Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheur in buitenband onderweg - Forum Wereldfietser

Scheur in buitenband onderweg

Waar en wanneer verscheen de volgende tip?

"Scheur in je buitenband waar de binnenband doorheen komt?
Geen reparatiespullen bij je en je bent nog niet blut?
Dicht het gat met een oud bankbiljet. Dit papier is zo sterk dat het nog kilometers als noodreparatie kan dienen."
Geen idee, je kan als je geen reservebinnenband meer hebt ook gras (of hooi) in je buitenband stoppen tot je weer bij een FM bent. Fijn fietsen zal het niet maar altijd nog sneller dan lopen.

In beide gevallen zal je wel bandenlichters nodig hebben.
Seth's Bike Hack's had hem een tijdje terug in '10 Bike hacks for MTB and beyond' oid.
En Google heeft er ook weet van (behalve in China dan ..):
https://www.google.nl/search?ei=aQoaXYa ... WXWc42ww1o
Als ik contant betaal doe ik dat met wondergaas. Werkt wonderwel goed.
bert sitters schreef:
ma 01 jul, 2019 15:05
Waar en wanneer verscheen de volgende tip?

"Scheur in je buitenband waar de binnenband doorheen komt? [knip]
Goede vraag Bert. Ik weet zeker dat ik deze tekst al eens ergens gelezen heb en was er dan ook van overtuigd dat het antwoord in een seconde op te googlen zou zijn ("Kan Bert dat zelf niet bedenken?" ;)) maar helaas. M-gineering? Eric Schuijt?

Succes met zoeken,

Carl
In een fietsreparatiedoosje zit ook vaak een stukje canvas, om de binnenband tijdelijk te beschermen tegen uitknallen door de scheur in de buitenband. Neem iig een reserve buitenband mee. Draai hem in een 8-vorm en hij kan makkelijk op de bagagedrager mee.
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 jul, 2019 09:18
In een fietsreparatiedoosje zit ook vaak een stukje canvas, om de binnenband tijdelijk te beschermen tegen uitknallen door de scheur in de buitenband. Neem iig een reserve buitenband mee. Draai hem in een 8-vorm en hij kan makkelijk op de bagagedrager mee.
Sinds de betere buitenbanden een stuk steviger zijn geworden, met inderdaad ook nadelen, zijn er nog maar heel weinig fietsers die een reserve buitenband op vakantie in de nabije buitenlanden meenemen. Als ik met de auto naar een plek ga om van daaruit een tour van een aantal dagen te fietsen leg ik er wel een in de auto, dan weet ik in ieder geval één plek met een goede band.
Even een tipje van de sluier. Het is al vrij lang geleden toen deze tip verscheen.
bert sitters schreef:
di 02 jul, 2019 09:49
Even een tipje van de sluier. Het is al vrij lang geleden toen deze tip verscheen.
"Vrij lang geleden" is voor een geoloog iets anders dan voor een middelbare scholier, dus de nuttige informatie die je hiermee geeft lijkt me beperkt... :D
Buitenband plakker?
Leon schreef:
di 02 jul, 2019 10:17
bert sitters schreef:
di 02 jul, 2019 09:49
Even een tipje van de sluier. Het is al vrij lang geleden toen deze tip verscheen.
"Vrij lang geleden" is voor een geoloog iets anders dan voor een middelbare scholier, dus de nuttige informatie die je hiermee geeft lijkt me beperkt... :D
Je mag er wel wat voor doen Leon. Kijk vanuit het gezichtsveld van een wereldfietser. Dit is geen forum voor geologen of een scholierenplatform.
Ik denk dat de naam van de vragensteller de grootste hint is. Dan staat het dus in een van je boeken.
Leon schreef:
di 02 jul, 2019 10:42
Ik denk dat de naam van de vragensteller de grootste hint is. Dan staat het dus in een van je boeken.
neen
bert sitters schreef:
di 02 jul, 2019 09:49
Even een tipje van de sluier. Het is al vrij lang geleden toen deze tip verscheen.
O, dus je hebt helemaal geen hulp nodig om iets terug te vinden? Ik had graag gelijk geweten dat je een soort raadseltje opgaf, dan had ik verder geen moeite gedaan. :(

Carl
Leon schreef:
di 02 jul, 2019 09:40
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 jul, 2019 09:18
In een fietsreparatiedoosje zit ook vaak een stukje canvas, om de binnenband tijdelijk te beschermen tegen uitknallen door de scheur in de buitenband. Neem iig een reserve buitenband mee. Draai hem in een 8-vorm en hij kan makkelijk op de bagagedrager mee.
Sinds de betere buitenbanden een stuk steviger zijn geworden, met inderdaad ook nadelen, zijn er nog maar heel weinig fietsers die een reserve buitenband op vakantie in de nabije buitenlanden meenemen. Als ik met de auto naar een plek ga om van daaruit een tour van een aantal dagen te fietsen leg ik er wel een in de auto, dan weet ik in ieder geval één plek met een goede band.
Je bedoelt zeker die onplatbare banden van Schwalbe. Maar niet bestand tegen grote glasscherven, dit overkwam me op een vroege ochtend, nog schemerig. Een langwerpig dolkvormige scherf van groen glas sneed zich dwars door de beide wangen van de buitenband. Niet te plakken. Per bus verder gegaan (ik was naar mijn werk) en later beide banden vervangen.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 03 jul, 2019 14:23
Leon schreef:
di 02 jul, 2019 09:40
Martin E. van Doornik schreef:
di 02 jul, 2019 09:18
In een fietsreparatiedoosje zit ook vaak een stukje canvas, om de binnenband tijdelijk te beschermen tegen uitknallen door de scheur in de buitenband. Neem iig een reserve buitenband mee. Draai hem in een 8-vorm en hij kan makkelijk op de bagagedrager mee.
Sinds de betere buitenbanden een stuk steviger zijn geworden, met inderdaad ook nadelen, zijn er nog maar heel weinig fietsers die een reserve buitenband op vakantie in de nabije buitenlanden meenemen. Als ik met de auto naar een plek ga om van daaruit een tour van een aantal dagen te fietsen leg ik er wel een in de auto, dan weet ik in ieder geval één plek met een goede band.
Je bedoelt zeker die onplatbare banden van Schwalbe. Maar niet bestand tegen grote glasscherven, dit overkwam me op een vroege ochtend, nog schemerig. Een langwerpig dolkvormige scherf van groen glas sneed zich dwars door de beide wangen van de buitenband. Niet te plakken. Per bus verder gegaan (ik was naar mijn werk) en later beide banden vervangen.
Nee ik bedoel dat ik begin jaren 90 nog dacht dat banden, van een Hollandsch kwaliteitsmerk, maximaal 3000 km meegingen (terwijl ik bovendien 29 jaar lichter was) omdat ze stelselmatig rond dat kilometeraantal ontploften. Ik las toen ook een boek van Frank van Rijn en concludeerde dat hij op weg naar de Oriënt wel een heel groot aantal banden zou verslijten en dus waarschijnlijk om de paar duizend kilometer depots zou hebben aangelegd. Maar ik las ook dat hij Schwalbe banden gebruikte. Die kocht ik dus ook maar eens, om te proberen. 10.000 km later zaten ze nog op mijn fiets.
Sindsdien zijn andere merken ook banden gaan maken die niet om de haverklap van je velgen afknallen.
Als de oorspronkelijke vraag nog steeds relevant is, dan zeker van vóór 2008, zie https://cyclingskills.blogspot.com/2008 ... trick.html
math schreef:
wo 03 jul, 2019 18:58
Als de oorspronkelijke vraag nog steeds relevant is, dan zeker van vóór 2008, zie https://cyclingskills.blogspot.com/2008 ... trick.html
De tip verscheen een stuk eerder.
De moderne manier is natuurlijk het gat plakken met je bankpas, de digitale bits and bytes vullen vullen vanzelf de kleine gaatjes. ;)

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een paar lagen duct tape.