Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandwielverhouding single speed - Forum Wereldfietser

Tandwielverhouding single speed

Ietwat off topic hier, maar er zit hier zoveel fietskennis.

Ik zou van m'n oude vakantiefiets met 26 inch wielen, 50mm banden en sliding dropouts graag een fixie stadsfiets willen bouwen.

Wil nu graag een achtertandwiel bestellen, maar hoeveel tanden zou een logisch verzet opleveren? Wel zo leuk als ik voor met een 44T of 32T uit een nog niet versleten derailleur setje weg kan komen.
Wat fiets je nu en waar voel je je lekker bij, als je dat weet dan is het simpel. http://www.ritzelrechner.de geeft je het antwoord als je weet wat de snelheid is die je nu (of graag) fietst.
Ik doe het zelf ook met 'oude' tandbladen van toerfiets, 42 tanden zet ik dan met twee tegelijk op een crank en gebruik het blad het dichtst bij het frame voor betere kettinglijn en dan 18 achter voor terugtrapremfiets.

er is ook wel info over te vinden wat een mooie fixie tandwiel combinatie is, maar je ziet ontzettend veel verschillen, het is persoonlijk voorkeur. Ik houd van redelijk snel trappen bij geen wind ed. dan kun je bij heel harde wind ook nog fatsoenlijk trappen en je benen kunnen het sjeesen bij wind-mee ook nog aan.

39/16 = 2,4375 heb ik ook gehad, maar kleinere tandwielen trappen best licht en slijten ook harder, dus 32T zou ik sowieso niet nemen.
42/18= 2,333 vind ik persoonlijk prettig, maar op een snelle sportfiets zou ik denk ik voor mezelf al
42/17= 2,47 nemen.


44/17= 2,588 zou ik denk ik eerst proberen, dan kun je nog goed tegen heel harde wind infietsen, als het dan nog te licht gaat kun je altijd nog 16 proberen, maar misschien wil je meteen 44/16= 2,75


het ligt eraan hoe hard je nu al fietst of hoe sterk je jezelf inschat ook, succes!
Reken ermee dat je wielomtrek met 50-559 (in geval Big Apple) 205cm is. Een tourfiets met 37-622 heeft al snel 217cm omtrek.
Dank voor de reacties allemaal.

Denk dat door de kleinere diameter van mijn banden ten opzichte van wat gangbaar is het waarschijnlijk 44/16 zal gaan worden dan.