Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deelbare riem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Deelbare riem

Dat klopt, is echter bewezen techniek. Is bij mij nog nooit gebeurd.
Bert van Sprang schreef:
do 14 mar, 2019 20:18
Dat klopt, is echter bewezen techniek. Is bij mij nog nooit gebeurd.
Rij je met een (niet deelbare) riem dan...? :lol:

De deelbare riem zal zich inderdaad nog moeten bewijzen. Jij hebt geluk dat een gebroken ketting jou nog nooit is overkomen.

Er zijn ook andere ervaringen: viewtopic.php?t=13775

Aangezien je kennelijk dan ook geen ervaring hebt met het repareren van een gebroken fietsketting, hierbij een link met wat tips "wat te doen bij...":
https://weethetsnel.nl/instructie/1312- ... -vervangen

Het is echter te hopen dat een gebroken fietsketting je bespaard blijft, zoals tot nu toe het geval was.
Mij gaat het in ieder geval niet overkomen... met een (niet deelbare) riem :wink:
Tom vds schreef:
do 14 mar, 2019 17:25
Gelukkig maar dat er early adaptors zijn. Waar zouden we zijn zonder proefkonijnen?
Ik zou er het geld (in dit geval) wel voor over hebben.
Groet,
Tom
Mooi, we wachten op je 25.000-km-verslag!
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 21:45
Tom vds schreef:
do 14 mar, 2019 17:25
Gelukkig maar dat er early adaptors zijn. Waar zouden we zijn zonder proefkonijnen?
Ik zou er het geld (in dit geval) wel voor over hebben.
Groet,
Tom
Mooi, we wachten op je 25.000-km-verslag!
Zul je toch even geduld moeten betrachten.
Eerst als early adaptor/proefkonijn Magpeds uit proberen. Die gebruik ik nu zo'n 6000 kilometer. Dus nog 19.000 te gaan voor een verslag.
Geen 2 projecten tegelijk. Voor een eerlijke oordeel :lol: :lol:

Groet,
Tom.
Zijn er inmiddels mensen die ervaring hebben met de Split Belt?
Ik zit er over te denken (bonus in het verschiet) want de installatie ziet er niet ingewikkeld uit. Zeker niet als je Rohloff hebt met een splined tandwiel en een excentrische trapas. Met dat laatste moet het uitlijnen en spannen vrij eenvoudig te doen zijn.
Tandwielen vervangen, riem in elkaar zetten, uitlijnen en spannen, en meer is er niet volgens mij.

Split Belt Pro Belt Drive.jpg
Split Belt Pro Belt Drive.jpg (6.94 KiB) 4652 keer bekeken
https://youtu.be/cQSxJF4wqB4
http://www.sintchristophorus.nl/deelbare-tandriem-veer/
https://www.veercycle.com/collections/all/products/split-belt-pro
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 21:45
Mooi, we wachten op je 25.000-km-verslag!
Ik denk niet dat we zo lang hoeven te wachten.
Een ketting slijt op de pennetjes tussen de schakels op het moment dat de ketting om het kettingwiel draait .
Deze deelbare riem heeft ook pennetjes die in het rubber/kevlar/enz een draaiende beweging maken op het moment dat de riem om het beltwiel draait.

Alle andere nadelen van de belt blijven bestaan:
  • stelt hoge eisen aan de stijfheid van het frame
  • je moet hem met warm/koud weer opnieuw afstellen op 50Hz met een app op je telefoon
  • perfecte uitlijning van beltwielen voor en en achter (1 mm is toegestaan)
  • gedoe in geval van een lekke band
Tom vds schreef:
do 14 mar, 2019 22:39

Eerst als early adaptor/proefkonijn Magpeds uit proberen. Die gebruik ik nu zo'n 6000 kilometer. Dus nog 19.000 te gaan voor een verslag.
Ziet er spectaculair uit. Kan me wel niet veel voorstellen bij die "15 kg trekkracht", hoe verhoudt zich dat zo'n beetje tot spd?
CarlW schreef:
vr 08 nov, 2019 09:57
Tom vds schreef:
do 14 mar, 2019 22:39

Eerst als early adaptor/proefkonijn Magpeds uit proberen. Die gebruik ik nu zo'n 6000 kilometer. Dus nog 19.000 te gaan voor een verslag.
Ziet er spectaculair uit. Kan me wel niet veel voorstellen bij die "15 kg trekkracht", hoe verhoudt zich dat zo'n beetje tot spd?
Wellicht handiger dit af te splitsen naar een eigen draadje, zodat mensen het makkelijker kunnen vinden. Ik ben namelijk ook wel geïnteresseerd. Hier is de titel "Deelbare riem".
tndmbkr schreef:
vr 08 nov, 2019 09:32
Leon schreef:
do 14 mar, 2019 21:45
Mooi, we wachten op je 25.000-km-verslag!
Ik denk niet dat we zo lang hoeven te wachten.
....
Ik lees verhalen van mensen die er al meer dan een jaar intensief mee fietsen. Of dat 25.000 km is weet ik niet. Ik geloof ook niet alles wat ik op het intenet lees.
Maar met innovaties neem je nou eenmaal altijd een klein risico.
Uniek voordeel is natuurlijk dat je heel eenvoudig weer terug kunt naar de ketting.
Ik volg met interesse dit onderwerp en lees in meerdere reacties dat een frame wel voldoende stijfheid moet hebben. Ik probeer dat te snappen, maar kom daar zelf niet helemaal uit en ben wel nieuwsgierig.

Kan iemand mij uitleggen (in Jip-en-Janneke-taal) waarom een niet deelbaar frame voor een belt stijver moet zijn dan voor een ketting?
Komen er dan grotere krachten vrij?

Ik dacht namelijk dat alleen een deelbaar frame meer stijfheid moet hebben en dan niet zozeer vanwege de belt op zich, maar meer vanwege het feit dat een belt (afgezien van deze dan) niet deelbaar is en daardoor het frame deelbaar moet zijn.
Omdat bij een riem de uitlijning van de tandwielen véél nauwkeuriger komt dan bij een ketting.
Dat geldt dan toch vooral voor de Gates-riem, omdat deze vrij stug is. Het hoeft toch niet persé voor alle riemen zo te zijn?
"Veer zegt dat de Split Belt iets flexibeler is dan die van Gates en dat hun riem minder strak gespannen hoeft te worden, dus het probleem van extra spanning op de lagers zal niet zo groot zijn."
http://www.sintchristophorus.nl/deelbare-tandriem-veer/
Bert van Sprang schreef:
vr 08 nov, 2019 11:58
Dat geldt dan toch vooral voor de Gates-riem, omdat deze vrij stug is. Het hoeft toch niet persé voor alle riemen zo te zijn?
Er van uit gaande dat Gates moeite heeft gedaan zou elke andere riem er ook veel sneller van af kunnen lopen.
Het punt van zo'n riem is namelijk dat er maar weinig is dat de riem in het rechte spoor houdt omdat alles met die functie extra weerstand oplevert.
tndmbkr schreef:
vr 08 nov, 2019 09:32

Een ketting slijt op de pennetjes tussen de schakels op het moment dat de ketting om het kettingwiel draait .
Deze deelbare riem heeft ook pennetjes die in het rubber/kevlar/enz een draaiende beweging maken op het moment dat de riem om het beltwiel draait.
Bij de deelbare riem draaien de pennetjes niet/bewegen niet in de riem, de riem buigt volgens mij gewoon.
Berger schreef:
vr 08 nov, 2019 11:43
Omdat bij een riem de uitlijning van de tandwielen véél nauwkeuriger komt dan bij een ketting.
Dat gold alleen voor de CDC riemen van Gates. Die konden bij een verkeerde uitlijning en een te slap frame van de tandwielen verschuiven en/of eraf lopen. De CDC ging te lang mee en die wordt nu niet meer door Gates gemaakt. Daarvoor in de plaats is de CDX riem gekomen. De hiervoor gebruikte tandwielen hebben een rand in het midden en de riem een inkeping waar die rand invalt. Voordeel voor Gates. Nu kunnen ze meer riemen slijten. Niet alleen aan merken met slappere frames maar als de uitlijning niet helemaal correct is merkt de fietser dat niet maar Gates wel want dan slijt de riem sneller. Leuke verkoop strategie. Eerst zet je een riem in de markt met superieure eigenschappen. Als dat dan lekker is ingeburgerd stop je met de productie en kom je met een alternatief dat geschikt is voor meer frames, veel duurder is en minder lang mee gaat. En wij als fietser gaan er lekker in mee!
Ik heb mezelf een kerstbonus toegekend (ik ben eigen baas :)) en heb de Split Belt Pro Belt Drive van Veer besteld. Hiermee wil ik mijn 8 jaar oude Thorn Nomad Mk2 met Rohloffnaaf van een tandriem gaan voorzien.

De set (voortandwiel, achtertandwiel en riem) kost €349,-. Daar komt nog een tang bij van €26,-. Ik heb ook meteen titanium kettingbladbouten meebesteld; de mijne bleken erg verroest.
Best wel geld, maar het is dan ook een flinke upgrade wat mij betreft.
Split Belt Pro Belt Drive.jpg
Split Belt Pro Belt Drive.jpg (6.94 KiB) 3519 keer bekeken
https://www.veercycle.com/collections/all/products/split-belt-pro?variant=29894666158158

Naast de €40,- verzendkosten was ik nogal bezorgd over de invoerrechten. Dat kan aardig oplopen weet ik door VS aankopen uit het recente verleden. Er kan zo maar 100 euro of meer bij geplakt worden, af te rekenen aan de voordeur.
Maar wat blijkt? Veer heeft een "small operation in the Netherlands" met voorraad, van waaruit ze ook kunnen versturen. Dus, 0 invoerrechten en verzendkosten maar €7,- ipv €40,-. Dat scheelt wel even.
Vos schreef:
za 04 jan, 2020 14:52
Maar wat blijkt? Veer heeft een "small operation in the Netherlands" met voorraad, van waaruit ze ook kunnen versturen. Dus, 0 invoerrechten en verzendkosten maar €7,- ipv €40,-. Dat scheelt wel even.
Slim van ze. De grootste (potentiële) markt zal idd wel hier en in Duitsland liggen.
Nou ja de states houden nogal vast aan derailleurs dus...weinig riemen te slijten daar...
Eerst nog wat gecommuniceerd met Veer over het verzet. Ik fiets met tandwielen 42 voor en 17 achter. Ze hebben niet heel veel keus wat betreft tandingen - daar wordt momenteel wel aan gewerkt begreep ik - maar de aangeboden 30 voor en 72 achter komt nagenoeg exact overeen met de 42/17 die ik nu heb. Dus dat zat ook weer niet tegen.
Goede site om verzetten te vergelijken: http://www.gear-calculator.com/?GR=RLSH ... 0&UF2=2100
NB Tandingen boven de 50 zijn daar buiten het 'sleepbereik', maar die waarde kun je dan handmatig in de URL aanpassen.