Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen met hartslagmeter - Forum Wereldfietser

Fietsen met hartslagmeter

In een ander topic over de electrische fiets werd geopperd om een apart topic te beginnen over het fietsen/trainen met een hartslagmeter.
Sinds een half jaar fiets/wandel ik met een hartslag meter. Waarom?
Ik heb een aangeboren hartafwijking waardoor de mechanische werking van mijn hart niet optimaal is. Bij langdurige belasting, zoals tijdens een fietsvakantie is gebleken dat de "rusttijd" van een avond/nacht voor mij onvoldoende is om de volgende morgen weer fris en fruitig op de fiets te stappen. Ik werd dus oververmoeid en sliep, na een paar dagen, de rest van de vakantie van 7 tot 7. Niet leuk voor mij en zeker niet voor mijn vrouw.
Drie jaar geleden heb ik een electrische fiets aangeschaft waardoor het fietsen veel gemakkelijker ging, ook tijdens de vakanties. Een avond was nu weer gewoon een avond. Heerlijk!
Toch vond ik het fietsen op mijn gewone fiets naar het werk en in onze buurt veel leuker dan het fietsen op de electrische fiets. En om hartslag in de gaten te kunnen houden rijdt ik dus nu met een hartslagmeter. Mij is geadviseerd de hartslag niet boven de 130 slagen/minuut te laten komen. Bijkomend voordeel dat het voor mij nu mogelijk is mijn spieren weer te wennen/trainen aan het normaal fietsen door periodes met een hartslag van 125 te rijden. Teven heb ik gemerkt dat het rijden op de eletrische fiets helemaal niets toevoegt aan mijn fitheid; sterker is denk dat ik er lui van ben geworden. Daarom gebruik ik de electrische fiets sinds een half jaar alleen nog maar tijdens een meerdaagse vakantie en niet meer voor dagtochten. Ik ben nu duidelijk fitter dan een jaar geleden. Echt trainen doe ik dus niet want bij overbelasting kan ik last krijgen van hartritmestoornissen. En ik ben door mijn ervaring op de electrische fiets zeer terughoudend over het promoten van het gebruik ervan omdat ik bij het nakijken van de hartslagmetingen gemerkt heb dat ik eigenlijk niet meer inspanning geleverd heb dan bij een kuierende wandeling. Mede dankzij de hartslagmeter leef ik nu gezonder dan voorheen en heb daardoor ook weer plezier in het "gewone"fietsen. En ga bij heuvelop niet meer" tot het gaatje " wat voor mij gevaarlijk zou kunnen zijn. Leef daardoor meer in balans.
Dat is een opmerkelijke constatering Bert.
Overigens lijkt mij een hartslag van 130 bij “normaal” vlak fietsen best wel aan de hoge kant
Het versterkt wel mijn mening om zeker niet over te stappen op een e bike.

Dirk
Afhankelijk van je leeftijd en conditie is een max hartslag voor iedereen verschillend, ga daarom af op wat voor jouw situatie goed is en voelt en neem Bert in dit geval niet als leidraad. Overigens is Bert niet de enige van wie ik hoor dat ze "lui" zijn geworden van een e-bike. In de meeste gevallen echter is het voor mensen die helemaal niet meer fietsten altijd nog beter dan doorgaan op de oude voet. Bewegen is nu eenmaal beter dan stilzitten (en sporten)
Ik woon in het Limburgse Heuvelland en moet dus ook naar mijn werk een drie kilometer heuvelop. Die fiets ik dus op mijn gewone fiets. En ik ben 60 jaar.
_Peter_ schreef:
zo 25 nov, 2018 16:50
Afhankelijk van je leeftijd en conditie is een max hartslag voor iedereen verschillend, ga daarom af op wat voor jouw situatie goed is en voelt en neem Bert in dit geval niet als leidraad. Overigens is Bert niet de enige van wie ik hoor dat ze "lui" zijn geworden van een e-bike. In de meeste gevallen echter is het voor mensen die helemaal niet meer fietsten altijd nog beter dan doorgaan op de oude voet. Bergen is nu eenmaal beter dan stilzitten (en sporten)
Het is m.i. niet terecht om de e-bike de schuld te geven van de luiheid, de luiheid is er al op elk moment dat je er niet voor kiest om een lagere ondersteuning te gebruiken of de uit-stand op de ritten/momenten dat het mogelijk is.
Luiheid is in deze toch echt een keuze, niet een gevolg.
Ik voel dat hier een discussie kan gaan ontstaan tussen voor en tegenstander van de ebike.
Dat moeten we niet willen .
Dirk :!:
Ik ben 52 jaar. Ik heb mijn hart laten onderzoeken, en een inspanningstest gedaan eind september. Alles prima, goede badisconditie, max hartslag 187 en omslagpunt verzuring bij 178. Sindsdien rij ik iedere dag met hartslagmeter. Alles onder 144 is hetsteltraining, 80% van de tijd rond 150 bpm, soms 160 en op woensdag 170 max.
Tot 160 kan ik nog steeds een gesprek voeren, daar staat iedereen van te kijken, ikzelf nog het meest.
Het is een fijne manier om je fitheid in de gaten te houden. Vooral je hartslag in rust (49 bij mij) is hierbij een maatstaf. Traag herstel => kalmer aan doen.
Is dit relevant voor wereldfietsers? Ik weet het niet. Maar voor mij iig wel. Het motiveert me, dagelijks denk ik hoe ik in de vakantie blij ga zijn met mijn conditie als ik door de bergen zeul met 20 kg bagage, 2 maanden lang. Tijdens die reizen kijk ik trouwens naar niks, noch snelheid noch hartslag. Puur op gevoel, 80 km per dag zonder rustdagen, of 100 km per dag met 1 rustdag per week.
Zo werkt het voor mij, ik hoop dat ik het nog lang op deze manier kan doen. Als het moet, ga ik wss eerder met rugzak trekken, of op hotel als uitvalsbasis met koersfiets, dan dat ik overschakel op elektrisch fietsen. Iedereen doet wat hij wil, maar mij zegt het totaal niks. Dat is geen waarde-oordeel, mountainbiken doe ik bv ook niet graag.
dik5 schreef:
zo 25 nov, 2018 16:44
Dat is een opmerkelijke constatering Bert.
Overigens lijkt mij een hartslag van 130 bij “normaal” vlak fietsen best wel aan de hoge kant
Het versterkt wel mijn mening om zeker niet over te stappen op een e bike.

Dirk
130 en normaal vlak fietsen wat is dan je snelheid. Hoe zit het met de wind?
Normaal doe je een inspanningstest en krijg je op wat jouw max is.
Zoals eerder opgemerkt is het mogelijk na een bepaalde leeftijd je lichaam te trainen om weer meer vermogen te kunnen leveren.
Toch begrijp ik na het startbericht van Bert een ding niet. Je kunt ook met een ebike in een stand met lage trapondersteuning tegen de 130 bpm gaan zitten, toch? Je gaat dan alleen wat sneller. (Niet dat ik adviseer om met een ebike te gaan rijden hoor.)
Twee voorbeelden (hartslagmeter en e-bike) dat deze hulpmiddelen voor sommigen zinvol zijn.

Ik heb ook een poosje met een hartslagmeter gereden, maar op een gegeven moment voel je je grens met aeroob en anaeroob wel. Om mijn calorieën te tellen vond ik hem zinloos, omdat deze waarden toch niet kloppen. Even later was ie kapot door het zweet en heb ik het zo gelaten.

Ik denk dat weinig mensen de discipline hebben om de ondersteuning van de e-bike een tikkie zachter te zetten. Ik krijg niet de indruk dat ik significant veel meer fietsers zie sinds de e-bike, dus er moeten heel wat mensen luier zijn geworden. Wel is een heel groot deel tegenwoordig een e-bike. En waarom zou je hem zachter zetten als je met de turbo-boost modus ook je heen en terugrit haalt.
Op de electrische fiets met de laagste ondersteuning, een snelheid van ongeveer 24 km per uur, en in het platte Nederlandse, komt mijn hartslag niet boven de 95/minuut. Dat is dus geen inspanning, alleen beweging. Althans bij mij Op de gewone fiets is de hartslag met die snelheid uiteraard hoger. Als ik een rondje van twintig km bij mij in de buurt rijdt, in de Limburgse Heuvels, heb ik meestal een hartslag van rond de 115-120 met een pasr uitschieters naar boven. Op de gewone racefiets.
Hans Keesom schreef:
zo 25 nov, 2018 17:36
_Peter_ schreef:
zo 25 nov, 2018 16:50
Afhankelijk van je leeftijd en conditie is een max hartslag voor iedereen verschillend, ga daarom af op wat voor jouw situatie goed is en voelt en neem Bert in dit geval niet als leidraad. Overigens is Bert niet de enige van wie ik hoor dat ze "lui" zijn geworden van een e-bike. In de meeste gevallen echter is het voor mensen die helemaal niet meer fietsten altijd nog beter dan doorgaan op de oude voet. Bewegen is nu eenmaal beter dan stilzitten (en sporten)
Het is m.i. niet terecht om de e-bike de schuld te geven van de luiheid, de luiheid is er al op elk moment dat je er niet voor kiest om een lagere ondersteuning te gebruiken of de uit-stand op de ritten/momenten dat het mogelijk is.
Luiheid is in deze toch echt een keuze, niet een gevolg.
Lui is dan misschien het verkeerde woord, de mensen die ik heb gesproken geven aan minder kracht in de benen te hebben bij het fietsen (ondanks dat ze ook hardlopen) dan voordat ze een e-bike hadden, misschien gebruiken ze bij het hardlopen andere spieren, geen idee.
Ik denk dat ik me een kat met spek op de rug gebonden zou voelen als er een e-knop of iets dergelijks op mijn fiets zou zitten. Zo verleidelijk als je een een bergje op moet.
Het is op dit forum blijkbaar zinloos om een genuanceerde mening te hebben. Ik heb de electrische fiets nodig voor meerdaagse tochten maar gebruik het liefst een gewone fiets. Ik probeer duidelijk te maken dat ik het gevoel heb dat ik lui word van alleen maar de electrische fiets te gebruiken. Maar het is net alsof ik dat gevoel niet mag hebben. Om dat gevoel te verduidelijken geef ik mijn constateringen van de hartslagmeter. Is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
BertKremer schreef:
zo 25 nov, 2018 20:29
Het is op dit forum blijkbaar zinloos om een genuanceerde mening te hebben. Ik heb de electrische fiets nodig voor meerdaagse tochten maar gebruik het liefst een gewone fiets. Ik probeer duidelijk te maken dat ik het gevoel heb dat ik lui word van alleen maar de electrische fiets te gebruiken. Maar het is net alsof ik dat gevoel niet mag hebben. Om dat gevoel te verduidelijken geef ik mijn constateringen van de hartslagmeter. Is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
 
Ik snap het best. Misschien is het probleem wel technisch, is de laagste stand van ondersteuning te sterk.
Natuurlijk is het lekker om alsmaar te fietsen alsof je de wind in de rug hebt.

Je kan natuurlijk ook meer bagage aan je fiets hangen, de remmen een beetje strak afstellen, en wat lucht uit de banden laten.

BSM
Hebben jullie ook een hartprbleem waarbij jezelf energie problemen hebben of ben je gewoon gezond. Ik vind het niet erg netjes om over mijn gezondheid grappig te doen. Ik moet op een evenwichtige manier mijn hartinspanning regelen omdat de boel niet kapot gaat en gebruik daarvoor een hartslagmeter.
BertKremer schreef:
zo 25 nov, 2018 20:58
Hebben jullie ook een hartprbleem waarbij jezelf energie problemen hebben of ben je gewoon gezond. Ik vind het niet erg netjes om over mijn gezondheid grappig te doen
 
Ik doe niet grappig, ik probeer het ook niet.
Jij moppert over een teveel aan e-ondersteuning en nu wil je ook nog mentale ondersteuning ?

BSM

PS De beste training heb je op een fiets die niet vooruit te branden is, eentje waar zelfs wind mee nog als tegenwind voelt
Ik vindt dat Bert heel genuaceerd zijn eigen ervaring heeft beschreven en daar is niets mis mee.
Hij is tenslotte evaringsdeskundige!
Dat een ander daar iets van vind is het risico van een forum.

En iedereen moet doen wat voor hem het beste of pleziergste is en niet oordelen over een ander

Dirk
Ik mopper niet over teveel ondersteuning, want het is juist die ondersteuning die er voor zorgt dat ik nog steeds meerdaagse vakantie tochten kan maken. Maar ik zeg erbij dat ik dat niet meer bij alle fietstochtjes doe omdat ik gemerkt heb ik dan het normale fietsgevoel kwijt raak..Ik heb de eerste 2,5 jaar dat ik de electrische fiets had teveel van die fiets gebruik gemaakt waardoor ik het gevoel had dat mijn spieren minder sterkte waren geworden.
BertKremer schreef:
zo 25 nov, 2018 20:58
.... Ik moet op een evenwichtige manier mijn hartinspanning regelen omdat de boel niet kapot gaat en gebruik daarvoor een hartslagmeter....
Daar heb ik ook de hartslagmeter voor gebruikt en het leren doseren van de inspanning zodat ik op een dag meer dan 100km kan afleggen. Door met de meter de relatie tussen gevoel in meting te leggen, heb ik mijn lijf leren kennen. Ik voel nu beter aan waar de grenzen liggen en wanneer de verzuring optreed. Zo kan ik mijn eigen accu in de gaten houden en voorkomen dat die voortijdig uitgeput is.