Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Waarschijnlijk werd zo'n 100 jaar geleden, toen fietsen mateloos populair was en de motorfiets werd uitgevonden, precies dezelfde discussie gevoerd.

Maar uiteindelijk is het niet zo omdat het zo is, maar omdat we dat zo afspreken. Binnen deze vereniging gebeurt dat uiteindelijk op de ledenvergadering.
Senior2 schreef:
di 21 aug, 2018 10:22
Eerst bij vakantiefietsers die in Nederland blijven, is waarschijnlijk nu al bezig, daarna zullen ook vakantie fietsers die verder wegggaan steeds vaker terugvallen op trapondersteuning. En op enig moment zal ook bij de wereldfietsers steeds meer trapondersteuning te zien zijn. Misschien dat het nog 10 of 20 jaar duurt, maar het zal echt een keer komen.
Helemaal mee eens. Dit proces noem ik "het verdringen van de fiets door de e-bike". Het fietsen zal dan ook steeds minder met begrippen zoals inspanning, avontuur, conditie, afzien, zweten, risico's nemen, voldoening, sport, uitdaging, moeheid, spierpijn, spieropbouw en gezondheid geassocieerd worden.

Wellicht blijft de zadelpijn onveranderd of neemt zelfs wat toe doordat men nog wat meer met "de kont op het zadel hangt" :D
Dus, als ik het goed begrijp, is mijn vrouw de laatste drie jaar op fietsvakantie geweest en ik niet omdat ik een fiets met ondersteuning gebruik.
BertKremer schreef:
di 21 aug, 2018 11:10
Dus, als ik het goed begrijp, is mijn vrouw de laatste drie jaar op fietsvakantie geweest en ik niet omdat ik een fiets met ondersteuning gebruik.
Oei, waar twee geloven slapen op één kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Ja, het is niet zo zwart wit als je misschien denkt. Je hebt e- bikers en e-bikers.
...inspanning, conditie, afzien, zweten, sport, uitdaging, moeheid, spierpijn, spieropbouw en gezondheid...
Dit zal wel minder worden in algemene zin. Jammer? Ach iedereen zijn eigen insteek. Sommigen hebben hier minder behoefte aan (of kunnen het lichamelijk niet meer opbrengen).
...avontuur, risico's nemen...
Zal een ander karakter krijgen. Je weet soms niet wanneer het volgende stopcontact in de buurt komt... en of dat op tijd is ;)
voldoening
Dat zal hopelijk niet afnemen :) Sommige halen meer voldoening uit de inspanning, anderen aan de mooie uitzichten of ontmoetingen waarbij je nog wel een woord uit kan brengen ;)
BertKremer schreef:
di 21 aug, 2018 11:20
Ja, het is niet zo zwart wit als je misschien denkt.
Soms moeten we als uitgangspunt zwart/wit nemen, anders wordt het gelijk al zo'n grijze brij.

Maar wat jij zegt klopt, je vrouw is wel op fietsvakantie geweest en jij niet, jij bent op fluisterfietsvakantie geweest. Prima te combineren. Misschien baalt je vrouw daar wel van en wil ze ook op fluisterfietsvakantie, ik zou het niet weten, ik ken haar niet. Maar misschien wel een leuk onderwerp voor een gesprek op het eerder genoemde kussen.

Degene met wie ik het leven deel, loopt op gympen, ik op sandalen of hoge bergschoenen. Ook dat gaat prima samen, soms hebben we wel eens een discussie over wat nou het best is om te wandelen. Onze conclusie is dan dat dat erg persoonlijk is. Alleen noem mijn bergschoenen geen gymschoenen of sandalen.

Soms doe ik een kajaktochtje samen met iemand in een open kano (ook wel canadese kano genoemd). Gaat ook prima samen. De beledigingen over en weer, de "open kano" wordt denigrerend ¨vrachtboot" genoemd bijvoorbeeld, zijn niet van de lucht. Maar echt vloeken in de kerk is natuurlijk als je een kajak uitscheldt voor canadees of een open kano voor kajak. Dat is echt "not done".

En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die peddelen roeien noemen. Daar krijgen ze me echt mee op de kast. Roeiers zijn sowieso hele rare mensen, die kijken de verkeerde kant op bij het varen (dit geldt natuurlijk niet voor de roeiers op de z.g.n. roeifiets, die kijken de goede kant op, en zij varen niet, zij fietsen).

Ik hou van helder en correct taalgebruik. Zo irriteert het me mateloos als iemand zegt dat hij zich ergens aan irriteert als hij bedoelt dat hij zich daar aan ergert. Jammer genoeg maak ik zelf ook ook fouten. Dan irriteer ik mezelf.
@ Leon, begrijp me niet verkeerd. Ik probeer geenszins iets te veranderen aan regels en/of doelstellingen voor de vereniging of het forum, ik probeer alleen weer te geven hoe ik denk dat het gaat worden.

@ Rooss, ik denk helemaal niet dat de e-bike de fiets gaat verdringen, ik denk wel dat de e-bike zijn eigen plaats op zal eisen bij de fiets in het algemeen. Dat zal naar mijn mening een groot aandeel zijn bij de stadsdiensten en het woon werkverkeer, bij de mountainbike gaat het ook rap, met name door wat er over komt waaien vanuit Duitsland en Oostenrijk. Racefietsen zie ik geen grote vlucht nemen en bij recreatief fietsen zal het er een beetje tussen in liggen, afhankelijk van de beperkingen die elektrische fietsen ook met zich mee brengen.
Hallo Rooss, ik ben het helemaal met jou eens. Hier in Duitsland is het nog veel erger en wordt volgens mij een nog groter aandeel van fietsen vervangen door MoFas.
idje schreef:
di 21 aug, 2018 12:50
Hallo Rooss, ik ben het helemaal met jou eens. Hier in Duitsland is het nog veel erger en wordt volgens mij een nog groter aandeel van fietsen vervangen door MoFas.
In Duitsland zijn ook iets meer heuvels natuurlijk ;)

Al zag ik de grootste concentratie elektrische fietsen (meer dan 90%) langs de Moezel (en dan weer niet op de hellingen er om heen) :P
Voor de 'R200-test' van elektrische fietsen (https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... n-10135684) gaat men in ieder geval uit van een behoorlijk kleine inspanning van de gebruikers van de e-bike (slechts 70 Watt).
Inderdaad: berijder een derde, ondersteuning tweederde. Daarvan zul je niet echt gaan zweten, maar evenmin veel conditie opbouwen. Je kunt de ondersteuning natuurlijk ook lager zetten, maar dit wordt blijkbaar als typisch gebruik gezien.
Ik heb helemaal geen mening over al dan niet gebruik van een e-bike, noch over de gebruiker zelf. Waarschijnlijk zou voor het voor een aantal gebruikers inderdaad aan te raden zijn om een fiets zonder ondersteuning te gebruiken maar wie ben ik om daarover te oordelen. De keuze voor een vervoermiddel is vrij en ik kan me bijvoorbeeld de dag uitstekend herinneren dat ik niet langer 2 x 20 kilometer naar school hoefde te fietsen omdat ik 16 werd en een bromfiets kreeg. En die gebruikte ik ook als ik < 1 kilometer verder een familiezak friet ging halen. Ik vind fietsen leuk, mijn fietspartner is blij met haar gloednieuwe e-bike en mijn kleinkinderen worden per auto naar school gebracht. De enige over wie ik een moreel oordeel vel is over mezelf.
Fedor schreef:
di 21 aug, 2018 09:38
Eric Schuijt schreef:
di 21 aug, 2018 08:45
Ik heb gezien hoe gelukkig fietsers worden die niet meer goed bergop kunnen fietsen en dat nu met trapondersteuning wel weer kunnen.
Wim schreef:
di 21 aug, 2018 09:32
Ik ben het helemaal met Eric eens dat de ebike een zegen is voor wie niet meer zonder ondersteuning kan.
Helemaal waar wat hierboven staat, maar de clou zit in het woordje "meer"... tegenwoordig zijn er ook veel mensen die niet eens meer proberen om op een normale fiets te (vakantie)fietsen maar meteen gaan voor het veel gemakkelijker elektrische alternatief. En de e-bike markt weet dat ook. Het is niet voor niets dat een reclameslogan was "altijd wind mee".
Zal diezelfde discussie zijn gevoerd bij de uitvinding van de versnellingen? In ieder geval zijn ze lang verboden geweest bij wedstrijden, vanbwege valsspelen. Doet me denken aan de motortjes waar wedstrijdrijders mee worden betrapt...
Wat ik zoal rondom mij zie gebeuren:
1) (Oudere) mensen met e-fiets die het fietsen terug ontdekt hebben.
2) (Oudere) mensen die niet enkel en alleen de e-fiets gebruiken om rond de kerk te rijden maar grotere afstanden
gaan fietsen.
3)(Oudere)mensen die door omstandigheden (ziekte) de kracht niet meer hebben om met een fiets zonder
ondersteuning de pedalen rond te krijgen maar een prachtig alternatief hebben gevonden in de e-fiets.

Conclusie: Mensen gaan terug meer bewegen dank zij e ondersteuning.
Mensen hebben hierdoor meer sociaal contact.
Deze mensen zorgen ervoor dat de (fiets) economie blijft draaien.

Alles hangt van de berijder af, zelf gebruik ik de ondersteuning in turbo modus bij het beklimmen van een heuveltje, bij andere omstandigheden staat die vaakst op standje eco.
Mijn persoonlijke bijdrage, het trappen op de pedalen, probeer ik tijdens een sportief ritje zo intens mogelijk te houden, net zoals bij de Merida Speeder (ondersteuning loos) zweet ik dan even heftig.

Ik vraag me trouwens af wat het probleem zou zijn moest het op een gegeven moment zo zijn dat de e-fiets de gewone fiets wel zou verdringen.
In het heuvelachtige Zuid-Limburg zie ik ook vrij veel electrische fietsen. Maar het maakt mij echt niet uit of er een 16 jarige scholier of een bejaarde op zit. Er zitten meer voordelen dan nadelen aan zo’n e-bike.

10-15 km enkele reis naar school moeten fietsen in de zomer is echt geen pretje. Douchen op school kan niet. Dan zit je daar drijfnat van het zweet in de klas. Met de bus is vaak geen optie omdat je met overstappen soms veel langer onderweg bent en op sommige lijnen met 80 personen als sardientjes in een blik zit gepropt (bij 33 graden :x ). Nee ik snap heel goed dat die fietsen zo populair zijn.

Ik vraag mij dan ook af of die mensen die zo lopen te klagen over dat e-bikers lui zijn of die personen zelf wel een auto hebben ? In dat geval is dat best nogal hypocriet. Want veel mensen die een electrische fiets hebben hebben geen auto. De fiets is hun enigste vervoersmiddel. En als je elke dag 25km heen en ook terug moet fietsen naar je werk in weer en wind terwijl je ook nog een zwaar beroep hebt ipv een kantoorbaantje dan geloof mij maar dan hakt dat er behoorlijk in.
arnob schreef:
di 21 aug, 2018 17:54
Ik vind fietsen leuk, mijn fietspartner is blij met haar gloednieuwe e-bike en mijn kleinkinderen worden per auto naar school gebracht. De enige over wie ik een moreel oordeel vel is over mezelf.
Waar het om onnodig autogebruik gaat durf ik daar gerust een moreel oordeel over te vellen gezien de talloze negatieve gevolgen dat dit heeft voor andere burgers.

Sommige kinderen kunnen - om allerlei redenen - enkel met de auto naar het werk. Maar waar er wel alternatieven voorhanden zijn vind ik het opvoeden van een achterbankgeneratie een vorm van kindermishandeling omdat dit een erg negatieve impact heeft op de ontwikkeling.

Renaat
Ed kettingvet schreef:
di 21 aug, 2018 19:08
Ik vraag me trouwens af wat het probleem zou zijn moest het op een gegeven moment zo zijn dat de e-fiets de gewone fiets wel zou verdringen.
Buiten dat een e-bike toch wat minder milieuvriendelijk is, is er een gigantisch probleem met gebrek aan beweging van de gemiddelde mens. Als het gewoon fietsgebruik wordt vervangen door het gebruik van een elektrische fiets, zonder dat dit tot aanzienlijke grote verplaatsingsafstanden leidt, dan zal het gezondheidseffect negatief zijn.

Ik zeg dus niet dat dit zal gebeuren, maar mensen die prima met de gewone fiets zouden kunnen fietsen en die zuiver voor een elektrische fiets kiezen 'omdat het makkelijk is' en daardoor toch niet een pak meer gaan fietsen maken een keuze die een negatieve gezondheidsimpact heeft op hen. Dat betreur ik.

Renaat
Zo'n 9 jaar geleden werd pijnlijk duidelijk dat ik op mijn stevige vakantie fiets niet goed meer mee kon komen. Destijds had ik een fiets met rohlofnaaf. 26 inch.
Na wikken en wegen heb ik mijn fiets verkocht en een lichte versie aangeschaft, derailleuren 28inch. Voortassen waren niet meer mogelijk, wat vond ik dat erg. Tot ik merkte dat ik door deze keuze weer heerlijk kon meekomen.

Er zijn meer keuzes mogelijk dan alleen kiezen voor een e-bike.
War er erg aan is als iedereen overstapt op e bikes? De accu's! Het produceren en verwerken, de relatief korte levensduur..Ergens op de wereld wordt de prijs betaald voor ons gemak. Het zijn keuzes, vooralsnog niet de mijne.
Rooss zegt" Maar wat jij zegt klopt, je vrouw is wel op fietsvakantie geweest en jij niet, jij bent op fluisterfietsvakantie geweest. Prima te combineren. Misschien baalt je vrouw daar wel van en wil ze ook op fluisterfietsvakantie, ik zou het niet weten, ik ken haar niet. Maar misschien wel een leuk onderwerp voor een gesprek op het eerder genoemde kussen".
Ik vind het heel jammer dat je dit zegt.
Toen vier jaar geleden een cardioloog tegen ons zei dat dagafstanden van 80 km teveel waren "want ik wou er over 15 jaar toch ook nog bij hem zitten" was ik helemaal van slag. Nu eigenlijk weer! Dank je wel!
Een paar dagen geleden vertelde ik mijn vrouw over dit topic was haar reactie "hé,hé , iemand die het met ons eens is". Nu is haar reactie: niet meer reageren!
Jij kent mij niet en ik ken jou niet, maar je komt nu toch over als die alles beter wetende Hollander waar wij ons in het buitenland zo vaak voor schamen. Zoals ik al zei het is niet allemaa lZwart-Wit.
Mijn E-bike is trouwens geruisloos (achterwielmotor) en dus helemaal niet te horen. Niet eens fluister stil, gewoon stil! En mijn vrouw wil beslist geen E-bike, fietst snel genoeg; ik kan haar zonder ondersteuning niet bij houden.