Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vuurwerk in fietsenzaken - Forum Wereldfietser

Vuurwerk in fietsenzaken

Het einde van het jaar breekt aan. In een flink aantal fietsenzaken staan in de laatste dagen van december rijen mensen. Niet om een fiets te kopen of te laten repareren, maar om vuurwerk te kopen.
Ooit is deze verkoop van vuurwerk via fietsenwinkels bedacht, omdat de fietsenbranche in de donkerste dagen van het jaar op slechts een laag pitje draaide.
Past de combinatie van fietsenzaak en vuurwerkverkoper nog in deze tijd? Wat vind jijj?

Groetjes,

Bert
ik woon in Hengelo, en kwam laatst weer in Enschede waar de vuurwerk ramp is geweest.
Nog steeds lege plekken waar ooit huizen hebben gestaan.
Verder is Roombeek er op vooruit gegaan nu een mooie wijk.

Wat mij betreft volledig verbieden en in iedere plaats 1 groot centraal vuurwerk show.

Martin
Dertig jaar geleden kreeg ik een relatie met de dochter van een fietsenmaker. Zij verkochten om de genoemde reden een aantal jaren vuurwerk, hetzij in kleine hoeveelheden.

Later, eenmaal getrouwd, heb ik geholpen met zowel de inkoop, promotie als verkoop. De hoeveelheden te verkopen vuurwerk groeiden gestaag. Naast dat dit een welkome financiële impuls was voor mijn toenmalige schoonouders, was het bovenal erg leuk om veel vaste klanten en potentiele (fiets)klanten in een tijdsbestek van enkele dagen in een vreugdestemming te zien en te spreken bij de verkoop van het vuurwerk.

Gezien de hoeveelheid vuurwerk wat er ingekocht werd moest er aardig geïnvesteerd worden in het veilig opslaan en distribueren van het vuurwerk. Alles in overleg met de gemeente, brandweer en politie. Dit kostte wel het nodige, maar het leverde ook het nodige op.
Uit medeleven met wat in Enschede gebeurd is (bij ons in de regio) is de verkoop van vuurwerk gestaakt. Dit is een persoonlijke afweging geweest van mijn (ex)zwager, die de zaak inmiddels had overgenomen.

Desalniettemin snap ik heel goed dat het voor een fietsenmaker een hele mooie bijverdienste is en zolang hij zijn zaakjes qua veiligheid op orde heeft, heb ik daar geen enkele moeite mee.
Naast een mooie bijverdienste ook een mooie afwisseling. Bij het verkopen van een fiets vraagt een klant nu eenmaal: “en, gaat er nog wat af?” Doelend op de prijs. Waarop mijn (ex)schoonvader steevast antwoordde: “Ja, de verf!”. Geirriteerd over het uitgemolken worden door sommige klanten. Had hij bij het verkopen van vuurwerk geen last van...

(dit alles los van mijn mening dat vuurwerk wat mij betreft ook alleen nog centraal en gecontroleerd op één plek per plaats wordt ontstoken...)
martinderoo schreef:
di 04 dec, 2018 14:14
ik woon in Hengelo, en kwam laatst weer in Enschede waar de vuurwerk ramp is geweest.
Nog steeds lege plekken waar ooit huizen hebben gestaan.
Verder is Roombeek er op vooruit gegaan nu een mooie wijk.

Wat mij betreft volledig verbieden en in iedere plaats 1 groot centraal vuurwerk show.
 
Tja, je zou bijna een heel foute link leggen ... ieder jaar een mooie wijk erbij :twisted:

Zelfs al heb ik nooit een echte oorlog hebt meegemaakt dan nog kan ik er niet bij, die jaarlijkse "war-zone".

Fraai vuurwerk, op een afstand, dat kan ik nog wel aan, maar verder ... misschien drink ik te weinig ?

Overigens is het naast het financiële plaatje ook nog eens het milieu-plaatje en het natuur-plaatje.
Eigenlijk is het enige wat overblijft dat een beperkt deel van de Nederlanders er een "traditie" in ziet.

En weet:   Hoe harder men op traditie hamert, hoe zwakker de inhoudelijke argumenten zijn.

BSM

PS   Als ik niet fiets, en als ik niet elektrisch (in de trein) rijdt dan rijdt ik soms ook in een roethoester ... ik zorg langs die weg voor mijn aandeel fijnstof en andere ongein ... vuurwerk gaat aan mij voorbij, ik betaal liever ook niet mee aan een (de)centraal vuurwerk.
Inderdaad, vuurwerk zsm verbieden of in ieder geval reguleren. Maar tot dan vind ik het prima als het bij de fietsenmaker verkocht wordt.
De vraag is meer hoe vuurwerk geregeld moet worden in het algemeen. Ook een interessante discussie, maar laat ik even links liggen.

Zoals de zaken op dit moment geregeld zijn is een fietsenmaker een prima verkoopplek (mits er goed rekening gehouden wordt met veiligheid en opslag en dergelijke) en ik zie eigenlijk ook niet goed in waarom dat niet meer van deze tijd is. Wil je zoiets liever een webshop doen met alle bijkomende gevaren die daar weer bij komen kijken? Ik niet. Als alternatief zou je het nog in ijszaken, die meestal ook dicht zijn tussen november en maart, kunnen doen (wederom rekening houden met veiligheid / opslag e.d.)
Fietsenmaker die vuurwerk verkoopt, mits voldaan wordt aan alle veiligheidseisen, voldoet hiermee aan de wet. En is vanuit oogpunt van vrije ondernemerschap toegestaan. Net zoals een sportzaak deze kan verkopen, zoals in Arnhem het geval is.

Het is een andere discussie van andere aard of vuurwerk in zijn algemeenheid verboden zou moeten worden.

Uit oogpunt van schadelijke effect op de publieke gezondheid door vuurwerk afsteken tijdens de jaarwisseling is er wel een punt te maken om een algemeen verbod in te stellen. Ook een verbod voor vuurwerk afsteken bij grote evenementen zou hieronder moeten vallen.
Dus ook geen vuurwerk afsteken op een centrale plaats en gecontroleerd door vakmensen.
Het is en blijft tenslotte een schadelijk product voor mens & dier.
joukon schreef:
di 04 dec, 2018 19:45
Uit oogpunt van schadelijke effect op de publieke gezondheid door vuurwerk afsteken tijdens de jaarwisseling is er wel een punt te maken om een algemeen verbod in te stellen. Ook een verbod voor vuurwerk afsteken bij grote evenementen zou hieronder moeten vallen.
Dus ook geen vuurwerk afsteken op een centrale plaats en gecontroleerd door vakmensen.
Het is en blijft tenslotte een schadelijk product voor mens & dier.
 
Tja, voor een algemeen verbod is ook veel te zeggen, maar het gaat wel heel ver, en je vertroebelt de discussie.
Qua volksgezondheid etc. zou het al een enorme winst zijn als de wapenwedloop die "traditie" genoemd word definitief stopt. Dus gewoon géén "consumentenvuurwerk" meer.

Daarna kan je verder kijken en op basis van goede argumenten discussiëren of en zo ja hoe vaak en hoeveel je nog andere vuurwerkshows wilt toestaan.

BSM
Het vuurwerkcultuurverschil tussen Nederland en België is gigantisch en ik ben erg blij dat we hier in België niet de Nederlandse cultuur hebben.

Hoewel er ook in België hier en daar wat particulieren vuurwerk kopen en afsteken (al is het op veel plaatsen niet toegelaten) gebeurt dat in België relatief weinig. Maar bijna elke stad en grotere gemeente organiseert zelf wel een groot vuurwerk. Veel veiliger en veel indrukwekkender dan wat normale burgers kunnen betalen. Zo'n vuurwerken trekken in grote steden dan ook vele tienduizenden bezoekers. In Antwerpen zo'n 75OOO bezoekers en dat is dan zonder de aparte vuurwerken die de districten van Antwerpen (district is een soort deelgemeente) organiseren. In Antwerpen word dat vuurwerk ook uitgezonden op de regionale televisie.

Ook bij die grote vuurwerken zijn vragen te stellen. Relatief hoge kosten, stevige luchtvervuiling en het is maar de vraag of al dat vuurwerk wel in acceptabele omstandigheden (veiligheid en gezondheid werknemers) gemaakt wordt.

Maar het is dus opvallend dat in België een tot voor kort minder strenge vuurwerkwetgeving van toepassing is (als ik mij niet vergis is dat ondertussen gewijzigd, maar mogelijk ben ik verkeerd geïnformeerd) maar de persoonlijke aankoop en gebruik van vuurwerk veel lager ligt dan in Nederland.

Als ik dan kijk naar het 'oorlogsgebied' op sommige Nederlandse plaatsen op oudejaarsavond (ik heb ervaring met oudejaarsavond in Hilversum, in Baambrugge en in dacht ook in Utrecht maar dat weet ik niet meer zeker) dan ben ik erg blij met de Belgische situatie. Los van de discussie over verkoop in fietswinkels (dat ik wel kan begrijpen vanuit het financieel oogpunt) stel ik me grote vragen bij het Nederlandse vuurwerkgebruik. Een ramp voor vele huisdieren, gigantisch veel luchtvervuiling (ja, nog meer dan bij een centraal vuurwerk) en straatvervuiling en elk jaar een pak slachtoffers.
Revanho schreef:
di 04 dec, 2018 20:44
..... in Baambrugge ....
 
Daar noem je ook wat :shock:

In het verleden was het daar "gewoon" om met oud en nieuw te proberen de ophaalbrug in brand te steken ... een brug van stalen constructie, dus weinig succes.

BSM
Gewoon kappen met vuurwerk, zeker met consumentenvuurwerk en liefst helemaal.
Roken in horeca en openbare gebouwen is ook met succes ingeperkt, makkelijker dan velen gedacht hebben. Dat kan met vuurwerk ook. Als we de vuurwerktraditie vervangen door een traditie om tijdens nieuwjaarsnacht met zijn allen iets creatiefs te doen (bijvoorbeeld theater, dans, muziek binnen de familie- en kennisenkring), zullen weinigen nog naar vuurwerk verlangen.

Hans
Bridgestone SM schreef:
di 04 dec, 2018 21:20
Revanho schreef:
di 04 dec, 2018 20:44
..... in Baambrugge ....
 
Daar noem je ook wat :shock:

In het verleden was het daar "gewoon" om met oud en nieuw te proberen de ophaalbrug in brand te steken ... een brug van stalen constructie, dus weinig succes.

BSM
Dan pakken ze het blijkbaar niet al te creatief aan.
joukon schreef:
di 04 dec, 2018 19:45
Fietsenmaker die vuurwerk verkoopt, mits voldaan wordt aan alle veiligheidseisen, voldoet hiermee aan de wet. En is vanuit oogpunt van vrije ondernemerschap toegestaan. Net zoals een sportzaak deze kan verkopen, zoals in Arnhem het geval is.
Een vraag voor de juristen onder ons of degenen die dit weten: mag ieder bedrijf dat bij de kvk is ingeschreven, mits veilig, vuurwerk verkopen, uit het oogpunt van vrij ondernemerschap?

Hans
Bridgestone SM schreef:
di 04 dec, 2018 19:59
joukon schreef:
di 04 dec, 2018 19:45
.
 
Tja, voor een algemeen verbod is ook veel te zeggen, maar het gaat wel heel ver, en je vertroebelt de discussie.
Qua volksgezondheid etc. zou het al een enorme winst zijn als de wapenwedloop die "traditie" genoemd word definitief stopt. Dus gewoon géén "consumentenvuurwerk" meer.

Daarna kan je verder kijken en op basis van goede argumenten discussiëren of en zo ja hoe vaak en hoeveel je nog andere vuurwerkshows wilt toestaan.

BSM
De vertroebeling van een discussie ontstaat door te stellen dat een algemeen verbod te ver zou gaan. En je het hebt over wapenwedloop die "traditie" wordt genoemd. Dat zou je kunnen bestempelen als oproep tot een "loopgraven oorlog" waarin eenieder zich ingraaft in zijn eigen stellingname 8)

Een discussie op argumenten voeren is door er ook de gezondheidsaspecten erin te betrekken. Juist nu in een tijd waarin de volksgezondheid onder steeds grotere druk komt te staan. Een vaststaand feit door wetenschappelijk onderzoek onderbouwd.
Mensen die lijden aan PTTS, die COPD, astmatisch zijn, of andere longaandoening hebben, lijden aan hart en vaatziekten ondervinden hinder. Zij worden buiten gesloten door het afsteken van vuurwerk omdat ze er niet bij aanwezig kunnen zijn vanwege hun gezondheidsklachten.
Zo gezellig en leuk is het niet voor iedereen. Terwijl de jaarwisseling wel een traditioneel feest is voor iedereen.

Je hoort wel vaker van voorstanders voor behoud van een traditie dat dit is omdat ze ermee zijn opgegroeid. Voor mensen die er niet mee opgegroeid zijn speelt dat argument van 'traditie' veel minder een rol van betekenis.
Het lijkt een beetje op de Zwarte Piet discussie. Mensen die zich erover druk maken kapen de hele discussie op voor zichzelf.

Ter overpeinzing; in voorchristelijke tijden gingen mensen vuren stoken, maakten lawaai, droegen maskers en brachten offers, teneinde de geesten die door het zwerk raasden, te verjagen dan wel mild te stemmen.
In dat opzicht is 'traditie' onderhevig aan veranderingen en laat zien dat het ook anders kan.


Hiermee afsluitend laat ik deze discussie vooral over aan mensen die nog niet aan het woord zijn geweest!
joukon schreef:
wo 05 dec, 2018 12:59
Juist nu in een tijd waarin de volksgezondheid onder steeds grotere druk komt te staan. Een vaststaand feit door wetenschappelijk onderzoek onderbouwd.
Nu ben ik allereerst benieuwd wat volgens jouw wetenschappelijk/taalkundig verstaan wordt onder onder steeds grotere druk komen te staan?
Leon schreef:
wo 05 dec, 2018 13:18
joukon schreef:
wo 05 dec, 2018 12:59
Juist nu in een tijd waarin de volksgezondheid onder steeds grotere druk komt te staan. Een vaststaand feit door wetenschappelijk onderzoek onderbouwd.
Nu ben ik allereerst benieuwd wat volgens jouw wetenschappelijk/taalkundig verstaan wordt onder onder steeds grotere druk komen te staan?
 
We zouden heel goed kunnen zeggen dat het steeds beter bekend is wat we er (incl onszelf) voor bende van maken.
Tegelijkertijd worden we steeds ouder (zodat we ook steeds beter kunnen zien - als we tenminste om ons heel kijken - welke bende we maken). Tegelijkertijd zou je dat steeds ouder worden kunnen aangrijpen om te zeggen dat het kennelijk heel goed met de mensheid gaat.

Overigens ben ik het verder eens met het meeste hierboven. Minder vuurwerk maakt het alleen maar prettiger.
Wat mij betreft eerst en vooral geen "consumenten-vuurwerk" en in tweede instantie ook minder grootschalig geknal.

BSM
De vraag is: gaan we vanaf nu de supermarkt massaal mijden omdat ze er ook ongezond eten, rookwaren en alcohol verkopen, versproducten laten overvliegen, ketens uitbuiten etc? Vast niet. Waarom dan wel met het vingertje naar de fietsenzaak wijzen?

/edit: Nu zie ik het pas. Het is Kletspraat. Laat maar zitten dan.
Er is hierboven niemand (wellicht behalve de topicstarter) die van mening is dat het onkies is dat een fietsenwinkel vuurwerk verkoopt. Ik vind het ook niet erg dat een supermarkt met wellicht veel verantwoorde producten ook sigaretten en alcohol verkoopt.
Bert van Sprang schreef:
wo 05 dec, 2018 16:01
Er is hierboven niemand (wellicht behalve de topicstarter) die van mening is dat het onkies is dat een fietsenwinkel vuurwerk verkoopt. Ik vind het ook niet erg dat een supermarkt met wellicht veel verantwoorde producten ook sigaretten en alcohol verkoopt.
Volgens mij heb ik het volgende geschreven:
Edwin* schreef:
di 04 dec, 2018 14:27
Desalniettemin snap ik heel goed dat het voor een fietsenmaker een hele mooie bijverdienste is en zolang hij zijn zaakjes qua veiligheid op orde heeft, heb ik daar geen enkele moeite mee.

(dit alles los van mijn mening dat vuurwerk wat mij betreft ook alleen nog centraal en gecontroleerd op één plek per plaats wordt ontstoken...)
javb2812 schreef:
wo 05 dec, 2018 00:21
joukon schreef:
di 04 dec, 2018 19:45
Fietsenmaker die vuurwerk verkoopt, mits voldaan wordt aan alle veiligheidseisen, voldoet hiermee aan de wet. En is vanuit oogpunt van vrije ondernemerschap toegestaan. Net zoals een sportzaak deze kan verkopen, zoals in Arnhem het geval is.
Een vraag voor de juristen onder ons of degenen die dit weten: mag ieder bedrijf dat bij de kvk is ingeschreven, mits veilig, vuurwerk verkopen, uit het oogpunt van vrij ondernemerschap?

Hans
Ik ben geen jurist, evenmin weet ik er het fijne van (behalve dat mijn toenmalige schoonouders met fietsenwinkel aan allerlei eisen moesten voldoen en een vergunning moesten hebben voor het verkopen van vuurwerk destijds), heb wel een KvK inschrijving, maar mag zomaar geen vuurwerk verkopen.

Zoeken op internet levert het volgende resultaat op voor Nederland:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... l-verkopen