Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterbanden - Forum Wereldfietser

Winterbanden

Lovende woorden over de winterbanden voor je fiets in het AD van vandaag.

De kop van het artikel. Winterband raakt in trek bij fervente fietsers.

Voor mij een verdacht positief verhaal. Het slot even even citeren.
Kees Bakker van de Fietsersbond heeft de gangbaare winterbanden getest. Ze geven meer grip en als je bij het remmen toch gaat glijden, schiet je fiets niet oncontroleerbaar weg, is zijn conclusie. Ze werken echt.
Wat is hier verdacht aan? Of is het oud zeer contra de Fietsersbond?
Afgelopen dinsdag 137km gefietst waarvan 75km door sneeuwval, uiteindelijk ploegen door 5cm sneeuw tussen Dodewaard en Amerongen. Na Amerongen was de weg gelukkig geveegd. Ik heb een winterband op het achterwiel en ook al is het niet zaligmakend, je houdt wel degelijk veel meer grip, als er niet teveel sneeuw ligt komt je overal goed doorheen. Maar bij dikke lagen 'mul' sneeuw waarbij het afwisselend hard en zacht is heb je nog steeds wel het probleem dat het achterwiel zijdelings in wegglijdt. Alsof je in mul zand fietst. Ook heb ik vorig jaar over bevroren sloten gefietst, dus op zwart ijs zoals ook met ijzel, en ook dan helpt een winterband niet veel meer qua grip, tenzij je echt voor een spikeband gaat maar daar wil je niet langer dan strict noodzakelijk op rijden. Bij ijzel dus maar gewoon thuis blijven.
Helaas heb ik ook het idee dat een winterband, in mijn geval een Continental Topcontact Winter, aanzienlijk meer rolweerstand heeft dan een goede zomerband, zeg de Schwalbe Kojak of Schwalbe Marathon, dat is toch jammer voor het overgrote deel van de winterdagen dat het niet glad is.
ik heb op het voorwiel zo'n winterband van schwalbe:
Afbeelding

maar van de vier rijen met spikes heb er de middelste twee rijen uitgetrokken (en de gaatjes met kit gevuld, maar de gedroogde kit kwam er snel weer uit zetten): gewoon rijdend is het net zo'n winterband als op een auto: wat grover/opener profiel en lamellen. en ik hoor geen spikes tikken/roffelen: de band is nu stil.
zodra ik stuur, dan doen de spikes mee en dat heeft me gisteren (mede) overeind gehouden op opgevroren ribbel-/sporen- ijs een fietstunneltje in. en het geeft tikkend/roffelend geluid.

vorige winter kwam overigens spontaan achter de hieldraad aan één kant uit zo'n band zetten en dan kom je niet verder... :( en het is vooral ook een erg stugge band. de wintercontact-band van conti is veel soepeler, maar mist de ribbelrand voor een ouderwetse dynamo. die zou ik er achter op kunnen zetten.
groet! hoogframe
Ik ben erg tevreden over de Conti TopContact Winter. Al pak ik met flinke sneeuw liever de Pugsley :-)
Bij een serieuze winter monteer ik Schwalbe Marathon Winters op mijn vakantiefiets. Die staat dan klaar voor sneeuw en ijsritten (vaak in de Ardennen). Is het minder beroerd dan neem ik een van mijn andere fietsen.
Ergens in het voorjaar gaan dan de winterbanden er af en kan er meestal gelijk een nieuwe ketting op.

De Schwalbe Marathon Winter is inderdaad makkelijk 3-4km/u langzamer dan een snelle zomerband (zoals de Vittoria Voyage Hyper).
Ik heb mijn winterbanden al een seizoen of 4-5 in gebruik.
Een paar mensen die ervaring hebben met winterbanden en ze zijn tevreden of ze doen hun werk. Niets teveel beloofd door de Fietsersbond.
Als ik lees dat je 4 km/uur minder snel fiets had je tot nu toe waarschijnlijk 1 dag voordeel kunnen hebben. Misschien in het oosten of het noorden van Nederland een paar dagen meer.
Mooie ontwikkeling voor een electrischefiets. Al kost die band je 10 km/uur je merkt er toch niets van. :P
bast1aan schreef:
do 24 jan, 2019 17:31
Ik heb een winterband op het achterwiel en ook al is het niet zaligmakend, je houdt wel degelijk veel meer grip, als er niet teveel sneeuw ligt komt je overal goed doorheen.
Kan je je keuze toelichten voor het plaatsen van een winterband op het achterwiel in plaats van op het voorwiel?

Gezien voorwielslips veel moeilijker te herstellen zijn zou ik eerder kiezen voor een winterband op het voorwiel.

Renaat
Revanho schreef:
za 26 jan, 2019 13:10
bast1aan schreef:
do 24 jan, 2019 17:31
Ik heb een winterband op het achterwiel en ook al is het niet zaligmakend, je houdt wel degelijk veel meer grip, als er niet teveel sneeuw ligt komt je overal goed doorheen.
Kan je je keuze toelichten voor het plaatsen van een winterband op het achterwiel in plaats van op het voorwiel?

Gezien voorwielslips veel moeilijker te herstellen zijn zou ik eerder kiezen voor een winterband op het voorwiel.

Renaat
Het betreft een velomobiel, dus een driewieler, twee wielen voor, 1 wiel achter. Dit is natuurlijk reuze handig bij gladheid. Echter hierbij is het wel essentieel dat het achterwiel zoveel mogelijk grip houdt, om de redenen: 1. gezien het aangedreven wiel is, naast handig, een zomerband gaat snel spinnen in de sneeuw, een winterband niet. Ook veilig om een kruispunt te kunnen oversteken zonder vast te komen staan 2. belangrijker: in een bocht op snelheid geen overstuur te krijgen en te kunnen crashen in de berm en 3. als je met een voorwiel op een sneeuwduin rijdt, heb je achter grip nodig om te voorkomen dat je fiets overdwars getrokken wordt.
Gripverlies met de voorwielen is in het vlakke nederland een veel minder groot probleem wat makkelijk te corrigeren is (in Noorwegen in februari was dat een ander verhaal)

Groeten, Bastiaan
bast1aan schreef:
zo 27 jan, 2019 23:09
Het betreft een velomobiel, dus een driewieler, twee wielen voor, 1 wiel achter.
Dank je voor de toelichting. Een driewieler is natuurlijk een heel ander verhaal.
Afgelopen vrijdag en zaterdag een 2-daagse tocht met (hotel)bepakking gemaakt, op mijn e-bike met
"Continental topcontact winter" banden.
Een deel van de route ging door de sneeuw, en een ander deel was meer be-ijst.
Ik vind het erg fijne banden. Ze hebben erg goede grip, zeker op de schouders.
Natuurlijk zijn het geen spijkerbanden, maar in de sneeuw doen ze het uitstekend.
In het voorjaar gaan de Schwalbes er weer op :D