Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 22 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Polling schreef:
wo 29 aug, 2018 10:39
willem.m schreef:
wo 29 aug, 2018 09:13
Hans Keesom schreef:
wo 29 aug, 2018 08:56
Is een dure lichte fiets ook niet gemakkelijker dan een zware goedkope fiets?
Maken mensen het zich niet erg gemakkelijk met die carbon/lichtmetalen fietsen? ;-)
Nee. Het gaat om de geleverde kracht. Dankzij een lichtere fiets ben je in staat om met dezelfde kracht sneller te fietsen,
8<
ook dankzij een e-bike ben je in staat om met dezelfde kracht sneller te fietsen. Zo reed ik 50 minuten met de gewone fiets naar het werk, 17 km. Nu doe ik met dezelfde kracht en een hogere snelheid in dezelfde tijd een kleine 30 km. (en fiets daarna nog ruim een half uur door om de 45 km te halen). En ja, dat is in mijn geval voor woon-werk-verkeer, maar het principe van met deelfde kracht sneller vooruit komen, geldt voor zowel de lichtere fiets zonder motor als voor de zwaardere e-bike.
Ik geef je groot gelijk. Door de week is het vaak schipperen met de tijd. Bij langere afstanden biedt een ebike dan uitkomst. Kun je lekker op de gewone fiets in het weekend.

De vraag van de TS kwam voort uit de observatie dat mensen in hun vrije tijd nog steeds op een ebike zaten. Als dat mensen zijn die dat niet vanwege fysieke problemen maar uit gemakzucht doen, dan kan dat als zorgwekkend worden gezien door anderen die denken dat ze daar iets van mogen vinden. Met als gevolg 420 reacties.
Senior2 schreef:
wo 29 aug, 2018 09:18
Goed, even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Evolutionair gezien zit de mens zodanig in elkaar dat hij zo efficient mogelijk omgaat met zijn hulpbronnen. Dat is gewoon een noodzaak voor de soort om voort te blijven bestaan. Dit betekent dus ook dat de mens van nature zo efficient mogelijk om zal gaan met zijn energie. Dus... waarom geen gebruik maken van aangeboden energie die ter beschikking staat zodat je je eigen energie voor andere (belangrijkere????) zaken kan gebruiken. Zo gezien is luiheid niets anders dan efficient omgaan met de beschikbare energie en dus helemaal niet negatief.

Nog een kleine anekdote. Heel lang geleden, pakweg zo’n 50 jaar, had ik met iemand een discussie over de voordelen (mijn inbreng) en de nadelen (haar inbreng) van sporten. Haar commentaar op mijn positieve benadering van sporten was toen: Het is toch verschrikkelijk dat de mensen tegenwoordig zo weinig te doen hebben dat ze moeten gaan sporten, buiten of naar de sportschool, om voldoende beweging te hebben.

Nu valt daar natuurlijk wel het een en ander op af te dingen, maar misschien kan het geen kwaad om eens even door te laten dringen wat ze nou precies zei. Die opmerking zonder meer naar de prullebak verwijzen is al te gemakkelijk.
Nieuwe inzichten.
willem.m schreef:
wo 29 aug, 2018 10:55
Polling schreef:
wo 29 aug, 2018 10:39
willem.m schreef:
wo 29 aug, 2018 09:13

Nee. Het gaat om de geleverde kracht. Dankzij een lichtere fiets ben je in staat om met dezelfde kracht sneller te fietsen,
8<
ook dankzij een e-bike ben je in staat om met dezelfde kracht sneller te fietsen.
Ik geef je groot gelijk. Door de week is het vaak schipperen met de tijd. Bij langere afstanden biedt een ebike dan uitkomst. Kun je lekker op de gewone fiets in het weekend.

De vraag van de TS kwam voort uit de observatie dat mensen in hun vrije tijd nog steeds op een ebike zaten.
Dat weet ik. Ik reageerde dan ook niet op OP, maar gaf aan dat het volgens mij voor zowel een lichtere fiets als voor een e-bike een gegeven is dat je met dezelfde inspanning sneller kunt fietsen, daar zit het verschil niet in...
Een lichtere fiets als alternatief voor een e-bike klinkt heel goed. Logischerwijze zou het omgekeerde dan ook moeten kunnen: een e-bike als alternatief voor een lichtere fiets, maar dat klinkt vreemd. Ik ben er nog niet uit.
Senior2 schreef:
wo 29 aug, 2018 09:18
Evolutionair gezien zit de mens zodanig in elkaar dat hij zo efficient mogelijk omgaat met zijn hulpbronnen.
En daarom is de mensheid de afgelopen 100 jaar zo verstandig bezig geweest met fossiele energie.
rooss schreef:
wo 29 aug, 2018 15:50
Een lichtere fiets als alternatief voor een e-bike klinkt heel goed. Logischerwijze zou het omgekeerde dan ook moeten kunnen: een e-bike als alternatief voor een lichtere fiets, maar dat klinkt vreemd. Ik ben er nog niet uit.
Er zijn een boel mensen* die een e-bike kopen omdat hun huidige fiets zwaar trapt. Da's niet raar, want vaak zijn dat zware fietsen met de bekende stroeve 7V-naaf, stugge half op gepompte banden, twee van die grote windvangende big shoppers achterop, een zadel dat veel te laag staat en het stuur te hoog*. Dan heb je inderdaad ondersteuning nodig. Het is ook niet raar dat de handel daarover niet klaagt, want U vraagt, wij draaien.
Denoods leveren ze ee zwaardere accu om het inmiddels nog zwaardere geval nog een stukje verder over de weg te slepen maar liever leveren ze die niet, maar leveren ze daarna een 'verbeterde' fiets.

*: Ik heb er de laatste tijd eens op gelet maar ik heb bewondering, maar ook een soort van afgrijzen, voor de stuurmanskunsten van vooral de vaak wat oudere kleine dames die het stuur op hun meestal nieuwe fiets zo enorm hoog hebben staan dat hun onderarmen compleet horizontaal staan. Om die stand te bereiken zou ik op mijn fiets het stuur 40 cm hoger moeten zetten.
rooss schreef:
wo 29 aug, 2018 15:50
Een lichtere fiets als alternatief voor een e-bike klinkt heel goed.
Je bedoelde zeker een ligfiets i.p.v. een lichtere fiets. Dat klinkt heel logisch. De grootste weerstand is de luchtweerstand. Een lichtere fiets zet nauwelijks zoden aan de dijk in ons bijna vlakke land.
PietV schreef:
wo 29 aug, 2018 17:33
rooss schreef:
wo 29 aug, 2018 15:50
Een lichtere fiets als alternatief voor een e-bike klinkt heel goed.
Je bedoelde zeker een ligfiets i.p.v. een lichtere fiets. Dat klinkt heel logisch. De grootste weerstand is de luchtweerstand. Een lichtere fiets zet nauwelijks zoden aan de dijk in ons bijna vlakke land.
haha, Nee, Piet, dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde echt een lichtere fiets. Al zat ik wel even te twijfelen over de juiste spelling: "ligter" of "lichter". Maar een lichtere fiets betekent niet alleen lichter qua gewicht, wat overigens wel belangrijk is bij het versnellen en vertragen, en dat is best wel belangrijk als je bijvoorbeeld veel stoplichten(verkeersligten :D) tegenkomt, ook in ons vlakke land, maar ook een lichtlopende fiets.

Ligfietsen zijn geweldig qua comfort en energiebeheer. Mijn persoonlijke ervaringen zijn echter jammergenoeg enigszins negatief vanwege de dynamiek mbt de besturing en het gebruik in het dagelijks verkeer.
Leon schreef:
wo 29 aug, 2018 16:05
rooss schreef:
wo 29 aug, 2018 15:50
Een lichtere fiets als alternatief voor een e-bike klinkt heel goed. Logischerwijze zou het omgekeerde dan ook moeten kunnen: een e-bike als alternatief voor een lichtere fiets, maar dat klinkt vreemd. Ik ben er nog niet uit.
Er zijn een boel mensen* die een e-bike kopen omdat hun huidige fiets zwaar trapt. Da's niet raar, want vaak zijn dat zware fietsen met de bekende stroeve 7V-naaf, stugge half op gepompte banden, twee van die grote windvangende big shoppers achterop, een zadel dat veel te laag staat en het stuur te hoog*. Dan heb je inderdaad ondersteuning nodig. Het is ook niet raar dat de handel daarover niet klaagt, want U vraagt, wij draaien.
Denoods leveren ze ee zwaardere accu om het inmiddels nog zwaardere geval nog een stukje verder over de weg te slepen maar liever leveren ze die niet, maar leveren ze daarna een 'verbeterde' fiets.

*: Ik heb er de laatste tijd eens op gelet maar ik heb bewondering, maar ook een soort van afgrijzen, voor de stuurmanskunsten van vooral de vaak wat oudere kleine dames die het stuur op hun meestal nieuwe fiets zo enorm hoog hebben staan dat hun onderarmen compleet horizontaal staan. Om die stand te bereiken zou ik op mijn fiets het stuur 40 cm hoger moeten zetten.
Is dat ook niet omdat mensen hun e-bike op het internet hebben gekocht en niet bij een echte fietsenmaker die dingen uitleg en afstelt?
Hans Keesom schreef:
wo 29 aug, 2018 18:17
Leon schreef:
wo 29 aug, 2018 16:05
rooss schreef:
wo 29 aug, 2018 15:50
Is dat ook niet omdat mensen hun e-bike op het internet hebben gekocht en niet bij een echte fietsenmaker die dingen uitleg en afstelt?
Dat geldt voor veel apparaten die mensen kopen via internet, mede vanwege afwezigheid van fysieke winkel.
Wie leest nog een handleiding?
Van de andere kant, we mogen verwachten dat we te maken hebben met mondige consumenten. Die het Jip & Janneke taalgebruik overstegen zijn.
(Joukon je moet het citeren even corrigeren want je bericht klopt zo niet)

Volgens mij zijn er nog steeds erg (te?) veel onwetende, om niet te zeggen sufkukelige, consumenten waar verkopers cq. bedrijven maar al te gemakkelijk gebruik van maken.
Hans Keesom schreef:
wo 29 aug, 2018 18:17
Is dat ook niet omdat mensen hun e-bike op het internet hebben gekocht en niet bij een echte fietsenmaker die dingen uitleg en afstelt?
Die fietsenmakers zijn er zeker, maar spijtig genoeg zijn er genoeg 'fietsenmakers' die graag een (dure) elektrische fiets verkopen en als de consument daar dan naar vraagt ...

Echt nagaan wat de klant nodig heeft (en dat is niet noodzakelijk hetzelfde als wat de klant denkt nodig te hebben) kost tijd en levert vaak geen extra omzet op, integendeel. Het kan immers betekenen dat men een minder dure fiets kan verkopen of men de klant zelf naar een concurrent moet verwijzen omdat men niet kan bieden wat de klant eigenlijk nodig heeft.

Renaat
Die fietsenmakers zijn er zeker, maar spijtig genoeg zijn er genoeg 'fietsenmakers' die graag een (dure) elektrische fiets verkopen en als de consument daar dan naar vraagt ...
Ter verdediging van (sommige) FM's ... Ik was onlangs in een zaak terwijl een andere klant een e-fiets wilde kopen. Die klant was nog niet erg oud - rond de 50 schatte ik hem - maar hij gaf me niet de indruk dat hij in de afgelopen 20 jaar nog op de fiets gezeten had, als ik afga op de vragen die hij stelde en de antwoorden die hij gaf.

De mevrouw die hem hielp probeerde te achterhalen wat hij nodig had. Zoals je terecht opmerkt is dat niet hetzelfde als wat mensen nodig denken te hebben. Maar een verkoper heeft maar één aanknopingspunt, en dat is inderdaad wat de klant denkt. Helaas was dat denken enigszins mistig.

Ik ben een half uur in die zaak geweest (fietsbroeken en -shirts passen etc.) en aan het einde van dat half uur was nog altijd niet duidelijk wat de klant wilde, welk budget hij eigenlijk wilde spenderen, en waarvoor hij die e-fiets allemaal ging gebruiken.

Ik heb er enig respect aan overgehouden voor verkopers. Die mevrouw bleef kalm en vriendelijk, open voor alle suggesties. Ze bewaarde het soort kalmte dat normaal gezien alleen ouders bewaren voor hun eigen kinderen, als ze nog jong zijn.

Het zou me niet verbazen als de klant in kwestie intussen een e-fiets gekocht heeft, en niet tevreden is over zijn keuze. Of zich verbaasd afvraagt waarom mensen opmerken dat het stuur wel erg hoog staat.
Fedor schreef:
wo 29 aug, 2018 06:25
BertKremer schreef:
di 28 aug, 2018 20:24
Als ik met andere mensen praat over onze fietsvakanties komt elke keer de vraag waarom mijn partner niet ook op een E-Bike fietst; want dat gaat toch veel gemakkelijker? Alsof het "normaal" is alles gemakkelijk te moeten kunnen doen.
Hear hear... toen ik mijn (prijzige) fiets had gekocht was ook bij velen de tendens om te vragen: "Je had voor dat geld ook een heel mooie e-bike kunnen kopen, da's toch veel makkelijker om mee te fietsen?"

.....
Wat is het antwoord wat je aan die mensen geeft? Ik vraag dat oprecht want ook al rij ik zelf op een e-bike vind ik ook dat mensen aan hun gezondheid moeten denken en werken.
willem.m schreef:
wo 29 aug, 2018 10:55
Polling schreef:
wo 29 aug, 2018 10:39
willem.m schreef:
wo 29 aug, 2018 09:13

Nee. Het gaat om de geleverde kracht. Dankzij een lichtere fiets ben je in staat om met dezelfde kracht sneller te fietsen,
8<
ook dankzij een e-bike ben je in staat om met dezelfde kracht sneller te fietsen. Zo reed ik 50 minuten met de gewone fiets naar het werk, 17 km. Nu doe ik met dezelfde kracht en een hogere snelheid in dezelfde tijd een kleine 30 km. (en fiets daarna nog ruim een half uur door om de 45 km te halen). En ja, dat is in mijn geval voor woon-werk-verkeer, maar het principe van met deelfde kracht sneller vooruit komen, geldt voor zowel de lichtere fiets zonder motor als voor de zwaardere e-bike.
Ik geef je groot gelijk. Door de week is het vaak schipperen met de tijd. Bij langere afstanden biedt een ebike dan uitkomst. Kun je lekker op de gewone fiets in het weekend.

De vraag van de TS kwam voort uit de observatie dat mensen in hun vrije tijd nog steeds op een ebike zaten. Als dat mensen zijn die dat niet vanwege fysieke problemen maar uit gemakzucht doen, dan kan dat als zorgwekkend worden gezien door anderen die denken dat ze daar iets van mogen vinden. Met als gevolg 420 reacties.
Ik zit in m'n vrije tijd ook op mijn e-bike. Liefst en meestal met de motor uit, dus daar ben ik ook absoluut voorstander van.
Ik hoop als de TS me dan ziet, dan kan zien dat ie uit staat. Ik heb mijn twijfels, ik kan dat namelijk niet, laat staan welke stand aan staat.
Hans Keesom schreef:
do 30 aug, 2018 08:53
Ik zit in m'n vrije tijd ook op mijn e-bike. Liefst en meestal met de motor uit,
8) Dan ben je toch wel bijzonder denk ik. Vraag me niet waarop ik dat baseer maar ergens vermoed ik dat er maar heel weinig e-bikers rondrijden met de ondersteuning uit.

@derdekeer
De stappen tussen wat klanten willen, wat klanten nodig hebben, want klanten denken dat ze nodig hebben en wat klanten zeggen dat ze nodig hebben zijn inderdaad ook nog vertaalstappen waar het een en ander mis kan gaan.
Op dit forum zien we er regelmatig voorbeelden van langskomen. Voorbeelden van ijverige adviseurs zien we op dit forum ook. :lol:
Hans Keesom schreef:
do 30 aug, 2018 08:50
Hear hear... toen ik mijn (prijzige) fiets had gekocht was ook bij velen de tendens om te vragen: "Je had voor dat geld ook een heel mooie e-bike kunnen kopen, da's toch veel makkelijker om mee te fietsen?"
Wat is het antwoord wat je aan die mensen geeft? Ik vraag dat oprecht want ook al rij ik zelf op een e-bike vind ik ook dat mensen aan hun gezondheid moeten denken en werken.
Dat ik fietsen leuk vind, mezelf graag gezond en slank hou en en dat ik het lekker vind om voor mezelf een uitdaging aan te gaan.
Leon schreef:
do 30 aug, 2018 09:05
Hans Keesom schreef:
do 30 aug, 2018 08:53
Ik zit in m'n vrije tijd ook op mijn e-bike. Liefst en meestal met de motor uit,
8) Dan ben je toch wel bijzonder denk ik. Vraag me niet waarop ik dat baseer maar ergens vermoed ik dat er maar heel weinig e-bikers rondrijden met de ondersteuning uit.
Dit.

Het is leuk dat Hans de e-bike op een andere manier benadert maar vrijwel alle andere mensen kopen gewoon zo'n ding (ze zouden voor een normale fiets nooit 3k euro neertellen) omdat ze niet (te) moe willen worden.

En bij dat laatste heb je waarschijnlijk nog wel een soort onderscheid:
- nooit moe willen worden
- alleen bij (zware) tegenwind en in de heuvels/bergen ondersteuning
- grotere afstanden willen afleggen (pas ondersteuning bij vermoeidheid)
etc.
Misschien dat mensen zich afvragen waarom ik zo actief ben in dit topic... ;)

Mijn vrouw heeft (na enig aandringen van mij ;)) het fietsen (her)ontdekt. Ze heeft jaren niet gefietst vanwege het "jeugdtrauma" van op een slechte fiets dagelijks door wind en weer naar school fietsen (op haar 16e had ze dus een brommer).

We fietsen nu dagtochtjes van max 40 km en het bevalt haar op zich erg goed (We wandelen ook graag maar daar krijgt ze snel blaren van en ze is na een wandeltocht vermoeider dan na een stuk fietsen). Ze heeft echter wel het standpunt dat ze een electrische fiets wil, dit vanwege de zware wind die in de polder staat en voor later ook de hellingen in bijv. Limburg en de Eifel.
Ik probeer haar nog steeds te overtuigen een normale "lichte/snelle" fiets te kopen (ze fietst nu op een geleende (wel goed afgestelde) fiets met een Nexus-8) want ik denk dat ze dat best aankan (Staat tegenover dat als ze een e-bike koopt, ik wel mijn eigen snelheid en afstand aan kan blijven houden... lastig... ;) maar ik hou me graag in als we zo met z'n 2en zouden gaan fietsen :)).
Het lukt haar al (na coaching) om goed met tegenwind om te gaan maar hellingen ziet ze nog steeds niet zitten ook al heeft ze er geen ervaringen mee. Het is me dus nog niet gelukt haar van de e-bike-gedachte af te krijgen.

Ik blijf dus nog ff kneden... :lol:

Wel zoekt ze een fiets die zonder ondersteuning ook goed fietst en alleen bij "tegenslag" ondersteuning hoeft te bieden... maar ik ben bang dat als ze de "geneugten" van amper hoeven trappen voelt dat ding meteen op max gaat :(
Amazing Discovery
-
He, Mike, wat heb je daar nou??
-
Ik heb hier iets heel bijzonders!
-
Iets waar de wereld al lang op zit te wachten...
-
Ongelooflijk, vertel ons snel wat het is....
-
Ik heb hier een hele speciale e-bike!
-
U zult zich wel afvragen... wat is dat nu weer?
-
Ja Mike, laat ons niet in spanning...
-
Deze e-bike hoef je niet op te laden!
-
Hij gebruikt namelijk helemaal geen stroom!
-
Ongelooflijk...........
-
Ja, maar dat is nog niet alles.... Het is net een zwitsers zakmes,
-
er zit een ingebouwd fitness-apparaat in, dus hij is ook nog eens een keer gezond......
-
Ongelooflijk Mike, ik begin het te snappen... Maar....Waar zit de motor eigenlijk?
-
De motor?... Oh, die hebben we heel erg goed weggewerkt!
-
Zeg Mike, wat zit er nog meer in deze e-bike?
-
Nou, er zit ook een ingebouwd kacheltje in, als je hard trapt, dan krijg je het warm!
-
Geweldig!
-
Maar dat is nog niet alles!
-
Nee??
-
Deze e-bike is ook veel lichter dan een gewone e-bike.
-
Dus je kan hem gewoon optillen?
-
Inderdaad, en hij ziet er ook heel mooi slank uit!
-
Ongelooflijk!
-
Zeg Mike, waar zit eigenlijk de accu?
-
Die hebben we ook heeeeeeel mooi weggewerkt!, daar zal je nooit meer last van hebben,
-
Inderdaad! Is dat niet ongelooooooooooooflijk?
-
Wat een Amazing Discovery!!!!!

Inderdaad.... jij snapt het!!!
-
Als dat geen amazing discovery is,..... hij heet overigens: fiets.........
-
Ongelooflijk, en je hebt helemaal geen stroom nodig Mike???
-
Nee, geweldig he??
-
Maar die motor? Die zie je niet?
-
Nee, die motor, dat ben je zelf!
-
Geweldig, Mike, wat een vondst! Onvoorstelbaar!!!!!
-
Wat een Amazing Discovery!!!!!