Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het moet niet gekker worden - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Het moet niet gekker worden

Leon schreef:
wo 24 jul, 2019 10:40
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 jul, 2019 10:30
Ik ben een keer op de trappen van "il Vittoriano" in Rome gaan zitten, om wat ansichtkaarten te gaan schrijven. Op het gewone trottoir ervoor stond mijn bepakte fiets op klapstandaard geparkeerd. Een agent van "il Carabinieri" sommeerde mij om te verdwijnen.... Gelukkig zonder boete.
De Vittoriano is dat witte monument met een gebogen zuilengalerij, dat Italië belichaamt, zoiets wat de Arc de Triomphe voor Parijs is.
Ik kreeg bij het lezen van het verhaal van dit gebouw toch niet het idee dat het erg geliefd is in Rome:

Het verwezenlijken van "il Vittoriano" stuitte op veel verzet bij de Romeinen die het monument nog steeds gekscherend 'de bruidstaart' of 'de typemachine' noemen. Tegenstanders vinden het gebouw te kolossaal en niet passen in het historische centrum van Rome. Bovendien moest voor de bouw van het monument een middeleeuwse stadswijk worden afgebroken.
De rest vsn de tekst klinkt niet echt beter: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Monumen ... Emanuel_II

Stel je eens voor dat onze Willem-Alexander zou besluiten de Jordaan af te breken om er een kolossaal en verder vrijwel functieloos monument neer te zetten ter ere van zijn moeder of oma.
Ja, ja, en Mussolini heeft een brede laan laten aanleggen voor het paraderen van de bruinhemden, de Via dei Fori Imperiali, tussen het Colosseum en de Vittoriano. Daarvoor moest een deel van Foro Romano plat gegooid worden. Op deze straat wordt nog steeds jaarlijks de "2 juni" (Italië's nationale feestdag) gevierd.
Wat te denken van het enorm wanstaltige paleis van dictator Ceausescu in Boekarest? Hier werd 1/6 deel (geloof ik) van het bruto nationaal product van Roemenië voor opgeslorpt en een flink deel van de stad met de grond gelijk gemaakt....
En het fraaie stadhuis van Oslo, Noorwegen? Daar moest een oude visserswijk het veld voor ruimen.
De Duitse bondskanselier Schröder heeft een enorme witte ambtswoning naast het Reichstag laten neerzetten: acht keer zo groot als het Witte Huis in Washington. Kosten 600 miljoen euro. Hoef ik Berlijn (daar gefietst in 1991) nooit meer te zien.
In mijn schooljaren heb ik de Amsterdamse fanatieke sloopvraatzucht met lede ogen moeten aanschouwen: de oude smalle Weesperstraat, het halve Waterlooplein en de Muider- en Jodenbreestraat plat gegooid voor meer verkeer en moderne kantoorkolossen. Hebben de nazi's in de oorlog de Joden daar weggevoerd, de gemeente Amsterdam deed twee decennia later hetzelfde met hun huizen!
En er zijn vast nog veel meer voorbeelden.
Utreg lijkt me een overduidelijk voorbeeld van te groot denken, en mijn dorp, al heeft men de toen stinkende Grift (Spreng) in de jaren 60 gedempt deze hebben ze nu weer naar boven gebracht, niet op dezelfde manier met veel groen, maar wel weer een waterloop door het centrum. En hoe gek het ook mag klinken er leeft ook weer van alles in die spreng.
En wat te denken van de omgeving van station Utrecht CS met het Hoog Catharijne complex en de "verrekijker" van de Rabobank?
Vroeger zat ik op de grafische school in Utrecht en ging vaak per fiets erheen vanuit Blaricum en terug.
Bij slecht weer per trein van Hilversum (ook al gesloopt) naar Utrecht CS. Het oude stationsgebouw met de gegolfde voorgevel herinner ik me nog haarscherp. Ervoor een groot plein van klinkerbestrating met aan de overkant hotel Terminus, rechts lag er een busstation, waarachter de Hgb's I, II, en III (de Inktpot) bovenuit torenden.
Hoe kon men weten, dat het allemaal voorbij zou gaan....

https://www.youtube.com/watch?v=C8Ff5OEUzd8

Hans
Gillend wakker worden in je eigen huis omdat er Chinese toeristen met camera lenzen door je ramen naar binnen staan te gluren. Hoe heeft het zover kunnen komen.
https://3opreis.bnnvara.nl/artikelen/ma ... -giethoorn
joukon schreef:
do 25 jul, 2019 10:04
Gillend wakker worden in je eigen huis omdat er Chinese toeristen met camera lenzen door je ramen naar binnen staan te gluren. Hoe heeft het zover kunnen komen.
https://3opreis.bnnvara.nl/artikelen/ma ... -giethoorn
Vijftien jaar geleden ben ik nog zonder problemen dwars door Giethoorn gefietst. Drie jaar geleden was het met de fiets aan de hand in colonne tussen de Chinezen lopen. Er is in de tussentijd veel veranderd. Spreiding van toerisme heet dat geloof ik.

Als inwoner van Giethoorn zou ik gillend gek worden, en tol gaan heffen (contactloos via Alipay) bij elk bruggetje.
Tja, “communistische” toestanden... :twisted:

Waarom niet gewoon iedere toerist op eigen grond een boete van € 1.000? Zijn ze daar in het communistische China toch wel gewend! :wink:
Fons Kettingpons schreef:
do 25 jul, 2019 10:35
Tja, “communistische” toestanden... :twisted:

Waarom niet gewoon iedere toerist op eigen grond een boete van € 1.000? Zijn ze daar in het communistische China toch wel gewend! :wink:
Het lijkt onder huisvredebreuk te vallen:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Huisvredebreuk
1. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
willem.m schreef:
do 25 jul, 2019 10:28
Vijftien jaar geleden ben ik nog zonder problemen dwars door Giethoorn gefietst. Drie jaar geleden was het met de fiets aan de hand in colonne tussen de Chinezen lopen. Er is in de tussentijd veel veranderd. Spreiding van toerisme heet dat geloof ik.
De vermarkting van Giethoorn is een schoolvoorbeeld. Hoe door een ondoordachte actie van een horeca-ondernemer een heel dorp in een pretpark kan veranderen (zie hier).
Vervolgens wijst een andere dorpsbewoner op de gevolgen: "Het kwaad is al geschied", vindt een actievoerder als Lisa Kroon, die wil dat de stroom Chinezen wordt ingedamd. Ze zegt onder meer: "hoe is het in godsnaam mogelijk dat één persoon een heel mooi rustiek dorp naar de kloten kan helpen."
Waarop de ondernemer haar handen in onschuld wast en het probleem bagatelliseert: ,,Nou... Goed... Prima... Ik hoor dit voor het eerst. Als er iets is, kan zo'n vrouw mij ook gewoon bellen. Ik denk dat maar 20 mensen, van de 2.600 inwoners, net als zij bezorgd zijn over overlast.''
Lisa Kroon stelt min of meer: als Esselbrugge niet naar China was gegaan om Giethoorn te promoten, dan hadden wij al die Aziaten niet gehad met hun overlast en was het leefbaar gebleven.
,,Had ik Giethoorn niet internationaal vermarkt, dan had iemand anders dat wel gedaan, vroeg of laat. Ik denk juist dat ik degene ben die ervoor zorgt dat in Giethoorn de toekomstige generaties kunnen opgroeien. Een nieuwe toeristenstroom was nodig, om de regionale economie te waarborgen en voorzieningen als een lijnbus te behouden. Die is gebleven, omdat we nieuwe stromen toeristen kregen."

Sleetse argumenten die in een folder van de Kamer van Koophandel zouden kunnen staan of in een programma van een politieke partij die in de 20e eeuw is blijven hangen.
Ja, triest is dat. Zo iemand gaat gewoon tien jaar lang zakken vullen ten koste van haar omgeving, en vervolgens als miljonair op een rustige plek rentenieren.

Zijn er eigenlijk al rechtszaken aangespannen door de mensen die de overlast ervaren? Of is er voor hen een luisterend oor bij gemeente of provincie?
Inderdaad is het zoeken naar manieren om dit soort misstanden te beïnvloeden. Ik stel voor dat de inwoners van Giethoorn buiten op straat over de gehele breedte van de ingang van dit hotel - restaurant bij toerbeurt een cordon vormen en ter plekke allemaal hun eigen koffie zetten en nuttigen.

Hans
Een klassiek geval is een Bretons huisje, ingeklemd tussen de rotsen, dat werd ontdekt als een iconisch beeld voor toeristenfolders en reclamecampagnes. Dit beeld werd zo beroemd, dat Japanse toeristen op het dak van het huis klommen om zich te laten fotograferen. (De selfiestick moest toen nog uitgevonden worden en Chinezen hadden nog geen geld voor vliegvakanties.)
De bewoners hebben uiteindelijk uitzonderlijk veel geld kunnen claimen van reclamebureaus die zonder toestemming foto’s van hun huis verspreid hadden. Inmiddels is de rust hier weer teruggekeerd, al is het huis op Google Earth nog in een aantal poses te aanschouwen.
Bouw dan een replica van Giethoorn daar in China, dan laten ze ons wel met rust. Waar blijven de goeie ouwe Fanfare-tijden van Bert Haanstra? Ik heb er een dvd van.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 26 jul, 2019 16:30
Bouw dan een replica van Giethoorn daar in China, dan laten ze ons wel met rust.
Was het maar zo simpel. Dat zou geen authentieke bucket list experience zijn. Bovendien toon je aan het thuisfront je status door duizenden kilometers verderop attracties te bezoeken.
Ik ga een crowdfunding actie starten om de Rockies, Andes, Himalaya, Tien Shan en Pamir in Nederland te reproduceren. Dan hoeven we er ook niet naartoe te vliegen om ook in ons eigen land heerlijk te kunnen fietsen. Als locatie heb ik Schiphol op het oog - of misschien iets ambitieuzer de hele kustlijn, zodat we ook zeespiegelstijgingbestendig zijn*. Win-winsituatie!

*) Aandachtspunt zou dan nog zijn de regen die alleen aan de westzijde valt, waardoor het nog droger wordt in het achterland. Zoeken we nog even uit.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 26 jul, 2019 16:30
Bouw dan een replica van Giethoorn daar in China, dan laten ze ons wel met rust. Waar blijven de goeie ouwe Fanfare-tijden van Bert Haanstra? Ik heb er een dvd van.
In Macau hebben ze al een replica van Venetië gebouwd. Heel populair en gezellig. Wel in een enorm gokpaleis. Dit soort ideeën verdient echt nadere uitwerking! De Chinezen willen het in het algemeen vooral gezellig hebben en veel selfies maken, hoe oud iets precies is, doet er minder toe (generalisatie, ja).

20101118-2209-LR5.jpg
Chinese gondel

20101118-2216-LR5.jpg
Chinese kerst in Venetiaans Macau
willem.m schreef:
vr 26 jul, 2019 18:04
Ik ga een crowdfunding actie starten om de Rockies, Andes, Himalaya, Tien Shan en Pamir in Nederland te reproduceren. Dan hoeven we er ook niet naartoe te vliegen om ook in ons eigen land heerlijk te kunnen fietsen.
Misschien is het minder omslachtig om de Zuidwalvulkaan uit zijn coma te laten ontwaken. Die ligt nu 2000 meter onder de bodem van de Waddenzee onder Vlieland. Lijkt me een mooie nieuwe uitdaging voor de NAM. Gewoon wat verder boren dan de vorige keer, eventueel gevolgd door een ondergrondse kernexplosie (in Pyongyang woont iemand die dat voor een habbekrats kan regelen; Donald Trump heeft zijn telefoonnummer).
Ooit rees die vulkaan 1000 m boven de zee uit. Weliswaar geen Andes of Himalaya, maar wel een snufje IJsland of op z'n minst een Canarisch Waddeneiland.
Goed plan, en al zo goed uitgedacht!

Bovendien kan een flinke vulkaanuitbarsting, net zoals destijds bij die van Laki (1783-84) of Krakatau (1883), zoveel troep in de atmosfeer brengen dat de temperatuur daalt. Hebben we ook gelijk het hitteprobleem opgelost...:wink:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laki
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/uitbar ... au-in-1883