Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe airless, niet meer lek rijden? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Schwalbe airless, niet meer lek rijden?

Marco Meijerink schreef:
ma 11 feb, 2019 14:27
... bandje plakken kan ik met mijn ogen dicht en sleutelen vind ik ook leuk, maar het zou helemaal niet gek zijn als dat niet meer nodig is.
Ik kreeg al het idee, dat je ogen op deze foto van je, dicht zaten.
https://biketravel.exposure.co/lesotho/photos/5573205

Bijlagen

hahaha.....shit, die had ik kunnen verwachten. :D
Kreeg er wel vieze vingers van......
En het was warm.....
En het was nog niet eens de band van mijn fiets maar die van Lisette...... :evil:
ja, als je zulke mooie foto’s post worden ze goed bekeken Marco. Met velgremmen waren je handen nog smeriger geweest :lol: Ik ben wel benieuwd of airless een beetje doorbreekt. Ik denk dat Schwalbe eerst een aftermarket dealer service organistatie opzet om vervolgens de banden oem te laten monteren op de top fietsen. De tijd zal het leren. Het zal mij niet verbazen als Gazelle en Koga de eerste merken zullen zijn die het gaan aanbieden.
Ik denk dat je een beetje op zaken vooruit loopt Eric. Laten we eens eerst wachten hoe die banden rijden en hoe ze zich houden.
Weet je nog dat Google Glass de wereld ging veranderen?
Leon schreef:
di 12 feb, 2019 17:03
Ik denk dat je een beetje op zaken vooruit loopt Eric. Laten we eens eerst wachten hoe die banden rijden en hoe ze zich houden.
Ik herhaal dan ook maar even wat ik hier ongeveer drie jaar geleden schreef:
Fietsbanden die niet lek kunnen worden om de aantal jaar wel ergens opnieuw uitgevonden. Tot nu toe niet voor niets met weinig succes (en dat ligt niet aan de behoudsgezindheid van fietsmaker, fietsers, de industrie, ... of aan een overkritische houding die nieuwe ontwikkelingen geen kans zouden geven). Banden creëren die zowel betrouwbaar, comfortabel en veilig zijn bij temperaturen tussen (voor de grote meerderheid van de gebruikers) -10° C en 40° C blijkt niet voor de hand liggend te zijn.

Dat betekent niet dat het sowieso een onmogelijke zaak is. Er worden nog elke dag nieuwe materialen en technieken uitgevonden en het is dus niet uitgesloten dat er een degelijk alternatief komt voor de huidige luchtband. En de eisen die aan een band voor een stadsfiets worden gesteld zijn vooral lekbestendigheid, duurzaamheid en aanvaardbaar comfort. Weerstand en gewicht spelen een veel minder grote rol wat de technologische uitdaging net wat minder groot maakt dan b.v. voor banden voor trekkingfietsen.

Maar zolang de techniek zich niet in de praktijk bewezen heeft (en daarmee bewijst fundamenteel te verschillen van alle voorgaande pogingen) zijn er geen goede redenen tot optimisme.
Ik sluit me dus graag aan bij Leon, afwachten of dit een zoveelste onterechte aankondiging is van 'de oplossing' voor lekke banden of er van een echte doorbraak sprake is.

Hoewel het probleem van lekke banden met een goede (en tijdig vervangen) buitenband tegenwoordig helemaal niet zo groot is, zou een goed werkende niet lek te rijden band natuurlijk prachtig zijn. Maar 'eerst zien, dan geloven'.

Renaat
Komt er niet elk jaar weer een "nieuwe" uitvinding in het nieuws over een band die nooit meer lek kan?
Tot nu toe hebben al dit soort banden gevuld met schuim abominabel slechte rijeigenschappen, wat ik ervan gehoord heb. Vraag me heel erg af of dat bij deze Schwalbe schuimbanden anders is.
De enige band waarvan de pech-kans ongeveer onder die van een gebroken ketting of gebroken frame duikt en ik enig succes vind hebben is de Marathon Plus. Soort hybride schuim band: siginificant gedeelte van het volume gevuld met schuim, rest is lucht. Rijdt ook niet comfortabel en strak maar wel snel genoeg en bedrijfszeker en betaalbaar.
bast1aan schreef:
di 12 feb, 2019 17:48
....De enige band waarvan de pech-kans ongeveer onder die van een gebroken ketting of gebroken frame duikt en ik enig succes vind hebben is de Marathon Plus. Soort hybride schuim band: siginificant gedeelte van het volume gevuld met schuim, rest is lucht. Rijdt ook niet comfortabel en strak maar wel snel genoeg en bedrijfszeker en betaalbaar.
Bedoel je dan deze “hybride schuim band” met max 5 mm schuim Bast1aan? https://www.schwalbe.com/nl/unplattbar.html

Bijlagen

Ja. Bij een 35mm band zoals ik die heb is dat dus al 14% van het volume :)
bast1aan schreef:
di 12 feb, 2019 20:51
Ja. Bij een 35mm band zoals ik die heb is dat dus al 14% van het volume :)
dan mag er nog 86% bij om em vol te maken :shock: of misschien maar 36% omdat veel fietsers met halfvolle banden fietsen :lol:
Ach ja, ik ben er eigenlijk uitermate tevreden over. Vooral omdat die Marathon Plus tegenwoordig best goed vooruit rolt, dat schuim moet wel geweldig elastisch zijn. Dat was vroeger wel anders. En dat je van lekrijden in de winter af bent. Ook dat was vroeger wel anders.
Maar je blijft voelen dat je op een relatief dikke laag schuim rijdt. Stuurt veel minder strak, en is minder comfortabel (trillingen worden veel meer doorgegeven), dan rijden op een soepele dunwandige "zomer" band, dus rijden direct op lucht. En de banden zijn ook duidelijk zwaarder.
Ik rijd al meerdere jaren met deze Schwalde Airless System banden omdat ik met een gerust gevoel op mijn fiets wil, zonder dat ik mij zorgen hoef te maken over slappe of lekke banden, en ik moet toe geven deze banden zijn ideal!
Ze blijven altijd op spanning, het comfort is natuurlijk niet zo comfortabel als een lucht band, maar het comfort is op asfalt nog steeds goed, en de zekerheid die je er voor terug krijgt is de meer prijs zeker waard
Ik zou ze meteen weer kopen als ik een nieuwe fiets zou kopen, en na 4 jaar zien ze er nog uit als nieuw, een aanrader dus voor als je zonder zorgen naar je werk of op vakantie wilt!
Ik heb ze gemonteerd op een Santos Travelmaster Aluminum (met Bafang motor)
Ze bestaan inderdaad nog steeds. Het Schwalde Airless System, nu zelfs 2 modellen erbij. https://www.schwalbe.com/nl/blog/nieuws ... s/airless/ en de prijzen zijn niet veel hoger geworden.
IMG_4247.png
IMG_4246.png