Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 28 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
BertKremer schreef:
za 01 dec, 2018 22:18
Mijn ervaring met de middenmotor was negatief. Daarom heb ik voor een achterwiel -motor gekozen, met 30 versnellingen zoals op een gewone fiets
Ervaring telt volgens mij wel want ik kan vergelijken ( gewoon en/ of electrisch). Als je die ervaring niet hebt en niet goed weet wat het is om op een gewone fiets over Heuvels te fietsen kun je eigenlijk daar ook niet echt wat over zeggen. En voor mijn gevoel probeer jij dat wel steeds. Mijn electrische fiets staat waarschijnlijk uit tot de volgende vakantie. Het is voor mij te belangrijk om gezond te blijven en doe ik alleen maar door aktief te blijven bewegen.
Ik kan ook prima vergelijken tussen elektrisch en gewoon. Net als elke Nederlander heb ik vele kilometers per fiets afgelegd, ook langere afstanden. Had/heb wel niet zoveel heuvels te beklimmen maar "genoeg" geknokt tegen wind en regen. Genoeg om te beseffen dat een gewone fiets leuk/fijn is als het kan, maar vaak niet goed genoeg is en een auto wel erg praktisch maakt. Gelukkig kan ik de auto nu bijna altijd laten staan, dankzij de e-bike.

Er is totaal geen noodzaak om je elektrische fiets zolang niet te gebruiken, er zit toch een knop op waarmee je de ondersteuning kunt verlagen of ben je te lui om die te gebruiken? In ieder geval vind ik het onlogisch dat je je e-bike verwijt slecht te zijn voor je gezondheid.
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat, als ik de electrische fiets gebruik ik eigenlijk alleen de laagste ondersteuning gebruik. Dat ik niet te lui ben om gewoon te fietsen, want dat is wat ik bijna elke dag doe en blijf doen. En dat ik voor alle dagtochten ook gewoon fiets. Maar alleen voor de vakantie nog een electrische ga gebruiken.
Maar het luie zweet is er alweer uit gefietst ; in de regen naar het werk, drie kilometer berg op en dat was volgens de Tom-tom alweeer goed voor 500 fitness punten. Ik kon niet met de auto want die heb ik niet.
derdekeer schreef:
za 01 dec, 2018 21:29
Dus een e-bike past daar prima in.
Mmmm. Het is natuurlijk aan jullie vereniging om daarover te beslissen. En misschien zal de praktijk het uitwijzen. Maar de vraag blijft natuurlijk of wereldfietsen op een e-fiets ook fietsen is. Ik denk dat de meeste discussies hier te herleiden zijn tot die vraag.

Bij het lezen van dit draadje, dacht ik plots aan de volgende metafoor: met de rugzak de bergen in. Daar houdt ik van. Vijf, zes dagen; alle eten en een tent meeslepen; wildkamperen ergens in de buurt van een bergpas etc.

Stel nu dat iemand - laten we hem Ferdinand noemen - dat op de volgende manier doet: zelf draagt hij een rugzakje van 3 kg, een drager heeft de overige 15 kg op de rug. Je kunt Ferdinand metaforisch vergelijken met een e-fietser, en mij met een fietser. Hij moet stappen, anders komt hij niet boven. Het zou dus fout zijn om te beweren dat hij niets doet. Hij draagt ook een rugzak, hij geniet van de omgeving, en hij is het die de tent opslaat - de drager ligt intussen op de grond te bekomen en zijn metaforische batterijen op te laden.

Doet Ferdinand hetzelfde als ik, die de volle 18 kg op de rug draagt? Nee, dat doet hij niet. En mocht hij denken van wel, dan raad ik hem aan om eens 1600 meter omhoog te lopen met 18 kg op de rug. Hij zal het verschil merken. Mijn oordeel is overigens geen waardeoordeel. Mijn enige punt is dat Ferdinand niet hetzelfde doet als ik.

Maar wat als Ferdinand een huttentocht maakt? Dat kun je perfect met een rugzakje van 3 kg. En nu wordt het interessant. Ik zit wel eens op fora over bergwandelaars. Een Ferdinand die huttentochten maakt, wordt daar niet scheef bekeken. Ik zie nooit debatten over de vraag of de Ferdinands van deze wereld wel thuishoren op dat forum. Ze krijgen tips, ook van mensen die slechts in uiterste nood overnachten in een refuge. Het draait 'm dus niet om die 3 kg of die 18 kg.

Ik vermoed evenwel dat het anders zou zijn, mocht Ferdinand op die fora verklaren dat hij er altijd met een drager op uit trekt. Het is een Gedankenexperiment, maar ik vermoed dat de ontvangst heel wat wantrouwiger zou zijn.

.....

EDIT

Nu ik dit nog eens nalees, denk ik dat het eigenlijk draait om ervaringen, wat men beleefd heeft. Dit forum gaat niet alleen over tochten, techniek en tips maar impliciet of expliciet ook over ervaringen. ....
"derdekeer",

Ik vind het heel mooi verwoord.
Ik vermoed dat ook de bron van allerlei andere onmin op dit forum komt uit de onwil of de onkunde om de "ervaring" te lezen in de verschillende boodschappen op dit forum.
De een vraagt hoe hij iets pas krijgt wat niet pas is, en de helft van de antwoorden luidt:
Koop iets nieuws dat gewoon past ... soms is dat echt de handigste oplossing, soms is het helemaal geen oplossing omdat je om welke reden dan ook het niet passende toch pas wilt maken.
Een ander beschrijft al dan niet anekdotisch zijn (andere) ervaringen op de een of andere route en men leest dan niet die "ervaring" maar men leest kritiek op en/of verstoring van het verhaal waarop de reactie aanhaakt.
Een derde ontspoort in een topic associatief en er komen op deze associatieve ontsporing twee reacties: de een gaat mee op het zijpad en de ander roept als politieagent/zelfbenoemde scheidsrechter: "Wat moet dat daar, als iedereen dat doet is niemand meer op het rechte pad, dan wordt het een janboel."   Nee ik noem de politieagent met opzet geen "schoolmeester", ik heb partieel een Montessori-opleiding: ik ben van mening dat je zelfs ontsporende spontane interesse niet direct moet frustreren, ook een zijpad geeft ervaringen die leerzaam zijn, zelfs al brengen ze je niet rechtstreeks bij je einddoel.

O ja, ook als ik licht de bergen in ga dan is mijn rugzak al gauw meer dan 3 kilo ... dus ga ik eigenlijk nooit meer zwaar bepakt de bergen in ... maar zo'n drager, dat spreekt me wel weer aan, want ergens boven, in het niks kamperen is toch wel heel veel mooier als in een of andere réfuge.

BSM
Bocchetta di Stofful - 2017-07-18 P1020756.jpg
Als ik over mijn " grens" zou gaan kan dat dus wel eens mijn dood tot gevolg hebben en kan toch niet de bedeoeling zijn. Zoals al eerder gezegd, mijn inspanning moet in evenwicht zijn. Niet teveel en zeker niet te weinig. Teveel is met een zware electrische fiets zonder ondersteuning ( echt al een aantal keren gedaan). Te weinig is te vaak met de electrische fiets en zonder bagage met de laagste ondersteuning. Dit is mijn persoonlijke ervaring.
derdekeer schreef:
za 01 dec, 2018 21:29
Stel nu dat iemand - laten we hem Ferdinand noemen - dat op de volgende manier doet: zelf draagt hij een rugzakje van 3 kg, een drager heeft de overige 15 kg op de rug. Je kunt Ferdinand metaforisch vergelijken met een e-fietser, en mij met een fietser.

Ik vermoed evenwel dat het anders zou zijn, mocht Ferdinand op die fora verklaren dat hij er altijd met een drager op uit trekt. Het is een Gedankenexperiment, maar ik vermoed dat de ontvangst heel wat wantrouwiger zou zijn.
Het 'probleem' is dat er geen duidelijke begrenzing is voor de mate van ondersteuning. M.a.w. het enige dat elektrische fietsen in alle situatie nog tot fietsen maakt is het ronddraaien van de pedalen, ook als er bijna geen inspanning wordt geleverd. Ik zeg daarmee niet dat dat voor alle of zelf voor veel gebruikers van de elektrische fiets van toepassing is, maar het kan dus wel.
En daarmee kan het in sommige gevallen vergelijkbaar zijn met Ferdinand die niet enkel zijn rugzak laat dragen, maar ook soms op de rug van de drager gaat zitten. En ik vermoed dat iedereen het er met eens is dat Ferdinand in dat geval niet meer als bergwandelaar zal beschouwd worden.

Ik heb hier geen uitgesproken mening over. Ik heb het vermoeden dat de echte fysieke inspanning die er bij een fietsreis met een fiets met ondersteuning komt te kijken gemiddeld toch aanzienlijk minder zal zijn dan die van iemand die met een fiets zonder ondersteuning op reis gaat. Dat is natuurlijk niet het enige aspect dat een fietsreis tot fietsreis maakt, maar is het wel één van de aspecten. Maar er zullen ook mensen zijn die een fietsreis geen fietsreis vinden als er niet minstens 100 km/dag wordt afgelegd. En iemand die 80 km/dag met ondersteuning in een bergachtig gebied doet, levert misschien meer inspanningen dan iemand die 50 km/dag zonder ondersteuning aan een rustig tempo op vlak terrein doet.

Mij maakt het niet zoveel uit. Ik beschouw mezelf ook niet als een echte wereldfietser (te beperkte fietsreiservaring zowel in kwantiteit als afstanden), maar heb wel een pak meer bewondering voor mensen die ook fysiek een uitdaging aangaan dan voor zij die zich laten ondersteunen. Net zoals mensen van mij de bergen in mogen trekken met bagagevervoer maar ik dat fysiek wel minder knap is dan iemand die alles zelf meeneemt.

Renaat
BertKremer schreef:
zo 02 dec, 2018 11:50
Als ik over mijn " grens" zou gaan kan dat dus wel eens mijn dood tot gevolg hebben en kan toch niet de bedeoeling zijn. Zoals al eerder gezegd, mijn inspanning moet in evenwicht zijn. Niet teveel en zeker niet te weinig. Teveel is met een zware electrische fiets zonder ondersteuning ( echt al een aantal keren gedaan). Te weinig is te vaak met de electrische fiets en zonder bagage met de laagste ondersteuning. Dit is mijn persoonlijke ervaring.
De stappen in de ondersteuning op jouw fiets zijn blijkbaar nog niet fijnmazig genoeg. Ik vraag me dan wel af hoe je dan op je gewone fiets jouw grens bewaakt, zeker met alle heuvels.
Ik neem aan dat het om je hartslag gaat. In dat geval is deze fiets wellicht zinvol, het luistert naar je hartslag en stelt de ondersteuning daarop in. https://ebikeinfinity.com/home-en-2/
Met mijn electrische fiets is niks mis. En mijn hartslag houd ik in de gaten met mijn Tom-tom. Daar heb ik geen dure nieuwe electrische fiets voor nodig en die TomTom kan ik op al mijn fietsen gebruiken; wat praktischer en goedkoper is. Mijn conditie is goed tot zeer goed. Mijn algehele gezondheid is prima Bloedwaarden zijn altijd goed geweest, bloeddruk is altijd 120-80, al jaren kostuummaatje 48, nooit groter gehad. Het enige probleem is dat mijn eigen motortje niet helemaal goed geproduceerd is. Te zware fiets is in de heuvels en tijdens een vakantie een probleem. Daarom rijd ik liever op een fiets die ruim 10 kg lichter is. Want dat vind ik veel leuker.
Aantal berichten verwijderd, graag weer on-topic blijven!
E bike is toch prima. De fietsenhandel leeft weer op want deze hebben ook extra service nodig. De mens probeert altijd om zich sneller en makkelijker voort te bewegen. Een ieder mag zelf die keuze maken zolang je er niemand mee hindert (spedelec zonder bel). Niemand heeft er toch iets op tegen wanneer een ander een fiets van 3000 euro koopt met veel versnellingen en daar iemand met een fiets met alleen maar 3 versnellingen en terugtraprem op voorbij rijdt? :D Dat speelt natuurlijk ook mee. Ben je het hele jaar aan het trainen en investeren in je materiaal en wordt je door de eerste beste Stella eruit gereden. Kanoën of een boot met een buitenboord motor. Zeilen zonder motor, buitenboord motor als extra, motorboor, speedboot.
moderator schreef:
ma 03 dec, 2018 21:52
.... graag weer on-topic blijven!
 
Goed dan even 100% On-Topic.

Op de impliciete vraag: e-bike verdringt fiets (?)
....
is het antwoord: Ja & Nee.

Eigenlijk kan hiermee het Topic afgesloten worden, maar nog een paar woorden doen geen kwaad.

Ja, e-bike verdringt fiets !   Want de e-bike verdringt fiets evident fysiek de fiets (soms), want daar waar een e-bike rijdt, staat etc, zie je geen fiets, en daar waar iemand een e-bike koopt heeft ie geen traditionele fiets gekocht.

en

Nee, e-bike verdringt fiets niet !   Want de e-bike verdringt fiets niet omdat je nog steeds zit dat er grote hoeveelheden fietsen gebruikt worden, verkocht worden etc. etc. En daarnaast ... geldt ook nog eens dat de e-bike de fiets niet verdringt maar deels ook aanvult, of zelfs weer nieuw in beeld brengt.

Goed, misschien kan er nu een slotje op, want al het andere is maar Off-Topic :roll:

BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 05 dec, 2018 09:14
moderator schreef:
ma 03 dec, 2018 21:52
.... graag weer on-topic blijven!
 
Goed dan even 100% On-Topic.

Op de impliciete vraag: e-bike verdringt fiets (?)
....
is het antwoord: Ja & Nee.

Eigenlijk kan hiermee het Topic afgesloten worden, maar nog een paar woorden doen geen kwaad.

Ja, e-bike verdringt fiets !   Want de e-bike verdringt fiets evident fysiek de fiets (soms), want daar waar een e-bike rijdt, staat etc, zie je geen fiets, en daar waar iemand een e-bike koopt heeft ie geen traditionele fiets gekocht.

en

Nee, e-bike verdringt fiets niet !   Want de e-bike verdringt fiets niet omdat je nog steeds zit dat er grote hoeveelheden fietsen gebruikt worden, verkocht worden etc. etc. En daarnaast ... geldt ook nog eens dat de e-bike de fiets niet verdringt maar deels ook aanvult, of zelfs weer nieuw in beeld brengt.

Goed, misschien kan er nu een slotje op, want al het andere is maar Off-Topic :roll:

BSM
Het laatste woord zal zeker nog niet gezegd zijn over dit langdradig topic dat soms alle kanten op gaat.
Hiervoor staat het dan ook in het juiste onderwerp plekje; kletspraat (bij het kampvuur gezeten).

E-bike verdringt geen fiets. Het is een vervoermiddel zoals zovele andere van zijn voorgangers dat is.
Voor (ex-) automobilisten is het misschien een optie om vaker de auto te laten staan. En voor mensen die om gezondheidsredenen gewoon fietsen moeilijk af gaat, is de elektrische fiets een vervoermiddel om toch nog iets van bewegen te kunnen blijven doen. En zo verder van huis te kunnen komen zonder meteen afhankelijk te moeten zijn van de auto of van OV.

Even de realiteit van alledag. Loop eens langs het centraal station in willekeurig welke stad, en je ziet bij de fiets stalplekken overwegend 'gewone' fietsen staan. Op fietspaden verdringt de 'gewone' fietser zich tussen de enkele elektrische fietser zich op weg van A naar B. Bij drukke winkel plekken staan verreweg heel veel 'gewone' fietsen.
Die elektrische fiets heeft bij lange na niet de gewone fiets verdrongen. In fietsenstallingen verdringt de 'gewone' fiets zich rond die enkele e-bike.

Verder is niet iedereen in staat om de aanschafkosten van een elektrische fiets te kunnen betalen. Of is niet kundig genoeg om zichzelf te redden met kleine reparaties omdat je al snel een deskundig vakman nodig hebt en niet iedereen heeft een goed betaalde baan om dit te kunnen bekostigen. Ook die overwegingen zullen velen maken voordat ze tot zo'n uitgave kunnen overgaan.
Menigeen kan nu al amper rondkomen van zijn inkomen.

Hier is het laatste woord nog niet over geschreven.
joukon schreef:
wo 05 dec, 2018 10:04
Even de realiteit van alledag. Loop eens langs het centraal station in willekeurig welke stad, en je ziet bij de fiets stalplekken overwegend 'gewone' fietsen staan.
Haha, wat wil je concluderen? Daaraan kun je ook aflezen dat gewone fietsers de trein nodig hebben om te komen waar ze naar toe moeten en e-bikers niet. Of dat e-bikers niet ophouden met fietsen en gewone fietsers af en toe een stalling gebruiken? Beide onzinnig. Conclusies trekken uit waarnemingen is op zich al lastig, maar als er te veel variabelen in het spel zijn vind ik het zinloze speculatie.
Het is denk ik ook wel een puntje dat e-bikes gemiddeld meer waard zijn, omdat ze 1. duurder in aanschaf zijn en 2. nog niet zo oud zijn, en dat mensen een dure fiets niet zo graag bij het station parkeren.
Of dat mensen met een e-bike vaak wél een auto kunnen betalen.
Toch wel grappig dat in dit draadje: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 36&t=32357 een fietswinkel, gespecialiseerd in fietsen voor wereldfietsers (begrijp ik althans) in een zoektocht naar een monteur schrijft:

Code: Selecteer alles

Wij verkopen steeds meer super hoogwaardige fietsen met trapondersteuning, dus een elektro basis is gewenst.
Kennelijk toch wel een tendens gaande .....
keesm54 schreef:
wo 05 dec, 2018 17:40
Toch wel grappig dat in dit draadje: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 36&t=32357 een fietswinkel, gespecialiseerd in fietsen voor wereldfietsers (begrijp ik althans) in een zoektocht naar een monteur schrijft:

Code: Selecteer alles

Wij verkopen steeds meer super hoogwaardige fietsen met trapondersteuning, dus een elektro basis is gewenst.
Kennelijk toch wel een tendens gaande .....
 
Da's toch wel weer wat stellig, die tendens.
Wellicht is het niet anders als een nieuwe markt die naast de bestaande opkomt.

BSM
keesm54 schreef:
wo 05 dec, 2018 17:40
Kennelijk toch wel een tendens gaande .....
Dat is niet echt nieuws meer hoor.
Misschien is de titel van dit topic niet helemaal goed gekozen. De vraag had niet moeten zijn of de e-bike de fiets verdringt, maar of de e-bike een stevige eigen plaats op zal kunnen eisen naast de “gewone” fiets?
Senior2 schreef:
do 06 dec, 2018 10:26
Misschien is de titel van dit topic niet helemaal goed gekozen. De vraag had niet moeten zijn of de e-bike de fiets verdringt, maar of de e-bike een stevige eigen plaats op zal kunnen eisen naast de “gewone” fiets?
Midden in de roos.
Volgens mij is de elektrische fiets daar al even mee bezig.
Voor mij persoonlijk:
ebike verdringt fiets: nee, want ik heb nog steeds een fiets waarop ik rijd.
Ebike verdringt auto: nee, want we hebben nog steeds een auto waarmee we af en toe rijden.
Ebike verdringt OV: nee, want er rijd geen bus / trein minder doordat ik met de ebike rijd.

Maar toch:
Ik rijd minder op mijn gewone fiets nu ik een ebike bezit. Bij erg mooi weer en zomers zou ik misschien wel met de gewone fiets naar het werk zijn gegaan, waar ik nu met de ebike ga.
Ik rijd minder met de auto, en heb zels geen tweede auto aangeschaft, doordat ik de beschikking heb over een ebike.
Ik rijd minder met OV, zonder ebike zou ik ws. Met de gewone fiets naar het station rijden, en dan met de trein verder naar het werk...
We zijn no wel even zoet met dit onderwerp, denk ik. ;-)
Senior2 schreef:
do 06 dec, 2018 10:26
Misschien is de titel van dit topic niet helemaal goed gekozen. De vraag had niet moeten zijn of de e-bike de fiets verdringt, maar of de e-bike een stevige eigen plaats op zal kunnen eisen naast de “gewone” fiets?
Om geen babylonische spraakverwarring te krijgen zou je moeten aangeven waarover het gaat. Een plaats opeisen ...
* in de verkoop. Dat is geen vraag maar al meerdere jaren een voldongen feit.
* in het recratief fietsverkeer. Idem.
* in het dagelijks verkeer. De ontwikkeling is sterk bezig maar een vraag is het niet meer denk ik.
* in de vakanties? Voor tochtjesvakanties met de e-bike achterop auto of caravan is de e-bike ook niets nieuws meer.
* als trekkingfiets. Dan kun je discussieren over wat trekking is.
* binnen vereniging de Wereldfietser. Dat is inderdaad een beetje spannend hie zich dat gaat ontwikkelen.