Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goedkope spullen uit China en... en waarom dat slecht of prima is - Forum Wereldfietser

Goedkope spullen uit China en... en waarom dat slecht of prima is

Ik zie dat we weer lekker off-topic gaan (ik doe vrolijk mee) in dit draadje over Goedkope Stoeltjes

Misschien is dit een beter plekje om verder te praten over de geneugten of de gruwelen van goedkope Aziatische spulletjes. Hieronder vast mijn knuppel in het hoenderhok.

Ik bedacht me net dat we dertig jaar geleden met z'n allen zaten te mopperen over kopieergedrag van de Japanners. Daarna waren het de Koreanen met hun befaamde Koreaanse niesbuien (Sam-súng, LGie etc.) die ons onrecht aandeden. Dat is volgens mij allemaal behoorlijk goed gegaan. De prijzen zijn inmiddels op Europees niveau en de kwaliteit ook. Nu is het de beurt aan de Chinezen. Ook dat zal over een jaar of wat wel weer gaan dempen wanneer de Chinezen op ons welvaartsniveau komen. Good for them!

Ben er zelf dan ook niet zo somber over. Sterker nog... Het Westen krijgt feitelijk haar trekken thuis voor honderden jaren van uitbuiting van alles wat niet westers was. Ik zeg.. Noblesse Oblige! We vinden wel weer wat nieuws of niet. En als er hier en daar eens een ondernemer een tikje krijgt... Tja, dat gebeurt. Als ondernemer kun je heel rijk worden maar je kunt soms ook erg teleurgesteld raken.
Hmm ... ik bedacht een gloedvol betoog, vol met belerende opgeheven vingertjes en rode potloden, een betoog met een hoog dominees- & schoolmeestersgehalte over taalverloedering en nog zo wat, maarrrr ... ik bedacht me ... ik realiseerde me dat je met een glimlach verder komt.

Goed, ik heb het niet bedacht, maar in de traditionele betekenis wil "ik bedacht me" zeggen "ik keer terug op mijn schreden".
Je kan zeggen "Ik bedacht dat een wandeling leuk zou zijn, maar ik bedacht me en pakte de fiets.".

Ik denk dat niemand het verkeerd begrijpt, het is ook een bijzonder vaak gemaakte vergissing, dagelijks te horen of te zien op radio en TV .... maar het blijft een beetje vreemd.
Probeer maar eens het voorbeeld-zinnetje maar dan "verkeerd-om": "Ik bedacht me dat een wandeling leuk zou zijn, maar ik bedacht en pakte de fiets."

Groeten BSM

PS De Japanners begonnen al heel veel eerder met kopiëren ... bijv. Nikon is groot geworden door eerst allerlei Duitse camera's te kopiëren, en daarna de camera's te verbeteren en zo geleidelijk steeds beter te worden.
Sony en consorten zijn groot geworden door de transistor-radio te omarmen (die transistor zelf is een vooral Nederlandse uitvinding), Philips etc bleven toen lang in de zijlijn, later was het de cassette-recorder die pas in Japanse handen een grote vlucht maakte. Het is dus lang niet alleen het probleem van de kopie, het zijn ook de luie/gemakzuchtige verdienmodellen hier.
AndreM schreef:
wo 08 mei, 2019 21:13
Ik zie dat we weer lekker off-topic gaan (ik doe vrolijk mee) in dit draadje over Goedkope Stoeltjes

(...)

We vinden wel weer wat nieuws of niet. En als er hier en daar eens een ondernemer een tikje krijgt... Tja, dat gebeurt.
En samen met die ondernemer krijgen al zijn of haar werknemers ook een tikje ... Een héél hard tikje soms.
Ik vind dat je er wat licht overheen gaat.
Het is nu eenmaal zo dat een groot deel van de kosten van een product veroorzaakt worden door ontwerp, engineerging en marketing.
Neem nu die tenten die je voor een habbekrats op Aliexpress vindt. De - doorgaans Westerse - ontwikkelaar van die tenten heeft de kosten gemaakt voor ontwerp, ontwikkeling en marketing. Hij rekent die door. De - doorgaans Chinese - kopieerder hoeft alleen de productiekosten aan te rekenen. Hij kan teren op het ontwerp, de ontwikkeling en de marketing van anderen.

Dat is toch unfair?

En dan is er nog iets. Meer een vraag dan een opmerking. Die spullen moeten van Azië naar hier komen. Dat vraagt veel vervoer. En aangezien je ze doorgaans op het internet koopt, komt daar nog wat vervoer bij in Nederland en België.

Hoe milieuvriendelijk is dat?

En wat die Westerse uitbuiting ertoe doet ... Dat vraag ik me wel af. Zelf heb ik niet het gevoel dat ik niet-Westerse mensen uitgebuit heb. Om nog maar te zwijgen van mijn vader, die op zijn vijftiende in de steenkoolmjnen van Limburg is beginnen te werken.
derdekeer schreef:
wo 08 mei, 2019 22:27
....
En samen met die ondernemer krijgen al zijn of haar werknemers ook een tikje ... Een héél hard tikje soms.
Ik vind dat je er wat licht overheen gaat.
Het is nu eenmaal zo dat een groot deel van de kosten van een product veroorzaakt worden door ontwerp, engineerging en marketing.
Neem nu die tenten die je voor een habbekrats op Aliexpress vindt. De - doorgaans Westerse - ontwikkelaar van die tenten heeft de kosten gemaakt voor ontwerp, ontwikkeling en marketing. Hij rekent die door. De - doorgaans Chinese - kopieerder hoeft alleen de productiekosten aan te rekenen. Hij kan teren op het ontwerp, de ontwikkeling en de marketing van anderen.
...
Tja, hoe kon die Chinese kopieerder die tent zo snel en makkelijk kopiëren ??
Wellicht omdat die innovatieve ondernemer zijn ontwerp in China liet maken, teneinde mooi mee te snoepen van de leuke winsten die je zo kan maken (en dat dan ten koste van het Europese personeel).

Ik ken een ooit beroemde tentenmaker die zijn goede naam zag weglekken omdat de prachtige tent-ontwerpen die hij in China liet produceren en alhier voor Europese prijsjes in de markt zette ... ineens en schijnbaar onvoorspelbaar willekeurig gingen lekken. Pas later, tijdens de doorstart, werd het (iets) duidelijk(er): er waren bepaalde lichtingen/kleuren die lekten, en andere niet (zoiets komt pas later boven water want geen klant zet zijn tent eerst op proef in de stromende regen op ... heb je geluk tijdens de vakantie dan heb je de pech dat de lekkage pas veel later aan het licht komt).
En in de tussentijd was een gerenommeerd tentenmerk "verzopen", en het oorspronkelijke atelier was bezig met een doorstart ... maar veel geld en/of ervaren man/vrouwkracht was er niet (meer).
Dat de gemiddelde klant daarna niet makkelijk weer de hoofdprijs betaalde voor een tent, maar eerst keek of er iets leuks uit China te koop was is eigenlijk niet zo gek.

NB   Dit is geen sprookje, de gelijkenis met de werkelijkheid berust geenszins op toeval.
        Ik had verschillende tenten uit dat atelier of de voorlopers van dat altelier.
        Ik heb zelfs nog steeds één zo'n tent, eentje waar deze winter nog weer een kopie-dak voor gemaakt is ...
        En dat kopie-dak ... is gemaakt door een bekende/beroemde tenten-kopieur.
 


Overigens, Hilleberg laat de tenten in de Baltische Staten maken, dat geeft ook leuke winstcijfers maar tegelijk veel kortere lijntjes en betere kwaliteitscontrole.

Groeten BSM
Ik was een paar jaar geleden op de grootste Outdoor beurs van Europa. De grote tentenmerken showden daar hun nieuwste ontwerpen. De Chinezen stonden er omheen om alles minutieus te fotograferen en er kwamen zelfs rolmaten aan te pas.

Nu is het kopiëren in Azië meestal een gewaardeerde kunstvorm waar het in het westen de kunst is om origineel te zijn. Kijk maar naar Aziatische kunst; dezelfde thanka's, Chinese landschappen en kaligrafie, houtsnijwerken enzovoort.
Eens zal er een tijd komen dat wij in het Westen dingen gaan kopiëren die uit het Oosten komen. Ga eens fietsen in Zuid Korea; dan krijg je een beeld van een 'westerse' wereld die 10 jaar op ons voor ligt.
De moraal komt na de zondeval :idea:
https://www.vpro.nl/programmas/prijsvechter.html

Verplichte kost over deze materie!
Shrek schreef:
do 09 mei, 2019 08:28
https://www.vpro.nl/programmas/prijsvechter.html

Verplichte kost over deze materie!
Hee Shrek, de aanleiding van dit draadje was volgens mij omdat ik gisteren deze documentaire aanhaalde. :lol: Maar ik vraag me af hoeveel mensen die gereageerd hebben ook daadwerkelijk deze gekeken hebben. :wink:

Uit topic Goedkoop Stoeltje
Frans & Dieuwertje schreef:
wo 08 mei, 2019 08:47
Naar aanleiding van het aanhalen van een verwijzing naar dit Topic in dit topic, maar eens mijn reactie in dit oude draadje. :arrow:

Zo zie je maar weer goedkoop blijkt uiteindelijk duurkoop. Dit keer op korte termijn maar ook op langere termijn. Kijk de VPRO doc 'Kopen we ons Arm" maar eens even over hoe goedkope namaak uiteindelijk het leven in het Westen omhoog drijven (...)

https://www.vpro.nl/programmas/prijsvec ... ing-2.html
AndreM schreef:
wo 08 mei, 2019 21:13
... Het Westen krijgt feitelijk haar trekken thuis voor honderden jaren van uitbuiting van alles wat niet westers was. Ik zeg.. Noblesse Oblige!
Met zo'n opmerking wordt elk rationeel argument (voor of tegen) overbodig.
derdekeer schreef:
wo 08 mei, 2019 22:27
Zelf heb ik niet het gevoel dat ik niet-Westerse mensen uitgebuit heb.
Steunzool schreef:
do 09 mei, 2019 10:02
derdekeer schreef:
wo 08 mei, 2019 22:27
Zelf heb ik niet het gevoel dat ik niet-Westerse mensen uitgebuit heb.
Enerzijds mogen we niet klagen over goedkope Aziatische spullen, omdat "we" geprofiteerd hebben van de uitbuiting van niet-Westerse mensen.
Anderzijds mogen we rustig genieten van lage Aziatische prijzen ondanks het feit dat de productie van die spullen frequent gepaard gaat met uitbuiting van lokale arbeidskrachten door lokale werkgevers.

Beetje tegenstrijdig, nee?
We hebben natuurlijk ook tegenstrijdige rollen:

- Als Burger zijn we helemaal voor het milieu en goede arbeidsomstandigheden enzo

- Als Werknemer willen we riante arbeidsvoorwaarden

- Als Belegger (wat je ook gewoon via je spaargeld en pensioenregeling bent) willen we een hoog rendement

- Als Consument willen we de beste deal


Als we enkel spullen konden kopen die door mensen zijn gemaakt die ongeveer evenveel verdienen als wijzelf zou onze koopkracht een veelvoud kleiner zijn.
Frans & Dieuwertje schreef:
do 09 mei, 2019 09:43
Hee Shrek, de aanleiding van dit draadje was volgens mij omdat ik gisteren deze documentaire aanhaalde. :lol: Maar ik vraag me af hoeveel mensen die gereageerd hebben ook daadwerkelijk deze gekeken hebben. :wink:
Haha, dat topic had ik niet gevolgd. Ik vond vooral aflevering 1 en 2 heel erg interessant. Het plasticverhaal uit 3 kenden we al wel.

Ik liep gisteren door de Action en toen moest ik er nog aan denken.
Ik heb vanmorgen trouwens het eerste deel van die documentaire die Frans & Dieuwertje in dat andere draadje aanhaalde bekeken. Mooie documentaire! Ontluisterend inderdaad die mensen die goedkope troep kopen omdat ze 't niet kunnen laten. En als we de gedragsdeskundigen mogen geloven lijden we er allemaal aan dat we vooral onbewust keuzes maken en is het de opdracht voor de gedragsmarketeers om daar op in te spelen. Ergo het succes van Action cs.

Mooi ook te zien dat de Jumbo (van de puzzels) fabriek een lopende band heeft met blijkbaar net iets hoger gekwalificeerd werk dan dezelfde lopende band in China. Het zijn dezelfde mensen die er achter staan. Ze zien er alleen wat anders uit. Die Nederlandse mevrouw die al 40 jaar achter de lopende band staat. Moet ik daar nou bewondering voor hebben of ..?? Ik denk het eerste, maar toch... Ik heb zelf ook wel eens achter een lopende band gestaan. In de documentaire kwam ook heel mooi naar voren dat de prijzen in China in rap tempo omhoog gaan nu de levensstandaard daar toeneemt.

Overigens vind ik het dus ook lastig om besluiten te nemen over wat wel- of wat niet goed is. Wie zegt me dat het materiaal van een A merk duurzamer of in ieder geval eerlijker is dan dat van een C merk? Wie zegt me dat de prijs van een € 100,-- voor een merkstoeltje redelijk is en wie zegt me dat dat dure stoeltje ook niet gewoon is nageaapt van een ander merk. Of op tent gebied: Hilleberg, Vaude, Nordisk hebben verschillende modellen die er op het oog bijna hetzelfde uitzien maar wel € 700,-- tot € 800,-- kosten. Hebben die bedrijven niet naar elkaars spullen gekeken? Mijn gevoel zegt me dat iedereen probeert het optimale resultaat te bereiken. Vaak met verschillende uitgangspunten. Ik geloof dat er vanzelf weer een nieuwe balans ontstaat. Het heeft niet zoveel zin om vast te houden aan het verleden. En ja, wat vorig jaar nog hot & happening was kan over twee jaar totaal vergeten zijn.

Zelf ben ik iemand die super gelukkig op een tweedehands Snel Safari van € 180,-- rondfietst, een vermogen heeft uitgegeven aan een Relevate Designs harness en een Gilbert Berthoud zadel maar ervoor past een accessory tasje van € 60,-- van Ortlieb te kopen (maar wel van het zelfde merk een stel fietstassen heeft). Ook het Helinox stoeltje heb ik lekker links laten liggen ten faveure van een Chinees stoeltje. Naast onze Nordisk Oppland 3 heb ik onlangs een Quick Hiker tentje van de Decathlon aangeschaft voor mijn solo tripjes. Ik vind allebei de tenten ontzettend mooi gemaakt. Cherry picking dus, ja dat doe ik.