Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Accell houdt vast aan framenummerstickers - Forum Wereldfietser

Accell houdt vast aan framenummerstickers

Op de website van de Fietsersbond vindt ik een interessant artikel:
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... ietsen-om/

Ik vindt het tenenkrommend.
De manier van reageren van de fabrikant Accell op het gesprek met de fietsersbond is een ongelooflijk toonbeeld van slechte PR en slechte manier met klanten omgaan: ontkennen en er meteen bij zeggen dat er niks aan gedaan wordt. Grappig dat ze dat tweede meteen weten....:

Fietsersbond schreef:
"De Accell Group, bekend van onder andere Sparta, Batavus en Koga, zegt niet op de hoogte te zijn van het omkatten van fietsen. ‘Nee, dit is niet bekend’, antwoordt Pamela Slettenaar van Accell Nederland op vragen die we hebben gemaild. Slettenaar zegt elke klacht of opmerking te registreren: ‘Deze opmerking is niet in de registratie aangetroffen’.
Ook de nieuwe informatie over het omkatten van fietsen zal volgens Slettenaar niet leiden tot het afschaffen van de stickers. ‘Omdat wij de framenummers onder beschermingslak plaatsen en er geen opmerkingen hierover zijn, wordt dit op dit moment niet overwogen.’"


Even herhaling van de cursus klantvriendelijkheid voor dummies, les 1:
Als er een iemand belt met een nieuwe klacht dan zeg je niet dat je die klacht nog nooit gehad hebt en er niks aan gedaan zal worden maar je zegt "Dank U wel, we gaan ons uiterste best doen om er iets aan te doen."
By the way: zelfs een pleerol heeft een nummer, dus echt high-tech kun je het niet meer noemen.

Inhoudelijk wekt het verhaal bij mij de schijn op dat de prioriteiten van de fabrikanten niet dezelfde zijn als die van de fietsende burger.

Ik blijf verre van deze fabrikant, leterlijk. Ik kom dus ook niet naar de Wereldfietserbeurs.
Accell heeft er natuurlijk baat bij, want er valt ook te lezen dat mensen meteen maar een neiuwe fiets bestellen in plaats van een eventueel politieonderzoek na aangifte af te wachten :wink:

Ik begrijp dat Accell sponsor is van de wereldfietserbeurs?
Het enige wat Accel doet is hun locatie in Ede ter beschikking stellen, in zekere zin zou je dit sponsoring kunnen noemen.
Bert van Sprang schreef:
di 08 jan, 2019 15:31
Het enige wat Accel doet is hun locatie in Ede ter beschikking stellen, in zekere zin zou je dit sponsoring kunnen noemen.
Ik noem het eerder een geniale zet van Accell om een potentiële klanten in huis te krijgen door een meute vrijwilligers te mobiliseren die dit voor hen interessant komen maken.
Travelmaster schreef:
di 08 jan, 2019 15:13
Ik begrijp dat Accell sponsor is van de wereldfietserbeurs?
Of andersom?
Bert van Sprang schreef:
di 08 jan, 2019 15:31
Het enige wat Accel doet is hun locatie in Ede ter beschikking stellen, in zekere zin zou je dit sponsoring kunnen noemen.
Dat is niet het enige... ze weren ook andere merken die niet onder de Accel groep vallen. Idworx, Santos, Avaghon, Snel...

Daar is trouwens vorig jaar ook een klacht over geweest richting de organisatie van de beurs. Waarschijnlijk stond die ook niet in hun database.. :roll:
Ik heb van het bestuur begrepen dat ze ondanks de uitsluiting van de bekende vakantiefiets leveranciers deze locatie toch het meest geschikt vonden. Een echte wereldfietser is vast niet zo naief een fiets van Accell te kopen.
Ik ben ambassadeur en heb ook nog een winkeltje. Voordat ik het artikel las heb ik nooit op die manier naar de framestickers gekeken. Ik heb nog nooit in mijn winkel van een klant een klacht daarover gehad. Het enige nadeel van de sticker vind ik dat je een Koga Signature niet kunt registreren bij Koga. Maar nu ik het artikel heb gelezen zie ik ook in dat een ingeslagen framenummer ook belangrijk is, al kun je die ook wegslijpen en een nieuw nummer erin slaan. Ook kun je je postcode erin graveren. Dat werkt nog beter denk ik?

Ik zal het eens bij Koga aankaarten.

Ik merk soms dat er op het forum op Koga gemopperd wordt. Zoals gezegd ben ik ambassadeur van Koga en vind echt dat mijn Koga Worldtraveller een bizar goede fiets is. (En ja, zowel Gerrit als Robbert zouden graag willen dat ik op hun fiets rijd want zij denken dan waarschijnlijk dat ik dan meer van hun merk ga verkopen...). Mijn Koga is superstijf en hij rijdt lekker.

Ter informatie: de laatste tocht door Bolivia, Chili en Argentinië heb ik heel veel onverhard gereden met soms wel dertig liter water extra. Dus een kilo of 55 aan bagage. Het enige dat is misgegaan is een lekke band (op het locomotief kerkhof in Uyuni) en een los boutje van mijn Duo lowrider.

Als ik dan kijk naar de 'gesponsorde' fiets van een goede klant van ons die tijdens zijn tocht naar China drie keer een kapotte velg heeft toegestuurd gekregen door de fabrikant, dan ben ik blij dat ik op een Koga rijd. Dus ik snap niet waarom er voor mijn gevoel soms op Koga gemopperd wordt.

Je kan mijn Koga bekijken op de Koga trekkingsdag en een week later op de Wereldfietserbeurs waar wij -helaas- staan zonder Santos, idworx, Gaastra en Tout Terrain. En ik vind dat ook jammer.

Wat de locatie betreft, zou ik op de ledenvergadering voorstellen om de Wereldfietserdag een volgende keer bij Santos, idworx, Avaghon, Mgineering, Loekie, VSF of Gudereit te houden. De ledenvergadering is de juiste plek om dit aan te kaarten. Maar ik neem aan dat jullie dat als volwassen mensen wel snappen :evil: :evil:

Afbeelding

Een vriend van mij belde laatst: hij was zijn kelderbox aan het opruimen, Bleek hij mijn Koga Randonneur nog te hebben van 35 jaar geleden. Hij had er slechts twee keer op gefietst... Dus ik heb hem weer terug en ben er meteen op gaan rijden. Toen was dit de absolute top (ik had er driekwart jaar hard voor gespaard), maar ondertussen zijn we zeker vijf ontwikkel-generaties verder. En tja, hij rijdt wat gedateerd.

Afbeelding
(dit was mijn eerste Koga; een Gent's racer)
De volgende keer die beurs in Nijmegen op het honig complex houden? daar zitten een aantal fietsverkopers (en bouwers) in een bedrijvenverzamelgebouw samen. Niet zo centraal misschien als Ede maar zeker goed te bereiken, eventueel met gebruikmaking van een wat duurder fietskaartje :wink:
Of de sticker nu onder de lak zit, of dat het framenummer is ingeslagen, zal de persoon die zich de fiets ontrechtmatig wil toe eigenen weinig tot niets interesseren, denk ik. Een framenummer is zo verwijderd.

Voor wat betreft de locatie van de Wereldfietserbeurs vind ik het een teken van zwakte van de Accell groep om andere “wereldfietsgerelateerde fietsmerken”, anders dan die tot hun groep behoren te weren van deze beurs.
Ook had ik verwacht dat het bestuur zich hierdoor niet zou laten beïnvloeden.

Voor wat betreft de naar China fietsende klant van het winkeltje. Zo heb ik een voorbeeld wat net andersom is.
Weliswaar tijdens een bescheiden tochtje van Basel naar de Sallandse Heuvelrug, maar bij de Koga van mijn vrouw ontwikkelde zich een vervelende tik en slag in de trapas, wat al een keer eerder door de dealer onder garantie was verholpen. Over de dealer niets dan lof.

Mijn fiets, die veel gelijkenis vertoont met de “gesponsorde” fiets van de klant van het genoemde winkeltje functioneert nog steeds naar volle tevredenheid, zonder gebreken.
Door mijn eerder getoonde enrhousiasme ben ik wel eens onterecht als “ambassadeur” van dat merk bestempeld en dat terwijl onze beide fietsen met eigen centjes zijn betaald.
Mijn vrouw overweegt haar Koga toch misschien een keer in te ruilen voor eenzelfde fiets als de mijne, zeker nu deze sinds kort met een mixte frame te verkrijgen is.

Maar daar zullen we ons niet voor op de Wereldfietserbeurs gaan oriënteren, want het bewuste merk wordt hier helaas geweerd.
Nog een reden voor ons om dan maar weg te blijven.
Edwin* schreef:
do 10 jan, 2019 00:25
Of de sticker nu onder de lak zit, of dat het framenummer is ingeslagen, zal de persoon die zich de fiets ontrechtmatig wil toe eigenen weinig tot niets interesseren, denk ik. Een framenummer is zo verwijderd.
Zo'n houding van 'daar doe je toch niks aan' is niks voor mij. Het is volgens mij juist de rebellie tegen deze apathische houding die vanaf het einde van de middelleeuwen de wetenschap een boost heeft gegeven. Om dan nu maar weer te zeggen dat nadenken geen zin heeft, bij zoiets simpels als een framenummer, weiger ik te accepteren.

Ik denk niet dat een ouderwets diep in de bracketpot ingeslagen framenummer zo gemakkelijk te verwijderen is als een sticker. Je moet daarvoor de complete coating wegslijpen. Het aanbrengen van een nieuw stuk coating in de - ik geef toe - vaak bijzondere en fraaie kleuren van een a-merk-fiets is toch echt niet erg simpel. Dat is echt wel zichtbaar als je de moeite neemt om ernaar te kijken. Bovendien zit er dan nog geen nieuw nummer in dat lijkt alsof er een echt nummer in zit. Daarnaast zijn er vast talloze manieren te bedenken om een framenummer beter aan te brengen of nog lastiger verwijderbaar te maken. Je moet alleen wel een heel klein beetje crimineel inzicht hebben in de motivaties van een dief. Dat is iets wat degenen die bij het invoeren van het framenummer in het slot er bij stonden en er naar keken, waaronder compleet journalistiek Nederland, kennelijk niet hebben gehad.
Anti diefstal chip een idee? Sommige fietsen kosten net zoveel als ik aan een auto uit geef dus dat loont wel.
Eric Schuijt schreef: Ik ben ambassadeur en heb ook nog een winkeltje.
Ik denk niet dat de kwaliteit ter discussie staat Eric, eerder de manier waarop een bedrijf met klanten / klachten omgaat, bij bijna iedere holding die kleine merken op slokt verslechterd dit toch gewoon?
Het zou fijn zijn als bij Koga innovatie voorop stond en niet omzet, maar ja, vroeger won de aanhouder, tegenwoordig de aandeelhouder :D
Edwin* schreef:
do 10 jan, 2019 00:25
Voor wat betreft de locatie van de Wereldfietserbeurs vind ik het een teken van zwakte van de Accell groep om andere “wereldfietsgerelateerde fietsmerken”, anders dan die tot hun groep behoren te weren van deze beurs.
Ze zouden het idd moeten aandurven om hun fietsen het tegen de andere merken op te laten nemen. Zo slecht komt m.n. de Koga WT er echt niet van af vergeleken met de andere toppers ;)

Achter je product durven staan en de confrontatie aandurven kan alleen maar positief overkomen.
Hebben overigens de andere "wereldfietsmerken" wel nummers in het frame? Ik lees dat het ook lastig is bij alu frames (in staal kan je de nummers gewoon inslaan of graveren in de lugs, die hebben alu frames niet), ook het graveren van nummers wordt niet altijd in alu frames gedaan.
Gewoon een NFC chip toch? Kun je uitlezen en heeft geen batterij nodig. Zit je gelijk niet meer aan de technische bezwaren van aluminium graveren vast (want die zijn er wel)
Shadow schreef:
do 10 jan, 2019 16:33
Gewoon een NFC chip toch? Kun je uitlezen en heeft geen batterij nodig. Zit je gelijk niet meer aan de technische bezwaren van aluminium graveren vast (want die zijn er wel)
Probleem zijn de inzet en extra voorzieningen die nodig zijn. Aantal jaren geleden deden een aantal merken wel chips monteren maar er was geen mankracht (m.n. bij politie) om daar verder iets mee te doen. Had dus toentertijd geen toegevoegde waarde.


Misschien dat verzekeraars al naar de kosten/baten hebben gekeken (zou wel logisch zijn) van chips. Maar daar horen we ook niets van.
Tja als ik de premies zie voor een Santos in de randstad tegen diefstal te verzekeren, kans 99% dat ie gestolen wordt, dan hebben ze dat op een andere manier opgelost ja :roll:
Fedor schreef:
do 10 jan, 2019 18:59
Shadow schreef:
do 10 jan, 2019 16:33
Gewoon een NFC chip toch? Kun je uitlezen en heeft geen batterij nodig. Zit je gelijk niet meer aan de technische bezwaren van aluminium graveren vast (want die zijn er wel)
Probleem zijn de inzet en extra voorzieningen die nodig zijn. Aantal jaren geleden deden een aantal merken wel chips monteren maar er was geen mankracht (m.n. bij politie) om daar verder iets mee te doen. Had dus toentertijd geen toegevoegde waarde.
Geen toegevoegde waarde.... kennelijk hebben de fietsenbouwers nog nooit van kwaliteitsmanagement gehoord.

Edit: stomme tablettoetsenbordtikfout :evil:
Zoals Nederlandse merken bouwen is daar ook geen aanleiding toe - je bouwt het beste voor een beste prijs - daar kan je even op teren, ook/zeker als je eenmaal een naam hebt opgebouwd. Wat dat betreft, ik stuur dinsdag een vraag naar Surly over een frame maat die gewijzigd is, krijg binnen 24u netjes antwoordt en de vraag of m’n Big Dummy nog bevalt 8)
Die opereren in een markt waar je genadeloos afgestraft wordt met zulk gedrag als wat Koga hier liet zien.
Idworx idem goed trouwens, kreeg ook zeer snel en netjes antwoordt op een vraag - ook al was het een ‘nee’ :D
Gisteren kwam een klant voor een onderdeel voor zijn oudere Koga Miyata. Het onderdeel was zo gevonden omdat ik alleen het framenummer hoefde in te tikken en meteen een overzicht kreeg wat de onderdelen waren en of ze nog leverbaar waren. Erg handig zo'n goede database.

Koga (en de Accel groep) gaan ervan uit dat jouw dealer service verleent. Dat is logisch want een dealer kan het verschil maken. En zo doen wij dat ook. Dat werkt sneller en handiger.

Service door dealers geldt eigenlijk ook voor veel grote merken (Samsung, Philips) omdat het ondoenlijk is om bij grote aantallen de service op een goed peil te houden. Kleinere fietsfabrikanten (zeker bedrijven waar de oprichter/baas zelf meewerkt) verlenen nog wel directe service wat soms erg handig is.

De fiets van de klant kwam uit 2009 en wat mij opviel was dat ze toen ook al framestickers gebruikten. Ondertussen zijn we 10 jaar verder en zijn ze dus al zeker 10 jaar in gebruik. Ik realiseerde mij dat niet.