Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verlichting, maar dan thuis. - Forum Wereldfietser

Verlichting, maar dan thuis.

"Kletspraat, voor al het offtopic geklets." Awel, ik zal proberen mijn kletspraat hieronder enigszins te verbinden met fietsen.

Vandaag was ik wat elektra aan het knutselen in mijn eigen huis, en had even een aantal elektriciteitsgroepen uitgeschakeld in de meterkast. Bij het weer aanschakelen, ontdekte ik dat alle LED-lampen die ik in huis heb die met een afstandsbediening werken, ineens AAN stonden. Voordat de spanning er af ging stonden ze allen uit.

Met schrik bedacht ik me: ik ben nog wel eens een paar weken of langer van huis, stel je voor dat er net in die periode een spanningsstoring (in de volksmond 'stroomstoring') is? Dan brandt na het verdwijnen van die storing op vele plekken in mijn huis dagenlang of wekenlang het licht. Nu verbruiken die LED's niet zoveel, maar toch een raar idee.
Dus voortaan voor een trektocht eerst alle 'peertjes' losschroeven....
Oh boy, afstandbediening voor de lampjes, kun je die ook zappen dan? van kleur naar kleur misschien? :shock:
Maar is idd een nogal onhandig praktisch probleempje in voorkomend geval. Kun je ze niet via een webcam en app in de gaten houden/bedienen? :lol:
Fietsertje71 schreef:
wo 21 nov, 2018 13:35
Kun je ze niet via een webcam en app in de gaten houden/bedienen? :lol:
Haha, dat is een geweldige oplossing!
Maar serieus, ik heb geen idee waarom ik een lamp met een afstandsbediening zou willen.
Als we niet oppassen worden huizen net als Space Shuttles en automatiseringsssytemen van bepaalde instanties: hopeloos ingewikkeld en gedoemd tot crashen.
Als je lang van huis gaat zet je gewoon de hoofdschakelaar uit toch? Tenminste ik wel en ik ben werkzaam in die branche 8)
Als het de koudere periode is eventueel de groep aan laten waar je CV op zit en die op vorstbeveiliging zetten.
Shadow schreef:
wo 21 nov, 2018 14:45
Als je lang van huis gaat zet je gewoon de hoofdschakelaar uit toch? Tenminste ik wel en ik ben werkzaam in die branche 8)
Als het de koudere periode is eventueel de groep aan laten waar je CV op zit en die op vorstbeveiliging zetten.
Maar dan ga je er dus ook vanuit dat je koelkast en/of vriezer leeghaalt? Ik doe dat overigens wel met gas - gewoon de hoofdkraan dicht, en CV uit. Niet in een winterperiode.

Oh en hoe zou dat werken met zonnepanelen? Dan kun je ook niet terugleveren aan het net denk ik (ik heb nog geen zonnepanelen maar ben me stevig aan het oriënteren).
Zonnepanelen zijn toch apart gezekerd. Die groep dan in bedrijf laten.
cervus schreef:
wo 21 nov, 2018 15:03
Zonnepanelen zijn toch apart gezekerd. Die groep dan in bedrijf laten.
Je was me net voor. Het is in de zomer wel relevant, zeker zolang de huidige salderingsregeling geldt.

TM: ik heb destijds drie bedrijven in de regio offerte gevraagd. Mijn ideeën: Het prijsverschil is irrelevant. Jammer is dat veel bedrijven die dit werk doen na een paar jaar niet meer bestaan, dus garantie is betrekkelijk. Voor de rest: laat ze ergens eind februari installeren, dan is het meteen leuk. Als je dak erg klein is overweeg dan de duurdere Sunpowerpanelen. Als je dak juist groot is zorg dan dat je toch nog ruimte overhoudt als je er nog eens wilt bij leggen, dus leg ze netjes aan de rand en zo. Ik neem aan dat ze tegenwoordig nog alleen regelingen per paneel afzonderlijk verkopen en ze niet meer simpelweg in serie zetten?
Het is leuk om tijdens een zonnige fietstocht te weten dat je thuis geld aan het verdienen bent en - discutabel - het milieu dubbel spaart door te fietsen én stroom op te wekken! Doen!
cervus schreef:
wo 21 nov, 2018 15:03
Zonnepanelen zijn toch apart gezekerd. Die groep dan in bedrijf laten.
Precies, maar dan zet je dus niet "de hoofschakelaar" om.
Correct.
U heeft gelijk, ik was te vlug met reageren.
Nee hoor, maar het zette me even aan het denken - weer wat geleerd!
Leon schreef:
wo 21 nov, 2018 15:06
Het is leuk om tijdens een zonnige fietstocht te weten dat je thuis geld aan het verdienen bent en - discutabel - het milieu dubbel spaart door te fietsen én stroom op te wekken! Doen!
Ja dûh, dan zou ik me ook niet druk maken om een paar LED-lampjes die continue branden. :lol: :lol: :lol:
Daar gaat het precies verkeerd, ook ik kijk (met panelen op het dak) niet meer zo nauw als ik mijn waterkoker vul, mijn elektriciteit kost toch niets.
Leon schreef:
wo 21 nov, 2018 14:14
Fietsertje71 schreef:
wo 21 nov, 2018 13:35
Kun je ze niet via een webcam en app in de gaten houden/bedienen? :lol:
Haha, dat is een geweldige oplossing!
Maar serieus, ik heb geen idee waarom ik een lamp met een afstandsbediening zou willen.
Als we niet oppassen worden huizen net als Space Shuttles en automatiseringsssytemen van bepaalde instanties: hopeloos ingewikkeld en gedoemd tot crashen.
Ik heb van die inbouwspotjes gemaakt in een keukenplank. Lampjes met een afstandsbedieninkje waren eenvoudiger te plaatsen als met een schakelaartje. Ze kunnen ook dimmen, maar na installatie bleek dat ze elke keer op maximale lichtsterkte branden na het inschakelen. Dus zelfs zonder stroomstoring onthouden ze hun instellingen niet. Alle pictogrammen staan op de verpakking, de bouwmarkt keek ook naar de pictogrammen en het resultaat is dat het niet eens makkelijk werkt. Ik moet er dus ook niet aan denken dat die ellendige dingen een paar weken branden.
Ik maak me ook wel zorgen om dat goedkope spul - ik heb Philips inbouw ledverlichting in de woonkamer en die is erg mooi opgebouwd, maar boven het aanrechtblad zit bijvoorbeeld een aantal van die gekoppelde ledbalken van de Lidl, ook dat is mooi gemaakt. Een aantal lampen van de action of big bazaar heb ik wel eens terug gebracht, die kennen CE keur alleen van de sticker die ze erop plakken, dat voldoet aan geen enkele EN-norm.
We hebben verlichting van www.luceplan.com die ook zo werkt. Na stroomuitval, gaat de verlichting op maximaal branden. Dat heeft met veiligheid te maken zo is mij eens verteld. Bij een stroomstoring in de nacht, wordt de verlichting aangeschakeld voor de oriëntatie in de ruimte.
Shadow schreef:
wo 21 nov, 2018 17:26
Ik maak me ook wel zorgen om dat goedkope spul
Ik heb voornamelijk problemen gehad met duur spul. Bij het fotograferen van interieurs van luxe (>1 M€) huizen is het me vaker overkomen dat het licht alleen aankan met een app en de het aanwezige gezinslid wel de app op de smartphone heeft maar de app niet goed kent en dan even moet gaan bellen hoe het licht aan moet. ZUCHT!
Of van die knoploze wandschakelaars waarmee je door ervoor te zwaaien en/of er over te wrijven je het licht aan en uit kunt doen, kunt dimmen en terug, maar wel steeds anders...
Shadow schreef:
wo 21 nov, 2018 17:26
CE keur ....
 
Dat wil toch zeggen China Engineering :roll:

BSM
Nee, China Export 8)
Waar denk je dat de lampen van Philips en Ikea vandaan komen?