Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De mooiste bruggen op je pad - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

De mooiste bruggen op je pad

331 berichten
_Peter_ schreef:
zo 30 sep, 2018 16:47
Martin E. van Doornik schreef:
zo 30 sep, 2018 14:06
Als je eroverheen rijdt, vallen de hoogte van de beide torens wel wat tegen.
Als je eronder door vaart of fietst, dat kan ook (prima fietsvoorzieningen in Göteborg) dan ben je blij dat je niet omhoog hoeft. 60 meter is dan toch wel een heel eind. De onderkant van het brugdek is overigens 45 meter
Hier nog een keer van iets dichterbij.
Afbeelding

Hier zie je duidelijk hoe de beide torens in verhouding wat laag zijn in vergelijking met het aanschouwen van de gehele Älvsborgsbron. M'n vrouw bestuurde de auto op weg naar de boot van Stena Line, terwijl arme ik op een neergeklapte stoel naast haar lag met m'n gebroken been in het gips. De foto is op 27 oktober 2011 genomen vanaf de Hisingen-kant. Hisingen is het grootste eiland van Zweden.
Hier wordt tol betaald (automatische kentekenregistratie): ongeveer 93 eurocent terwijl de postzegel op de brief van het tolwezen al gauw twee euro kost. Rare jongens die Zweden....
Helaas Martin, het komt slechts op plaats 5 als ik wikipedia mag geloven https://en.wikipedia.org/wiki/Hisingen
En als kanalen als afscheiding gerekent worden is Götaland het grootste eiland.
Het is trouwens Hisingen, dus zonder L voor degenen die op zoek gaan.
De Dillinger Bréck over de Sûre bij Dillingen Luxemburg
De brug is na vernietiging in de WW2 opnieuw gebouwd in 1952 en bestaat uit vijf bogen en heeft een lengte van 90,2 meter
Ik kwam van de Duitse kant de brug over.

Afbeelding

https://www.google.nl/maps/place/6350+D ... d6.3194451
_Peter_ schreef:
zo 30 sep, 2018 22:00
Helaas Martin, het komt slechts op plaats 5 als ik wikipedia mag geloven https://en.wikipedia.org/wiki/Hisingen
En als kanalen als afscheiding gerekent worden is Götaland het grootste eiland.
Het is trouwens Hisingen, dus zonder L voor degenen die op zoek gaan.
Dan heb ik me met deze hier "Hisingen är till ytan Sveriges femte största ö – efter Gotland, Öland, Södertörn och Orust" behoorlijk vergist.... :oops:
Ö is Zweeds voor eiland.
De Moerdijkbrug (verkeersbrug met fietspaden) over het Hollandsch Diep biedt uitzicht op 2 bruggen t.w. de HSL en de Staatslijn
Van Noord naar Zuid gaat de HSL eerst door een tunnel onder de Dordtsche Kil en de A16 om daarna uit te komen bij De Biesbosch voor de oversteek van het Hollandsch Diep.
Fietsend op het fietspad naast de A16 heb je zicht op de HSL Brug met daarachter de Staatslijn.
Op de foto lopen de profielen van de bruggen door elkaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Moerdijkbrug maakt deel uit van een serie bruggen over het Hollands Diep, de breedste rivier van Nederland.

De HSL brug over het Hollandsch Diep is de langste brug op het traject van Amsterdam naar Parijs.
Link https://nl.wikipedia.org/wiki/Brug_Hollandsch_Diep
janenliseth schreef:
ma 01 okt, 2018 19:40
De Dillinger Bréck over de Sûre bij Dillingen Luxemburg
De brug is na vernietiging in de WW2 opnieuw gebouwd in 1952 en bestaat uit vijf bogen en heeft een lengte van 90,2 meter
Ik kwam van de Duitse kant de brug over.

Afbeelding

https://www.google.nl/maps/place/6350+D ... d6.3194451
Klopt, ik heb de kerktoren op de achtergrond herkend. Zie hieronder op mijn foto van 19 april 1976.
Het open terrein vlak achter mij is inmiddels volgebouwd met huizen, blijkens mijn latere fietsbezoek in 2013.

Afbeelding
Eén van mijn favoriete bruggen... bij De Donk in het Groene Hart.
DSCN0855.JPG
Afbeelding

Afgelopen donderdag 11 oktober fietste ik over dit naamloze smalle bruggetje over de Rasquerdermaar bij Tinallinge. Op de foto kijkt men in de richting van Baflo aan de horizon. Ik noem deze plek wel „De Ruimte". Hier fietste ik wel vaker over. Achter mij een vrij breed fietspad, maar na dit bruggetje is het pad afschuwelijk smal, ca. 25 cm breed. Links van mij, op ongeveer 30 meter afstand, stond ooit de poldermolen „De Ruimte" uit 1870, die bij een storm in 1967 door de vang liep en daardoor afgebrand is.
Van dezelfde polder bestaat nu nog een tweede, identieke molen, de „Zilvermeeuw" bij Onderdendam.
De molenaarswoning van „De Ruimte" is in de loop der jaren verbouwd tot een riant huis, terwijl de omgeving nu totaal verbost is. Ik heb in de jaren '80 in de nabije omgeving gewoond en een buurman, een boer, heeft na 1967 een aantal jaloeziekleppen uit de wieken bewaard, die ik later van hem heb meegekregen en geplaatst op mijn molen, omdat zijn eigen kleppen verrot waren.

Afbeelding
Hohenzollernbrücke, Köln. Hier kwam ik gisteravond aan.
20181019_175942_HDR-01.jpeg
20150622_161945.jpg
Niet een brug over water maar over een snelweg.
Frank schreef:
zo 30 sep, 2018 16:43
Ik weet niet hoeveel keer ik over deze brug gefietst heb, heel wat. De Kerkbrug bij Ouderkerk aan de Amstel is een vast onderdeel van mijn trainingsrondje.

Afbeelding

Hee, dat is 'mijn' brug! Ik was in mijn studententijd brugwachter op deze brug. :D Ook op die andere brug in Oudekerk, over de Amstel. Volgens mij heet die gewoon 'Brug Oudekerk'. Ik begrijp dat die dit jaar vervangen wordt. https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... _Ouderkerk
De Rheinbrücke bij Emmerich - Duitsland, gebouwd in 1965. Foto 13 oktober 2017.

Afbeelding
Wat leuk ik ben daar heel vaak overheen gefietst, 'binnendoor' van Noord-Brabant naar de Achterhoek. Wat me wel altijd opviel is de heel vieze lucht, aan de noordkant van de brug, ik weet niet van welke fabriek dat komt of kwam. Ik heb wellicht nog foto's ook, maar weet niet waar zo te vinden digitaal :)
Edwin* schreef:
di 21 aug, 2018 14:44
Wij kwamen onderweg op de Jutlandroute dit fraaie exemplaar tegen:

3FE828B9-7CCD-432C-845C-997420B8FD99.jpeg

Het is de Schwebefähre Osten-Hemmoor.
Letterlijk vertaald een zweefveer, maar door de vaste constructie met beide oevers toch ook maar een brug....(?)

Even verderop, op de route, konden we via een gewone brug de Oste over, vanwaar ik deze foto heb gemaakt.
Edwin,

Een dergelijke "kapotte brug" heet ook wel een "transbordeur" (en het is wellicht de beste benadering van een vliegend tapijt, zeker als het stukje wegdek aan kabels hangt en niet aan een staalcontructie).

Er is nog een bescheiden aantal actieve transbordeurs in ons deel van de wereld.
Ik zou zeggen dat de bekendste die van Rochefort over de Charente is -- maar dat is omdat die ooit in onze Pays Basques => Pays Bas zat.   De overtocht is een "belevenis" - niet bij teveel wind en als ie dan gaat dan zweef je een beetje schommelend, en dat alles tamelijk geluidloos, heel wat anders als een veerpont.
De Transbordeur bij Charente is onder restauratie, als alles gaat zoals eerder aangekondigd dan is ie wellicht volgend jaar weer in dienst.

En ... we hebben er ook een in Nederland gehad, onder de Maarsserbrug, beter bekend als de Hoge Brug.

BSM
janenliseth schreef:
wo 22 aug, 2018 14:41
Aan de Lange Linschoten tussen Oudewater en Woerden

Afbeelding

Afbeelding
Tja, jammergenoeg heb ik geen kiekje, maar deze fraaie plaatjes uit het (Zuid)Hollandse hebben en beroemde tegenhanger onder de rook van Amsterdam: de brug over het Gein bij De Vink (ten oosten van Abcoude).
De Vink is "wereldberoemd" dankzij Nescio die er op de fiets heen ging, en die zijn fietstochten beschreef in zijn "Natuurdagboek" (zie ook Trouw)

BSM
En dan even een heel nieuw bruggen-stel.

Mijns inziens mooie goed gelukte architectuur, maar smaken kunnen verschillen.
Of het zo bedoeld is weet ik niet maar beide bruggen hebben iets waardoor ze scheef lijken.
Bij de brug over het Havenkanaal valt het nog mee, maar die over de Rijn ... die valt eigenlijk altijd om ... alleen als je echt recht in het verlengde staat (of wanneer je ± loodrecht van opzij kijkt) staat ie ineens in evenwicht.
 
Pont Citadelle André Bord - 2018-03-20 Strasbourg (F-67) MCS_8174.JPG.jpg

De nieuwe Rijnbrug ligt tussen de spoorbrug en de oude autobrug, weinig zuidelijker ligt nog een beroemde voetbrug, beroemd vanwege het Merkel-Berlusconi incident.
Tram - 2017-03-23 Strasbourg (F-67) MCS_1717.JPG.jpg

Anyway, de tramverbinding Strasbourg-Kehl heeft als mooie bijwerking dat er ook een mooie fietsverbinding bij is gekomen (de oude autobrug was geen pretje op de fiets.
Pont Citadelle André Bord - 2018-03-20 Strasbourg (F-67) MCS_8064.JPG.jpg

BSM
En dan hier weer op een andere manier een dubbele brug.

Een multimodale viadukt-brug-combinatie, een pont-canal in het Marne-Rijn-kanaal (niet ver van de tweede brug in de eerste posting), en onder deze pont-canal zowel een Route Departementale als een voormalige spoorlijn (nu de tweede rijbaan van de "Departementale", als ook een speciale fietsbrug boven de Saar, en dus tenslotte ook nog eens de Saar zelf.

De speciale fietsbrug heeft als specialiteit dat hij wel boven de Saar hangt en er dus overheen gaat, maar niet naar de overkant - je ziet dat het best op het derde plaatje. O ja het brugdek bestaat uit ruw geribbelde aluminium panelen, het maakt een helse herrie als je er met een paar fietsen overheen klappert.

Wil je de Saar oversteken moet je een klein eindje verderop zijn, daar loopt de voormalige spoorlijn Sarrebourg - La Forge - Hesse - Harzviller - Trois-Fontaines Valerysthal. De hier afgebeelde brug ligt in de andere tak, de spoorlijn Sarrebourg - La Forge - Lorquin - Abreschviller.
In Abreschviller kan je verder langs de Rode Saar naar de Donon, in Trois-Fontaines Valerysthal kan je oversteken naar Arzviller en verder het Canal de la Marne au Rhin richting Strasbourg.

Jammer genoeg ligt bovenop de "pont-canal" nog (steeds) geen voor de fietser ingericht jaagpad, hier ter plekke is het zelfs vooral gras, iets verderop wordt het weer grind tot Heming ... voor de fiets meer type "tous-chemins", dus aan de vermoeiende kant voor een gemiddelde randonneur. Daarna "sla je een stukje over" en dan vanaf Hertzing is er een geasfalteerd jaagpad waarmee je bij die voetbrug van de eerste posting komt.
 
La Forge - Pont Canal - 2013-02-20 P1010921.JPG.jpg
La Forge Pont Canal - 2016-03-15 - P1000609.JPG.jpg
La Forge - Pont Canal - 2013-02-20 P1010922.JPG.jpg
BSM

PS   Ik ben een groot liefhebber van de befietsbare "pont canal", vooral als het jaagpad ook verder fietsvriendelijk is.
PS2 Ik heb een pesthekel aan die chicanes die men in Frankrijk bijna standaard toepast bij de verder vaak prachtige fietsinfrastructuur. Men is bang voor misbruik, niet zelden zou je als je wilt met de auto een paar meter verderop zonder obstakels het fietspad oprijden, en opvallend genoeg, of er nu chicanes zijn of niet: gemiddeld is men heel correct, hoogstens rijdt een visser een paar honderd meter over het fietspad, maar zelfs scooters zie je zelden op de "Pistes Cyclables".
fud0 schreef:
di 30 okt, 2018 21:11
Wat leuk ik ben daar heel vaak overheen gefietst, 'binnendoor' van Noord-Brabant naar de Achterhoek. Wat me wel altijd opviel is de heel vieze lucht, aan de noordkant van de brug, ik weet niet van welke fabriek dat komt of kwam. Ik heb wellicht nog foto's ook, maar weet niet waar zo te vinden digitaal :)
Hmm ... mijn geheugen laat me in de steek, er was daar in Emmerik een vet-fabriek waarvoor mijn vader altijd een weinig vleiende benaming had ... jammer genoeg komt die benaming niet weer boven.
Ohh ... nu komt er uit diep weg "Germania Ölwerke". Internet leert me dat dat klopt, ooit door de gebroeders Jurgens (beroemd van de margarine) opgericht, en in de lange geschiedenis ook nog een tijdje onderdeel van Unichema (beroemd van de kaarsenfabriek Gouda, en die was weer beroemd van zijn kattenpis-lucht).
Die fabriek verwerkte minder edele produkten om daar de oliën en vetten uit te winnen, en dat gaf een bedenkelijke lucht, ik herinner me een mix van bederf- en crematorium-lucht.

Dit alles maakt het niet echt tot de mooiste brug op je pad ... althans niet in mijn ogen.

BSM
Tja, en dan weer terug naar de tweede brug van het eerste bericht.

Niet per se moeders mooiste maar wel een brug die je mist als ie er niet is.

Om te beginnen een paar kiekjes passend bij de aankomst vanuit het noorden.
Vanuit het noorden komt het Canal des Houillères en het stuit op het Canal de la Marne au Rhin.
 
Passerelle Canal du Rhin a la Marne - 2011-07-28 P1000345.JPG.jpg
Canal de la Marne au Rhin - 2014-06-22 - P1120030.JPG.jpg
Passerelle Canal du Rhin a la Marne - 2011-07-28 P1000346.JPG.jpg
- wordt vervolgd -
Het vervolg. Op de "passerelle" en een blik vanaf de zuid oever de fotograaf kijk steeds naar het oosten.
 
Canal de la Marne au Rhin - 2014-06-22 - P1120028.JPG.jpg
Canal de la Marne au Rhin - 2014-06-22 - P1120034.JPG.jpg
Canal de la Marne au Rhin - 2018-09-10 P1040404.JPG.jpg
Net als Peter Molog hadden wij ook al eens (zelfs twees) het geluk dat een wandelaar een helpende hand uitstak.
De passerelle heeft als minpunt dat - net als je wel bij de spoorwegen tegenkomt - de fietsgootjes slechts eenzijdig zijn aangebracht, en ook net als bij de spoorwegen: nogal krap op de rand en nog vervelender is de korte knik bij het tussenplatformpje en als je boven aan komt.

En dan .... net als een veerpont of een treinaansluiting ... ook een voet/fietsbrug kan je missen.
Een paar jaar terug kwamen we ook weer bij deze brug aan, dwz bij het punt waar gewoonlijk deze brug lag ... en hij lag er niet, de brug was "gevlogen".
Een passerend huur-jacht had geen zin om ons over te zetten, dus dan maar terug om aan de overkant aan een veldrit te beginnen. Nu ja beginnen ging wel maar het was eigenlijk onbegonnen werk. Na een paar honderd meter riep een fietster aan de overzijde ons toe dat we beter omkeerden, ook zij keerde om en terug in Gondrexange gaf ze een uitvoerige uitleg, langs de camping en dan doorrijden, en uiteindelijk over smalle paadjes door het bos dan kwam je vanzelf bij het Canal des Houillères.   En ja, het ging als vanzelf.
Het jaar daarop kwamen we juist weer van het noorden, wederom misten we de passerelle, maar nu wisten we, een paar honderd meter terug en dan een stukje als een mountainbiker door het bos, om daarna langs de camping te komen.
Inmiddels is deze brug al weer jaren terug in volle glorie, alsof ie nooit weggeweest is.

BSM