Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fietsen totaal niet duurzaam... - Forum Wereldfietser

Elektrische fietsen totaal niet duurzaam...

… maar ze stinken wel een stuk minder! ;)

https://www.daskapital.nl/5151966/elekt ... el-lekker/

Uitgebreid artikel met veel links naar andere artikelen... maar wat is een tracking bike?

Overigens zie je in de tabel dat het aantal verkochte hybride/trekking-fietsen gehalveerd is...
Bij klikken op de link krijg ik wel een 404 melding na het verplicht op de accepteer cookies te klikken, die verwijst dan weer mooi naar kudtkoekiewedt of zoiets. Daar kan Fedor denk ik ook niets aan doen.
Deze doet het wel (in ieder geval bij mij):
https://www.daskapital.nl/5151966/elekt ... el-lekker/
Maar misschien komt het omdat ik eerst het cookie heb geaccepteerd en later nog eens een poging waagde ..
Bij mij geen problemen, maar cookies moeten idd wel geaccepteerd worden.

Samenvatting:
- Elektrische fietsen worden vooral gekocht als vervanging van normale fietsen, er komen dus niet meer fietsers bij. Autogebruik daalt amper tot niet.
- Accu's zijn de pest voor het milieu en leiden tot kinderarbeid ;)
Okay Fedor. Als we op die toer gaan: Waarom gebruik jij een pomp op batterijen om je matje mee op te blazen? Dat is toch ook lui (zie het artikel) en slecht voor het milieu?

De voor de productie van accu's benodigde mijnbouw met mijnwerkers in mensonterende omstandigheden verontrust me nog het meest. En we doen er bijna allemaal aan mee.

P.S.
Ik bedoel dit niet persoonlijk. Zelf ben ik volstrekt niet duurzaam bezig. Denk ik.
Tja, een "geen stijl" website, als ik de link aan klik blijft de site elke seconde herladen, zo snel dat het moeilijk was om cookies (tijdelijk) te accepteren.

De bewering uit de titel totaal niet wordt hard gemaakt, via argumenteren denk ik dat het een "non sequitur" is; er wordt van alles bij gehaald en bij sommige dingen hebben ze wel een punt[*] maar nergens zie ik bewijs dat elektrische fietsen niet duurzaam zijn, elektrische fietsen gebruiken beduidend minder energie dan bijna alle andere vormen van vervoer.

De laatste alinea heet "Groen sausje" wat mij betreft is het hele artikel een "geen stijl" maaltijd.

[*] Vooral als je met een autobril er naar kijkt maar ook nog wel een beetje met een fietsbril
willem.m schreef:
zo 16 sep, 2018 15:00
Okay Fedor. Als we op die toer gaan: Waarom gebruik jij een pomp op batterijen om je matje mee op te blazen? Dat is toch ook lui (zie het artikel) en slecht voor het milieu?
Dan ken je mijn adem nog niet die ik anders in dat matje zou moeten blazen :P

Overigens heb ik volgens mij nergens in dit topic expliciet gemeld wat mijn mening is over elektrische fietsen (zie de smiley). Ieder zijn keuze imho. Wel vond ik het artikel een mooie samenvatting van de laatste "informatie". Overigens vind ik Daskapital wel (meestal) een goede informatieve website, itt Geenstijl. Al gaat het dan meestal wel over financiële zaken ipv e-bikes ;)
Het venijn van het artikel zit hem zoals zo vaak al meteen in de titel. Het zijn niet de electrische fietsen zelf die niet duurzaam zijn, het is hoe mensen er mee omgaan.
daulagari schreef:
zo 16 sep, 2018 15:29

maar nergens zie ik bewijs dat elektrische fietsen niet duurzaam zijn, elektrische fietsen gebruiken beduidend minder energie dan bijna alle andere vormen van vervoer.
het artikel:

--
Kijk je echter naar de keiharde data, zoals ze aan de TU Delft deden, dan blijkt dat de overgrote meerderheid een e-bike koopt (uit pure luiheid) ter vervanging van de conventionele Gazelle of Batavus.

Zolang we er niet minder van gaan autorijden - en dat doen we nauwelijks - is het hele duurzaamheidsargument rond de e-bike kul.

Groener dan een fiets op spierkracht is er niet.
--

Toch wel redelijke argumenten dacht ik zo.
Dat argument klopt niet als ik lees naar de link achter de 'keiharde data':
The results show that e-bike ownership strongly reduces the use of the conventional bicycle, but also, to a lesser extent, car and public transport use.
Dat de e-bike autoritten vervangt blijkt volgens mij wel degelijk uit andere studies. Of autoritten afnemen is natuurlijk een ander verhaal, ws nemen ze minder toe.
And thirdly, on the level of vehicle ownership, the e-bike acts as a substitute for the conventional bicycle and does not act as a substitute for the car
Extra jammer is natuurlijk dat volgens mij heel veel mensen een electrische fiets kopen omdat ze denken/vinden 'dat een normale fiets zo zwaar rijdt.'

Tegelijkertijd heeft zeker de helft van de 'normale fietsen' die ik zie rijden een zichtbaar te lage bandenspanning. Kost zo 25 Watt :cry:

Om over onnodig onaërodynamische houdingen (want veel mensen associëren een hoog stuur automatisch met 'comfort' terwijl dat echt niet per definitie zo is) en anderszins onnodig zware en zwaar lopende fietsen (Nexus 7 met bagger rendement, slepende Rollerbrakes, nutteloze en onnodig zware verende voorvork, nutteloze en onnodig zware verstelbare stuurpennen, verende zadelpennen etc etc etc) nog maar te zwijgen :roll:

Eigenlijk zou de Fietsersbond daar eens een campagne aan moeten wijden: pomp je banden op, stel je fiets goed af, en je fietst zoveel lekkerder dat je die hele e-bike niet nodig hebt!
Ik vind e- bikes wel veel fijner tegen te komen op de knooppuntenroutes dan die benzinehuurscooters. Getsie, huren ze met zijn tienen elk zo'n scooter en gaan ze dan een knooppuntenroute op hun luie gat zitten te zitten. En er komen steeds meer van die dingen, twee jaar geleden had ik ze nog nooit gezien.
rooss schreef:
zo 16 sep, 2018 17:17
het artikel:
--
Kijk je echter naar de keiharde data, zoals ze aan de TU Delft deden, dan blijkt dat de overgrote meerderheid een e-bike koopt (uit pure luiheid) ter vervanging van de conventionele Gazelle of Batavus.

Zolang we er niet minder van gaan autorijden - en dat doen we nauwelijks - is het hele duurzaamheidsargument rond de e-bike kul.

Groener dan een fiets op spierkracht is er niet.
Afhankelijk van wat je precies eet zou een elektrische fiets wel eens efficiënter kunnen zijn dan spierkracht.

Het rendement van een mens als motor is maar iets van 25% en de productie van voedsel kost ook energie. Wat dat betreft zijn een elektromotor en de opwekking van elektriciteit efficiënter, de productie van de batterij en de elektromotor kosten ook wat.

Ik heb studies gezien waarbij de normale fiets en de elektrische fiets ongeveer on par zijn, maar deze studie zegt dat elektrische fietsen 2-4 keer minder primaire energie gebruiken dan gewone fietsen voornamelijk door het westerse eetpatroon.

Om @Leon te herhalen, het zijn niet de elektrische fietsen zelf die niet duurzaam zijn, dat zijn ze wel, het is hoe mensen er mee omgaan.
Probleem is dan wel dat elektrofietsers vaak alsnog dezelfde hoeveelheid voedsel tot zich nemen als hadden ze echt gefietst, daarmee het energetisch voordeel teniet doend.
daulagari schreef:
zo 16 sep, 2018 22:45
Afhankelijk van wat je precies eet zou een elektrische fiets wel eens efficiënter kunnen zijn dan spierkracht.

Het rendement van een mens als motor is maar iets van 25% en de productie van voedsel kost ook energie. Wat dat betreft zijn een elektromotor en de opwekking van elektriciteit efficiënter, de productie van de batterij en de elektromotor kosten ook wat.

Ik heb studies gezien waarbij de normale fiets en de elektrische fiets ongeveer on par zijn, maar deze studie zegt dat elektrische fietsen 2-4 keer minder primaire energie gebruiken dan gewone fietsen voornamelijk door het westerse eetpatroon.
Om te onderstrepen hoe lastig en soms onzinnig zo'n discussie is:
* Als je een e-bike koopt doe je door het geld te spenderen ook mee aan de enorme e-bikemarketing en de mooie winkeluitdossingen. Die kost ook behoorlijk wat energie.
Uiteindelijk komen we er toch niet uit, want:
* moet je ook de exra "productie"kosten van een getraind lijf meetellen?
* moet je ook meetellen of je de verplaatsing sowieso moest doen? Het meest duurzaam is natuurlijk niet verplaatsen. Niet zo ver weg gaan wonen van je werk en familie dus. Als je bv in Frankrijk kijkt zie je dat steden die bij een TGV-lijn liggen floreren ten opzichte van steden die ver weg van die trein liggen. Dat komt doordat mensen die bij een TGV-station wonen daar ook gebruik van gaan maken. De gelegenheid maakt de (milieu-)dief.
* Om het helemaal af te maken: als je fiets leef je langer en verbruik je meer.... :oops:
Het is een nogal tendentieus bla-bla verhaal van De Telegraaf-autolobby.
Leidt inderdaad alleen maar tot onzinnige discussies.

Groet,
Tom.
daulagari schreef:
zo 16 sep, 2018 22:45
Het rendement van een mens als motor is maar iets van 25% en de productie van voedsel kost ook energie. Wat dat betreft zijn een elektromotor en de opwekking van elektriciteit efficiënter, de productie van de batterij en de elektromotor kosten ook wat.
Die 25% is het slechts het mechanisch rendement. We eten vooral om ons lichaam op 37 graden celsius te houden en dus in leven te blijven.

Jou redenering gaat alleen op als je een electrische fiets koopt en je vervolgens stopt met leven, maar wie moet die fiets dan besturen?

Ik durf zelfs te beweren dat gewoon fietsen helemaal niets aan energie kost, omdat de meeste mensen een energie overschot hebben omdat ze teveel eten. Bovendien spaart het energiegebruikende fitness-centra uit.
Ik begin echt flashbacks naar de film ‘Wall-E’ te krijgen af en toe :( met z’n allen aan een infuus en gaan.
Shadow schreef:
ma 17 sep, 2018 19:10
Ik begin echt flashbacks naar de film ‘Wall-E’ te krijgen af en toe :( met z’n allen aan een infuus en gaan.
Wat een onzin zeg. De mensen in die film zijn toch gelukkig? 8)