Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Marjan schreef:
di 21 aug, 2018 19:28
Zo'n 9 jaar geleden werd pijnlijk duidelijk dat ik op mijn stevige vakantie fiets niet goed meer mee kon komen. Destijds had ik een fiets met rohlofnaaf. 26 inch.
Na wikken en wegen heb ik mijn fiets verkocht en een lichte versie aangeschaft, derailleuren 28inch. Voortassen waren niet meer mogelijk, wat vond ik dat erg. Tot ik merkte dat ik door deze keuze weer heerlijk kon meekomen.

Er zijn meer keuzes mogelijk dan alleen kiezen voor een e-bike.
War er erg aan is als iedereen overstapt op e bikes? De accu's! Het produceren en verwerken, de relatief korte levensduur..Ergens op de wereld wordt de prijs betaald voor ons gemak. Het zijn keuzes, vooralsnog niet de mijne.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe- ... ijk-accus/
Revanho schreef:
di 21 aug, 2018 17:08
Voor de 'R200-test' van elektrische fietsen (https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... n-10135684) gaat men in ieder geval uit van een behoorlijk kleine inspanning van de gebruikers van de e-bike (slechts 70 Watt).
"In de test worden alle systemen berekenend op 200% ondersteuningsfactor". Dat is een keuze natuurlijk, mag, maar hoeft niet.

Dat is de hoogste stand (afhankelijk van merk.systeem). De stand uit geeft 0% ondersteuning, eco voelt bij mij als 50%, normal als 100% en high als 150. Ik heb Shimano

Volgens Bosch zijn hun standen en het maximale aantal watt (https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/drive-unit/)

TURBO: 250
SPORT: 170
TOUR: 100
ECO: 40

plus natuurlijk UIT : 0
BertKremer schreef:
di 21 aug, 2018 19:47
Rooss zegt" Maar wat jij zegt klopt, je vrouw is wel op fietsvakantie geweest en jij niet, jij bent op fluisterfietsvakantie geweest. Prima te combineren. Misschien baalt je vrouw daar wel van en wil ze ook op fluisterfietsvakantie, ik zou het niet weten, ik ken haar niet. Maar misschien wel een leuk onderwerp voor een gesprek op het eerder genoemde kussen".
Ik vind het heel jammer dat je dit zegt.
Toen vier jaar geleden een cardioloog tegen ons zei dat dagafstanden van 80 km teveel waren "want ik wou er over 15 jaar toch ook nog bij hem zitten" was ik helemaal van slag. Nu eigenlijk weer! Dank je wel!
Een paar dagen geleden vertelde ik mijn vrouw over dit topic was haar reactie "hé,hé , iemand die het met ons eens is". Nu is haar reactie: niet meer reageren!
Jij kent mij niet en ik ken jou niet, maar je komt nu toch over als die alles beter wetende Hollander waar wij ons in het buitenland zo vaak voor schamen. Zoals ik al zei het is niet allemaa lZwart-Wit.
Mijn E-bike is trouwens geruisloos (achterwielmotor) en dus helemaal niet te horen. Niet eens fluister stil, gewoon stil! En mijn vrouw wil beslist geen E-bike, fietst snel genoeg; ik kan haar zonder ondersteuning niet bij houden.
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld? Prima toch dat je een e-bike hebt omdat je gezondheid dat vereist en je toch een bepaalde afstand wil afleggen. Dat is nu juist een prima gebruik van de e-bike. Dit moet na het lezen van de openingspost eigenlijk al wel duidelijk zijn.

Wat is nu het probleem? dat ik zeg dat het geen fietsvakantie is maar een fluisterfietsvakantie? Ik dacht eigenlijk dat ik e.e.a. vrij luchtig en doorspekt van humor had opgeschreven, maar als ik je daarbij beledigd heb, mijn oprechte excuses. Bij mij lukt het hardlopen en wandelen wat minder vanwege artrose, het fietsen gaat nog goed, maar we moeten allemaal accepteren dat na je 18e je prestaties beginnen af te nemen, dit vervolgens steeds erger wordt en je de nodige maatregelen kan nemen om actief te kunnen blijven zijn. Maar mijn punt is dat je dat niet moet doen als het nog niet nodig is.

En als je vindt dat ik die alles beter wetende Hollander ben waar je je in het buitenland voor moet schamen, dan moet ik je helemaal gelijk geven. Dat is nou precies wat ik ben. Het is ook leuk om dat te zijn, want dan pas wordt er op je gereageerd en kan je er wat van leren. Van die politici die het overal mee eens zijn, zachte heelmeesters en napraters van commercials zijn er wat mij betreft genoeg. Maar er is ruimte voor iedereen en niet iedereen hoeft dit te lezen of erop te reageren.

Succes met het fietsen en het is absoluut niet nodig om van slag te zijn van iets wat je op een forum leest, dat is allemaal alleen maar tekst, cyberspace en bestaat uiteindelijk louter uit nullen en enen.
Hans Keesom schreef:
di 21 aug, 2018 20:13
Marjan schreef:
di 21 aug, 2018 19:28
Er zijn meer keuzes mogelijk dan alleen kiezen voor een e-bike.
War er erg aan is als iedereen overstapt op e bikes? De accu's! Het produceren en verwerken, de relatief korte levensduur..Ergens op de wereld wordt de prijs betaald voor ons gemak. Het zijn keuzes, vooralsnog niet de mijne.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe- ... ijk-accus/
Geen accu is milieu vriendelijker en nog steeds blijft overeind dat de prijs elders betaald wordt.
De grondstoffen van de aarde raken behoorlijk uitgeput maar de gemiddelde westerling zoekt allerlei artikelen en excuses om zijn gemoedsrust te sussen.
Marjan schreef:
di 21 aug, 2018 19:28
War er erg aan is als iedereen overstapt op e bikes? De accu's! Het produceren en verwerken, de relatief korte levensduur
Dus, niet kiezen voor accu boormachines, heggenscharen, auto's ... hmmm.
Polling schreef:
di 21 aug, 2018 18:16
Zal diezelfde discussie zijn gevoerd bij de uitvinding van de versnellingen? In ieder geval zijn ze lang verboden geweest bij wedstrijden, vanbwege valsspelen. Doet me denken aan de motortjes waar wedstrijdrijders mee worden betrapt...
Er is een principieel verschil tussen het gebruikt van versnellingen en een motor met energiebron. Met versnellingen blijf je het gewoon allemaal zelf doen, je maakt alleen gebruik van een hefboom, maar met dezelfde energie-input.

Het gebruik van motortjes door wedstrijdrijders is natuurlijk echt een geval van bedrog. Op het moment dat er competitie bij komt kijken is een geheime motor valsspelen.

Het is hilarisch om te googelen op twee woorden "e-bike" en "cheating". Je krijgt dan miljoenen hits, maar geen enkele titel waaruit blijkt dat e-biking cheating is. Alleen maar ontkenningen en vraagstellingen waaruit het tegendeel moet blijken. Duidelijk een gevalletje psychologische ontkenning:

Ontkenning (Duits: Verneinung) is een psychisch afweermechanisme. Het verschijnsel treedt op als iemand wordt geconfronteerd met gevoelens of emoties die moeilijk of helemaal niet te accepteren zijn. De persoon spreekt dan de feiten tegen om het negatieve gevoel niet te hoeven confronteren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontkenning_(psychologie)
Een motortje is de laagste vorm van bedrog in het wielrennen. Met doping maak je van een pakezel nog geen renpaard, er komt dan nog steeds veel training bij kijken. Alleen met een motortje wel.
Ed kettingvet schreef:
di 21 aug, 2018 20:40
Marjan schreef:
di 21 aug, 2018 19:28
War er erg aan is als iedereen overstapt op e bikes? De accu's! Het produceren en verwerken, de relatief korte levensduur
Dus, niet kiezen voor accu boormachines, heggenscharen, auto's ... hmmm.
Dit wordt een beetje flauw, ik vertel mijn keuze, jij komt meteen met een link naar hoe milieuvriendelijk E bikes zijn. Je bent erg volhardend, ik probeer jou niet te overtuigen dat je van een e-bike af moet stappen. Probeer mij dan ook niet te overtuigen.

Ik wilde alleen maar zeggen, misschien heeft iemand er wat aan, jij niet, dat is mij nu na 90 posts wel duidelijk, dat er andere mogelijkheden zijn dan meteen een e-bike. Ik heb enorm veel plezier aan mijn reisfiets van 12 kg met alleen achtertassen.
En ja, ik heb een auto dus mag ik nooit meer iets zeggen over het milieu. :roll:
Marjan schreef:
di 21 aug, 2018 20:29
Hans Keesom schreef:
di 21 aug, 2018 20:13
Marjan schreef:
di 21 aug, 2018 19:28
Er zijn meer keuzes mogelijk dan alleen kiezen voor een e-bike.
War er erg aan is als iedereen overstapt op e bikes? De accu's! Het produceren en verwerken, de relatief korte levensduur..Ergens op de wereld wordt de prijs betaald voor ons gemak. Het zijn keuzes, vooralsnog niet de mijne.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe- ... ijk-accus/
Geen accu is milieu vriendelijker en nog steeds blijft overeind dat de prijs elders betaald wordt.
De grondstoffen van de aarde raken behoorlijk uitgeput maar de gemiddelde westerling zoekt allerlei artikelen en excuses om zijn gemoedsrust te sussen.
Tsja, het kan altijd milieuvriendelijker* ;-). Ik wil je de website van deze super milieu vriendelijke dame aanraden als je nog wat ideeën zoekt
http://www.greenevelien.com

Ze rijdt trouwens ook met een e-bike zie http://www.greenevelien.com/1Eco_5vervoer.php

Het is natuurlijk maar waarmee je vergelijkt. Een e-bike nemen is volgens mij milieuvriendelijker dan met de auto gaan of het vliegtuig. Ik neem aan dat jij het ook positief vind dat mijn auto nauwelijks nog meters maakt sinds ik een e-bike heb. Ik neem aan dat jij geen auto hebt en ook niet op andere wijze c02 of vervuiling veroorzaakt?

Accu's met BMS gaan overigens veel en veel langer mee. Wat ook helpt is waar mogelijk de stand van de ondersteuning omlaag draaien en zelf trappen waar mogelijk en zweet na afloop geen probleem is ;-)

*https://www.vice.com/en_us/article/bnpp ... nasia-1022
wel een auto..... Gelukkig is een auto milieuvriendelijker dan een e-bike. En is het gebruik van een auto absoluut niet lui, je gaat er flink van zweten. Daarom zit er ook een airco in heb ik me laten vertellen. En tenslotte is een auto toegestaan op Terschelling, dat scheelt ook schijnt het, want ze hebben daar een hekel aan e-bikes ;-)
Ed kettingvet schreef:
di 21 aug, 2018 20:40
Marjan schreef:
di 21 aug, 2018 19:28
War er erg aan is als iedereen overstapt op e bikes? De accu's! Het produceren en verwerken, de relatief korte levensduur
Dus, niet kiezen voor accu boormachines, heggenscharen, auto's ... hmmm.
Mobiele telefoons, laptops, ach man, het is vreselijk. Kan je nog beter een benzine generator nemen.....dus een generator op benzine, niet eentje die benzine genereert natuurlijk want dat is een raffinaderij en die past niet in je rugzak.
Hans, wat heb jij toch gelijk!
Veel fietsplezier met jou e-bike!
BertKremer schreef:
di 21 aug, 2018 19:47
Rooss zegt" Maar wat jij zegt klopt, je vrouw is wel op fietsvakantie geweest en jij niet, jij bent op fluisterfietsvakantie geweest. Prima te combineren. Misschien baalt je vrouw daar wel van en wil ze ook op fluisterfietsvakantie, ik zou het niet weten, ik ken haar niet. Maar misschien wel een leuk onderwerp voor een gesprek op het eerder genoemde kussen".
Ik vind het heel jammer dat je dit zegt.
Toen vier jaar geleden een cardioloog tegen ons zei dat dagafstanden van 80 km teveel waren "want ik wou er over 15 jaar toch ook nog bij hem zitten" was ik helemaal van slag. Nu eigenlijk weer! Dank je wel!
Een paar dagen geleden vertelde ik mijn vrouw over dit topic was haar reactie "hé,hé , iemand die het met ons eens is". Nu is haar reactie: niet meer reageren!
Jij kent mij niet en ik ken jou niet, maar je komt nu toch over als die alles beter wetende Hollander waar wij ons in het buitenland zo vaak voor schamen. Zoals ik al zei het is niet allemaa lZwart-Wit.
Mijn E-bike is trouwens geruisloos (achterwielmotor) en dus helemaal niet te horen. Niet eens fluister stil, gewoon stil! En mijn vrouw wil beslist geen E-bike, fietst snel genoeg; ik kan haar zonder ondersteuning niet bij houden.
Beste Bert,

Iemand zei laatst : "om te kunnen denken moet je het risico accepteren iemand te beledigen" Andersom is echter niet perse nodig.

Ik ben blij dat je geniet van je fietsvakanties en dat je nog in goede gezondheid bij ons bent, ook al heb je een hapering zoals je hebt beschreven.

Zoals deze discussie hier af en toe loopt doet mijn denken aan de reacties op dumpert.nl op filmpjes over wielrenners op de rijbaan. Niet grappig/verkeerd bedoeld, maar ik hou mijn hart vast.

Vanavond zag ik een meisje hardlopen. Haar vriend fietste naast haar, ze hadden het fijn samen, dat kon ik zien. En dat was het belangrijkste. Geen moment heb ik er aan gedacht of die vriend lui was. Hij zal wel een reden hebben gehad, het is prima, ze hadden het fijn samen.

Ik haalde een stel in op e-bikes die hand in hand reden, de liefde straalde ervan af, ook als was hij kaal geworden en zij grijs. Ik geniet ervan zonder er iets van te vinden

Ik hoop dat jij het nog vele jaren fijn zal hebben met je vrouw, op je fiets, bij alles wat je doet.

Dat anderen er blijkbaar een merkwaardig genoegen in vinden om daar negatieve dingen van te vinden, ach dat is hun probleem. Ik vind het jammer voor ze dat ze dat hebben, maar ik ben beperkt in wat ik er aan kan doen. Laten waaien is echter voldoende..........

Ik heb de foto's op je blog bekeken, als ik je tegenkom een keer, dan krijg je een glimlach van me en denk ik alleen maar "goed bezig Bert!"
jorryt schreef:
di 21 aug, 2018 20:45
Een motortje is de laagste vorm van bedrog in het wielrennen. Met doping maak je van een pakezel nog geen renpaard, er komt dan nog steeds veel training bij kijken. Alleen met een motortje wel.
Zijn we aan het wielrennen dan? Is er een wedstrijd? Wat valt er te winnen dan?
rooss schreef:
di 21 aug, 2018 20:42
Het is hilarisch om te googelen op twee woorden "e-bike" en "cheating". Je krijgt dan miljoenen hits, maar geen enkele titel waaruit blijkt dat e-biking cheating is. Alleen maar ontkenningen en vraagstellingen waaruit het tegendeel moet blijken.
Kom dan maar in Limburg wonen. Wij hebben hier een uitleg die googelbaar is en wel in één woord: foetelfiets.
Nadeel voor je: er zijn hier héél veel foetelfietsen, niet helemaal toevallig, om meerdere redenen... :wink:
Leon schreef:
di 21 aug, 2018 21:26
rooss schreef:
di 21 aug, 2018 20:42
Het is hilarisch om te googelen op twee woorden "e-bike" en "cheating". Je krijgt dan miljoenen hits, maar geen enkele titel waaruit blijkt dat e-biking cheating is. Alleen maar ontkenningen en vraagstellingen waaruit het tegendeel moet blijken.
Kom dan maar in Limburg wonen. Wij hebben hier een uitleg die googelbaar is en wel in één woord: foetelfiets.
Nadeel voor je: er zijn hier héél veel foetelfietsen, niet helemaal toevallig, om meerdere redenen... :wink:
Fietsen is cheating t.o.v. van wandelen. Maar wandelen is cheating t.o.v. kruipen. De echte bikkels die gaan echter tijgerend door de wereld.
Er zijn hier héél veel foetelfietsen! Dat bedoel ik! Veel te veel. Heb er zelf ook één maar dat valt gelukkig niet op omdat ik achter mijn vrouw fiets en die fietst nog ouderwets. Mijn snelheid is dus ook niet zo absurd hoog en de motor is verstopt achter een fietstas.
Deze discussie ging toch niet over de waarde van de ebike voor mensen met een beperking. Het onderwerp was ebikes voor mensen zonder zo'n beperking. Er wordt ook erkend dat de ebike dan beter is dan de auto. De discussie ging alleen over de vraag wat we vinden van gebruik dat ook mogelijk is op een fiets zonder trapondersteuning. En dat vind ik lui en getuigen van slechte smaak. Ik heb het volste recht om dat te vinden, net zo goed als die ebikers het volste recht hebben door te gaan met wat ze doen. De aard van dit forum maakt dat het niet verrassend is dat er hier velen zijn die dat vermijdbare ebike gebruik wat meewarig aanzien. Ebikers die niet willen zweten moeten niet raar opkijken als ze hier worden uitgelachen. Meer valt er denk ik niet over te zeggen.
Tijd om echt te gaan fietsen in plaats van te luisteren naar verhalen over de geneugten van het zweetloze ebiken. Dat heb ik dus vandaag ook even gedaan. Een korte rit op flink menseljk vermogen. Ik merkte dat mijn conditie na twee weken stevig fietsen in Duitsland flink was toegenomen.
Marjan schreef:
di 21 aug, 2018 20:49
Ed kettingvet schreef:
di 21 aug, 2018 20:40
Marjan schreef:
di 21 aug, 2018 19:28
War er erg aan is als iedereen overstapt op e bikes? De accu's! Het produceren en verwerken, de relatief korte levensduur
Dus, niet kiezen voor accu boormachines, heggenscharen, auto's ... hmmm.
Dit wordt een beetje flauw, ik vertel mijn keuze, jij komt meteen met een link naar hoe milieuvriendelijk E bikes zijn. Je bent erg volhardend, ik probeer jou niet te overtuigen dat je van een e-bike af moet stappen. Probeer mij dan ook niet te overtuigen.
Ik wilde alleen maar zeggen, misschien heeft iemand er wat aan, jij niet, dat is mij nu na 90 posts wel duidelijk, dat er andere mogelijkheden zijn dan meteen een e-bike. Ik heb enorm veel plezier aan mijn reisfiets van 12 kg met alleen achtertassen.
En ja, ik heb een auto dus mag ik nooit meer iets zeggen over het milieu. :roll:
Aan wie is deze post gericht?
Wie de schoen past trekke hem aan.