Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsen als statussymbool - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsen als statussymbool

280 berichten
Het wordt zo wel erg offtopic.
slotje der'op, bewaren voor het nageslacht - oh nee dat mag niet, voortplanten, da's slecht voor het milieu :roll:
patrick_ijsselstein schreef:
vr 05 apr, 2019 22:33
.. zeker geen pochen wat Frans doet...
Misschien geen pochen maar op dit forum een account aanmaken en 1 bericht plaatsen (https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 0&p=256730) om je youtube filmpjes te promoten vind ik iig goed passen bij dit onderwerp.
renel schreef:
vr 12 apr, 2019 17:50
patrick_ijsselstein schreef:
vr 05 apr, 2019 22:33
.. zeker geen pochen wat Frans doet...
Misschien geen pochen maar op dit forum een account aanmaken en 1 bericht plaatsen (https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 0&p=256730) om je youtube filmpjes te promoten vind ik iig goed passen bij dit onderwerp.
Geweldig. Het laat maar weer eens zien hoe je mening (mijn mening dus) over een onderwerp kan veranderen door een enkele post!

Als er een camera bij betrokken is wordt alles anders, zo zag ik gisteren op TV Floortje Dessing op een moeilijke manier een afgelegen plek verlaten om weer terug naar huis te gaan. Het komt allemaal heel geloofwaardig over, tot je je afvraagt: "Ja...Maar die cameraman...(of vrouw)..die dit geregistreerd heeft? blijft die achter?

Op zich allemaal niks mis mee natuurlijk. Maar je moet je wel goed realiseren dat dit de moderne variant is van "Sprookjes vertellen". Niks mis mee, goed voor het vermaak, maar verwar het asjeblieft niet met "de realiteit".
He he: zondagmorgen, en tijd om het WF-tijdschrift te lezen. Ach wat leuk, een Vlaamse schrijft over fietsen in Nederland (en België) om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Prima! Maar waarom zo framen, alsof op de beurs de optie om naar de Stans te vliegen als enige werd aangeboden? Ik vermoed dat ze op die beurs gewoon bevestigd wilde worden in haar overtuiging. En waarom en passant zo afgeven op de arrogante, vaak verschrikkelijk zelfingenomen en misplaatst pittige Hollanders met hun gorgelende taal en hun pipowagens? Pardon? Wie schrijft hier misplaatst pittig? Het heeft ook niets met de verdere strekking van haar verhaal te maken. Jammer hoor.

Als ik zulke frustraties zie, heb ik eigenlijk helemaal geen zin meer om het stuk verder te lezen, zelfs al staat daar hartstikke zinvolle informatie in. Wat mij betreft illustreert Stella's tekst treffend de teneur in dit forumdraadje: inhoudelijk confronterend maar wel goed, echter de toonzetting schrikt af en werkt vervelende discussies en polarisatie in de hand.
Ik vind het nogal meevallen. Het is vrijwel voor het eerst dat ik een pittig stukje lees van een Vlaming over de Hollanders. Dat is wel bijzonder na de waarschijnlijk vele honderden keren dat ik stukjes van Hollanders las over Vlamingen en andere bevolkingsgroepen waarbij er meestal ook voornamelijk stereotypen gebezigd werden.*

Wat er met pipowagens bedoeld werd weet ik niet.

* Kun je "stereotypen bezigen"?
Ik vrees dat Stella op alle fronten gelijk heeft. Misschien moet er nog aan worden toegevoegd dat luisteren naar anderen ook niet zeer hecht in onze volksaard verankerd is.
Voorts getuigen haar inzichten van een onafhankelijk oordeel, iets dat mijns inziens in de bagage van iedere echte tochtenfietser een belangrijke component zou moeten zijn, maar waar het natuurlijk ook vaak aan schort.

Ik bevroed - en vrees opnieuw - dat er voor beide aspecten voldoende bewijzen op dit forum gevonden kunnen worden.
Steunzool schreef:
zo 14 apr, 2019 10:20
Ik vrees dat Stella op alle fronten gelijk heeft. Misschien moet er nog aan worden toegevoegd dat luisteren naar anderen ook niet zeer hecht in onze volksaard verankerd is.
Voorts getuigen haar inzichten van een onafhankelijk oordeel, iets dat mijns inziens in de bagage van iedere echte tochtenfietser een belangrijke component zou moeten zijn, maar waar het natuurlijk ook vaak aan schort.

Ik bevroed - en vrees opnieuw - dat er voor beide aspecten voldoende bewijzen op dit forum gevonden kunnen worden.


Helemaal mee eens!

Ik vind het stuk eigenlijk ook wel meevallen. En dat Nederlanders arrogant zijn deel ik met haar als ze daarmee tenminste bedoelt - dat toch wel een hoop NL'ers denkt de vrijheid te hebben om alles mar te zeggen wat men denkt over en tegen een vreemde zonder daarbij na te denken over de impact op anderen. En moeite hebben met inlevingsvermogen naar andersdenkenden. We staan als eerste in de rij om onze menig rond te toeteren te pas en te onpas. (zo als ik nu :lol: ) Let wel - ik vind vrijheid van meningsuiting een groot goed, maar je vrijheid van meningsuiting uiten op een wijze waarop je elke vorm van dialoog met andersdenkende al in de kiem smoort door negatieve benamingen enzv. aan de andersdenkende te geven, niet. Ik geniet altijd van de etiquette naar vreemden zodra ik de grens naar België of Duitsland oversteek! Zouden we ook iets meer van kunnen gebruiken.

En mocht je het je afvragen Yup - ik ben een kaaskop. :P


En ja Stella het avontuur ligt overal ook in twee maanden NL. Good for you dat je een leuke trip hebt gehad!

Later toegevoegd: (ik heb enkel de passage gelezen die Willem hierboven heeft geplaatst)
Door haar uitgesproken mening over "Hollanders" zo op te schrijven is Stella al een stuk vernederlandst...
Frans & Dieuwertje schreef:
zo 14 apr, 2019 11:05
Let wel - ik vind vrijheid van meningsuiting een groot goed, maar je vrijheid van meningsuiting uiten op een wijze waarop je elke vorm van dialoog met andersdenkende al in de kiem smoort door negatieve benamingen enzv. aan de andersdenkende te geven, niet.
Maar dat doet Stella in haar bijdrage juist. Ik snap niet wat die introductie inhoudelijk toevoegt aan haar verder prima bijdrage. Ik denk nu alleen maar: wat onsympathiek zeg, en sta daardoor niet meer open voor wat ze daarna schrijft. In een blad met Vlamingen en Nederlanders als doelgroep vind ik het ook wel apart om op elkaar af te geven, of ben ik gekke Henkie en is dit 'normaal'?

Misschien heb ik het ook wel verkeerd begrepen. Ze schrijft immers Hollanders, en niet Nederlanders. Ik woon op 29 km van Vlaanderen, en op 81 km van hartje Amsterdam, dus misschien moet ik me niet aangesproken voelen. Heb ik al gezegd dat ik een hekel heb aan die botte, nare Randstedelingen? :wink: .
willem.m schreef:
zo 14 apr, 2019 11:32
Frans & Dieuwertje schreef:
zo 14 apr, 2019 11:05
Let wel - ik vind vrijheid van meningsuiting een groot goed, maar je vrijheid van meningsuiting uiten op een wijze waarop je elke vorm van dialoog met andersdenkende al in de kiem smoort door negatieve benamingen enzv. aan de andersdenkende te geven, niet.
Maar dat doet Stella in haar bijdrage juist. Ik snap niet wat die introductie inhoudelijk toevoegt aan haar verder prima bijdrage. Ik denk nu alleen maar: wat onsympathiek zeg, en sta daardoor niet meer open voor wat ze daarna schrijft. In een blad met Vlamingen en Nederlanders als doelgroep vind ik het ook wel apart om op elkaar af te geven, of ben ik gekke Henkie en is dit 'normaal'?
Precies...eens een keer een koekje van eigen deeg. Met inderdaad hetzelfde effect als wat wij in NL maar al te vaak doen. :wink: De naamgeving arrogant had ikzelf ook niet gekozen juist omdat je daarmee alles doodslaat. Maar misschien wilde ze ons op een nogal confronterende wijze met spiegelend gedrag een nieuw inzicht bieden? Wie weet! Hoe vaak gebeurt het identieke niet hier in het forum maar dan niet met de term arrogant maar iets anders over welke technische middelen goed zijn, over gezondheid, over filmende fietsers, over e bikers enzv?! Negatief naampje geven aan een andersdenkende of gedragend en hup verder lezen of dialoog is tot in de kiem gesmoord. Totdat de moderator ingrijpt en het misschien weer op gang komt als niet iedereen al te boos is ..... :P

Ik vind het trouwens erg naar dat Stella uitgelachen (als het echt zo is gegaan zoals ze beschrijft) wordt als ze zegt dat je twee maanden dichtbij wilt gaan fietsen (...) Waarom staat een ander niet open voor haar wens, en waarom is dichtbij minder goed dan ver weg of vice versa? We delen toch met elkaar dat we houden van fietsen en avontuur (de een wat meer dan de ander).

En nu allen, de zon schijnt, hup naar buiten en wees lief voor elkaar of dan in ieder geval respectvol :P
Stella slaat wel een beetje wild om zich heen in haar deugdrift. Hollanders met pipowagens (caravans zeker?), wereldreizigers, toeristen die een voet over de grens zetten, mensen met kinderen, vrijwilligers op de fiets- en wandelbeurs, toeristen die "arme herders" of "kindjes met snottebellen" fotograferen, liefhebbers van Nieuw-Zeelandse wijn, automobilisten, Nederlanders, vliegreizigers, koopgrage consumenten, allemaal krijgen ze een veeg uit de ecologisch overborrelende hogedrukpan van Stella. Waarbij ze voor het gemak aanneemt dat wie naar een verre bestemming reist, van mening zou zijn dat er dicht bij huis niets moois te zien zou zijn. Geef Stella vooral een vaste column in De Wereldfietser, des te sneller is het gedaan met die zielige verweggistan-reisdrift van wereldfietsers met hun ouderwetse gedachtegoed! (En ook met de vereniging De Wereldfietser/Vakantiefietser, anders dan Stella suggereert...)
Ik vind eigenlijk dat Stella op een leuke luchtige en vooral ironische manier laat weten dat je niet ver weg hoeft te gaan om cultuurverschillen tegen te komen.

Ze zegt letterlijk dat er haar duidelijk wordt gemaakt dat ze heel ver weg zou moeten gaan om een "zogenaamde authentieke cultuur" tegen te komen en vervolgens toont ze aan dat dat helemaal niet hoeft. Dat is toch niets anders dan leuk. Ze gebruikt overdrijving als stijlfiguur ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperbool_(stijlfiguur)). Wat mij betreft ligt dat er duimendik bovenop.

Altijd leuk, mensen met een uitgesproken mening. En door het ontbreken van zoetgevooisde enthousiasmerende taal krijg je sterk de indruk dat er niets verkocht hoeft te worden, in ieder geval geen vliegreizen naar Verweggistan.

Vlamingen hebben vaak meer met de nederlandse taal dan nederlanders. "Pipowagen" klinkt nederlandser
dan "caravan".

Volgens het vlaams woordenboek betekent "Pipo": zonderling persoon met een pejoratieve betekenis. En dan schijnt pejoratief weer negatief te betekenen. Maar "pipowagen" kan natuurlijk ook gewoon naar de woonwagen van Pipo de Clown verwijzen, wat is taal toch moeilijk.
willem.m schreef:
zo 14 apr, 2019 11:32
Misschien heb ik het ook wel verkeerd begrepen. Ze schrijft immers Hollanders, en niet Nederlanders. Ik woon op 29 km van Vlaanderen, en op 81 km van hartje Amsterdam, dus misschien moet ik me niet aangesproken voelen. Heb ik al gezegd dat ik een hekel heb aan die botte, nare Randstedelingen? :wink: .
Ik heb het altijd wonderlijk gevonden dat mensen uit Groningen graag als Groninger worden aangesproken, mensen uit Zeeland het prima vinden dat ze Zeeuw genoemd worden, Limburgers het normaal vinden dat men hen Limburgers noemt (etc. etc.), maar zodra je mensen uit Noord- of Zuid-Holland Hollanders noemt daar soms een pijnpunt lijkt te zitten.
Leon schreef:
zo 14 apr, 2019 12:51
Ik heb het altijd wonderlijk gevonden dat mensen uit Groningen graag als Groninger worden aangesproken, mensen uit Zeeland het prima vinden dat ze Zeeuw genoemd worden, Limburgers het normaal vinden dat men hen Limburgers noemt
Ja, dat is inderdaad wel vreemd, ze schijnen zich er niet voor te schamen. :D
Leon schreef:
zo 14 apr, 2019 09:36
Wat er met pipowagens bedoeld werd weet ik niet.
Misschien gewoon caravans? Iets wat veel Nederlanders doen natuurlijk.

[edit]: Ik had nog niet alle reacties gelezen en had dus (te) snel mijn antwoord klaar. Typisch Nederlands dus :P ;)
Zojuist ontving ik van de Fietsersbond een linkje naar de kinderserie 'De regels van Floor', met hier een aflevering over het thema fietsvakantie in Nederland :wink: .
.
Fietsert7 schreef:
do 30 jul, 2020 15:18
.
Je hebt je . (punt) gemaakt, zie ik :D
Edwin* schreef:
do 30 jul, 2020 16:16
Fietsert7 schreef:
do 30 jul, 2020 15:18
.
Je hebt je . (punt) gemaakt, zie ik :D
Haha, ik reageerde op een post van Fedor mbt de milieubelasting die een vliegreis met zich meebrengt (het 2e bericht op pagina 1 van dit topic). Naderhand zag ik pas dat zijn post al bijna 2 jaar oud was. Daarom heb ik mijn verhaal maar verwijderd. Overigens kon ik me volledig vinden in wat hij destijds beschreef :D