaar heel zeldzaam rond Amsterdam (toch veel mensen zou je denken). En met zeldzaam bedoel ik dat ik dit 1-2 keer per jaar meemaak (ik ken de mensen van gezicht)... en die zijn echt aan het beuken, niet ontspannen aan het rondpeddelen.

3. Mijn broer is een betere renner als ik (overwinningen). Hij heeft op mijn Santos met lichte bepakking achter mijn vrouw en ik meegereden vanaf de Veluwe tot Amsterdam. Er was windkracht 3 tegen. Hij heeft in het wiel gereden en ging helemaal en dan ook helemaal kapot.


Met andere woorden: Elke gezonde man/vrouw kan met 25kmpu rondtoeren is misleidend. Iedereen kan zoiets wel halen op een mooi lopend recht stuk met niet teveel wind. Als gemiddelde over een uur of langer? Die mensen bestaan, maar dan ben je dusdanig getraind/getalenteerd dat je als wedstrijdrijder mee doet om de prijzen. Diegenen die dit kunnen met bepakking moeten zich maar in gaan schrijven bij een Amateur A club :roll:

Een hekel aan e-bikes, e-bikes niet vor deze doelgroep, e-bikes hier nu te dominant? Snap ik, moet iedereen zelf weten. Ik heb ook het idee dat er te vaak weinig connectie is met wereldfietsen. Maar het idee dat een gezond persoon net zo hard gaat als ik op mijn standaard e-bike is schromelijk overdreven en gaat alleen op voor de mooi weer scenario's. Sterker nog, degene die met bepakking op 100km een gemiddelde haalt van een meer bescheiden 20kmpu is echt fijn aan het trappen.
+1
Ook volledig eens met Loknor.
Beweringen worden in dit draadje gedaan over gemiddelde snelheden van niet - elektrische vakantiefietsen. Gemiddelde snelheden die door deze schrijver als normaal gepresenteerd worden maar in feite uitzonderlijk zijn.

Hans
loknor schreef:
wo 18 apr, 2018 12:08
Sterker nog, degene die met bepakking op 100km een gemiddelde haalt van een meer bescheiden 20kmpu is echt fijn aan het trappen.
Dank je :) ;)

Ff serieus: 25km/h gemiddeld is voor mij niet haalbaar, denk ik dat ik m'n beste jaren 23km/h haalde of zo met bepakking (en een nog iets sprtievere insteek). Ik zou persoonlijk 25km/h misschien zelfs wel iets te hard vinden om de omgeving te "proeven" (ik kijk nogal om me heen ;))

Overigens rijden de meeste recreatieve e-bikers ook geen 25km/h... ben gisteren op 120 km maar één keer door een e-biker ingehaald terwijl er toch heel wat rondreden.
Fedor schreef:
do 19 apr, 2018 06:18
loknor schreef:
wo 18 apr, 2018 12:08
Sterker nog, degene die met bepakking op 100km een gemiddelde haalt van een meer bescheiden 20kmpu is echt fijn aan het trappen.
Dank je :) ;)

Ff serieus: 25km/h gemiddeld is voor mij niet haalbaar, denk ik dat ik m'n beste jaren 23km/h haalde of zo met bepakking (en een nog iets sprtievere insteek). Ik zou persoonlijk 25km/h misschien zelfs wel iets te hard vinden om de omgeving te "proeven" (ik kijk nogal om me heen ;))

Overigens rijden de meeste recreatieve e-bikers ook geen 25km/h... ben gisteren op 120 km maar één keer door een e-biker ingehaald terwijl er toch heel wat rondreden.
Ik kan in deze draad niet terug vinden dat iemand hier beweerd heeft 25 km/h over een 100 km gemiddeld te kunnen rijden op een normale fiets, eventueel met bepakking. Wel ging het even aan de maximale snelheid die op een fietspad zou moeten gelden, binnen en buiten de bebouwde kom. Worden er niet dingen door elkaar gehaald nu? Ik snap even niet waar de laatste paar reacties vandaan komen.
Hans Keesom schreef:
do 19 apr, 2018 08:37
Ik kan in deze draad niet terug vinden dat iemand hier beweerd heeft 25 km/h over een 100 km gemiddeld te kunnen rijden op een normale fiets, eventueel met bepakking.
Dit stukje misschien? Niet helemaal dekkend overigens...
bast1aan schreef:
di 10 apr, 2018 22:48
...Dat er gezonde mensen zijn die anders die 25km/h niet halen snap ik niet. Met elke niet al te slechte stadsfiets zou je die snelheid onder normale omstandigheden zonder ondersteuning makkelijk moeten halen, al was het maar na wat conditieopbouw.
Hans Keesom schreef:
do 19 apr, 2018 08:37
Ik kan in deze draad niet terug vinden dat iemand hier beweerd heeft 25 km/h over een 100 km gemiddeld te kunnen rijden op een normale fiets, eventueel met bepakking.
Ik vind dat best haalbaar om eerlijk te zijn. Moet het geen harde tegenwind worden natuurlijk.
[edit - "stoere" praat verwijderd om discussie niet teveel te vertroebelen]
Fedor schreef:
do 19 apr, 2018 09:08
Dit stukje misschien? Niet helemaal dekkend overigens...
bast1aan schreef:
di 10 apr, 2018 22:48
...Dat er gezonde mensen zijn die anders die 25km/h niet halen snap ik niet. Met elke niet al te slechte stadsfiets zou je die snelheid onder normale omstandigheden zonder ondersteuning makkelijk moeten halen, al was het maar na wat conditieopbouw.
Gemiddeld is heel wat anders dan kruissnelheid, ik doelde op kruissnelheid. Met rijdend gemiddelde gaan iig de langzamere stukken mee tellen, bij totaal gemiddelde ook de momenten dat je echt stil staat, dus de pauzes/stoplichten. Dan zal je met 25km/h kruissnelheid bv *nattevinger* op 21km/h rijdend gemiddelde / 15km/h totaal gemiddelde uit kunnen komen.

De reden dat ik 25km/h kruissnelheid als makkelijk haalbaar noem, is naast mijn eigenervaring bv dit fietsersbond onderzoek: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... -ze-zwaar/ (PDF) waaruit blijkt dat je voor een goed lopende stadsfiets maar 55W nodig hebt voor 18km/h. 55W is zeer rustig fietsen. Als ik dat herbereken voor 25km/h zou daarvoor (25/18)^3 x 55W => 150W nodig zijn. Dat is voor mij alsnog een rustig vermogen om een dag vol te kunnen houden. Je kan een stadsfiets als basis gezien nog makkelijk optimaliseren, ik heb mijn fiets voorzien van licht lopende banden en een ligstuur wat de snelheid nog verder verhoogt / benodigd vermogen nog verder verlaagt => het gemak en plezier om te fietsen nog verder verhoogt.
loknor schreef:
wo 18 apr, 2018 12:08
3. Mijn broer is een betere renner als ik (overwinningen). Hij heeft op mijn Santos met lichte bepakking achter mijn vrouw en ik meegereden vanaf de Veluwe tot Amsterdam. Er was windkracht 3 tegen. Hij heeft in het wiel gereden en ging helemaal en dan ook helemaal kapot.
Zonder vervelend te willen zijn, maar ligt het dan dus niet aan de fiets die klaarblijkelijk zwaar loopt? Ik vind het jammer dat hier weinig oog voor lijkt te zijn. De eerste prioriteit voor een fiets hoort m.i. efficientie te zijn. Je kan iefficiente fietsen oplossen met 1. een motor of 2. simpele maatregelen (zie mijn vorige post) om de efficientie te verhogen. Hier komt mijn scepsis jegens elektrische fietsen dus vandaan.
Senior2 schreef:
zo 15 apr, 2018 08:33
Probleem is dat de speedpedelec qua snelheid niet veilig is tussen de auto’s, maar ook niet tussen de andere fietsers. Het is een nieuwe categorie waar de infrastructuur nog niet klaar voor is. Werk voor de overheid.
Een probleem is inderdaad dat in nederland de infra op een systeemautistische manier is ingesteld op twee categorieen: fietsers en auto's. De meeste autowegen zijn net breed genoeg voor een motorvoertuig, dus je kan niet veilig ingehaald worden. Levert enorm veel ergenis op over en weer.

Ander probleem is veel automobilisten zelf. Die denken dat ze het alleenrecht hebben en reageren hysterisch/agressief op alles wat ze niet kennen of denken de regels beter te weten.
In landen waar het normaal is dat fieters op de weg rijden zoals eigenlijk alle landen om ons heen heb je dit probleem veel minder. Het vermeende 'gevaar' zit 'm vooral in de slecht gedragende automobilisten.
En zo lang dat niet opgelost is, zullen we als weggebruikers allemaal rekening met elkaar houden. Ook speedpedelec fietsers rijden op een toegestaan vervoermiddel, dus zij hebben ook het recht op gebruik van de openbare weg en/of fietspad. Je afzetten tegen iets wat toch niet meer weg gaat, heeft geen zin en verhoogt de verkeersveiligheid niet.
+1
Dat stukje en het gaat ook een beetje om de steeds herhaalde reacties:

- neem een lichtere fiets
- Waarom een e-bike, je bent toch gezond, 25+ haal je makkelijk. Dat dit niet een kruissnelheid is, wordt daarbij niet genoemd.

Links of rechtsom wordt er geinsinueerd dat een e-bike alleen profijt biedt aan ouderen/geblesseerden. Dit is dus heel betrekkelijk. Uiteraard kan een gezond persoon in de meeste gevallen ook wel zonder e-bike, maar dat een e-bike voor iedereen voordelen biedt is wel degelijk waar.

Dat die voordelen (gelukkig) niet altijd zwaar wegen is wat dat betreft prima, maar het feit dat je hogere snelheden over langere tijd haalt met zwaardere vrachten is hoe dan ook een voordeel. En dat kan dus een vakantie-fietser puntje zijn, al zal dat voor heel veel mensen onnodig/ongewenst zijn. Allemaal prima.
bast1aan schreef:
do 19 apr, 2018 12:53
loknor schreef:
wo 18 apr, 2018 12:08
3. Mijn broer is een betere renner als ik (overwinningen). Hij heeft op mijn Santos met lichte bepakking achter mijn vrouw en ik meegereden vanaf de Veluwe tot Amsterdam. Er was windkracht 3 tegen. Hij heeft in het wiel gereden en ging helemaal en dan ook helemaal kapot.
Zonder vervelend te willen zijn, maar ligt het dan dus niet aan de fiets die klaarblijkelijk zwaar loopt? Ik vind het jammer dat hier weinig oog voor lijkt te zijn. De eerste prioriteit voor een fiets hoort m.i. efficientie te zijn. Je kan iefficiente fietsen oplossen met 1. een motor of 2. simpele maatregelen (zie mijn vorige post) om de efficientie te verhogen. Hier komt mijn scepsis jegens elektrische fietsen dus vandaan.
Het ging om een A amateur op een Santos op de goede (zeer sportieve hoogte!) en Big Apples op de juiste druk, met twee Ortlieb achtertassen. Nou ben jij ongetwijfeld een geweldenaar, maar deze A-amateur ging helemaal kapot in het wiel met windkracht 3 tegen (dijk naar Almere) en 27kmpu.

Hadden wij er niet voor gereden had hij die 27kmpu gewoon niet gehaald. Je stelling dat dit met een efficiente fiets wel haalbaar is voor een normaal persoon is in mijn ogen echt absurd.

Sterker nog, redelijk ontspannen 100km solo op de racefiets met windkracht 3 tegen met een gemiddelde van 27kmpu is wedstrijdrenner niveau. Ik was geen geweldige renner (koekenbakker), maar zonder bescheiden te zijn reed ik een stuk harder dan verreweg de meeste niet wedstrijdrenners. Ik zou half-kotsend van de fiets gaan na zo'n rit als ik dat uberhaupt al zou trekken.

Ja, ik ken zat mensen die het wel kunnen. Als ik de wedstrijdrenners eraf haal is dat een klein handjevol. Ongetwijfeld zijn er zelfs mensen die zonder al teveel trainen dit fluitend kunnen (zo kende ik een jongen die na een jaar 7 uur deed over LBL... over talent gesproken). Maar dit is echt niet realistisch voor de doorsnee toerrijder, en dan heb ik het hier dus over een racefiets, laat staan vakantiefiets, of zelfs vakantiefiets met bagage.
De reden dat ik 25km/h kruissnelheid als makkelijk haalbaar noem, is naast mijn eigenervaring bv dit fietsersbond onderzoek: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... -ze-zwaar/ (PDF) waaruit blijkt dat je voor een goed lopende stadsfiets maar 55W nodig hebt voor 18km/h.
Heb jij gelezen dat dit indoor was? Dus geen regen wind, klinkertjes? En dat dit een onbeladen fiets betrof? Jouw 150 watt met 25kmpu is voor een onbeladen fiets in een hal... een real world scenario gaat al heel rap over de 200 watt en dat is echt serieus. 200 watt/65 kg= 3 watt per kg en dat dus 4 uur lang.... Dat is niet meer ontspannen fietsen tenzij je categorie (sterke) wedstrijdrenner bent.

25kmpu met bagage met windkracht 3 tegen is echt een heel, heel ander verhaal. Dat je voor windkracht 3 niet een e-bike moet kopen ben ik het best mee eens, maar je gaat geen 25kmpu halen.
Als met hulp van een electromotor met een gemiddelde snelheid van 25kmh over een (relatief vlakke want anders werkt het niet) afstand van 100km van oplaadpunt naar oplaadpunt fietsen je ultieme vakantiegevoel is, dan moet je dat toch vooral doen ?

Ik vind het alleen persoonlijk niet zo vreemd dat een boel vakantiefietsers hier niet voor kiezen, je levert nogal in op je vrijheid en bij veel mensen is gemiddelde snelheid nou niet echt een doel op zich...
bast1aan schreef:
do 19 apr, 2018 12:53
loknor schreef:
wo 18 apr, 2018 12:08
3. Mijn broer is een betere renner als ik (overwinningen). Hij heeft op mijn Santos met lichte bepakking achter mijn vrouw en ik meegereden vanaf de Veluwe tot Amsterdam. Er was windkracht 3 tegen. Hij heeft in het wiel gereden en ging helemaal en dan ook helemaal kapot.
Zonder vervelend te willen zijn, maar ligt het dan dus niet aan de fiets die klaarblijkelijk zwaar loopt?
Ik denk dat het eerder aan die e-bikers voor hem lag omdat die geen vaart wilden minderen :P
Tijd voor degradatie van amateurs naar noobs want hier kun je natuurlijk niet mee aan komen zetten bij de selecte club 'wedstrijd'renners :D
Zojuist terug van een rondje Arnhem - Emmerich - Nijmegen - Arnhem in totaal 90 km. Gemiddelde snelheid 22 km/uur exclusief rustpauzes. Ongeveer 3 x een kwartier rust om iets te eten en drinken.
O ja, ik ging via de Millingen theetuinen op een stuk onverhard en zanderig gedeelte. Niet overal ligt er asfalt of betonpaden.
Dit deed ik op mijn vakantiefiets van 13,5 kg plus 2,5 kg handbagage.
Dit soort rondjes doe ik als training waarbij ik gebruik maak van hartslagmeter. Met hartslagmeter trainen vind ik belangrijker dan mijn snelheid meten. Trainen doe ik door gebruik te maken van verschillende hartslagzones. Op Papendal heb ik een aantal jaar geleden een gezondheidstest gedaan en mijn conditie is voor mijn leeftijd van 65+ boven gemiddeld. Ik doe een aantal maal in de week aan spinning in de sportschool. Mijn leven lang fiets ik en ruim 30 jaar loop ik hard. Heb veel halve marathons gelopen (Egmond aan Zee), 10 Engelse mijlen en de marathon (o.a. Rotterdam, Amsterdam en Berlijn).
Ik heb geen enkele ebike aan mij voorbij zien gaan.
Ik haalde er wel heel veel in! Vele tientallen.
Diegenen die mij voorbij gingen waren scooters en wielrenners. Speedpedelecs niet gezien!
Het is lastig om hetzelfde stuk onder exact dezelfde weersomstandigheden op racefiets te fietsen om te kijken wat dan die gemiddelde snelheid zou kunnen zijn.Ik heb het wel gedaan. Maar altijd onder verschillende weersomstandigheden. Ik schat rond de 25 km/uur.
Daar lag meestal mijn gemiddelde snelheid met de fiets 4-daagse van Nijmegen op de racefiets.
Een aanrader om te fietsen!
Gemiddeld 28 km/uur is iets voor amateur wielrenners die in de onderste regionen zitten.
Ik heb weleens geprobeerd mee te komen op racefiets, maar moest al bij de eerste heuvel binnen Arnhem lossen!
Tempo lag voor mij echt te hoog.
Wel jammer. Ik had graag mee gefietst. Ik houd wel van een pittige training in groepsverband.

Dat er vakantie fietsers zijn die een hogere gemiddelde snelheid op vlak terrein rijden dat zou kunnen. Ik kom ze niet tegen. Ook niet als ik in het buitenland fiets met bepakking.
En ja ik fiets langer dan 4 weken in het buitenland.
Dit jaar staat weer een pittige tocht voor de boeg van ongeveer 3500 km.
Fedor schreef:
do 19 apr, 2018 09:08
Hans Keesom schreef:
do 19 apr, 2018 08:37
Ik kan in deze draad niet terug vinden dat iemand hier beweerd heeft 25 km/h over een 100 km gemiddeld te kunnen rijden op een normale fiets, eventueel met bepakking.
Dit stukje misschien? Niet helemaal dekkend overigens...
bast1aan schreef:
di 10 apr, 2018 22:48
...Dat er gezonde mensen zijn die anders die 25km/h niet halen snap ik niet. Met elke niet al te slechte stadsfiets zou je die snelheid onder normale omstandigheden zonder ondersteuning makkelijk moeten halen, al was het maar na wat conditieopbouw.
Ach dat, beetje onnodige vraag en opmerking. En inderdaad onduidelijk omdat er niet staat hoe lang je dat dan zou moeten volhouden om gezond verklaard te worden? En wat als je het niet haalt? Beetje onzinnige vraag allemaal

Iedereen heeft de conditie die ie heeft en is hopelijk bezig om die zo goed mogelijk te houden. En laten we hopen dat het gebeurt met veel plezier. Sommigen vinden het belangrijk om zich te meten met anderen, anderen genieten ervan dat ze leuk bezig zijn en van alles voelen, zien en beleven terwijl ze dat doen. Het is allemaal goed, zolang je alle anderen maar het recht gunt om het op hun eigen manier en wijze te doen. Dat is soms best wel lastig.
Matthieee schreef:
do 19 apr, 2018 16:37
Als met hulp van een electromotor met een gemiddelde snelheid van 25kmh over een (relatief vlakke want anders werkt het niet) afstand van 100km van oplaadpunt naar oplaadpunt fietsen je ultieme vakantiegevoel is, dan moet je dat toch vooral doen ?

Ik vind het alleen persoonlijk niet zo vreemd dat een boel vakantiefietsers hier niet voor kiezen, je levert nogal in op je vrijheid en bij veel mensen is gemiddelde snelheid nou niet echt een doel op zich...
Helemaal waar, iedereen lekker z'n eigen ding doen. Dat een ander het anders doet, betekent niet dat jij dat ook moet doen of dat je het moet bestrijden. Vind je eigen weg, leer en geniet van anderen.

Als de accucapaciteit blijft stijgen zoals ie doet, krijg je een moment dat je niet 400 wh maar 800-1000wh kunt meenemen tegen hetzelfde gewicht van zo'n 2.5 kg
Dan kan je met een accu doen wat Gary en Rachel nu doen met ieder twee accu's ;-) https://www.youtube.com/watch?v=FQyH4ET ... 7191108713

Ze gaan van camping naar camping en kunnen tot dusver overal opladen.


Trouwens, bergop werkt het prima hoor. Bergop verbruikt je alleen wat meer accu-energie en bergaf moet je misschien wat meer je remmen gebruiken. Een middenmotor gaat wat gemakkelijker bergop dan een motor in het achterwiel omdat de laatste wel eens warm kan worden op een laag toerental. Bergaf kan het een voordeel zijn als er regeneratief kan worden geremd, maar dat kan alleen met een motor in het achterwiel en een type elektromotor dat altijd wat last heeft van sleep.
Leon schreef:
ma 16 apr, 2018 21:05
willem.m schreef:
ma 16 apr, 2018 21:02
De vraag van de topicstarter was:
Zijn er steeds meer mensen die met een e-bike op fietsvakantie gaan (je weet wel: met fietstassen weken-of maandenlang door Europa of verder)?
Dat het antwoord daarop niet nee kan zijn had deze willem ook wel zelf kunnen verzinnen, dus de vraag zal toch wel retorisch zijn geweest? Dan krijg je dus een aardige discussie die alle kanten op kan. :D
Toch is het antwoord Ja. Toen er nog geen e-bikes waren was het aantal 0, nu heb ik er in ieder geval twee gevonden https://www.youtube.com/watch?v=FQyH4ET ... 7191108713
Fedor schreef:
do 19 apr, 2018 06:18
loknor schreef:
wo 18 apr, 2018 12:08
Sterker nog, degene die met bepakking op 100km een gemiddelde haalt van een meer bescheiden 20kmpu is echt fijn aan het trappen.
Dank je :) ;)

Ff serieus: 25km/h gemiddeld is voor mij niet haalbaar, denk ik dat ik m'n beste jaren 23km/h haalde of zo met bepakking (en een nog iets sprtievere insteek). Ik zou persoonlijk 25km/h misschien zelfs wel iets te hard vinden om de omgeving te "proeven" (ik kijk nogal om me heen ;))

Overigens rijden de meeste recreatieve e-bikers ook geen 25km/h... ben gisteren op 120 km maar één keer door een e-biker ingehaald terwijl er toch heel wat rondreden.
Mijn conditie is slechter dan wie ook hier, maar dankzij de e-bike kan ik, mochten we ooit met z'n drieën gaan fietsen, het bijhouden. Als Loknor z'n ondersteuning wat terugschroeft en ik de mijne wat omhoog draai, komen we een heel eind ;-) Het is geen wedstrijd, het is samen fietsen en genieten.
bast1aan schreef:
do 19 apr, 2018 12:45
.....
Gemiddeld is heel wat anders dan kruissnelheid, ik doelde op kruissnelheid. Met rijdend gemiddelde gaan iig de langzamere stukken mee tellen, bij totaal gemiddelde ook de momenten dat je echt stil staat, dus de pauzes/stoplichten. Dan zal je met 25km/h kruissnelheid bv *nattevinger* op 21km/h rijdend gemiddelde / 15km/h totaal gemiddelde uit kunnen komen.
......
Maar goed, stel jij gaat een stuk fietsen, jij kan op je gewone fiets die 25 km/h fietsen en dat uren volhouden.
Stel ik wil graag met je meefietsen, maar kan dat tempo niet draaien want ik ben niet gezond. Ik stap op mijn e-bike die me tot 26.2 km/h ondersteund et voilà, we kunnen samen een heel stuk gaan fietsen. Probleem opgelost toch.