Additionally, paste this code immediately after the opening tag: RAI wil snelheidsnorm bebouwde kom naar 30km/uur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

RAI wil snelheidsnorm bebouwde kom naar 30km/uur

Maar geldt deze snelheidsbeperking dan ook voor fietsers?
alois schreef:
di 26 mar, 2019 10:19
Maar geldt deze snelheidsbeperking dan ook voor fietsers?
Dat lijkt me niet meer dan logisch.
In de wet staan namelijk alleen maximumsnelheden voor gemotoriseerd verkeer. Dus dit geldt niet voor een fiets.
Max 30 is max 30, dat geldt voor alle gemotoriseerd verkeer.
Maar een fiets is niet gemotoriseerd. Een SP valt wel in de categorie "gemotoriseerd".
Echter, (correct me if I'm wrong): in een "zone", of als er specifiek een max wordt aangegeven, geldt het voor alle verkeersdeelnemers. In theorie dus ook voor fietsers, ruiters en zelf wandelaars

Groet,
Tom.
Gevonden in artikel 62 RVV:
"Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden."
Dus in een zone moeten ook (alle) fietsers zich aan de max snelheid houden.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01

Groet,
Tom.
Ik woon langs een doorgaande weg de stad in. Daar mag nu nog 50 km gereden worden. Recent is de wegindeling verbeterd, met een vrijliggende fietsbaan, en een smallere weg voor de auto's. Dat heeft wat geholpen, maar een maximum van 30 km zou ik nog steeds toejuichen, voor de veiligheid, het geluid en de verminderde uitstoot. Handhaving hoeft op termijn geen probleem te zijn, want de technische mogelijkheden zijn er om dat af te dwingen. Je navigatiesysteem weet nu al wat de maximumsnelheid is.
Wim schreef:
di 26 mar, 2019 11:39
Je navigatiesysteem weet nu al wat de maximumsnelheid is.
Zij het dat er altijd wel aan de wegen wordt gewerkt en alles continu verandert. Navigatiesystemen worden om de zoveel maanden geüpdate; om van de geldende maximumsnelheden gebruik te kunnen maken zou dat vrijwel realtime moeten zijn.
Wetende hoe werkzaamheden op straat worden uitgevoerd denk ik niet dat dat realistisch is.
Leon schreef:
ma 25 mar, 2019 09:57
Edit: dank voor het aanpassen van de kop van een aankondiging naar een wens van de RAI
Ik had "Persbericht: snelheidsnorm bebouwde kom naar30 Km/" letterlijk overgenomen van de aankondiging van het persbericht van de RAI, zoals ik dievan de RAI in mijn mailbox ontvingt. De toevoeging "RAI wil" dekt de lading inderdaad beter. Merkwaardig dat de ANWB tegen is. Denk deze toeristenbond niet aan de belangen van fietsers en voetgangers?
Voor een autorit in de stad van 5 km scheelt maximaal 30 km of 50 km hooguit vier minuten, Maar vaak wordt die 50 km niet eens gehaald.
Als sporadisch autorijdende advocaat van de duivel zou ik willen opmerken dat 30km/u in mijn auto een heel vervelende snelheid is omdat dit te hoog in versnelling 2 en te laag in versnelling 3 is. Ik durf er ook voor wedden dat mijn auto in 3 tegen 35-40 km/u minder verbruikt dan in 2 tegen 30.

Als veelvuldig fietser in onze ongeordende vlaamse steden zou ik liever een inhaalverbod dan zones 30 zien, en veel minder geparkeerde auto's.

Als toerist stond ik versteld van de piepkleine auto-achtige dingen die in Amsterdam op fietspad en trottoir mogen (?) rijden, dat had ik in fietsland Nederland toch niet verwacht.
Hallo,
Of mijn compromis: 40 km/u!
Groet, Petra.
bdr schreef:
di 26 mar, 2019 15:59
.....Amsterdam..., ....Nederland...
:lol: Amsterdam is Nederland niet. Zeker niet als het op fietsen aankomt :lol:

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
di 26 mar, 2019 16:08
bdr schreef:
di 26 mar, 2019 15:59
.....Amsterdam..., ....Nederland...
:lol: Amsterdam is Nederland niet. Zeker niet als het op fietsen aankomt :lol:
Het valt me inderdaad steeds vaker op dat je op doordeweekse dagen op het Nederlandse platteland erg veel auto's voorbij ziet komen en slechts af en toe een fietser. Het lijkt wel of er voor ieder boodschapje waarvoor meer dan een km afgelegd moet worden, de auto wordt gepakt.
Anderzijds zie ik met name in de studentensteden het fietsverkeer al jarenlang flink toenemen, maar ook op de buitenwegen aan de rand van de steden zie ik nog best veel fietsers.
Ik vraag me af of er een onderzoek bestaat dat mijn indruk bevestigt. Het zou me niet verbazen als er een verband is met o.a. stemgedrag. Dat in overwegend links stemmende steden (zoals Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Groningen) steeds meer wordt gefietst, terwijl in overwegend rechtse gemeenten het vanzelfsprekend wordt gevonden om de auto te gebruiken.
Ik zie ook verschillen in fietsvriendelijkheid tussen een stad als Leiden en enkele conservatieve dorpen eromheen. In Leiden (waar veel D66 en Groenlinks wordt gestemd) zijn veel stoplichten ingesteld op fietsverkeer, krijg je als fietser voorrang op rotondes etc. In bijvoorbeeld Katwijk (vooral CDA, VVD, PVV, SGP en sinds kort FvD) moet je als fietser op een rotonde steeds stoppen voor afslaande auto's. Ook heeft men in dit dorp enkele jaren terug bij een verbreding van de duinenrij langs de boulevard wel veel geïnvesteerd in grote parkeergarages onder die duinenrij, maar verzuimd om een fatsoenlijk fietspad op diezelfde duinenrij aan te leggen, zodat fietsers hier nog altijd over de drukke boulevard moeten rijden (die nota bene onderdeel van de LF1/Noordzeeroute is).
keesswart schreef:
di 26 mar, 2019 17:50
Het zou me niet verbazen als er een verband is met o.a. stemgedrag. Dat in overwegend links stemmende steden (zoals Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Groningen) steeds meer wordt gefietst, terwijl in overwegend rechtse gemeenten het vanzelfsprekend wordt gevonden om de auto te gebruiken.
Ik vraag me af of het verstandig is om op dit forum een onderwerp zoals politiek aan een onderwerp als fietsen te koppelen. Ik denk dat een keuze voor veiligheid, milieu, eenvoud en consuminderen niet alleen politiek links is.Dit doet me een beetje denken aan vroeger, toen bepaalde mensen die tegen autorijden waren daarom maar in een 2cv reden. En aan mensen die tegen auto's zijn maar heel veel vliegen.
Maar je hoeft in Katwijk niet meer tegen de geparkeerde auto's aan te kijken, ik vind het een fantastische oplossing.Het indelen van fietsers bij links en autorijders bij rechts plaatst mij voor een dilemma: waar hoor ik bij als ik het allebei met plezier doe?
rooss schreef:
di 26 mar, 2019 18:35
keesswart schreef:
di 26 mar, 2019 17:50
Het zou me niet verbazen als er een verband is met o.a. stemgedrag. Dat in overwegend links stemmende steden (zoals Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Groningen) steeds meer wordt gefietst, terwijl in overwegend rechtse gemeenten het vanzelfsprekend wordt gevonden om de auto te gebruiken.
Ik vraag me af of het verstandig is om op dit forum een onderwerp zoals politiek aan een onderwerp als fietsen te koppelen. Ik denk dat een keuze voor veiligheid, milieu, eenvoud en consuminderen niet alleen politiek links is.
Dat laatste zou ik ook graag willen. Zodra iemand echter een serieus betoog houdt over ‘veiligheid, milieu, eenvoud en consuminderen’ wordt die persoon in media als de Telegraaf, Elsevier, GeenStijl, PowNed etc. gelijk weggezet als een ‘milieugekkie’ en voor links uitgemaakt, wat in die kringen geen compliment is.

Dat het met fietsen en politiek in de praktijk niet zo simpel ligt, bleek laatst weer eens uit een inventarisatie van provinciale verkiezingsprogramma's door de Fietsersbond (zie hier) dat partijen die in de ene provincie veel aandacht besteden aan fietsen, dat in een andere provincie niet doen. In veel provincies hadden Groenlinks, D66 en de Christenunie fietsvriendelijke programma's, terwijl de Partij voor de Dieren in geen enkele provincie interesse voor fietsen leek te hebben. Toch verwacht ik dat een sympathisant van de Partij voor de Dieren meer te porren is voor de aanleg voor fietspaden dan van autowegen en dat de doorsnee VVD-er vooral wil dat hij plankgas kan geven, alle Haagse fietsritjes van Mark Rutte ten spijt. Ik herinner me ook nog een hele linkse partij die helemaal niks met fietsen had. Dat was de CPN, die later nota bene is opgegaan in Groenlinks.

Wat me overigens tegenvalt van oude en nieuwe ‘redders van de natie’, zoals Fortuin, Wilders, Verdonk en Baudet, dat ze geen van allen het fietsen hebben ontdekt als een prachtige Nederlandse traditie die tot elke prijs gekoesterd moet worden. Het had ze in ieder geval wat geloofwaardiger gemaakt.
Dit doet me een beetje denken aan vroeger, toen bepaalde mensen die tegen autorijden waren daarom maar in een 2cv reden. En aan mensen die tegen auto's zijn maar heel veel vliegen.
Tussen iemands mening en gedrag
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook luiheid, die iedereen kan verklaren


(vrij naar Elsschot)

Bert van Sprang schreef:
di 26 mar, 2019 18:41
Maar je hoeft in Katwijk niet meer tegen de geparkeerde auto's aan te kijken, ik vind het een fantastische oplossing.
Dat was het zeker geweest als de parkeerplekken op de boulevard waren opgedoekt en er ook een mooi fietspad was gekomen. Helaas kan er op de boulevard nu nog steeds volop geparkeerd worden.
Ik kom graag in Katwijk, omdat het nog steeds de sfeer van een vissersdorp heeft. Met wat betere voorzieningen voor fietsers zou het zich nog positiever onderscheiden van de commerciële kermis die je in het naburige Noordwijk en Scheveningen aantreft.
Het indelen van fietsers bij links en autorijders bij rechts plaatst mij voor een dilemma: waar hoor ik bij als ik het allebei met plezier doe?
Er is niks mis mee als je iets met plezier doet zolang niemand er last van heeft. Wat dat betreft verschilt autorijden niet van vlees eten of bier drinken. Bij overconsumptie wordt je er geen fijner mens van en wanneer je gaat vinden dat je altijd zo hard moet kunnen rijden als je wilt, je overal moet kunnen parkeren en er veel meer asfalt bij moet komen, dan begint het toch wel erg op een rechtse hobby te lijken.

bert sitters schreef:
di 26 mar, 2019 12:41
Merkwaardig dat de ANWB tegen is. Denk deze toeristenbond niet aan de belangen van fietsers en voetgangers?
Bert, ga je ons nu wijsmaken dat je niet wist dat de ANWB een van de pijlers van de autolobby is? Een dik jaar geleden was ik op een afscheidsborrel van Op Pad, dat jarenlang een bij velen geliefd tijdschrift voor fiets- en wandelvakanties was geweest (zie dit topic). Het werd uitgegeven door de ANWB. Enkele vaste medewerkers van Op Pad vertelden mij op die borrel dat zij binnen de ANWB altijd als buitenbeentjes werden bekeken, als een geitenwollensokkenclubje.
Ik vertelde dat mij dat niet verbaasde en dat ik in de jaren 70 de ware aard van deze toeristenbond al had leren kennen. Toen spande de ANWB een proces tegen de net opgerichte fietsersbond ENWB aan omdat de oude wielrijdersbond not amused was over de naam van de nieuwe.
Annegreet van Bergen schrijft hierover in haar boek ‘Gouden Jaren’:
Door de snelle toename van het autoverkeer was in de jaren zestig bij de aanleg en inrichting van wegen alle aandacht naar de auto uitgegaan. Andere weggebruikers werden van de weg gedrukt. Fietsers kwamen in opstand en actiegroepen wilden meer veiligheid voor fietsers en voetgangers. In 1975 werd de Eerste Enige Echte Nederlandse Wielrijdersbond (e.n.w.b.) opgericht. Met die naam zetten de initiatiefnemers zich af tegen de ANWB (Algemene Wielrijders Bond) die volgens hen alleen maar oog had voor automobilisten.
Opkomen voor het langzame verkeer was in die tijd een linkse hobby. Tijdens de oprichtingsvergadering van de e.n.w.b. zag een journalist ‘langharigen en baarden, geen colbertjes’. Maartje van Putten van Actiegroep ‘Stop de Kindermoord’ keek verder. Zij zag ‘jonge mensen met nieuwe ideeën over de aanpak van infrastructuur, ruimtelijke ordening en de plaats van de mens daarin’. Er moest een eind komen aan het in de watten leggen van de auto
.’

Op mijn 19e werd ik lid van de e.n.w.b. en een jaar later heb ik nog met enkele andere leden geprobeerd om een afdeling in Velsen te beginnen. (Ook ik liet mijn haren groeien om te laten zien dat ik geen kakker was. Pas ver na mijn dertigste zou ik een scheermes pakken om mijn baard wat bij te werken. Voor mijn veertigste verdween mijn baard definititief, nadat mijn kapper enthousiast had opgemerkt dat ik een 'echte moslimbaard' had. De baard had een andere betekenis gekregen en ik was het zat om me daar steeds voor te moeten verantwoorden. Bovendien begon ik steeds meer grijze haren te krijgen en had ik inmiddels een vriendin die ook niet zo van baarden hield.)

Ik zou het toejuichen als de snelheidsnorm in de bebouwde kom naar 30 km/uur zou gaan, maar verwacht dat rechtse politici (en misschien ook die van de SP) samen met de ANWB wel weer een volksopstand hiertegen zullen ontketenen, net als destijds tegen het rekeningrijden (zie hier).
keesswart schreef:
di 26 mar, 2019 17:50
Anderzijds zie ik met name in de studentensteden het fietsverkeer al jarenlang flink toenemen, maar ook op de buitenwegen aan de rand van de steden zie ik nog best veel fietsers.
Ik vraag me af of er een onderzoek bestaat dat mijn indruk bevestigt. Het zou me niet verbazen als er een verband is met o.a. stemgedrag.
Nee.
Dat in overwegend links stemmende steden (zoals Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Groningen) steeds meer wordt gefietst, terwijl in overwegend rechtse gemeenten het vanzelfsprekend wordt gevonden om de auto te gebruiken.
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ni ... lland-.htm
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ve ... 5-2018.htm

Q.E.D.
keesswart schreef:
wo 27 mar, 2019 11:19
en dat de doorsnee VVD-er vooral wil dat hij plankgas kan geven,
Dit soort verwachtingen zijn toch een beetje te simpel en te polariserend vind ik. Dan doe je hetzelfde als de telegraaf en powned etc.

En over de jaren 70: Was het niet PvdA-voorman Joop den Uyl, die in de jaren zeventig voor het ideaal: elke arbeider zijn eigen auto, pleitte?
rooss schreef:
wo 27 mar, 2019 14:21
keesswart schreef:
wo 27 mar, 2019 11:19
en dat de doorsnee VVD-er vooral wil dat hij plankgas kan geven,















En over de jaren 70: Was het niet PvdA-voorman Joop den Uyl, die in de jaren zeventig voor het ideaal: elke arbeider zijn eigen auto, pleitte?
Dat was toen. Overigens was het betoog van Den Uyl dat iedere arbeider in staat moest zijn een eigen auto te kopen. Dit werd snel achterhaald door de energiecrisis met autovrije zondagen. "Ik rij honderd, als Den Uyl opdondert!"
eindgebruiker schreef:
wo 27 mar, 2019 12:20
keesswart schreef:
di 26 mar, 2019 17:50
Anderzijds zie ik met name in de studentensteden het fietsverkeer al jarenlang flink toenemen, maar ook op de buitenwegen aan de rand van de steden zie ik nog best veel fietsers.
Ik vraag me af of er een onderzoek bestaat dat mijn indruk bevestigt. Het zou me niet verbazen als er een verband is met o.a. stemgedrag.
Nee.
Dat in overwegend links stemmende steden (zoals Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Groningen) steeds meer wordt gefietst, terwijl in overwegend rechtse gemeenten het vanzelfsprekend wordt gevonden om de auto te gebruiken.
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ni ... lland-.htm
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ve ... 5-2018.htm

Q.E.D.
Wat we hier zien, is een lokale situatie. Een grote stad, in dit geval Den Haag, waar 'linkse' en 'rechtse' stemmen elkaar in evenwicht lijken te houden en waar ook het fietsgebruik gestimuleerd wordt. Een landelijke trend kun je hier niet uit opmaken. Het zou ook een uitzondering op de regel kunnen zijn, maar dan wel een interessante.
Dat het fietsen in de gemeente Den Haag gestimuleerd wordt, zou wel eens het resultaat kunnen zijn van een aanvankelijk moeizame totstandkoming van een college, waarin twee onverzoenbaar lijkende tegenpolen (GroenLinks en Groep De Mos) elkaar toch hebben weten te vinden (zie dit filmpje).
Tom vds schreef:
di 26 mar, 2019 11:13
Gevonden in artikel 62 RVV:
"Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden."
Dus in een zone moeten ook (alle) fietsers zich aan de max snelheid houden.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01

Groet,
Tom.
Mijn fiets heeft geen snelheidsmeter... beboeten dus niet op snelheid, maar alleen bij in gevaar brengen? (Kapstok)