Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fietsen totaal niet duurzaam... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Elektrische fietsen totaal niet duurzaam...

Mja ze weten niet beter, misschien verwarren we dat met gelukkig.
Mijn geluk is dat ik op eigen kracht kan fietsen.

Helaas tijden veranderen. We lijken in een vicieuze cirkel beland te zijn van steeds meer elektrische apparaten aanschaffen met als bijkomend effect toename van energieverbruik. Niet alleen fossiele verbruik neemt toe maar ook onze energiebehoefte aan calorieën. Ra ra ra.

Bewegen? Oh man ik beweeg al zoveel.
10.000 stappen heeft een Japanner eens berekend zou je dagelijks moeten verzetten.
Ik mag al blij zijn als ik mijn bed uit kom, in bad terecht kom, mijzelf in mijn dagelijks kloffie hijs en als beweging mijn tanden poets. Neer plof achter de computer en de rest van de dag er niet meer vandaan kom.
Een elektrische fiets biedt uitkomst; je hoeft jezelf niet in te spannen.

Duurzaamheid? Moet dat dan?
joukon schreef:
ma 17 sep, 2018 20:07
Helaas tijden veranderen. We lijken in een vicieuze cirkel beland te zijn van steeds meer elektrische apparaten aanschaffen met als bijkomend effect toename van energieverbruik.
Er is al een tijd geweest dat de fiets het moeilijk had, namelijk toen de auto betaalbaar werd voor de massa. Ik bedoel dan 1955-1970. Nederland is een van de weinige landen waar de fiets als transportmiddel is blijven bestaan. Ik hoef maar 15 km naar het zuiden te gaan van de fiets als transportmiddel bestaat nauwelijks. Ik ben wel benieuwd hoe lang men zich in zulke streken tegen de e-bike zal blijven verzetten omdat het een fiets is, of dat de e-bike dan eens ontdekt wordt als een mogelijkheid die er ook is.
Voor de liefhebbers, twee timelapjes van mij aan het werk voor de Wegenwacht in Den-Haag.




Ik wil hier wel wat over kwijt, want het bied ook kansen.
Ik fiets regelmatig 8,5 uur op een elektrische Riese&Muller met een versmalde Surly Ted aanhanger met daarop een aluminium kist van Zarges door de straten van Den-Haag.
Afbeelding
De aanhanger weegt +/-90kg en de Bosch motor die er onder hangt is een 400Watt motor.
Het is een speedpedelec met de tandwielverhouding van een normale E-bike begrenst op 25,7 km/ph.
Ik moet echt wel zelf trappen of kracht zetten om het spul in beweging te krijgen.
De ondersteuning is geen overbodige luxe en toch zit ik veel liever op de fiets dan in de auto.
Ik ben ook een stuk sneller in de stad en weet wel zeker dat fietsen op deze manier duurzamer is dan de auto gebruiken.

Wij gebruiken 500Watt accu pakketten van Bosch.
In de "Tour" stand fiets je hier ergens tussen de 40 en 50km mee.
In een dienst fiets ik ergens tussen de 40 en de 80km.
Soms red ik het met één accu en een andere dag moet ik de reserveaccu plaatsen.

Uitdagingen om te overwinnen hebben wij genoeg, zowel met de fiets als met de aanhanger.
- Bij 12.000km ging de versnellingsbak in de Bosch motor defect en deze werd onder garantie gereviseerd.
- De spaaknippels van de aanhanger wielen lopen los of de spaken breken geregeld. Surly zelf gaf aan een goedje te gebruiken wat "Spoke Freeze" heet en dat werkte. Hierna liepen de nippels niet meer los maar braken de spaken nog wel.
We hebben nu dus een reservewiel voor de aanhanger en laten momenteel http://www.vlechtservice.nl de wielen anders spaken.
- De aanhanger is een aantal keren omgeslagen en hierdoor is het aluminium frame aan de achterzijde krom.
Er is niemand die deze nu 4 jaar oude fiets durft te richten. De vraag is of een stalen frame beter bestand is tegen deze mishandeling.
- Wij hadden eerst de Nuvinci Harmony 380 achternaaf en rijden nu met een Enviolo transport naaf omdat deze beter met het gewicht overweg kan en sterker is. Deze fiets is een vol automaat. Motor en naaf communiceren met elkaar en dat fietst fantastisch.
- De remmen van de fiets is een punt van aandacht.
Wij rijden met twee pots remklauwen en enkele remschijven en dat is eigenlijk afdoende voor deze combinatie.
Tussen de 500 en 900kilometer zijn de remblokken versleten. Dit betekend dat er gemiddeld 1 keer in de twee weken remblokken vervangen worden.

Voor onze volgende fiets zou ik dan ook graag een remsysteem van Hope Tech 3 V4 willen hebben zoals Santos kan monteren op de Travelmaster.
Afbeelding
Afbeelding

De Travelmaster met Pendix ondersteuning is niet geschikt voor ons gebruik.
De motor is met 250Watt simpelweg te licht.
De 400Watt die wij nu hebben hebben wij ook echt nodig om bijvoorbeeld parkeergarages in- en uit te kunnen fietsen.

Ik ben nu eigenlijk opzoek naar een goede custom fietsenbouwer zoiets als Azor.
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 14:50
...
- De aanhanger is een aantal keren omgeslagen en hierdoor is het aluminium frame aan de achterzijde krom.
Er is niemand die deze nu 4 jaar oude fiets durft te richten.
...
Ik ben nu eigenlijk opzoek naar een goede custom fietsenbouwer zoiets als Azor.
Een elektrische bullit (of andere transportfiets) zou toch een veel betere match zijn?

Groeten,
Ben.
bdr schreef:
ma 06 mei, 2019 15:14
Een elektrische bullit (of andere transportfiets) zou toch een veel betere match zijn?

Groeten,
Ben.
Nee, het fijne van al het gewicht in de aanhanger is dat de aanhanger op zijn eigen wielen staat en geen verdere correctie nodig heeft. Op een transport fiets of bakfiets ben je de hele dag 150kg aan het corrigeren en dit brengt de nodige problemen met zich mee.
Zo is door het gewicht de fiets een gevaar op de weg en kan deze blessures opwekken. Hier heb je bij een aanhanger geen last van.
Een fiets met aanhanger is ook veel flexibeler te gebruiken in kleine ruimtes of bij parkeren op de stoep.
Ook ben ik zelf altijd instaat op de fiets met aanhanger een parkeer garage uit te krijgen.
De transport fiets heb ik al een aantal malen hulp bij nodig moeten hebben en dat is geen pretje als je ouderen komt helpen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn.

Vorig jaar heb ik een half seizoen met de transport fiets gefietst en ik ben blij dat ik mijn aanhanger weer terug hebt.
Afbeelding
Tja, ik ken de mogelijkheden en potenties van de e-kant niet maar mij lijkt dat bijv. een aangepaste Veleon je minstens zo mobiel maakt.

Net als bij het vakantie-fietsen is het natuurlijk de "sport" om de goede middenweg tussen gewicht, nut en noodzaak te vinden. Wellicht is er ook winst te behalen als je bijv. de fiets-accu's zo kiest dat ze ook als hulp-start-accu's kunnen fungeren (ik kijk nu voor de auto naar een LiFePO accu: 1/3 van het gewicht, en een veelvoud aan nuttige capaciteit in vergelijk met een traditionele lood-accu - Li-Ion heeft een grotere energie-dichtheid, maar ook een aantal beperkingen).

Dat de spaken van het karretje "moe" worden snap ik wel: 90 kilo op twee starre wielen betekent dat het "buitenwiel" enorme dwarse krachten te verwerken krijgt, en dus is het risico dat er spaken zijn die geregeld "door de nul" gaan heel groot. De wisseling van nul en belast doet spaken sneuvelen.
Een fiets die schuin - in balans - door de bocht gaat belast de wielen veel evenwichtiger.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 06 mei, 2019 15:44
Tja, ik ken de mogelijkheden en potenties van de e-kant niet maar mij lijkt dat bijv. een aangepaste Veleon je minstens zo mobiel maakt.
Dat werkt dus niet voor ons.
De Sortimo had ook een frame wat kon carven.
Afbeelding
Door het gewicht is carven een hele uitdaging en niet zonder gevaar.
Je hand uitsteken naar links- of rechts en de fiets wil ook die kant op.
Vooral bij spontane uitwijk acties in het verkeer is een carvende transport fiets een gevaar op de weg.

Het is inderdaad een sport om te mogen pionieren met fiets en materiaal en dat maakt het ook ontzettend leuk.
Tevens leer ik hierdoor ook enorm veel over de verschillende toepassingen.

De inhoud van de aanhanger is volledig uitgebalanceerd, gewogen en word elk winter seizoen herzien.
Dit om te voorkomen dat de aanhanger ongemerkt zwaarder word.
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 14:50

Ik ben nu eigenlijk opzoek naar een goede custom fietsenbouwer zoiets als Azor.
Als je tevreden bent met de huidige aandrijflijn zou je met dat als basis ook naar een custom frame bouwer kunnen gaan zoals bijvoorbeeld het maatwerk van Avaghon, M-gineering, Snel, Vittorio of Wind.

Maar misschien voor bijvoorbeeld Santos of idworx ook wel een leuk project als ze buiten de standaard mogelijkheden willen meedenken.
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 14:50
een elektrische Riese&Muller met een versmalde Surly Ted aanhanger

[..]

- De aanhanger is een aantal keren omgeslagen en hierdoor is het aluminium frame aan de achterzijde krom.
Er is niemand die deze nu 4 jaar oude fiets durft te richten. De vraag is of een stalen frame beter bestand is tegen deze mishandeling.

Is net iets minder smal voor de aanhanger misschien een optie?
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 14:50

Voor onze volgende fiets zou ik dan ook graag een remsysteem van Hope Tech 3 V4 willen hebben zoals Santos kan monteren op de Travelmaster.
Erg fijne ankers. Heb ze sinds kort ook.

Let wel op dat je met de V4 klauwen aan dikkere of geventileerde schijven vast zit, en aan de 203mm diameter. Achterop een frame geeft niet elke fabrikant daar toestemming voor. Vaak hanteert men 180mm als maximum.
Jurr schreef:
ma 06 mei, 2019 16:29
Erg fijne ankers. Heb ze sinds kort ook.

Let wel op dat je met de V4 klauwen aan dikkere of geventileerde schijven vast zit, en aan de 203mm diameter. Achterop een frame geeft niet elke fabrikant daar toestemming voor. Vaak hanteert men 180mm als maximum.
Hier was ik dus ook al achter gekomen en goed om te horen dat het bevalt.

Bedankt ook voor de verschillende namen custom frame bouwers, ik zal mij er eens in verdiepen.
De aandrijflijn met Gates riem bevalt nu idd erg goed en blijft heel.
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 16:08
Dat werkt dus niet voor ons.
De Sortimo had ook een frame wat kon carven.
Door het gewicht is carven een hele uitdaging en niet zonder gevaar.
Je hand uitsteken naar links- of rechts en de fiets wil ook die kant op.
Die Sortimo fiets lijkt mij dan inderdaad een onding, maar ik zou nog altijd liever met 90kg op de fiets dan achter de fiets rijden. Ik veronderstel dat die aanhanger een oplooprem heeft? Of een elektrische rem?

De bullit waar ik kort mee gereden heb vond ik toch heel stabiel, je moet alleen even wennen aan de draaicirkel.
Deze al gezien trouwens? https://surlybikes.com/bikes/big_easy

Zou de mogelijkheid geven om wat meer ballast naar de fiets te halen en misschien wel zonder E achter B met lichtere aanhanger te kunnen rijden ;)
De aanhanger is niet geremd en dat gaat goed.
Alleen slijten hierdoor de remblokken van de fiets dus mega hard en willen wij hierom ook naar de grote Hope remmen overstappen.

Wij hadden het eerste en tweede seizoen een aluminium aanhanger van Aidoo uit Duitsland.
Deze zou volgens de fabrikant 100kg aan moeten kunnen.
Wij hadden er dus 90kg in zitten en al gauw begonnen de wielen schuin te staan en brak de aanhanger koppeling steeds af. Dit is denk ik wel een keer of 6 a 7 gebeurt.

De Aidoo aanhanger was wel hydraulisch op beide wielen geremd met een eigen (kleine) derde remhendel op het stuur. Deze hendel van Tektro was voorzien van een hevel waardoor je de aanhanger ook op de handrem kon zetten en dat was erg fijn.
Afbeelding

De achterrem van de Riese&Muller is nu ook voorzien van een Tektro remhendel met handremfunctie.
Afbeelding
Jurr schreef:
ma 06 mei, 2019 16:51
Deze al gezien trouwens? https://surlybikes.com/bikes/big_easy

Zou de mogelijkheid geven om wat meer ballast naar de fiets te halen en misschien wel zonder E achter B met lichtere aanhanger te kunnen rijden ;)
Heb je die ketting gezien? :shock:
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 16:57

Heb je die ketting gezien? :shock:

Misschien heeft Harley Davidson wel een riem in de goede maat? ;)
Jurr schreef:
ma 06 mei, 2019 17:00
Misschien heeft Harley Davidson wel een riem in de goede maat? ;)
Denken in oplossingen is plaats van problemen, heel goed.. :wink:
Ik ken wel een goede Harley monteur op Scheveningen.
Afbeelding
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 16:51
De aanhanger is niet geremd en dat gaat goed.
Dat vind ik dus compleet onverantwoord, een aanhanger van 90kg ongeremd?
bdr schreef:
ma 06 mei, 2019 17:57
Dat vind ik dus compleet onverantwoord, een aanhanger van 90kg ongeremd?
Op welke ervaring baseert u dit?
Achter een auto mag tot 750kg ongeremd, is dat ook onverantwoord?

Ik spreek met veel ervaring dat onverantwoord wel een groot woord is en wij zitten 45kg onder wat Surly als maximum opgeeft.
Je moet je gedragen in het verkeer en dat is goed te doen.
Zoals met alle bestuurders, het ligt aan diegene die stuurt en ik wil elke avond ongeschonden aan de eettafel zitten.
bdr schreef:
ma 06 mei, 2019 16:44
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 16:08
Dat werkt dus niet voor ons.
De Sortimo had ook een frame wat kon carven.
Door het gewicht is carven een hele uitdaging en niet zonder gevaar.
Je hand uitsteken naar links- of rechts en de fiets wil ook die kant op.
Die Sortimo fiets lijkt mij dan inderdaad een onding, maar ik zou nog altijd liever met 90kg op de fiets dan achter de fiets rijden. Ik veronderstel dat die aanhanger een oplooprem heeft? Of een elektrische rem?
Tja, die Sortimo lijkt mij te lang om te profiteren van de wendbaarheid die de carving moet kunnen geven.
Een beetje alsof je achterop een tandem zit te sturen.

Ik heb geen ervaring met de Veleon maar het lijkt een redelijk beweeglijk ding.
Met 50 kilo voorop en nog een restant achterop heb je effectief de zelfde nuttige last.
Het is dan even de vraag of je genoeg e-ondersteuning in de Veleon kwijt kan.

Ik heb niet direct een indruk van wat jijzelf in de (weeg)schaal brengt, van mij is er wat (te) veel en zo komt mijn volbepakte vakantiefiets incl. mijzelf toch een heel eind richting het punt waar de weegschaal een waagschaal wordt ... en dat gaat zonder ondersteuning (met tandemwielen, maar voorheen ook met gewone wielen) ... in permanent stedelijk gebruik zou ik die e-ondersteuning wel graag hebben.

Groeten BSM
Ha, wat een heerlijke afdwaling hierboven in dit (off)topic. Interessanter dan het oorspronkelijke onderwerp wat mij betreft.
Maar on topic: hierboven lees ik de volgende redenering: 'elektrische fietsen zijn niet duurzaam want ze vervangen alleen niet-elektrische fietsen en zorgen niet dat mensen hun auto weg doen''. Dit is te streng. Feit is dat de elektrische fiets voor de meesten de actieradius van een fietstocht vergroot. En hierdoor gaan wel degelijk mensen ritten per fiets afleggen die ze voorheen met een ander (gemotoriseerd) voertuig aflegden; vaak auto / scooter. Als men hierdoor die auto (/scooter) vaker laat staan is dit een verbetering, in termen van vitaliteit, doorstroming van verkeer, kwaliteit openbare ruimte en verkeer, geluid, luchtkwaliteit en klimaat indien accu's worden opgeladen uit hernieuwbaar opgewekte elektriciteit. Deze voordelen houden stand, ook als men de auto nog wel houdt voor ritten over langere afstand, met meerdere passagiers en/of bagage.