Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsen als statussymbool - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wereldfietsen als statussymbool

280 berichten
https://speld.nl/2018/08/07/7-tips-om-e ... n-toerist/
De Speld slaat de spijker weer eens op de kop. :lol:

rooss schreef:
wo 08 aug, 2018 14:26
En dan moet ik weer even denken aan de openingspost van dit onderwerp: „We doen alsof reizen over grote ervaringen gaat, maar in werkelijkheid heeft het daar niets mee te maken. Het gaat erom dat we er geweest zijn, dat we indruk maken op anderen, dat we iemand zijn.” aldus Welten. „De reisverhalen en de perceptie van anderen vormen jouw identiteit, niet de ervaringen op zich."
Ergens wel deels waar denk ik. In plaats van met dure spullen kunnen we dankzij social media nu flashen met verre reizen en al dan niet (deels) geënsceneerde mooie ervaringen.

Ik heb in ieder geval wel gemerkt dat een fietsreis van een jaar een chick magnet is :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=mTdnm9xUNuE
rooss schreef:
wo 08 aug, 2018 14:26
rockhopper schreef:
di 07 aug, 2018 16:22
Dus om te zeggen: ik heb op het dak van de wereld gestaan, een beetje wat de noordkaap ook is, het 'dak' van europa maar dan als noordelijkste punt. Omdat er altijd veel aandacht en prestige naar uitgaat. Een beetje zoals de tour de france, beslist niet de mooiste of leukste wedstrijd, maar wel die met de meeste prestige en aandacht.
Oftewel een statussymbool.

En dan moet ik weer even denken aan de openingspost van dit onderwerp: „We doen alsof reizen over grote ervaringen gaat, maar in werkelijkheid heeft het daar niets mee te maken. Het gaat erom dat we er geweest zijn, dat we indruk maken op anderen, dat we iemand zijn.” aldus Welten. „De reisverhalen en de perceptie van anderen vormen jouw identiteit, niet de ervaringen op zich."
Deels waar, maar het zijn vaak ook inspirerende doelen (soms onterecht, soms terecht). Ik heb zelf weinig tot niks op met status of het rondstrooien van "kijk mij eens leuk bezig zijn" op sociale media. Maar er zijn wel degelijk doelen die populair zijn en waar ik toch bij mezelf denk, lijkt me erg leuk om eens heen te gaan of om ook zelf te doen. De noordkaap is daar een prima voorbeeld van, en oh my god wat viel het tegen als doel zelf. Gelukkig was de reis er heen wel weer fantastisch en eenmaal daar ga je toch weer verder ;)

Dus ik ben het met je eens dat er zeker genoeg reizigers zijn die misschien willen pronken/statussymbolen verzamelen, maar er zijn waarschijnlijk net zoveel die gewoon willen reizen. (because it's there)
Er zijn vrij weinig mensen die toegeven dat ze statusoverwegingen meenemen in hun beslissingsprocessen, toch doet bijna iedereen het
Daar kan ik wel inkomen - bij mij spelen factoren mee die je als "statusoverweging" zou kunnen omschrijven.
Maar van daar naar de conclusie dat fietsen een statussymbool is - dat is wel erg gemakkelijk.
Er spelen ook andere factoren mee.
Niet alles wordt meteen een symbool.

Filosofen & denkers die iets een statussymbool noemen en die menen dat ze daarmee iets interessants aan het licht brengen ... die hebben misschien zelf wel last van status anxiety.

"Mensen gaan om allerlei redenen fietsen" klinkt wat banaler dan "wereldfietsen als statussymbool".

Je hebt als filosoof & denker toch wat meer status als je slingert met statussymbolen etc.
Filosofen & denkers die iets een statussymbool noemen en die menen dat ze daarmee iets interessants aan het licht brengen ... die hebben misschien zelf wel last van status anxiety.

"Mensen gaan om allerlei redenen fietsen" klinkt wat banaler dan "wereldfietsen als statussymbool".
+1

Iets stond me tegen in deze discussie en ik denk dat derdekeer op het juiste spoor zit. En wie ben ik om de motieven van anderen te be(ver)oordelen? En ja, ik heb wel een mening over mensen die onvoorbereid en zonder de risico’s te kennen de bergen in trekken. Veiligheid vind ik dan wel een ding waar het soms te weinig over gaat bij fietsers (vergeleken met de bergsport)

BertV
Ik denk dat we allemaal toch het ergens wel belangrijk vinden wat een ander van ons denkt. Ik geloof dat je hobby een deel intrinsieke drijfveer is en een gedeelte (groot of klein) imago. Zo vind ik het eigenlijk wel leuk als mensen verbaasd reageren als ik zeg dat ik een week ga fietsen in Schotland. Ik denk dat dat met alle hobby's zo is. Het kan mij eigenlijk niet zo veel schelen wat een filosoof vindt van mijn fietstochtjes, ik haal er geluk uit.
Ik denk dat we allemaal toch het ergens wel belangrijk vinden wat een ander van ons denkt.
Zoals ik al toegaf, doe ik op fietstocht dingen die men kan interpreteren als statusverhogend, mocht men dat willen.
Ik mik bijvoorbeeld op gemiddelde dagafstanden van 160 km of meer. Dat geeft wel eens een "wow"-reactie die ik niet onprettig vind.
Het punt is evenwel dat status niet de reden is waarom ik lange afstanden probeer te doen. Ik fiets gewoon graag.
Ik geloof overigens niet dat iemand die het alleen voor de status doet, dat gemiddelde ook haalt. Je hebt wel wat meer nodig.

"Statussymbolen", statusverhoging etc. etc. ... Soms correcte beschrijvingen, maar vaak ook woorden waarmee een denker zonder enige inspanning zichzelf een aura van diepgang, wijsheid & inzicht kan aanmeten.
Mensen willen overal maar een reden achter zoeken. Als je bijvoorbeeld zegt ik wil van NL naar Rome dan krijg je snel de vraag: voor een goed doel? Nee!

Mag iets niet gewoon leuk zijn? Fietsen is leuk en op vakantie gaan is leuk, waarom dit niet combineren?

De maatschappij is op status gericht. Alleen er zijn nog genoeg mensen die dat niets uitmaakt en gewoon willen genieten voor hen zelf en niet voor anderen.
Ik denk dat jorryt het bij het rechte eind heeft. En dat zelfde zie je ook wanneer iemand positief of met bewondering reageert op jouw verhalen. Natuurlijk is dat leuk om te ervaren, maar daarom hoeft dat nog geen drijfveer te zijn om iets te gaan doen. Dat is echt een stap verder.
Statusgedrag zien we wel bij anderen, maar niet bij onszelf

Onze (ambivalente) sociale natuur houdt in dat wij ons snel en spontaan, zonder daar veel over te hoeven nadenken, mengen in de strijd om status. De vraag of we wel genoeg indruk op anderen maken, houdt ons vaak bezig. We proberen krachtig en zelfverzekerd over te komen en we hebben er veel voor over om niet door anderen als loser te worden gezien.
....
We zien het wel van anderen, maar hebben er moeite mee om toe te geven dat we ons er zelf ook aan over geven.

Want het blijkt dat als je mensen een vragenlijstje voorlegt over het streven naar status, prestige en bewondering van anderen, dat ze dat dan voor zichzelf veel minder instemmend invullen dan voor anderen. Anderen maken zich daar vooral druk om, maar jijzelf, ach, dat valt reuze mee. Je vindt van jezelf dat je niet aan dat "statusgedoe" meedoet. Anderen doen dat. Jij bent wel wijzer.

Maar dat kan dus niet waar zijn, want die anderen vullen dat vragenlijstje net zo in als jij.

Dat is wel intrigerend. Want waarom willen we dat van onszelf niet toegeven?

Een antwoord zou kunnen zijn dat veel van dat statusgedrag zo natuurlijk is, dat we ons er maar weinig van bewust zijn. We zijn al bezig met ons beter voor te doen dan we eigenlijk zijn zonder dat we daar over hebben nagedacht. Het verbergen van onze zwaktes en kwetsbaarheden, dat doen we als vanzelf. En waar je niet bij stilstaat, dat weet je niet van jezelf.
https://toegepastesocialewetenschap.blo ... deren.html
We moeten oppassen om 2 verschillende zaken niet door elkaar te halen.

Het ene is, wat rooss terecht opmerkt het gegeven dat wij onszelf normaliter beter beoordelen dan anderen. Ik denk dat iedereen zich daar wel minimaal een klein beetje aan schuldig maakt. Noem het maar een gezonde dosis zelfvertrouwen.

Het andere is of mensen in gelijke mate gevoelig zijn voor hoe ze door anderen gezien worden. Als ik rondkijk bij de mensen die ik denk redelijk goed te kennen, dan zie ik wel duidelijk verschil in de mate waarin men reageert op hoe de mensen hen beoordelen. Bij sommige zie je heel duidelijk dat men gevoelig is voor wat anderen vinden, er zijn mensen die alleen maar verbaal reageren hierop, maar anderen zie je duidelijk een aanpassing in gedrag of stellingname. Daarentegen zijn er ook genoeg die op hun eigen manier doorgaan, al of niet na weging van hoe de ander reageert.

Verschillen in beïnvloedbaarheid zijn er wel degelijk. Echt niet iedereen is onder de indruk van hoe een ander reageert of wat een ander vindt.
Senior2 schreef:
do 09 aug, 2018 19:55
Verschillen in beïnvloedbaarheid zijn er wel degelijk. Echt niet iedereen is onder de indruk van hoe een ander reageert of wat een ander vindt.
Statusgedrag gaat niet zozeer over beinvloedbaarheid en gevoeligheid voor de mening van anderen, het is veel fundamenteler.

Jongetjes willen graag profvoetballer worden, niet alleen omdat ze zo van voetballen houden, maar ook omdat ze net zo'n heldenstatus willen krijgen als gevierde eredivisiespelers.

Competitiesport heeft ook alles met status te maken. Je wilt nummer 1 worden, met welk inhoudelijk resultaat is minder belangrijk.
Nee hoor. Ik koers op de racefiets maar ben volkomen kansloos. Dit soort stellingen kun je niet voor het gros antwoorden. Iedereen vind status belangrijk want zonder status ben je niemand en kun je niks. De man zonder status bestaat niet en heeft nooit bestaan. Hoeveel waarde je hecht aan die status en in welke mate je daardoor laat leiden is heel persoonlijk.

Laat je de status bepalen wie je bent of andersom?
Een discussie over status is net zo lastig als een discussie over reclame. Bijna iedereen zegt niet gevoelig te zijn voor reclame, maar ondertussen worden er miljarden aan uitgegeven. Dat is niet voor niets. Reclame is uitermate effectief. Wel gek met zoveel mensen die zich absoluut niet laten beinvloeden.

O ja, en bij dit soort onderwerpen gaat het er niet om wat mensen beweren, ook niet om wat ze denken, maar om wat ze doen. En vaak doen mensen andere dingen dan ze denken of beweren.
Werkt het gevoel van gelijk krijgen op een forum ook tot een gevoel van een hogere status ?
Jwzeker. Dan krijg ik weer nieuwe streepjes op mijn virtuele mouw.
Werkt het gevoel van gelijk krijgen op een forum ook tot een gevoel van een hogere status ?
Ja hoor. Bewust geen gelijk willen krijgen is trouwens ook een statussymbool.
Kun je later opscheppen: "Nou, d'r was een discussie op wereldfietser.nl en toen werd het weer een betweterig gelijkhebberig heen en weer en toen dacht ik: 'Laat maar zitten jongens, ik doe niet meer mee, dat is beneden mijn status.'"
Afbeelding
Senior2 schreef:
do 09 aug, 2018 21:55
Werkt het gevoel van gelijk krijgen op een forum ook tot een gevoel van een hogere status ?
Dat hangt er van af of je een mannetje of een vrouwtje bent :D:

Eigenaardigheid is dat het mannetje vaak zijn status verdient door kundig en dapper gedrag (republiek-model) en de vrouwtjes hun status aangeboren krijgen (zogenaamde adel).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alfa_(dier)
rooss schreef:
vr 10 aug, 2018 11:29
Senior2 schreef:
do 09 aug, 2018 21:55
Werkt het gevoel van gelijk krijgen op een forum ook tot een gevoel van een hogere status ?
Dat hangt af van het feit of je een mannetje of een vrouwtje bent :D

Eigenaardigheid is dat het mannetje vaak zijn status verdient door kundig en dapper gedrag (republiek-model) en de vrouwtjes hun status aangeboren krijgen (zogenaamde adel).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alfa_(dier)
Ik weet niet of dit nu resulteert in een vrouwvriendelijke of een zeer vrouwonvriendelijke conclusie bij mensen. :?
Senior2 schreef:
do 09 aug, 2018 21:55
Werkt het gevoel van gelijk krijgen op een forum ook tot een gevoel van een hogere status ?
Dat allicht ja! Maar of het ook echt een hogere status oplevert....

Afbeelding