Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-Bikes gevaarlijk - Forum Wereldfietser

E-Bikes gevaarlijk

https://www.ad.nl/binnenland/met-e-bike ... ~a24c9a34/

Maar volgens mij zijn fietsen ongevaarlijk. Het zijn de fietsers op een E-bike.
Het is de combinatie fietser en e-bike die het hem doet.
Ik kon er niet uit opmaken of het onderzoek er rekening mee hield dat e-bikes naar mijn indruk veel meer gebruikt worden dan gewone fietsen.
Dit soort berichten van kranten bekijk ik altijd met de nodige argwaan, de gemiddelde krant heeft iets te veel belang om lezers te trekken en iets te weinig belang 100% juiste informatie te geven, voor een verzekeraar gelden vergelijkbare bedenkingen.

Ook hier weer is gekozen om de meest in het oog springende statistiek in de titel te zetten en bij het AD wordt zelfs niet de meer genuanceerde statistiek vermeld.

Die factor drie lijkt de statistiek te zijn als je deelt op het aantal ritten, maar ja e-bike rijden waarschijnlijk meer kilometer per rit.
https://www.waz.de/panorama/todesrisiko-auf-e-bike-dreimal-hoeher-als-auf-fahrrad-id226538769.html schreef:Den Angaben der Allianz zufolge kommen im statistischen Schnitt pro Milliarde gefahrener Kilometer 11,64 Pedelec-Fahrer ums Leben, die vergleichbare Quote für nicht motorisierte Fahrräder liegt bei 8,96.
Dat is 30%.

Wat mij verder niet zint is dat ik zelf niet de cijfers bij het "Statistischen Bundesamts" (tabel 46241-0011) kan vinden, in ieder geval niet aparte getallen voor e-bike versus normale fiets. Dat betekend waarschijnlijk dat er andere schattingen gedaan zijn en wie zegt dat die juist zijn.

Klikaas?
Georg schreef:
zo 21 jul, 2019 09:16
Het is de combinatie fietser en e-bike die het hem doet.
Beter kan het niet verwoord worden.
Ook ik heb niet direct cijfers bij de hand, maar het lijkt me aannemelijk dat de e-bike in zekere zin een gevaar genoemd kan worden voor de oudere en zwakkere c.q. kwetsbaarder mens die er op fietst; men is in staat sneller te fietsen dan men zou doen op een gewone fiets, áls deze mensen die nu op de e-bike zitten al zouden fietsen als ze niet over de e-bike konden beschikken.
Uit andere teksten over verkeersveiligheid is bekend (en logisch) dat bij een ongeval de ernst van het letsel toeneemt met de snelheid, nog los van het eventueel vaker voorkomen van een ongeluk bij hogere snelheid door tekortschieten van inschattings-en reactievermogen.
Dat de e-bike, met zijn over het algemeen minder fitte en oudere berijder, een gevaar vormt voor die berijder vergeleken met de aloude fiets of de benenwagen lijkt aannemelijk. Al moet ook worden bedacht dat men in ieder geval actief buiten bezig is, zodat wellicht de fietsers die niet omkomen tijdens het electrisch fietsen misschien juist gezondheidswinst boeken. Survival of the fittest?
Georg schreef:
zo 21 jul, 2019 16:52
Uit andere teksten over verkeersveiligheid is bekend (en logisch) dat bij een ongeval de ernst van het letsel toeneemt met de snelheid, nog los van het eventueel vaker voorkomen van een ongeluk bij hogere snelheid door tekortschieten van inschattings-en reactievermogen.
Samen met de slechts 30 % die daulagari heeft opgegraven komt het er dan misschien wel ongeveer op neer dat het niet het e-aspect zelf is maar alleen de hogere snelheid die er uit volgt.
Dat valt mij eigenlijk alleszins mee.

De leeftijd was wel uit de data gefilterd. Dat zijn veel heftigere verschillen.
Leon schreef:
zo 21 jul, 2019 21:27
Georg schreef:
zo 21 jul, 2019 16:52
Uit andere teksten over verkeersveiligheid is bekend (en logisch) dat bij een ongeval de ernst van het letsel toeneemt met de snelheid, nog los van het eventueel vaker voorkomen van een ongeluk bij hogere snelheid door tekortschieten van inschattings-en reactievermogen.
Samen met de slechts 30 % die daulagari heeft opgegraven komt het er dan misschien wel ongeveer op neer dat het niet het e-aspect zelf is maar alleen de hogere snelheid die er uit volgt.
Dat valt mij eigenlijk alleszins mee.

De leeftijd was wel uit de data gefilterd. Dat zijn veel heftigere verschillen.
Ik wil de percentages wel eens zien als je e-bike dan nog onderverdeeld naar de snelheid tot welke ze ondersteunen, dus 25 km/h en 45 km/h.

En als we e-bikes afzetten tegen wielrenners?

Wellicht een helmplicht voor alle e-bikes? Met een uitzondering voor een nieuw te introduceren categorie die met Max 100 watt ondersteund tot 20 km/h?

De foto bij het artikel lijkt een fatbike, een dikke banden e-bike. Niet echt de gemiddelde e-bike maar meer een show fiets, om ook lekker comfortabel zittend het terrein in te gaan.
Het krantenbericht gaat uit van een Duits onderzoek.
Er wordt een melding gemaakt van een speedpedelec die met theoretische snelheid van 45 km/uur in de stad Hamburg verongelukte. Toevallig is Hamburg nou niet bepaald een fietsvriendelijke stad te noemen.

Ook wordt melding gemaakt dat de meeste e-bikes van zijwaarts wordt aangereden. Dat duid erop dat het vooral door andere weggebruikers zijn dat zij betrokken raken bij een verkeersongeval. Andere weggebruikers lijken maar moeilijk te kunnen participeren op de snelheden die e-bikersen en speedpedelecs kunnen behalen.

Verkeersdeelname vraagt oplettendheid.

Gisteren een leuke toertocht gemaakt van Hoorn via Lelystad naar Arnhem, 140 km.
Het was rustig op het fietspad.
Dat is typisch Nederlands dat je op zoveel plekken gebruik kan maken van een fietspad.
Dat geeft wel een veilig gevoel toch?