Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw meldpunt verkeersonveiligheid - Forum Wereldfietser

Nieuw meldpunt verkeersonveiligheid

De gezamenlijke provinciale omroepen brengen deze maand onveilige verkeerssituaties in kaart. Hier een bericht uit Gelderland:
omroepgelderland schreef:Een onoverzichtelijke oversteekplaats, te hard rijdende auto's of een gevaarlijk kruispunt: waar in jouw omgeving is het gevaarlijk in het verkeer? Laat het ons weten. Omroep Gelderland neemt deze maand samen met de andere regionale omroepen de verkeersveiligheid onder de loep.

Gebruik ons Meldpunt Onveilig Verkeer om gevaarlijke situaties op de kaart te plaatsen en te stemmen op elkaars meldingen. Zo breng je de onveilige verkeerssituaties waarmee jij te maken krijgt onder de aandacht. Uiteindelijk zal Omroep Gelderland de situaties die er het meest uitspringen voorleggen aan de verantwoordelijke overheden.
...
Momenteel stijgt het aantal verkeersslachtoffers. Twee derde van de verkeersdoden valt op gemeentelijke wegen. Daarom komen er volgens het kabinet landelijke onderzoeken van 'expertteams' naar waarom er relatief veel slachtoffers vallen op bepaalde rotondes en kruispunten met verkeerslichten, terwijl die 'op papier' veilig zijn. Provinciale wegen worden veiliger gemaakt omdat ook daar relatief veel slachtoffers vallen. Op deze wegen valt een op de vijf verkeersdoden.

Vooruitlopend op dit onderzoek bekijkt Omroep Gelderland welke gevaarlijke verkeerssituatie jij ziet onderweg naar, werk, school of sportclub. Tot en met 23 april kun je een melding plaatsen en stemmen op de gevaarlijke verkeerssituaties. We zullen de verzamelde gegevens vervolgens verder onder de loep nemen en op een later moment bekendmaken wat het gevaarlijkste verkeerspunt in jouw regio is. Uiteraard informeren we je tegen die tijd ook over de manier waarop we vervolg gaan geven aan de resultaten die binnen gekomen zijn via het meldpunt.
Kennelijk doen alle provincies mee.
Limburg: https://www.1limburg.nl/welke-limburgse ... starticles
Brabant: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/297 ... ep-Brabant
Zeeland: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/112 ... p-de-kaart
Gelderland: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... Gelderland
etc.

Pijnpuntje is dat er op de Limburgse link nog geen punten verschijnen terwijl je ze wel kunt invoeren.

Er zijn in het verleden natuurlijk wel vaker meldpunten geweest. Ik schat zo'n 672.869 stuks. Uiteraard moeten we weer alles opnieuw invullen, want zonder klagers is er geen probleem.
Ik heb eens even naar de meldingen gekeken bij mij in de buurt in de provincie Utrecht. Het zijn veel bedroevend slechte meldingen die niet over gevaar, maar emotie gaan met teksten erbij als ‘het is wachten op ongelukken.’ Dat komt bij mij over als iets heel positiefs, ze hoeven namelijk nog (steeds) niet te helpen.

Er zitten maar een paar meldingen bij over slecht zicht of onjuiste belijning of andere voorzieningen.

Er zitten al haast geen meldingen van nieuwe gevaren voor fietsers, terwijl ik er toch enkele kan noemen.

Dus veel gemopper, een paar aanpassingen van het bestaande en geen nieuwe gevaren. Wat gebeurt er nou precies met deze meldingen? Volgens mij gaat het hier nog om een ‘voor inventarisatie’. Lijkt mij verstandig dat heel duidelijk wordt gemaakt dat verkeersveiligheid experts hier naar kijken.

Dat er gemopperd wordt begrijp ik wel, omdat in deze gemeente de meeste verkeersaanpassingen van de afgelopen 5 jaar opnieuw moesten vanwege slechte ontwerpen en toenemende verkeersonveiligheid. Echt heeeel gênant.
groverr schreef:
di 09 apr, 2019 09:59
Er zitten al haast geen meldingen van nieuwe gevaren voor fietsers, terwijl ik er toch enkele kan noemen.
Dus veel gemopper, een paar aanpassingen van het bestaande en geen nieuwe gevaren. Wat gebeurt er nou precies met deze meldingen? Volgens mij gaat het hier nog om een ‘voor inventarisatie’. Lijkt mij verstandig dat heel duidelijk wordt gemaakt dat verkeersveiligheid experts hier naar kijken.
In veel steden is de gemeente in bezit van lange lijsten van knelpunten aangedragen door de vrijwilligers van de Fietsersbond, die soms meer kennis van zaken en ervaring hebben dan de ambtenaren. De inventarisatie gaat dus eigenlijk alléén over emotie, wat op zich wel weer legitiem is.
groverr schreef:
di 09 apr, 2019 09:59
Dat er gemopperd wordt begrijp ik wel, omdat in deze gemeente de meeste verkeersaanpassingen van de afgelopen 5 jaar opnieuw moesten vanwege slechte ontwerpen en toenemende verkeersonveiligheid. Echt heeeel gênant.
Verkeersaanpassingen corrigeren? Hulde voor juliie gemeente!
Leon schreef:
di 09 apr, 2019 10:18
groverr schreef:
di 09 apr, 2019 09:59
Dat er gemopperd wordt begrijp ik wel, omdat in deze gemeente de meeste verkeersaanpassingen van de afgelopen 5 jaar opnieuw moesten vanwege slechte ontwerpen en toenemende verkeersonveiligheid. Echt heeeel gênant.
Verkeersaanpassingen corrigeren? Hulde voor juliie gemeente!
Hier wordt gewerkt met een andere versie van PDCA, namelijk: Plan - Do - CRASH - Act.
Meerdere keren zijn grote aanpassingen binnen een half jaar teruggedraaid, zoals het anders inrichten van complete kruispunten en gebieden. Dat gaat niet over puntjes op de i, zoals een paaltje of een stoeprandje verlagen.
Binnen een half jaar? Het walhalla.
Hier werken ze met PDCTNT: Plan, do, crash, try next time. Next time is 25 jaar later.
Ik heb even gezocht wat wij in onze omgeving aan gevaarlijke punten hebben. Zag onze gemeente er even zo niet bij staan. Wellicht heb ik verkeerd gekeken? Moet wel zeggen dat als we iets melden bij de gemeente we erg snel een reactie terug krijgen. Vaak wordt er wat aan gedaan. Soms niet helemaal wat wij willen maar het is uiteraard een beetje geven en nemen. En soms zegt de gemeente gewoon nee omdat er even niet het geld voor is. Dat laatste begrijp ik natuurlijk ook wel. Het gemeentebestuur is door de jaren heen een stuk meer benaderbaar geworden dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden.
Marco Meijerink schreef:
di 09 apr, 2019 13:25
Ik heb even gezocht wat wij in onze omgeving aan gevaarlijke punten hebben. Zag onze gemeente er even zo niet bij staan. Wellicht heb ik verkeerd gekeken?
Deze link: https://www.omroepwest.nl/nieuws/381940 ... p-de-kaart