Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 27 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
zivojan schreef:
di 27 nov, 2018 23:37
willem.m schreef:
di 27 nov, 2018 21:41
Ha ha, dan was je gewoon veel te dik joh :lol:

(Ik zou denk ik dood zijn met 15kg gewichtsverlies.)
Was ik ook. Van 100 kilo naar 85 kilo gegaan. Zou ik met een gewone fiets meer afgevallen zijn? Denk het wel. Maar ook met een e-bike kun je afvallen. Ligt eraan hoe je eht gebruikt. Fiets je alleen in de turbo stand ja dan niet. Maak je veel gebruik van de lagere standen en fiets je actief mee, kan het echt wel.
Met een gewone fiets moet je zoveel eten dat je wellicht zelfs minder afvalt.

Als ik twee weken fiets mag ik blij zijn als ik 2 kilo kwijt raak.
Na die twee weken is het overgewicht wel wat appetijtelijker verdeeld.
Maar zonder zo nu en dan een flan val ik van m'n fiets af.

Ahh ... dit geeft iets "moois" als je van woorden houdt:
Fietsen ... zonder er bij te eten val je er van af.

BSM
Volgens mij is een e-bike een fiets, net als een ATB, Gravel-bike, een Fat-bike, een racefiets, een trekkingfiets enz. Er wordt dus geen fiets verdrongen.
Cobuss schreef:
wo 28 nov, 2018 01:06
Volgens mij is een e-bike een fiets, net als een ATB, Gravel-bike, een Fat-bike, een racefiets, een trekkingfiets enz. Er wordt dus geen fiets verdrongen.
Hmm ... je kan hoogstens zeggen dat de "bike" het mooie, et typisch Nederlandse woord "fiets" verdringt.

ATB, Gravel-Bike, Fat-Bike, e-bike .... (= Terrein-fiets, Grind-fiets, Vette-fiets, elektrische fiets ?? )

Ik ben bepaald geen fan van taal-purisme en nationalisme, maar hier is toch het woord fiets iets moois, een nieuwvorming, bijna net zo oud als de fiets zelf, en er is ook nog eens een bijpassend werkwoord "fietsen".
NB Er zijn landen/talen waar er geen goed woord is voor het "fietsen" (de bezigheid van het op een fiets rijden, daar wordt dan zoiets gezegd als "fiets-doen".

BSM
Cobuss schreef:
wo 28 nov, 2018 01:06
Volgens mij is een e-bike een fiets, net als een ATB, Gravel-bike, een Fat-bike, een racefiets, een trekkingfiets enz.
Omdat er een motor in zit vind ik hem meer thuishoren in het rijtje bromfiets en motorfiets.

E.e.a. doet me denken aan die reclame op TV waarin een man van zijn arts hoort dat hij meer aan sport moet gaan doen, waarop hij zijn blik richt op een zogenaamde sportieve auto.
Misschien dat de vereniging tijdens een alv een uitspraak kan doen of zij de e-bike een fiets vindt of niet. Dan kan die discussie daarna achterwege blijven, want eens worden voor- en tegenstanders het toch niet, en nieuwe argumenten voor of tegen komen er ook niet meer.
Senior2 schreef:
wo 28 nov, 2018 13:13
Misschien dat de vereniging tijdens een alv een uitspraak kan doen of zij de e-bike een fiets vindt of niet. Dan kan die discussie daarna achterwege blijven, want eens worden voor- en tegenstanders het toch niet, en nieuwe argumenten voor of tegen komen er ook niet meer.
Waarom zou je dat willen? Dit is toch een internetforum, het doel daarvan is toch discussieren?

Anders zou je de vereniging ook wel een uitspraak kunnen laten doen over:

- aluminium of staal
- 26 inch of 28 inch
- derailleur, pinion of rohloff
- metalen of kunststof ketting

etc. etc. en dan kan je het forum wel opdoeken. Een doorgaande discussie is juist leuk en goed en kan van karakter gaan veranderen. Zo begint het nu koud te worden buiten en kunnen we het bijvoorbeeld gaan hebben over hoe koud je het krijgt op een electrische fiets of het accucapaciteitsverlies a.d.h.v. de kou.
Fiets-avontuur schreef:
do 29 nov, 2018 16:53
rooss schreef:
do 29 nov, 2018 16:46
Ik zal het nog even helemaal voor je uitleggen: Jij zegt dat je ieder in zijn waarde laat, maar je hebt wel een waardeoordeel over mij. Dat spreekt elkaar tegen.

Overigens klopt het niet wat je over me schrijft. Lees de openingspost gewoon eens rustig door en je zult versteld staan van de nuances.
Gewoon feiten. Niks geen waardeoordeel.

Overigens zit jouw draadje al op 28 pagina's. Hoeveel meningen en discussie heb je nodig? Wanneer is genoeg genoeg?

Wat is je eindoel eigenlijk? Alles wat gezegd kan worden is al gezegd. We kunnen doorgaan tot pagina 100, er zal niks nieuws gezegd worden.

Misschien moet jij eens minder praten en meer gaan fietsen. Op een e-bike bijvoorbeeld.
Fietsen doe je niet op een e-bike, maar op een fiets, dus zonder motor. Ik vind de e-bike geen probleem zolang mensen er op normale snelheden mee rijden. Maar ik zie regelmatig dat er flink hard gereden wordt met die dingen. Daarom heb ik er toch een afkeer voor ontwikkeld. Wat ik juist zo mooi aan de fiets vind, is dat de berijder vaak de natuurlijke snelheidsbegrenzing is. Die begrenzing wordt op de e-bike anders. Ouderen die opeens (te) snel rijden en ongelukken maken.
jeroen_ schreef:
do 29 nov, 2018 19:38

Fietsen doe je niet op een e-bike, maar op een fiets, dus zonder motor. Ik vind de e-bike geen probleem zolang mensen er op normale snelheden mee rijden. Maar ik zie regelmatig dat er gescheurd wordt met die dingen. Daarom heb ik er toch een afkeer voor ontwikkeld.
De motor werkt alleen als je....fiets. dus trappen en dan krijg je ondersteuning. Als jezelf niets doet, werkt de motor ook niet.

Iedereen gebruikt de e-bike anders. Ik "scheur" er niet mee dus..
keesswart schreef:
vr 30 nov, 2018 14:29
rat race refugees
En als je je dan als rat race refugee met trivialiteiten zoals het fietsen wilt gaan bezighouden, dan blijkt de wereld van het fietsen ook al weer een rat race te zijn. Zo moeten de mensen die net hun e-bike met voorwielmotor hebben ingeruild voor eentje met middenmotor, nu alweer gaan denken aan het inruilen voor een modelletje met ABS.

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/e-bike-met-abs/
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/slim ... voorkomen/

Zodat het natuurlijk je domme eigen schuld is als je valt en het blijkt dat je een fiets zonder ABS hebt. Dat is althans wat de commercie waarschijnlijk binnenkort gaat suggereren.

Er is geen ontkomen aan.
Gelukkig hebben we niet alleen de commercie die ons zegt wat we moeten kopen. We hebben gelukkig ook nog ons gezonde verstand om e.e.a. te filteren.
En eerlijk is eerlijk, je bent pas echt een kanjer als je met een loopfiets gaat. Al die commercie die je probeert te vertellen dat je niet zonder trappers en een ketting kunt, pfffff, wat een onzin. Ik hou liever beiden benen aan de grond....sterker nog, ik denk dat ik maar ga lopen, laat met niet door die commercie zo'n fietsding opdringen!
Senior2 schreef:
vr 30 nov, 2018 19:34
Gelukkig hebben we niet alleen de commercie die ons zegt wat we moeten kopen. We hebben gelukkig ook nog ons gezonde verstand om e.e.a. te filteren.
Sommigen hebben dat inderdaad. Daarom heb ik bijvoorbeeld een fiets zonder motortje. Maar de miljarden die worden uitgegeven aan marketing worden niet uitgegeven omdat marketing geen effect heeft. Marketing heeft heel veel invloed, het wordt gebruikt om ons "anders" te laten denken en beïnvloedt ook ons "gezonde verstand".

Een mooi voorbeeld hiervan is dat ik steeds meer mensen spreek die denken dat e-biken eigenlijk gewoon "fietsen met de wind in de rug" is. En dat geloven ze echt.

Overigens mis je met "altijd wind in de rug" het heerlijke gevoel dat je krijgt als je eerst een tijdje tegen de wind in hebt gezwoegd en vervolgens wind mee hebt. Dat is net zoiets als dat je stopt met werken en nooit meer een weekendgevoel hebt omdat het eigenlijk altijd weekend is.

Geen ontspanning zonder inspanning.

p.s. ik hoop dat iedereen begrijpt dat bovenstaande slechts een persoonlijke mening is en geen enkele aanspraak wil maken op enige vorm van universele waarheid. Eenieder mag er natuurlijk anders over denken en ik zou de laatste zijn dit niet te respecteren.
rooss schreef:
za 01 dec, 2018 11:12
....
Overigens mis je met "altijd wind in de rug" het heerlijke gevoel dat je krijgt als je eerst een tijdje tegen de wind in hebt gezwoegd en vervolgens wind mee hebt. ....
 
Laat ik dat nu niet herkennen.
Bij een helling heb ik dat wel, maar tegen de wind in zwoegen heeft voor mij altijd iets nutteloos, de wind is onoverwinbaar.
Omgekeerd, wind mee geeft me wel een zekere euforie.

NB Ik ben nog geen 80, ik voel me ook nog geen 80, dus trap ik nog zelf op een niet gemarkette fiets.

BSM
Kan het begripsniveau iets te maken hebben met ervaringsniveau?
De fietser op een Bridgestone uit de jaren 80 heeft natuurlijk veel meer fietskilometers "zelf" gereden dan iemand die zijn auto, sinds kort, verwisseld heeft voor een E-Bike.
Voor mij geldt in ieder geval dat ik op mijn gewone stalen fiets met veel meer voldoening ervaar dat ik zelf die kilometers maak en heuvels beklim dan ik op mijn electrische fiets heb, want dat laatste gaat als vanzelf. Daar hoef ik eigenlijk niets voor te doen ook niet in de laagste ondersteuning. De enige voldoening die ik dan heb is dat ik wel drie dagen van 80 km kan rijden op een batterij. Dat lukt veel andere electrische fietsgebruikers niet.
Het leukste blijft gewoon fietsen!
Sommige forumleden blijven mij verwijten dat ik soms het begrip "lui" hanteer als ik het heb over e-bikes. Ondanks de openingspost, waarin duidelijk staat dat ik het heb over het gebruik van de fiets door gezonde mensen in de kracht van hun leven, en vele herhalingen hiervan, blijft het gebruik van het woordje "lui"op dit forum taboe lijkt het wel. Ik wil nogmaals herhalen dat ik het niet heb over mensen met beperkingen, niet heb over het gebruik ipv de auto etc etc. maar over het gemiddelde recreatieve en avontuurlijke fietsen.

Toch wel vreemd, eigenlijk, dat juist op dit forum, waarvan ik dacht dat het een afspiegeling was van begrippen zoals "avontuur", "uitdaging", "grenzen verleggen", ik verweten wordt niet al te fijngevoelig te zijn, terwijl op een heel gewone mainstream site zoals van de fietserbond tekst te vinden is zoals:

--
Er zijn goede redenen om je twee keer achter je oren te krabben voor je een elektrische fiets koopt: je kan er lui van worden én je conditie kan achteruit hollen. Nederland kent een norm gezond bewegen.
--
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... /voor-wie/

En dat vind ik toch wel vreemd, dat in de sfeer van de fietserbond, dit wel bespreekbaar is, maar bij de zogenaamd veel avontuurlijkere wereldfietsers, het een taboe is.
Ja, dat verbaast mij ook. Fietsen is voor mij ook een avontuur op de gewone fiets en op de electrische, veel, minder. Ik mis dan de "sensatie" van de reactie van de fiets als op de trappers gaat staan.
Rooss: In de statuten vindt ik niets van de termen die je gebruikt:
"Wereldfietsers zijn reizigers die de wereld per fiets willen ontdekken en verkennen."
Dus een e-bike past daar prima in.
Of het binnen de vereniging zo praktisch is zal de tijd uitwijzen, ongetwijfeld. Ik denk dat het gewoon in de praktijk uitgeprobeerd zal worden.
De electrische fiets reageert niet hetzelfde als een gewone fiets! Je krijgt een soort "boost" die niet uit je eigen spieren komt. De gewone fiets gebruik ik bijna dagelijks, zowel naar het werk als een leuke tocht in het Limburgse Heuvelland. Dat laatste heb ik twee en een half jaar lang eigenlijk alleen maar gedaan op de electrische fiest en ik merkte dus dat ik er lui van werd! Ik had het gevoel van het gewone fietsen verloren en dat heb ik nu (dank zij de kritische opmerkingen op dit forum) weer terug gekregen. Men moet de electrische fiets niet zo ophemelen en je zou verwachten dat er op een wereldfietser-forum niet zo afgegeven zou worden op het gewone fietsen.
Dus een e-bike past daar prima in.
Mmmm. Het is natuurlijk aan jullie vereniging om daarover te beslissen. En misschien zal de praktijk het uitwijzen. Maar de vraag blijft natuurlijk of wereldfietsen op een e-fiets ook fietsen is. Ik denk dat de meeste discussies hier te herleiden zijn tot die vraag.

Bij het lezen van dit draadje, dacht ik plots aan de volgende metafoor: met de rugzak de bergen in. Daar houdt ik van. Vijf, zes dagen; alle eten en een tent meeslepen; wildkamperen ergens in de buurt van een bergpas etc.

Stel nu dat iemand - laten we hem Ferdinand noemen - dat op de volgende manier doet: zelf draagt hij een rugzakje van 3 kg, een drager heeft de overige 15 kg op de rug. Je kunt Ferdinand metaforisch vergelijken met een e-fietser, en mij met een fietser. Hij moet stappen, anders komt hij niet boven. Het zou dus fout zijn om te beweren dat hij niets doet. Hij draagt ook een rugzak, hij geniet van de omgeving, en hij is het die de tent opslaat - de drager ligt intussen op de grond te bekomen en zijn metaforische batterijen op te laden.

Doet Ferdinand hetzelfde als ik, die de volle 18 kg op de rug draagt? Nee, dat doet hij niet. En mocht hij denken van wel, dan raad ik hem aan om eens 1600 meter omhoog te lopen met 18 kg op de rug. Hij zal het verschil merken. Mijn oordeel is overigens geen waardeoordeel. Mijn enige punt is dat Ferdinand niet hetzelfde doet als ik.

Maar wat als Ferdinand een huttentocht maakt? Dat kun je perfect met een rugzakje van 3 kg. En nu wordt het interessant. Ik zit wel eens op fora over bergwandelaars. Een Ferdinand die huttentochten maakt, wordt daar niet scheef bekeken. Ik zie nooit debatten over de vraag of de Ferdinands van deze wereld wel thuishoren op dat forum. Ze krijgen tips, ook van mensen die slechts in uiterste nood overnachten in een refuge. Het draait 'm dus niet om die 3 kg of die 18 kg.

Ik vermoed evenwel dat het anders zou zijn, mocht Ferdinand op die fora verklaren dat hij er altijd met een drager op uit trekt. Het is een Gedankenexperiment, maar ik vermoed dat de ontvangst heel wat wantrouwiger zou zijn. Het is één ding om een pas op te lopen, daar de tent op te slaan en 's avonds te zien hoe de mist de vallei vult; het is een ander ding om de pas op te lopen en de drager alle gewicht te laten meeslepen. Als je maar 3 kg aankunt, slaap dan in de refuge in de vallei. We gaan jou en je gewillige drager niet tegenhouden, maar dit is een forum voor mensen die het zélf doen.

Heel scherp zie je dat als je praat met hardcore bergbeklimmers. Die hebben gemengde gevoelens - ik druk me beleefd uit - bij klimmers die zich door een leger sherpa's naar de top laten begeleiden. Jaja, een dergelijke klimmer is inderdaad "op eigen kracht" boven geraakt, maar ...

Het draait 'm dus niet om de vraag of een e-fietser ook moet trappen - ook fietst. Net zo min als het draait om de vraag of Ferdinand nu 3 kg of 18 kg op de rug heeft. Als hij met die 3 kg in refuges overnacht, verwelkomt het forum hem.

Het draait 'm dus om iets anders. Maar wat? Dat weet ik ook niet. Ik herinner me alleen de uitspraak van een vriendin, een hardcore klimmer. Ze zei: "Als jij er een paar honderd duizend euro voor over hebt, kun jij de Everest ook beklimmen hoor." De klemtoon lag op die die tweede "jij". Zeg die zin een paar keer hardop, met die klemtoon. Ik denk dat het veel duidelijk maakt.

EDIT

Nu ik dit nog eens nalees, denk ik dat het eigenlijk draait om ervaringen, wat men beleefd heeft. Dit forum gaat niet alleen over tochten, techniek en tips maar impliciet of expliciet ook over ervaringen. De fietsers hebben - niet geheel onterecht - de indruk dat de boodschap "ik heb de Route des grandes Alpes gereden" een fundamenteel andere betekenis heeft voor een e-fietser dan voor een fietser. Het feit dat men dezelfde afstand heeft afgelegd, dezelfde vergezichten heeft bewonderd en dezelfde karavaan Duitse motorrijders vervloekt heeft, verandert niets aan het feit dat men een geheel andere tocht gemaakt heeft.
Mijn ervaring met de middenmotor was negatief. Daarom heb ik voor een achterwiel -motor gekozen, met 30 versnellingen zoals op een gewone fiets
Ervaring telt volgens mij wel want ik kan vergelijken ( gewoon en/ of electrisch). Als je die ervaring niet hebt en niet goed weet wat het is om op een gewone fiets over Heuvels te fietsen kun je eigenlijk daar ook niet echt wat over zeggen. En voor mijn gevoel probeer jij dat wel steeds. Mijn electrische fiets staat waarschijnlijk uit tot de volgende vakantie. Het is voor mij te belangrijk om gezond te blijven en doe ik alleen maar door aktief te blijven bewegen.