Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike verdringt fiets - Forum Wereldfietser

e-bike verdringt fiets

634 berichten
Enige tijd geleden zag ik een tv-programma waar de e-bike afgedaan werd als meetrap-brommer.

Maatschappelijk gezien vind ik het uitermate positief als de e-bike gebruikt wordt:

1. door mensen die anders niet zouden fietsen vanwege gezondheidsbeperkingen of leeftijd
2. door mensen die anders veel minder ver zouden fietsen vanwege gezondheidsbeperkingen of leeftijd
3. door mensen die daardoor de auto laten staan, bijvoorbeeld bij woon-werk-verkeer

Jammer genoeg zie ik echter meestal mensen die een e-bike gebruiken terwijl ze ook heel goed zouden hebben kunnen fietsen. Vorig jaar heb ik eens zitten turven op een waddeneiland waar voornamelijk fietsen gehuurd werden en het bleek dat de meerderheid van de mensen een e-bike gebruikt.

Ik krijg toch vrij sterk de neiging te denken dat veel mensen erg lui zijn. Soms zie ik heel sportief uitziende mensen met de juiste sportkleertjes op een heel sportieve............e-bike zitten.

Ik vind het fenomeen e-bike op zich heel leuk. Alleen zoals ik het nu ervaar wordt niet de auto, maar juist de fiets hierdoor verdrongen.

Wat vinden jullie hiervan?
Hier is al heel veel over geschreven op dit forum. Ik verheug me al op het weerzien van min of meer dezelfde reacties.

#groundhogdayneverends
willem.m schreef:
vr 17 aug, 2018 18:26
Hier is al heel veel over geschreven op dit forum. Ik verheug me al op het weerzien van min of meer dezelfde reacties.

#groundhogdayneverends
O, misschien van voor mijn tijd. Misschien wil je even wat onderwerpen noemen waarin dit al ter sprake is gekomen, dan kan ik die lezen in plaats van te verwijzen naar een flauwe film.
Ik vind dat e-bikes weinig met fietsen te maken hebben. Het is een fiets met motor, dus eigenlijk een soort scooter. Ik vind dat veel mensen lui zijn als het om het vervoeren van eigen lichaam gaat en ik twijfel of de e-bike dan zo'n goede invloed heeft, net als de automobiel.

Het forum is er qua inhoud ook niet beter door geworden: discussies over motorvermogen, ik vind het persoonlijk niet passen op een forum voor sportieve en avontuurlijke mensen.

Wel vind ik het een goede oplossing voor mensen met gezondheidsbeperkingen. Maar niet voor schooljeugd die ik ook al met e-bikes zie rijden.
Ik vind dat de waarneming van rooss wel klopt, maar dat de conclusie in de titel niet hard gemaakt wordt. Vermindert het aantal gewone fietsers echt of vermindert alleen het aanDEEL?

Ik ben overigens na jaren nog steeds van mening dat het forum zo geprogrammeerd zou moeten worden dat je je zou moeten kunnen de-abonneren op subfora zodat mensen als Jeroen geen last meer hebben van ebikegepraat, omdat daar - niet geheel toevallig :idea: - een apart subforum voor is.
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 18:32
willem.m schreef:
vr 17 aug, 2018 18:26
Hier is al heel veel over geschreven op dit forum. Ik verheug me al op het weerzien van min of meer dezelfde reacties.

#groundhogdayneverends
O, misschien van voor mijn tijd. Misschien wil je even wat onderwerpen noemen waarin dit al ter sprake is gekomen, dan kan ik die lezen in plaats van te verwijzen naar een flauwe film.
O.a., deze:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 23&t=31095

(Ingegeven door de toegenomen aandacht voor ebikes op dit forum terwijl de topics veelal niets met reizen,te maken hebben. Ik behoor denk tot een kleine minderheid op dit forum die hoopt dat er wat meer aandacht is voor fietsreizen.)

Een bonte verzameling aan meningen over de positie vd ebike kwam in dat (maar ook andere) topics al voorbij.

Ben het eens met Leon dat er een handige knop moet zijn voor niet zien van topics in secties waar je wat minder mee hebt.
rooss schreef: Jammer genoeg zie ik echter meestal mensen die een e-bike gebruiken terwijl ze ook heel goed zouden hebben kunnen fietsen.
Jij kan dus zien of mensen al dan niet bekwaam zijn om te fietsen ... sterk.
jeroen_ schreef:
vr 17 aug, 2018 18:36
Ik vind dat e-bikes weinig met fietsen te maken hebben. Het is een fiets met motor, dus eigenlijk een soort scooter. Ik vind dat veel mensen lui zijn als het om het vervoeren van eigen lichaam gaat en ik twijfel of de e-bike dan zo'n goede invloed heeft, net als de automobiel.

Het forum is er qua inhoud ook niet beter door geworden: discussies over motorvermogen, ik vind het persoonlijk niet passen op een forum voor sportieve en avontuurlijke mensen.

Wel vind ik het een goede oplossing voor mensen met gezondheidsbeperkingen. Maar niet voor schooljeugd die ik ook al met e-bikes zie rijden.
Ik heb me speciaal aangemeld om te reageren op jouw bericht. Ik lees al een paar maanden dit forum met plezier. Mijn vrouw en ik hebben pas beiden een e-bike gekocht en we zijn er heel erg blij mee. Ik heb tijdens een wintersport mijn knie, scheenbeen en kuitbeen gebroken. Na operatie is mijn rechterbeen iets korter geworden en nog steeds pijnlijk. Mijn vrouw heeft al jaren zwakke knieen. Met de e-bike kunnen we weer normaal fietsen. We zijn van plan om in 2019 te gaan fietsen van Nederland naar Passau. We willen dan gebruik maken van de oude Reitsmas route en de Donauradweg van Bikeline. Ik ben het geheel oneens dat de e- bike onderwerpen alleen over motorvermogen gaan. Je hebt het ook over schooljeugd die een e-bike hebben. Ik denk dat jij vtroeger geen 30km (heen en terug) moest fietsen om naar school te gaan. Met een e-bike is het iig beter dan met de bus.
Ik vind het overigens heel avontuurlijk om volgend jaar met mijn vrouw van Nederland naar Passau te fietsen.
jeroen_ schreef:
vr 17 aug, 2018 18:36
Ik vind dat e-bikes weinig met fietsen te maken hebben. Het is een fiets met motor, dus eigenlijk een soort scooter.
Scooter is gas geven en gaan.
Met een e-bike zal je het boeltje toch zelf in beweging moeten zetten, deze arbeid zal dan worden ondersteunt door de e- motor.
Dus trappen is een noodzaak.
willem.m schreef:
vr 17 aug, 2018 18:52
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 18:32
willem.m schreef:
vr 17 aug, 2018 18:26
Hier is al heel veel over geschreven op dit forum. Ik verheug me al op het weerzien van min of meer dezelfde reacties.

#groundhogdayneverends
O, misschien van voor mijn tijd. Misschien wil je even wat onderwerpen noemen waarin dit al ter sprake is gekomen, dan kan ik die lezen in plaats van te verwijzen naar een flauwe film.
O.a., deze:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 23&t=31095

(Ingegeven door de toegenomen aandacht voor ebikes op dit forum terwijl de topics veelal niets met reizen,te maken hebben. Ik behoor denk tot een kleine minderheid op dit forum die hoopt dat er wat meer aandacht is voor fietsreizen.)

Een bonte verzameling aan meningen over de positie vd ebike kwam in dat (maar ook andere) topics al voorbij.

Ben het eens met Leon dat er een handige knop moet zijn voor niet zien van topics in secties waar je wat minder mee hebt.
Dat onderwerp ging over de Aandacht van e-bikes op dit Forum. Ik heb het over e-bikes vs fietsen in de werkelijke wereld, dus op de weg, de klinkers, het asfalt, de modder. Dat is toch wat anders.

En dit onderwerp is geplaatst in "Reizen per electrische fiets", als je daar niks mee hebt hoef je toch niet te reageren? Als je een "handige knop" moet hebben om dat te negeren, dan wens ik je sterkte met de rest van het internet, een beetje zelfdiscipline kan geen kwaad.
Je hebt gelijk, zelfdiscipline is lastig. Ik zal proberen het niet te volgen.
Ed kettingvet schreef:
vr 17 aug, 2018 18:59
rooss schreef: Jammer genoeg zie ik echter meestal mensen die een e-bike gebruiken terwijl ze ook heel goed zouden hebben kunnen fietsen.
Jij kan dus zien of mensen al dan niet bekwaam zijn om te fietsen ... sterk.
Ja, goed he? Misschien heeft het iets met mijn beroep te maken. Een aantal mensen van de geobserveerde groep ken ik overigens persoonlijk en zie ik ook andere activiteiten ontplooien.
Het heeft echt geen zin om te praten over verdringing. Het zijn de keuzes die de fietsers of huurders maken. De fabrikanten en verhuurders volgen.

De mens is van nature lui, om energie te bewaren voor noodsituaties. Dus het liefst ieder een eigen auto en fietsen met motoren. Ook maaien doem we liever niet met de hand etc. etc. etc.

De elektrische grasmaaier verdringt ook niet de handmaaier, maar de consument kiest voor ‘liever lui dan moe.’

Als er dan gekozen wordt om te gaan bewegen moet dat speciaal zijn met speciale pakjes en meetinstrumenten om het resultaat aan te tonen. Dus stickers of complimenten uit je sportwatch en lycra dat aantoont dat je beel hard gaat.

Ik ben ook lui, alleen nu probeer ik het fietsen zoveel mogelijk in mijn dagelijks leven, werk en vrije tijd op te nemen. Dat lukt nu aardig.
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 19:27
Jij kan dus zien of mensen al dan niet bekwaam zijn om te fietsen ... sterk.
Ja, goed he? Misschien heeft het iets met mijn beroep te maken. Een aantal mensen van de geobserveerde groep ken ik overigens persoonlijk en zie ik ook andere activiteiten ontplooien.
[/quote]

Aha, helderziende.
Het is allemaal maar hoe je het brengt. Zijn fietsers ook niet gewoon allemaal te lui om te lopen en heeft de fiets het lopen verdrongen?
Ed kettingvet schreef:
vr 17 aug, 2018 19:04
jeroen_ schreef:
vr 17 aug, 2018 18:36
Ik vind dat e-bikes weinig met fietsen te maken hebben. Het is een fiets met motor, dus eigenlijk een soort scooter.


Scooter is gas geven en gaan.
Met een e-bike zal je het boeltje toch zelf in beweging moeten zetten, deze arbeid zal dan worden ondersteunt door de e- motor.
Dus trappen is een noodzaak.
Gisteren kwam een scholier op zijn e-bike mij tegemoet gereden. De cranken draaide zijn voeten steunde ergens op het frame. Ik was zo verbaast dat ik nog niet goed begrijp hoe het zat. Moet ik concluderen dat je de boel kan beinvloeden " fietsen zonder trappen".

Op het internet worden al je vragen opgelost. Op Youtube is zoiets al te zien.

Helemaal eens e-bike heeft niets met fietsen te maken. Moet je dagelijks van A naar B en je wil dat je rug droog blijft is het een prima ontwikkeling.
groverr schreef:
vr 17 aug, 2018 19:31
Ook maaien doem we liever niet met de hand etc. etc. etc.

De elektrische grasmaaier verdringt ook niet de handmaaier, maar de consument kiest voor ‘liever lui dan moe.’
Op mijn moestuincomplex maai ik een kwart van het graspad rondom met de handmaaier. Bewust, omdat ik zeg, alles wat met de hand kan, wil ik met de hand doen.(milieukwestie) Dus ook zagen met de hand en niet de slijptol gebruiken bij het doorzagen van ijzer bv. In je privé daar waar er tijd voor is..

Ik zag in Oostenrijk een vrouw op een elektrische fiets. Ze zei me dat ze hartstikke blij was dat ze deze uitvinding hadden gedaan, omdat ze anders niet meer gefietst zou hebben, in het bergachtig, heuvelachtige gebied waar ze woonde. En zo vind ik ook idd. waar de E-bike voor bedoeld is. Mijn moeder had het er laatst nog over.
Dan zijn er oude mensen die daar op fietsen en dan gaat het MET ondersteuning nog steeds 18-19 km per uur en hoef je dus niet van die idd. SJEESENDE jongeren inmiddels, of 50 plus die onnodig KNOEPERD hard op zo'n fiets fietsen. Dan denk ik als je nog ZO hard op een elektrische fiets kunt rijden, kun je ook op een gewone fiets rijden. ik ben het met Rooss eens en ook dat het best past op dit forum want op een e-bike MET bagage is het natuurlijk ook allemaal net iets lichter en zal het voor sommige mensen reden zijn om TOCH nog op die fietsvakantie te gaan ed. die ze normaliter misschien niet meer gemaakt zouden hebben,

ik vind idd. dat je een e-bike moet gebruiken als je niet meer zo hard op een normale fiets kunt fietsen, en moet een ondersteuning zijn om tot een normale snelheid of iets hoger te komen, maar niet super veel hoger zoals 30 km per uur, dan dien je op een scooter of een snorfiets te gaan rijden.
Ed kettingvet schreef:
vr 17 aug, 2018 19:38
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 19:27
Jij kan dus zien of mensen al dan niet bekwaam zijn om te fietsen ... sterk.
Ja, goed he? Misschien heeft het iets met mijn beroep te maken. Een aantal mensen van de geobserveerde groep ken ik overigens persoonlijk en zie ik ook andere activiteiten ontplooien.


Aha, helderziende.
Misschien moet je wat meer aandacht besteden aan de manier waarop je met quote's omgaat, want dit heb ik niet geschreven. Even lezen nadat je wat hebt gepost kan geen kwaad.
Leon schreef:
vr 17 aug, 2018 19:39
Het is allemaal maar hoe je het brengt. Zijn fietsers ook niet gewoon allemaal te lui om te lopen en heeft de fiets het lopen verdrongen?
Leuke opmerking, maar lopen zowel als fietsen is human-powered. Omgekeerd, als het lopen het fietsen zou verdringen zou ik er geen problemen mee hebben. Daar zijn overigens wel hele goede argumenten voor. Het is goedkoper, alleen werkt het alleen als je minder haast hebt. En een nadeel is natuurlijk dat Santos dan wandelschoenen gaat maken. :D

Wat mij betreft is er een gigantische kloof tussen het gebruik van je eigen lichaam of het gebruik van hulpbronnen. Zeker als het over recreatief gebruik en sport gaat.
rooss schreef:
vr 17 aug, 2018 20:49
Wat mij betreft is er een gigantische kloof tussen het gebruik van je eigen lichaam of het gebruik van hulpbronnen. Zeker als het over recreatief gebruik en sport gaat.
Zoals math in de parallelle discussie uitlegt is je eigen lichaam een niet te verwaarlozen gebruiker van hulpbronnen en ben je met een e-bike misschien wel met minder verbruik op je bestemming dan met een gewone fiets. Als je het zo ziet is er geen kloof maar moet je als je milieuvriendelijk wilt doen - en dat wil ik ook - stoppen met het overmatig besteden van aandacht aan kleinigheden maar iets doen aan de dingen die erg echt toe doen.