Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Pagina 26 - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 14:30
Leon schreef:
wo 21 nov, 2018 14:21
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 14:10
Een moderne vakantiefietser is niet iemand die bij het "oude" wil blijven, het is iemand die ...
Ik ben het misschien zelfs deels eens met je gevoelens, maar vervang eens wat woorden "is" door "vindt ik", dan krijg je denk ik al minder ruzie. Maar dat is jou al heel vaak verteld, dus ofwel is het je bedoeling om te provoceren ofwel er is iets anders dat je belet in de communicatie.

Gelukkig komt het hier weer goed:
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 14:10
... Voor mij werkt dat niet, ik mis dan elke vorm van voldoening. Maar misschien ben ik wel te oud voor dit soort moderne manieren van vrijetijdsbesteding. Laat mij maar lekker zwoegen zo nu en dan.
Je bedoelt natuurlijk: "iK VIND dat het je bedoeling is om te provoceren, ofwel...". :D

Nee, het is niet mijn bedoeling om te provoceren, maar ik ga een goede discussie niet uit de weg. (vind ik).

Ik ben het niet met je eens om overal "vind ik" bij te zetten. Het is m.i. volledig duidelijk dat het om een mening gaat.
 
Tja, volgens mij is een "goede" discussie eentje die de ander (uiteindelijk) de ruimte laat om te zeggen dat de uitkomst is dat je het eens bent dat je het niet eens bent.

Te veel lijken "discussies" af te drijven naar een zwarte-piet niveau (een soort eerste-wereld-oorlog stellingen-strijd, een strijd die alleen maar slechtoffers maakt en niks verder komt - de aanleiding is vaak ook slechts een klein incident, een toevalligheid, net als indertijd in Sarajevo).

En dan weer On-Topic, ik ben nog lang geen tachtig, ik voel me ook nog lang geen tachtig, maar als het ooit zover komt dan schroom ik niet de dan voor mij beste e-bike of vergelijkbaar aan te schaffen, niet uit luiigheid maar om te blijven kunnen genieten van het fietsen.

En weer iets Off-Topic: Eigenlijk snap ik de hyper-sportieven niet. Vroeger hadden we hier een boodschappenfiets, een fiets die we ook wel de dienstfiets noemden. Die fiets was goed beschouwd de ultieme trim-fiets; je trapte je het apelazerus om vooruit te komen. Zo'n vlot licht niemendalletje met ontelbare versnellingen, da's toch helemaal niet eerlijk ??

BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 21 nov, 2018 15:11
En weer iets Off-Topic: Eigenlijk snap ik de hyper-sportieven niet. Vroeger hadden we hier een boodschappenfiets, een fiets die we ook wel de dienstfiets noemden. Die fiets was goed beschouwd de ultieme trim-fiets; je trapte je het apelazerus om vooruit te komen. Zo'n vlot licht niemendalletje met ontelbare versnellingen, da's toch helemaal niet eerlijk ??

BSM
Met zo'n vlot niemendalletje met ontelbare versnellingen doe je het nog steeds zelf. Net zoals als je wandelt, fietst, roeit, kajakt etc. etc. Althans dat vind ik.

En daarom vind ik een e-bike net zoiets als een brommer, een motor of een auto. Op een e-bike ben je behoorlijk passief bezig. Let op, dit is een mening en geen waarheid. Je benen gaan wel rond, maar je doet eigenlijk niks. Uit onderzoek eerder in dit draadje aangehaald blijkt dat je nog meer energie verbrandt als je met het OV gaat.

https://www.despecialist.eu/nl/nieuws/b ... sitas.html
Ik kom genoeg van die kinderen tegen helaas als ik naar m’n werk fiets - erger nog - door dat de ROC’s hier fuseren en centraal in Zeeland gaan zitten moeten ze wel met de bus want wat vroeger 12km ofzo was worden er dus nu 30 of meer.
Als snelheid en afstand hetzelfde zijn dan is zonder ondersteuning fietsen natuurlijk beter en gezonder, mits iemand dit kan. Het wordt anders wanneer met ondersteuning hogere snelheden worden gehaald of wanneer afstanden groter worden. Dan kom je al in een grijs gebied. Het wordt nog anders als mensen niet zouden fietsen op een gewone fiets maar dit wel doen wanneer ze de beschikking hebben of krijgen over een e-bike.

Ook de relatie BMI - e-bike ligt onduidelijk. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat mensen met een hoog BMI niet snel op een gewone fiets stappen maar nog wel geneigd zijn om op een e-bike te gaan fietsen.

Volgens mij is het nog niet zo simpel om één absolute waarheid aan dit probleem te hangen.
Maar we hebben het hier over vakantiefietsen en dan is toch een afstand van 80 tot 100 km prima te doen voor een gezond iemand? Wij hebben dit jaren lang gedaan tot ik problemen kreeg met mijn uithoudingsvermogen als gevolg van een aangeboren hartafwijking. Ik ben 60 jaar en mijn vrouw een paar jaar jonger en die fietst zelf nog steeds gemakkelijk 100 km of meer. Op mijn electrische fiets kan ik haar prima bij houden en rijdt rond de 80 km op een 30% van de batterij. Ik verbaas mij dus als ik lees dat mensen een tweede batterij nodig hebben voor een dag fietsen.
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 16:35
Bridgestone SM schreef:
wo 21 nov, 2018 15:11
En weer iets Off-Topic: Eigenlijk snap ik de hyper-sportieven niet. Vroeger hadden we hier een boodschappenfiets, een fiets die we ook wel de dienstfiets noemden. Die fiets was goed beschouwd de ultieme trim-fiets; je trapte je het apelazerus om vooruit te komen. Zo'n vlot licht niemendalletje met ontelbare versnellingen, da's toch helemaal niet eerlijk ??
Met zo'n vlot niemendalletje met ontelbare versnellingen doe je het nog steeds zelf. Net zoals als je wandelt, fietst, roeit, kajakt etc. etc. Althans dat vind ik.
 
Jawel, Jawel, maar je doet wel een stuk minder als op die "trimfiets" waar ik op doelde, die fiets waar je je het apelazerus op trapt om vooruit te komen. Ik heb dus veel meer ontzag voor die ene fietser die op een Donner-fiets de Driebergse Tourclub bijhoudt als voor die mannen voorop op die lichtgewicht niemendalletjes.

Je hebt ook mensen die hun vakantiebestemming van de windrichting laten afhangen*, die mensen doen het ook niet (allemaal) zelf.

Een beetje e-bike-vakantiefietser trapt heel wat spier-energie weg, hij (of zij) moet immers zuinig zijn met accu-capaciteit. Het is dus nogal generaliserend om te zeggen dat die e-bikers het niet zelf doen, ze doen vaak veel zelf, alleen net dat laatste beetje niet.
Ik ken ook de andere kant, die e-types die in een soort van plee-zit achter het stuur hangen en de benen dan willoos rondjes laten maken .... daar word je al obees van als je er naar kijkt.

* Wij passen ons parcours ook wel eens aan aan het weer (meestal is het dus in verband met een hittegolf de hoogte in), maar soms ... met een strakke wind en een voorspelling voor de komende dagen ... .
Het ging een keertje goed mis, wij planden Pays Basques -=> Pays Bas met zo in het achterhoofd: ZW-winden zijn in W-Europa tamelijk gewoon .... we hadden 2 weken strakke noorden-wind, we hadden het nooit te warm hoe hard we ook moesten ploeteren (het was ook heerlijk rustig rond al die beroemde strandplaatsen aan de Atlantische kust). En dus vanwege die strakke wind toch maar een beetje zig-zag door het binnenland, om niet steeds op de strandboulevard gezandstraald te worden.


BSM

PS Het strakke onderscheid tussen e-fietsen en andere fietsen verbleekt ook als je die lichtgewicht niemendalletjes afzet tegen de "echte" vakantiefietser, en binnen die vakantiefietsers heb je dan ook nog weer de B&B/Hotel fietser, en de camping-fietser en de enige echte wild-kampeerder. Als wij zwaar beladen een "pretfietser" (dus zo een op een licht niemendalletje) bijhouden dan hebben wij meer pret als die pretfietser.
Het is nog "erger" neem de vlottere leden van de Driebergse Tourclub en zet die op een volledig bepakte vakantie-fiets en stuur ze naar Parijs (verder hoeft niet) ... de meesten haken af, want ... het vraagt een heel andere instelling, en ook een heel andere training. Bij het kleinste hobbeltje moet je al weer terugschakelen, je moet ineens echt sturen, dwz de stuurbekrachtiging in je schoudergordel wakker maken, je moet ineens vele uren in het zadel.
Of te wel: Waar reken de de "enige echte" nu echt op af ??
Is dat het niveau van een "Premium-artikel"? :o
BertKremer schreef:
wo 21 nov, 2018 17:51
Maar we hebben het hier over vakantiefietsen en dan is toch een afstand van 80 tot 100 km prima te doen voor een gezond iemand? Wij hebben dit jaren lang gedaan tot ik problemen kreeg met mijn uithoudingsvermogen als gevolg van een aangeboren hartafwijking. Ik ben 60 jaar en mijn vrouw een paar jaar jonger en die fietst zelf nog steeds gemakkelijk 100 km of meer. Op mijn electrische fiets kan ik haar prima bij houden en rijdt rond de 80 km op een 30% van de batterij. Ik verbaas mij dus als ik lees dat mensen een tweede batterij nodig hebben voor een dag fietsen.
Tja, ik ben iets ouder, en mijn wederhelft nog eens te meer ... en 80 - 100 km is (met een volle bepakking) te doen maar je merkt langzaamaan wel het klimmen der jaren.
Daarbij: niet iedereen is met fietsbenen geboren, niet iedereen reed in zijn jeugd 10+ kilometers naar school (en als het zo uitkwam tweemaal op één dag), niet iedereen (als ie naast de school woonde) reed in het weekend half Nederland door. Of te wel, 80 - 100 km is prima te doen, maar alleen met een zekere "bagage" en een zekere "wilskracht".

Nee ik hoef niemand te verdedigen, en ik ben nog geen 80 (en mijn wederhelft ook nog niet), maar .... als je een beetje rond kijkt (kijk eens op een gemiddelde camping) dan is het aandeel van de 40, 50 en 60-plussers dat iedere dag weer 80 kilometer wil wegtrappen echt klein.
Als dan een e-bike mensen op de fiets helpt, en als ze dan meer en meer gaan ontdekken dat je in een paar dagen best ver komt, en dat je met een beetje zuinig inzetten van de ondersteuning toch heel aardige dag-prestaties kan leveren ... dan kan ik best leven met zulke e-bike-vakantiegangers. (En het is daarbij een aardige bonus dat toevallig een goede vriendin in deze categorie valt, het zou toch slordig zijn als ik haar liever met de auto op vakantie zag gaan?)

Of te wel:   Ik was nooit zo van de competitie, ik (voor)oordeel wel maar probeer die (voor)oordelen ook te relativeren en ze niet steeds rond te bazuinen. Wat mij betreft zijn de meeste niemendallerige lichtgewicht fietsers ook echt lichtgewicht fietsers, omgekeerd zullen de meeste snelle types mij/ons maar lastige trage verhuis-fietsers vinden ... de standaard e-biker valt bij mij door de mand vanwege de plee-zit ... toch maakt het mij niet uit zolang je elkaar maar niet (teveel) in de weg zit.
Sommige e-bikers bekijk ik met ontzag ... gewoon omdat ze verder komen als ik ooit verwachtte, sommige niemendallerige racers idem, maar dan weer om andere prestaties ... en sommige vakantiefietsers, sommige daarvan vraag ik me af of die niet beter naar Torremolinos konden gaan.

BSM

PS Ik zou naast al die Britten op de fiets ook graag heel wat Fransen graag aan de e-bike helpen. Je ziet nu op het Franse platteland niemand lopen of fietsen, zelfs voor 350 meter of nog minder neemt ongeveer iedereen de auto.
Een dochter van een vriend van mij heeft een paar jaar terug meegedaan aan een (VWO) uitwisselingsdag met een school in Visé, een Waalse plaats met 17000 inwoners aan de Maas, net over de grens bij Maastricht. Daar mocht ze vertellen hoe het is om te fietsen - zo bleek.
Mijn vriend schreef er op facebook over:

"-van een klas op een middelbare school in Visé is 2 van de 3 leerlingen nooit in Nederland geweest, terwijl toch kleuters al van Visé naar Eijsden zouden kunnen fietsen,
-van de school in Visé gaan 0 leerlingen en 0 docenten met de fiets naar school en de leerlingen weten dan ook niet wat een fietsenstalling is."

Ter info: De afstand tusssen het centrum van Visé en de grens met Nederland bedraagt minder dan 2 kilometer.
Als we deze qua school toch niet onintelligente mensen op de e-bike zouden kunnen helpen zou dat veel schelen, al zou het slecht zijn voor de economie natuurlijk want je zou veel geld sparen.
Leon schreef:
wo 21 nov, 2018 21:01
...
Ter info: De afstand tusssen het centrum van Visé en de grens met Nederland bedraagt minder dan 2 kilometer.
Als we deze qua school toch niet onintelligente mensen op de e-bike zouden kunnen helpen zou dat veel schelen, al zou het slecht zijn voor de economie natuurlijk want je zou veel geld sparen.
Als je de andere kant op fietst ... het is zo hier en daar even zoeken naar een leuk parcours dan ben je na even doortrappen in Luik.   Luik is een schoolvoorbeeld van 0,0 rekening houden met de fiets. En dat zie je dan ook, overal auto's.

Als iedereen in Luik zijn boodschappen op de e-bike zou gaan doen ... dan zou de stad een enorme economische impuls ondergaan: nu ontvlucht iedereen met een beetje geld de stad, zonder al die zinloos heen en weer rijdende auto's zou iedereen in zo'n monumentaal stadspand willen wonen.

BSM
Luik ís die kant op. Moet je maar eens nakijken.
Leon schreef:
wo 21 nov, 2018 22:09
Luik ís die kant op. Moet je maar eens nakijken.
Van Visé naar Eijsden is stroomafwaarts, van Visé naar Luik is stroomopwaarts.
Veel hoogte heb je niet te overwinnen overigens.

Been there, seen that, done that.

BSM

PS Misschien denken ze in Visé, net als bij Essen, dat Nederland heel ver weg is .... de laatste spoorkilometer(s) zijn de duurste van heel België, waarschijnlijk is het in strijd met EU-regels, maar het is zo'n gedoe om de strijd te winnen
Op vakantie gaan in de jaren vijftig betekende vaak op de Berini naar Echternach in Luxemburg.

Met de komst van de e-bike herhaalt de geschiedenis zich. Iets soortgelijks heeft zich al eerder voorgedaan. In 1920 reden er al fietsen rond met hulpmotor. Na de 2e wereldoorlog kwam dat pas goed op gang. Officieel heetten die fietsen "rijwiel met hulpmotor". De term "brommer" is van later tijdstip. Tot 1985 waren wettelijk nog trappers verplicht. Dit impliceert dat het formele standpunt was dat je nog moest kunnen meetrappen.

De komst van de buitenlandse Solex bracht fietsfabrikanten in Nederland in paniek omdat zij vreesden dat de fiets zou verdwijnen. Gevolg was dat in een mum van tijd bekende fietsmerken ook brommers leverden zoals Batavus, Union, Burgers, Germaan, Puch, Gazelle en Sparta.

Zie de parallellen met de huidige ontwikkelingen.

In 1970 was het aantal bromfietsen gegroeid tot bijna 2 miljoen. Maar daarna kwam de klad in de verkoop.

Gelukkig heeft de brommer nooit de gewone fiets verdrongen, misschien wel mede omdat de gewone fiets zo goedkoop kan zijn.

Het schijnt overigens dat de e-bikes duurder gaan worden:

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/22/eu ... a-a2756264
Je zal wel stom zijn als fabrikant om de prijs niet te verhogen. Je deelt ze uit als broodjes en we willen nog steeds het beste of duurtste. Pochen wie de meeste watts heeft. :wink:
Pfffff
rooss schreef:
wo 21 nov, 2018 16:35
Bridgestone SM schreef:
wo 21 nov, 2018 15:11
En weer iets Off-Topic: Eigenlijk snap ik de hyper-sportieven niet. Vroeger hadden we hier een boodschappenfiets, een fiets die we ook wel de dienstfiets noemden. Die fiets was goed beschouwd de ultieme trim-fiets; je trapte je het apelazerus om vooruit te komen. Zo'n vlot licht niemendalletje met ontelbare versnellingen, da's toch helemaal niet eerlijk ??

BSM
Met zo'n vlot niemendalletje met ontelbare versnellingen doe je het nog steeds zelf. Net zoals als je wandelt, fietst, roeit, kajakt etc. etc. Althans dat vind ik.

En daarom vind ik een e-bike net zoiets als een brommer, een motor of een auto. Op een e-bike ben je behoorlijk passief bezig. Let op, dit is een mening en geen waarheid. Je benen gaan wel rond, maar je doet eigenlijk niks. Uit onderzoek eerder in dit draadje aangehaald blijkt dat je nog meer energie verbrandt als je met het OV gaat.

https://www.despecialist.eu/nl/nieuws/b ... sitas.html
Het gaat hier om mensen die hun fiets voor woon werk verkeer gebruiken. Of even boodschappen. Niet om mensen die hun fiets voor vakantie gebruiken en met bagage op pad gaan. Wel een belangrijk verschil.

Maar verklaar jij maar eens hoe ik kilo’s kwijtgeraakt ben op mijn tocht door Amerika met een e-bike. En ik heb het niet over een paar kilo, maar over 15 kilo aan gewicht.
Ha ha, dan was je gewoon veel te dik joh :lol:

(Ik zou denk ik dood zijn met 15kg gewichtsverlies.)
Sinds ik de electrische fiets gebruik voor de fietsvakanties val ik niet meer af tijdens die weken. Bij de fietsvakanties op de gewone fiets wel. Samen met de gemeten hartslag verschillen zegt dat voor mij genoeg.
willem.m schreef:
di 27 nov, 2018 21:41
Ha ha, dan was je gewoon veel te dik joh :lol:

(Ik zou denk ik dood zijn met 15kg gewichtsverlies.)
Was ik ook. Van 100 kilo naar 85 kilo gegaan. Zou ik met een gewone fiets meer afgevallen zijn? Denk het wel. Maar ook met een e-bike kun je afvallen. Ligt eraan hoe je eht gebruikt. Fiets je alleen in de turbo stand ja dan niet. Maak je veel gebruik van de lagere standen en fiets je actief mee, kan het echt wel.