Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fietsen totaal niet duurzaam... - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Elektrische fietsen totaal niet duurzaam...

Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 18:10
Achter een auto mag tot 750kg ongeremd, is dat ook onverantwoord?
Achter de mijne wel, want die mag slechts 450kg ongeremd voor 1150kg eigen gewicht.
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 18:10
Ik spreek met veel ervaring dat onverantwoord wel een groot woord is
Ik begrijp niet waarom jij je werkgever uit de wind wil zetten. Als ik morgen onze jaren '80 tandem met Weinmann knijpremmen vol wil hangen met frontrollers, backrollers, banaanbags en een volgeladen Bob Yak trailer om dan de Death Road in Bolivië af te rijden, dan is dat onverantwoord gedrag van mijn kant. Als mijn werkgever mij vraagt om dit dagelijk in stadsverkeer te doen, dan haak ik af. Dit zijn zaken die ik verwacht van Uber, niet van de ANWB.

Volgens mij is die Riese+Muller-fiets helemaal niet goedgekeurd om 90kg te trekken en te remmen en valt dit hoegenaamd niet binnen redelijk gebruik van die fiets. Met andere woorden, volgens mij rij jij onverzekerd rond.
Ik zou jullie graag uitnodigen eens een rondje te fietsen en daar een mening op te baseren.

Als het allemaal zo makkelijk was dan hadden wij het wel gedaan.
Feit is dat de Surly aanhanger heel blijft. Één van de redenen waarom het heel blijft is doordat de wielen dicht tegen de bak aanstaan. Ruimte voor remmen is er dus niet.

Er is (nog) geen regelgeving en fietsen worden idd niet gekeurd op het trekken van een aanhanger.
Er zijn ook weinig tot geen bedrijven die bedrijfsmatig hier mee pionieren en wij hebben 3 fietsen rijden op deze manier. Geen van deze 3 fietsen is de afgelopen 4 jaar betrokken geweest bij een ongeval of aanrijding.

Ik zou niet inzien waarom ik mijn werkgever in de wind moet zetten.
Er is veel ruimte voor vernieuwing en daar word dan ook daadwerkelijk op geïnvesteerd.
Zo is het werken met de fiets de afgelopen 4 seizoenen flink verandert en verbeterd.

DHL, PostNL, CoolBlue en alle andere bezorgdiensten vertrekken vol van hun depot en komen leeg terug.
Dat is compleet anders en niet te vergelijken met ons.
Wouter Duijndam schreef:
di 07 mei, 2019 08:29
Ik zou jullie graag uitnodigen eens een rondje te fietsen en daar een mening op te baseren.

Als het allemaal zo makkelijk was dan hadden wij het wel gedaan.
....
Er is veel ruimte voor vernieuwing en daar word dan ook daadwerkelijk op geïnvesteerd.
Zo is het werken met de fiets de afgelopen 4 seizoenen flink verandert en verbeterd.
Tja, de "aanval" van "bdr" lijkt mij ook weinig terecht.

Tegelijkertijd denk/hoop ik dat er nog wel wat te verbeteren valt.
Maar ik weet ook dat het allemaal niet even makkelijk is.
De automotive-industrie is vaak conservatief, die fiets-industrie is gemiddeld nog erger.
De overgrote meerderheid aan "fiets-vernieuwingen" betreffen cosmetische zaken en geldklopperij.

Groeten BSM

PS   Ik heb wel eens op een "vooroorlogse" tandem met trommelremmen en loodzware aanhanger gereden, dat viel best mee, het reed opvallend goed.
PS2 Mijn met explosiemotor aangedreven vierwieler mag ongeremd 750 kg trekken, en geremd zelfs 450 kg meer als het max toegelaten voertuiggewicht. Gelukkig heb ik geen trekhaak.
Jurr schreef:
ma 06 mei, 2019 16:29
Let wel op dat je met de V4 klauwen aan dikkere of geventileerde schijven vast zit, en aan de 203mm diameter. Achterop een frame geeft niet elke fabrikant daar toestemming voor. Vaak hanteert men 180mm als maximum.
Het wordt nu serieus off topic maar vooruit ........... Idem hier: V4 sinds 2013 op de mountainbiketandem. Voor wat het waard is: je kunt deze met gewone remschijven gebruiken maar er *kunnen* dikkere/geventileerde schijven in.
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 14:50
De aanhanger weegt +/-90kg en de Bosch motor die er onder hangt is een 400Watt motor.
Het is een speedpedelec met de tandwielverhouding van een normale E-bike begrenst op 25,7 km/ph
Gaaf, die Wegenwacht per fiets! Om een beetje te 'nitpicken': met 400W en 25/uur begrenzing rijd je volgens mij op een snorfiets die een blauwe plaat moet voeren. Zit die plaat op de kar?
bdr schreef:
di 07 mei, 2019 01:34
Volgens mij is die Riese+Muller-fiets helemaal niet goedgekeurd om 90kg te trekken en te remmen en valt dit hoegenaamd niet binnen redelijk gebruik van die fiets. Met andere woorden, volgens mij rij jij onverzekerd rond.
Dat van die gewichtsbeperking vroeg ik me ook af. Het bijzondere is dat er voor de fiets (waaronder een gewone e-bike van max 250W en max 25/uur valt) voor zover ik kan vinden geen gewichtsbeperking voor aanhangers is, wel een breedtebeperking.

Maar voor brom- en snorfietsen is die beperking er wel degelijk:
"De toegestane maximummassa (gewicht van de aanhanger inclusief de lading) van een aanhanger mag niet zwaarder zijn dan de helft van de ledige massa (gewicht snor-bromfiets zonder bestuurder of passagier plus het maximaal aantal toegestane kilo's aan lading) van de trekkende snor- of bromfiets." (van https://www.snelslagen.nl/oefen-gratis- ... wagen.aspx). Wie het weet mag het zeggen ............ :o
R!k schreef:
ma 06 mei, 2019 20:24
Ha, wat een heerlijke afdwaling hierboven in dit (off)topic. Interessanter dan het oorspronkelijke onderwerp wat mij betreft.
Maar on topic: hierboven lees ik de volgende redenering: 'elektrische fietsen zijn niet duurzaam want ze vervangen alleen niet-elektrische fietsen en zorgen niet dat mensen hun auto weg doen''. Dit is te streng. Feit is dat de elektrische fiets voor de meesten de actieradius van een fietstocht vergroot. En hierdoor gaan wel degelijk mensen ritten per fiets afleggen die ze voorheen met een ander (gemotoriseerd) voertuig aflegden; vaak auto / scooter. Als men hierdoor die auto (/scooter) vaker laat staan is dit een verbetering, in termen van vitaliteit, doorstroming van verkeer, kwaliteit openbare ruimte en verkeer, geluid, luchtkwaliteit en klimaat indien accu's worden opgeladen uit hernieuwbaar opgewekte elektriciteit. Deze voordelen houden stand, ook als men de auto nog wel houdt voor ritten over langere afstand, met meerdere passagiers en/of bagage.
Ik sluit me helemaal bij je aan.

Een e-bike is niet per definitie wel/niet duurzaam, het is het gebruik dat bepaalt of het duurzaam is. Elke keer dat je geen excuus hebt om de auto te nemen, wordt de duurzaamheid van de e-bike verhoogd m.i..

Het is dus belangrijk om een e-bike te nemen die veel verschillende autoritjes weet te vervangen. Ik ben dan ook erg tevreden met de stevige stadsfiets e-bike die ik bijna twee jaar geleden hebt gekocht. Ik kan er van alles mee vervoeren en met wat aanpassingen kom ik er ook nog heel ver mee en als het moet nog redelijk snel ook.
DHL, PostNL, CoolBlue en alle andere bezorgdiensten vertrekken vol van hun depot en komen leeg terug.
Dat is compleet anders en niet te vergelijken met ons.

Klopt! 2 x vertrekken met 75 kg post is ook geen pretje. Maar de tassen gaan wel leeg aan het einde van de rit.
Mooie uiteenzetting van het gebruik van de ebike voor je werk! Lijkt mij een goed voorbeeld van duurzaamheid.
Marten schreef:
za 03 aug, 2019 21:30
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 14:50
De aanhanger weegt +/-90kg en de Bosch motor die er onder hangt is een 400Watt motor.
Het is een speedpedelec met de tandwielverhouding van een normale E-bike begrenst op 25,7 km/ph
Gaaf, die Wegenwacht per fiets! Om een beetje te 'nitpicken': met 400W en 25/uur begrenzing rijd je volgens mij op een snorfiets die een blauwe plaat moet voeren. Zit die plaat op de kar?
Dus dan moet iedereen elektrische fiets volgens jou voorzien worden van een blauwe plaat?
Want het zijn dan allemaal snorfietsers ook de mannen met baard.. :lol:
Zolang de motor niet meer dan 250 W is, niet, als ik he goed heb begrepen.
Die 250 Watt grens geldt niet, maar wel een 25 km/h limiet, voor de zogenaamde L1e-A categorie:

https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... s-10133805
Voor de duidelijkheid:

Fiets
Fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;

Bromfiets

Verordening (EU) Nr. 168/2013 van het Europess Parlement en de Raad van 15 januari 2013

Voor de toepassing van deze verordening worden de volgende categorieën en subcategorieën van voertuigen gehanteerd, zoals beschreven in bijlage I:
a) voertuig van categorie L1e (licht gemotoriseerd voertuig op twee wielen), met als subcategorieën:

i) L1e-A-voertuig (gemotoriseerd rijwiel);

ii) L1e-B-voertuig (bromfiets op twee wielen);

De L1e-A voertuigen zijn bromfietsen op twee wielen met trapondersteuning. Kunnen gekeurd worden op maximaal 25 km/h als snorfiets (blauw) en als bromfiets op maximaal 45 km/h. (geel) Maximaal 1 kW ondersteuning, beperkt tot maximaal 4 keer het trapvermogen. 20% trappen en 80% ondersteuning.

Hetzelfde geldt voor L1e-B voertuigen. Bromfietsen zonder trapondersteuning maximaal 25 (blauw) of 45 km/h. (geel)

Niet alle lidstaten kennen het onderscheid snor- / bromfiets. Er zijn lidstaten die nooit de snorfiets hebben ingevoerd.

En nu over het onderwerp. Elke elektrisch ondersteunde fiets of L1eA bromfiets is altijd duurzamer dan een bromfiets, motor of auto.
Wouter Duijndam schreef:
wo 07 aug, 2019 10:54
Marten schreef:
za 03 aug, 2019 21:30
Wouter Duijndam schreef:
ma 06 mei, 2019 14:50
De aanhanger weegt +/-90kg en de Bosch motor die er onder hangt is een 400Watt motor.
Het is een speedpedelec met de tandwielverhouding van een normale E-bike begrenst op 25,7 km/ph
Gaaf, die Wegenwacht per fiets! Om een beetje te 'nitpicken': met 400W en 25/uur begrenzing rijd je volgens mij op een snorfiets die een blauwe plaat moet voeren. Zit die plaat op de kar?
Dus dan moet iedereen elektrische fiets volgens jou voorzien worden van een blauwe plaat?
Want het zijn dan allemaal snorfietsers ook de mannen met baard.. :lol:
Nee, zie ook de reactie van PietV waar de regelgeving in staat. Daaruit blijkt dat de ANWB-fiets een blauwe plaat zou moeten voeren.

Of e-bikes duurzaam zijn? Dat is alleen te zeggen als er een definitie van duurzaam bij staat. Ik durf wel te stellen dat het voor milieu en klimaat beter is als ik mijn woon-werkverkeer per e-bike doe dan per auto.
PietV schreef:
do 08 aug, 2019 19:23
Voor de duidelijkheid:



En nu over het onderwerp. Elke elektrisch ondersteunde fiets of L1eA bromfiets is altijd duurzamer dan een bromfiets, motor of auto.
Amen.

Er valt nog veel te winnen, zie https://www.ad.nl/ad-werkt/auto-populai ... oogle.com/

Als iedereen tot 15 km de auto laat staan en de e-bike pakt, is er al heel wat co2 minder uitgestoten.
Hans Keesom schreef: Als iedereen tot 15 km de auto laat staan en de e-bike pakt, is er al heel wat co2 minder uitgestoten.
Op een gewone fiets is veel gezonder én ook nog eens beter voor het milieu.
willem.m schreef:
vr 09 aug, 2019 08:22
Hans Keesom schreef: Als iedereen tot 15 km de auto laat staan en de e-bike pakt, is er al heel wat co2 minder uitgestoten.
Nee hoor. Op een gewone fiets is veel gezonder én ook nog eens beter voor het milieu.
Om maar aan te tonen dat suggestief-onjuiste topictitels elke gesprek kunnen bederven?
Een electrische fiets is een door de mens gemaakt voorwerp dat grondstoffen bevat en energie heeft gekodt om te maken. Zulke voorwerpen zijn van zichzelf nooit duurzaam. Duurzaam wordt dan bedoelt als relatief begrip, maar dat wordt vaak en graag vergeten.
Alles is relatief. Doodgaan is het meest duurzaam, maar ook dan komt er CO2 vrij...

Wat ik voor mezelf hanteer:
- tot 7 km woon-werk-verkeer doe ik lopend. Dat is op dit moment 1 dag per week (2x6 km). Dat lijkt me de meest duurzame manier (of de minst milieubelastende wellicht).
- tot 25 km woon-werk-verkeer doe ik met de niet ondersteunde fiets. Op dit moment is dat alleen incidenteel.
- tot 50 km woon-werk-verkeer doe ik met de Speed Pedelec. Op dit moment is dat 3 x per week (2x46 km).
De auto gebruik ik als er langere dienstreizen zijn (behalve als het OV een optie is, en dat is vaak)

Eens per week voor de boodschappen de auto (schande, 2x7 km, zou ook per fiets kunnen, een paar keer per week).

Familiebezoek zo mogelijk per OV, geldt ook voor recreatief verkeer wat te ver is voor de fiets (recreatief gebruik ik de SP niet)
Familiebezoek ‘moet’ wel per auto, OV is hier neit altijd een optie, zeker niet in de (late) avond en familie woont wijd weg...

Volgens mij is het inderdaad zo dat het meeste te winnen is op de korte afstanden, tot 20 km is de auto niet veel sneller dan een (al dan niet elektrische) fiets. En de winst is ok te halen door het niet aanschaffen van de (tweede) auto. Maar ja, die omslag is voor mensen blijkbaar nog een brug te ver. Fietsen is armoe....
Leon schreef:
vr 09 aug, 2019 09:07
willem.m schreef:
vr 09 aug, 2019 08:22
Hans Keesom schreef: Als iedereen tot 15 km de auto laat staan en de e-bike pakt, is er al heel wat co2 minder uitgestoten.
Nee hoor. Op een gewone fiets is veel gezonder én ook nog eens beter voor het milieu.
Om maar aan te tonen dat suggestief-onjuiste topictitels elke gesprek kunnen bederven?
Een electrische fiets is een door de mens gemaakt voorwerp dat grondstoffen bevat en energie heeft gekodt om te maken. Zulke voorwerpen zijn van zichzelf nooit duurzaam. Duurzaam wordt dan bedoelt als relatief begrip, maar dat wordt vaak en graag vergeten.
Oeps. Ik zie nu dat de eerste twee woorden niet juist zijn gekozen. Ik pas dat aan.

(Offtopic: Ik vind het super dat er meer mensen van auto naar (e)bike gaan. Wel vind ik het bijzonder dat gezonde mensen voor korte afstanden (zeg: <10km) in plaats van een fiets een e-bike pakken. Rooss zou zeggen dat dat lui is.)
Ik herinner me dat TestKees over het energie-effect van E-fietsen ooit een artikeltje heeft geschreven voor de Vogelvrije Fietser.
Ik kan het artikel niet meer vinden maar de strekking was dit.

Er zijn twee tegengestelde milieu-effecten van E-fietsen.
1) Gewone fietsers die overstappen op een E-fiets en dus meer energie gaan gebruiken;
2) Automobilisten die (in de zomer) overstappen van de auto op de E-fiets en dus minder energie gaan gebruiken.

Welk effect sterker is niet helemaal duidelijk, maar de auto is zo enorm inefficient in energiegebruik dat als 1 op de 30 automobilisten overstapt op de E-fiets er milieuwinst behaald wordt.
De exacte berekening van dit cijfer weet ik niet meer.
Misschien dat iemand dat artikel van TestKees nog eens boven water kan halen...
Maar het milieueffect van E-fietsen is dus niet per se negatief.

Peter
Polling schreef:
vr 09 aug, 2019 09:20
Alles is relatief. Doodgaan is het meest duurzaam, maar ook dan komt er CO2 vrij...

Wat ik voor mezelf hanteer:
- tot 7 km woon-werk-verkeer doe ik lopend. Dat is op dit moment 1 dag per week (2x6 km). Dat lijkt me de meest duurzame manier (of de minst milieubelastende wellicht).
- tot 25 km woon-werk-verkeer doe ik met de niet ondersteunde fiets. Op dit moment is dat alleen incidenteel.
- tot 50 km woon-werk-verkeer doe ik met de Speed Pedelec. Op dit moment is dat 3 x per week (2x46 km).
De auto gebruik ik als er langere dienstreizen zijn (behalve als het OV een optie is, en dat is vaak)

Eens per week voor de boodschappen de auto (schande, 2x7 km, zou ook per fiets kunnen, een paar keer per week).

Familiebezoek zo mogelijk per OV, geldt ook voor recreatief verkeer wat te ver is voor de fiets (recreatief gebruik ik de SP niet)
Familiebezoek ‘moet’ wel per auto, OV is hier neit altijd een optie, zeker niet in de (late) avond en familie woont wijd weg...

Volgens mij is het inderdaad zo dat het meeste te winnen is op de korte afstanden, tot 20 km is de auto niet veel sneller dan een (al dan niet elektrische) fiets. En de winst is ok te halen door het niet aanschaffen van de (tweede) auto. Maar ja, die omslag is voor mensen blijkbaar nog een brug te ver. Fietsen is armoe....

Dit voorbeeld is dus een luxe probleem, dat iemand zoveel verschillende voertuigen in beheer kan houden omdat het financieel haalbaar is.
Keuzes maken is voor sommigen best moeilijk begrijp ik hieruit :evil:

Ik heb mijn auto de deur uit gedaan en bewust gekozen om nog niet elektrisch te gaan fietsen zolang mijn gezondheid dit toelaat. Voor langere afstanden gebruik ik OV. Bevalt prima. Het leidt regelmatig tot leuke sociale contacten in bus of trein.
Ik kan mij goed voorstellen dat wie op platteland woont meer afhankelijk is van een auto.
En o ja mijn familie woont allemaal op meer dan 100 km afstand.
Laatst nog met fiets hen bezocht. Een rondje van heen 140 km en terug 130 km. Kwestie van je conditie op peil houden en tijd ervoor willen vrij maken.

Keuze laat ik niet afhangen over hoeveel tijd het had gekund met auto.
Gezonde keuzes maken is duurzaam. Niet die elektrische fiets.