Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe airless, niet meer lek rijden? - Forum Wereldfietser

Schwalbe airless, niet meer lek rijden?

WERELDNIEUWS! SCHWALBE AIRLESS SYSTEM: NOOIT MEER LEKRIJDEN!

Vandaag gezien ... de uitvinding van de eeuw???

Brand maar los in kletspraat.


Marketing tekst:
100 procent onderhoudsvrij fietsen: hiervoor brengt Schwalbe nu het revolutionaire Airless System op de markt. De binnenband van het systeem bestaat uit een extreem elastisch thermoplastisch Polyurethaan dat voor een lichte loop en comfort zorgt. Pluspunt voor de vakhandel: montage en verkoop vinden exclusief plaats via de gecertificeerde vakhandel!

Rondom zorgeloos – dit mag je bij deze band letterlijk nemen. Eenmaal gemonteerd kan er, bij normaal gebruik, tot wel 10.000 kilometer zorgeloos gefietst worden met het Airless System - zonder onderhoud, nooit meer lekrijden en nooit meer pompen. Met een gevoelsmatige luchtdruk van rond de 3,5 bar zijn de rijeigenschappen vergelijkbaar met die van een binnenband. “Betreffende het comfort, de levensduur en het onderhoudsvrije systeem, biedt ons Airless System voor het eerst een echt alternatief voor de binnenband”, zegt René Marks, Schwalbe product manager touring.

Wat men zich tot nu toe slechts kon wensen wordt dit seizoen realiteit, of het nu gaat om fietsverhuurders, forenzen of gewoon om fietsers die nooit meer lek willen rijden en pompen. Ook E-bikes, die op grond van hun hoge gewicht, hogere snelheden en hogere belasting in bochten, hogere eisen aan een band stellen, profiteren van de lange levensduur en het onderhoudsvrije Airless System.

Duizenden mini-luchtkussentjes – nieuwe dimensie in “veerkracht”
Massieve binnenband systemen bestaan al. Wat dit nieuwe Airless System zo buitengewoon maakt, zijn de technische eigenschappen van de foamdeeltjes, bestaande uit thermoplastisch polyurethaan (E-TPU), bekent onder de merknaam Infinergy® van BASF. Het is overigens hetzelfde materiaal dat in de zolen van Adidas BOOST hardloopschoenen gebruikt wordt. Zo heeft de Airless tube een uitstekende demping, biedt het veel comfort en geeft zelfs een energieboost dankzij de uitmuntende flexibiliteit van het materiaal.

„En precies die sensationele veerkracht maakt hét verschil in vergelijking met de tot dusver gebruikte foamsoorten voor solid tubes“, verklaart René Marks. De fysieke kracht waarmee het gecomprimeerde materiaal weer naar haar oorspronkelijke vorm terugveert, is bij dit E-TPU foam meer dan tweemaal zo hoog dan bij bestaande systemen. De oorzaak: het E-TPU foam bestaat uit duizenden hermetisch verzegelde luchtkogeltjes. Ze vormen samen een zeer elastisch luchtkussen, dat niet wordt beïnvloed door permanente belasting veroorzaakt door continu rollen en grote temperatuurschommelingen.

„De Airless tube met zijn duizenden mini luchtkussentjes en enorme regeneratie vermogen biedt geweldige voordelen ten opzichte van huidige materialen voor massieve binnenbanden en is een echt alternatief voor de binnenband“, verklaart René Marks. De technische voordelen veroorzaken slechts een licht prestatieverlies, zo is de rolweerstand en het gewicht iets hoger dan bij binnenbanden. Echter overal waar een 100% onderhoudsvrij systeem de prioriteit heeft, verslaat het Airless System de binnenband. Voor fietsers daarentegen, die veel waarde hechten aan goede prestaties en een fijn uitgebalanceerd spel tussen band, binnenband en ondergrond, blijft de binnenband de eerste keus. “Met name sportieve fietsers zijn met de klassieke butyl-binnenband of tubeless systemen het beste af.“

Exclusief bij de vakhandel: Montage van het Airless System
Het Schwalbe Airless System wordt met een speciale montage tool gemonteerd. De montageduur is met slechts vijf tot tien minuten niet veel langer per band dan bij een normale montage. De montage is uitsluitend bij de fietsvakhandel mogelijk en alleen door fietstechnici, die na een training van Schwalbe gecertificeerd zijn. “Een leek kan dit systeem niet monteren. De montagetool en het driedelige Airless System verkopen wij uitsluitend via de gecertificeerde vakhandel, omdat men alleen daar over de noodzakelijk technische expertise beschikt”, aldus René Marks.

Het systeem bestaat uit een Airless band in de afmeting 40-622, een Airless tube uit wit thermoplastisch polyurethaan en een blauwe Airless ring. Deze ring zorgt voor compatibiliteit van het systeem met de verschillende velgmaten. Het systeem is geschikt voor velgen met een velgbedbreedte van 19 tot 21 millimeter. In de verkoop heeft een Airless System – met één band, tube en ring – voor één wiel een consumenten adviesverkoopprijs van 84,90 Euro (excl. montage).

Bijlagen

In dit draadje kwamen al eens argumenten voorbij die in dit nieuwe draadje vast terug zullen gaan komen :wink:
viewtopic.php?t=26693
"de airless tube met zijn duizenden mini - luchtkussentjes"

less air tube?

Hans
Less air maar ook geen stugge breakerlaag in de buitennband.
Op de video van schwalbe is nog wel een breakerlaag te zien
https://m.youtube.com/watch?v=A1oPMxmIU3I

Gewicht 1400 gram :(
( 300 gram meer dan een marathon plus met binnenband )

Tot nu toe alleen in de maat 40-622 :(

Ps....dit was het nieuws cq de stand van zaken in maart 2018
Ik vind het wat duur:
https://www.beslist.nl/fietsen/d1017598 ... rless.html

Ook zonder grapje zijn deze banden dus even duur als een A-merk autoband, waarmee je geen 10.000 km kunt rijden maar 80.000. Het enige voordeel voor de fiets is dan nog dat een fiets twee wielen heeft in plaats van vier, maar de kilometerkost van de band voor de fiets is op deze manier dus 4x zo hoog als die voor een auto, en dan zit je nog maar alleen in de auto.
Leon schreef:
zo 10 feb, 2019 10:41
Ik vind het wat duur:
https://www.beslist.nl/fietsen/d1017598 ... rless.html
Wel gratis verzending!
Bel schreef:
zo 10 feb, 2019 11:01
Leon schreef:
zo 10 feb, 2019 10:41
Ik vind het wat duur:
https://www.beslist.nl/fietsen/d1017598 ... rless.html
Wel gratis verzending!
Dat zal wel incl het apparaat zijn om de band op de velg te leggen en de training bij Schwalbe.

Bijlagen

2 foto’s

Bijlagen

Leon schreef:
zo 10 feb, 2019 10:41
Ik vind het wat duur:
De fietsenmaker om de hoek vraagt €130 per wiel incl montage.
Ik zou zeggen: start op het forum een poll met als vraagstelling "Is dit iets voor jou?"

Mijn antwoord alvast: nee.
willem.m schreef:
zo 10 feb, 2019 11:52
Ik zou zeggen: start op het forum een poll met als vraagstelling "Is dit iets voor jou?"
Dat is een zinloze poll omdat niemand het nog geprobeerd heeft.
Maar ik vraag me af welke fietsenmaker een investering gaat doen in zo'n apparaat voor één type band in één maat. Ik denk dat er hoogstends verhuurbedrijven zijn die deze banden gaan gebruiken. Dus als je over een tijdje een fiets huurt op Terschelling en ze rijden nóg stroever dan ze al deden dan moet je maar eens kijken wat voor band er op ligt.
Eric op de Fiets schreef:
zo 10 feb, 2019 11:46
Leon schreef:
zo 10 feb, 2019 10:41
Ik vind het wat duur:
De fietsenmaker om de hoek vraagt €130 per wiel incl montage.
Ja, maar wat kost jij je baas per uur? nog even afgezien van alle kosten die hij voor je maakt. Die moeten wel terugverdient worden.
Overigens bestaat het systeem uit drie delen die samen al bijna €100,- kosten. die 3 tientjes voor de montage vallen me dan nog best mee.

Als je in verweggistan ooit nog eens je band moet vervangen heb je met dit systeem wel pech, alleen een opgeleide fietsenmaker met de juiste apparatuur kan deze band omleggen. Dus alleen voor de weingfietsers geschikt zeg maar.
Ik ben sceptisch. Grootste nadelen:

- afhankelijkheid van dealer voor (de)montage, mankementen etc
- luchtdruk niet regelbaar / altijd rijden op 3,5 bar
- prijs
_Peter_ schreef:
zo 10 feb, 2019 12:14
Eric op de Fiets schreef:
zo 10 feb, 2019 11:46
De fietsenmaker om de hoek vraagt €130 per wiel incl montage.
Ja, maar wat kost jij je baas per uur? nog even afgezien van alle kosten die hij voor je maakt. Die moeten wel terugverdient worden.Overigens bestaat het systeem uit drie delen die samen al bijna €100,- kosten. die 3 tientjes voor de montage vallen me dan nog best mee.
Op diverse internetfilmpjes kun je zien hoe het gaat. Het gaat erg snel, ruim binnen de 10 minuten. Het uurtarief waar ik dan op uitkom vindt ik wel erg ambitieus want het loopt in de honderden euro's per uur.
Jongens, bij de les blijven. Volgens Leon is het zinloos om een mening te hebben over de vraag of het iets voor je is :? (Nou dat bepaal ik zelf wel!)
willem.m schreef:
zo 10 feb, 2019 12:36
Jongens, bij de les blijven. Volgens Leon is het zinloos om een mening te hebben over de vraag of het is voor je is :? (Nou dat bepaal ik zelf wel!)
Oké, mijn mening was een beetje te veel als feit verpakt. Hou het er op dat ik het slechts vind dat etc.etc.
Bel schreef:
zo 10 feb, 2019 12:19
Ik ben sceptisch. Grootste nadelen:

- afhankelijkheid van dealer voor (de)montage, mankementen etc
- luchtdruk niet regelbaar / altijd rijden op 3,5 bar
- prijs
Ik zie wel voordelen voor een grote groep (vakantie)fietsers
- Geen demontage van motornaaf, naafdynamo of Rohloffnaaf nodig bij binnenband verwisseling
- altijd de juiste bandendruk, nooit meer een goede pomp en drukmeter nodig
- geen reserve binnenbanden meer nodig en wat kost een allmotion met binnenband en velglint met plaksetje tegenwoordig?
Maar vooral het verminderen van de de angst om een lekke band te krijgen is zeker een pluspunt. Even een belddrive achterwiel of maafmotor eruit is wel lastiger dan een derailleur wiel.

Daarnaast kun je altijd een binnenband gebruiken of een gewone band monteren op de standaard velg, mocht de airless onbruikbaar zijn geworden.

De ontwikkeling past wel in de ontwikkelings-lijn van het ontzorgen van de fietser. De naafdynamo, naaf versnellingen en electromotornaven, ze verminderen het onderhoud en maken fietsen makkelijker en minder technisch. Nadeel is wel dat de wielen complexe te (de)monteren zijn geworden. De buitenbanden worden steeds steviger en lekbestendiger. De binnenband blijft de onderontwikkelde schakel, die nu ook doorontwikkeld wordt waardoor de ketting verder gesloten. O nee, dat is een belddrive tegenwoordig. Want ketting poetsen doen we ook niet meer...
Eric op de Fiets schreef: en wat kost een allmotion met binnenband en velglint met plaksetje tegenwoordig?
Dit is een goed punt.
_Peter_ schreef:
zo 10 feb, 2019 12:14

Als je in verweggistan ooit nog eens je band moet vervangen heb je met dit systeem wel pech, alleen een opgeleide fietsenmaker met de juiste apparatuur kan deze band omleggen. Dus alleen voor de weingfietsers geschikt zeg maar.
Hoe denk je daar te komen, je kunt je banden niet meer laten leeglopen. :lol: