Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prijs slaapzak - Forum Wereldfietser

Prijs slaapzak

Ik zag net op marktplaats een millet slaapzak van dons.

Vroeg mij af wat is de afschrijving van een slaapzak.

De verkoper vraagt €150. De zak is 6 jaar oud. Hij kocht deze bij Bever voor €375, maar heeft geen bon meer. Is naar eigen zeggen een paar keer gebruikt.

Het probleem is volgens mij:

Verkopers zijn niet altijd eerlijk. Willen het produkt immers verkopen.
Gaat de kwaliteit van het eenden dons niet achter uit.
Je moet bieden op een verhaal en een plaatje.

Wat is jullie mening?

Mario
Je MOET niks. Verkopers liegen niet ‘altijd’.
Ze mogen vragen wat ze willen. Jij bent niet verplicht het te kopen en je moet bieden wat jij het waard vindt.

Mijn donzen zak gaat al ruim 7 jaar mee, intensief gebruikt. Paar keer laten wassen, merk geen achteruitgang in warmte, maar is moeilijk voor mij feitelijk te bewijzen.
Heb altijd veranderd

Mario
50 euro maximaal bij zo'n verbruiksvoorwerp van die leeftijd.
Als je dons niet gecomprimeerd en droog bewaart blijft het tientallen jaren goed. Eén keer na een vakantie vergeten uit de compressiezak te halen kan veel erger zijn dan 20 jaar goed bewaren.
Je weet inderdaad niet hoe vaak de zak gebruikt is. Dat is ook vrij lastig te beoordelen. Daarom lijkt me 150 euro vrij veel. Jammer als de zak inderdaad erg weinig gebruikt is en netjes bewaard, maar dat is het risico van tweedehands. Sometimes you win and sometime you loose.
+ niet wassen. Wassen reduceert de isolatiewaarde. Beter is het een lakenzak te gebruiken. Die kun je wel eenvoudig wassen en drogen. Ik was mijn donzen slaapzakken nooit.

Vraag de verkoper of hij een lakenzak heeft gebruikt. Is het antwoord "nee", dan zou ik 'm niet kopen. De slaapzak is dan 'vies' of, indien gewassen, niet meer zo goed.

Iets anders dat je kan controleren is de kwaliteit van de tijk. Als er veertjes doorheen prikken, kan dat een signaal zijn dat deze niet meer zo goed is. Tenminste, daar zou ik op letten.

Ben het eens met Peter: 50 euro is de max.
Ik vind die €50 max erg kort door de bocht. Gezien de startprijs nieuwwaarde van €375, dan ga ik er voor het gemak er wel even vanuit dat dit inderdaad dat bedrag was.

Ik ben zelf geen fan van tweedehands slaapzakken omdat je inderdaad niet weet hoe het behandeld is. Of het €150 waard is is lastig om vast te stellen zonder het item te zien. Ik ken het merk verder ook niet. Ik sluit me verder aan bij 'geen lakenzak gebruikt = niet kopen'

Als de verkoper een klantenkaart heeft bij Bever dan valt de aanschafprijs makkelijk terug te halen in het systeem van Bever (maar of ie daar aan wil meewerken is natuurlijk ook weer de vraag)
Met veel van bovenstaande eens. Een slaapzak zou ik niet zo gauw tweedehands kopen, zo ja, dan is gebruik van een lakenzak door de vorige bezitter een must (maar ja, hoe check je dat?).

Een nieuwe slaapzak is best een hele investering, waardoor een tweedehands exemplaar vanwege de lagere prijs erg aanlokkelijk is.
Mijn Carinthia slaapzak (dons) heb ik inmiddels al weer bijna 20 jaar, waarvan een aantal jaren niet gebruikt, maar ook een aantal redelijk intensief gebruikt. In al die jaren 2 keer gewassen en voornamelijk met een lakenzak gebruikt (maar ook wel eens zonder).

Millet is een frans bergsportmerk waar ik goede ervaringen mee heb opgedaan in de jaren dat ik in de bergen klom.
Met hun slaapzakken heb ik geen ervaring, maar kan me voorstellen dat deze van goede kwaliteit zijn. De vraagprijs van € 150,- voor een gebruikt exemplaar vind ik wel stevig. Dan maar liever doorsparen voor een nieuwe...

Ik zou ‘m in ieder geval niet ongezien kopen.
Miller heeft goede slaapzakken, maar welk type wordt er aangeboden? +300 € nieuwprijs moet eentje zijn voor koude comfort-temperaturen. Een donsslaapzak verliest altijd een beetje dons. Ik heb zelf een Millet Camp de BASE. Steeds een lakenzak en wordt luchtig bewaard. Dons verliest niet direct zijn kwaliteit. Als je niet weet hoe die gebruikt is geweest, zou ik het niet doen. Bij Bever of elders kan je een slaapzak professioneel laten wassen.
Ik ben geen expert op het gebied van slaapzakken maar Cumulus zegt onder het kopje 'Product care':

We do not know why it is, but there is a deeply-rooted myth in the minds of people that down products cannot be washed. Well, it just so happens that not only they can, but it is even necessary. Many nights spent in a sleeping bag does not only create an unpleasant odour. The oils produced by our bodies penetrate the down, which causes its fill power to lessen. Clean down expands much better and definitely smells better.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/menu- ... oduct-care
De verkoper vertelde dat hij altijd gebruik heeft gemaakt van een laken zak en de zak altijd luchtig heeft opgeborgen in een speciale zak. Hij wil er minimaal €138 voor hebben.

Op marktplaats staat een zak waar al €170 is geboden.

Heb er geen nodig, maar was alleen benieuwd naar jullie ervaringen.

Mario
supermario schreef:
ma 22 jul, 2019 09:01
Heb er geen nodig, maar was alleen benieuwd naar jullie ervaringen.

Mario
Toen ik dit las, moest ik aan de gevleugelde uitspraak van Henk Spaan denken, nadat Harry Vermeegen weer eens een domme discussie was gestart:

"Vraag het me dan niet"


Volgende keer s.v.p. in de openingpost vermelden dat je er geen wilt kopen. Dan weet ik ten minste dat ik er geen tijd in wil steken.
Sonny schreef:
ma 22 jul, 2019 08:08
Ik ben geen expert op het gebied van slaapzakken maar Cumulus zegt onder het kopje 'Product care':

We do not know why it is, but there is a deeply-rooted myth in the minds of people that down products cannot be washed. Well, it just so happens that not only they can, but it is even necessary. Many nights spent in a sleeping bag does not only create an unpleasant odour. The oils produced by our bodies penetrate the down, which causes its fill power to lessen. Clean down expands much better and definitely smells better.

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/menu- ... oduct-care
Helemaal mee eens, de impregnatie en veerkracht van dons wordt in de loop van tijd toch wat minder, niet alleen door het inpakken, maar je ligt er ook op, en daar helpt geen lakenzak tegen, (laten) wassen wel, zeker als dat professioneel gebeurd, kan direct bij Lowland voor €20,=; ik heb daar goede ervaringen mee.

Voor degene die overweegt toch een tweedehands slaapzak te kopen, ik zou om te beginnen de kosten voor het reinigen van de slaapzak van de verkoopprijs afhalen.
supermario schreef:
ma 22 jul, 2019 09:01
Hij wil er minimaal €138 voor hebben.
Op marktplaats staat een zak waar al €170 is geboden.

Heb er geen nodig, maar was alleen benieuwd naar jullie ervaringen.
Dan koop je de zak en verkoop je hem weer door. Of hij goed is maakt dan niks uit, dus zoals willem al zei was de discussie overbodig.

BTW Ik heb mijn oude slaapzak zo'n 5x laten wassen bij Tatteljee. Hij kwam altijd veel groter en helemaal fris terug. Na 25 jaar is hij wel wat minder warm.
Een discussie is nooit zinloos. Het opend weer perspectieven voor de toekomst. Alles wat je nu leer/weet, komt later van pas.

Bedankt voof jullie mening

Mario
supermario schreef:
ma 22 jul, 2019 19:00
Een discussie is nooit zinloos. Het opend weer perspectieven voor de toekomst. Alles wat je nu leer/weet, komt later van pas.
Dat is natuurlijk waar. Het is wel fijn om te weten of je iemand helpt bij het kopen van iets of dat het alleen om een interesse gaat.
Ik had ook de indruk dat je op zoek was naar een nieuwe slaapzak.
De kennis op dit forum kan ik weer delen met anderen :D

Mario
willem.m schreef:
ma 22 jul, 2019 09:10
supermario schreef:
ma 22 jul, 2019 09:01
Heb er geen nodig, maar was alleen benieuwd naar jullie ervaringen.

Mario
Toen ik dit las, moest ik aan de gevleugelde uitspraak van Henk Spaan denken, nadat Harry Vermeegen weer eens een domme discussie was gestart:

"Vraag het me dan niet"


Volgende keer s.v.p. in de openingpost vermelden dat je er geen wilt kopen. Dan weet ik ten minste dat ik er geen tijd in wil steken.
Helemaal mee eens!! Als ik dit geweten had, had ik geen antwoord gegeven. Zonde van mijn tijd. Ik deel graag mijn ervaringen, maar niet voor de flauwekul.
Gewoon lekker door sparen voor een Feathered Friends dan maar ;)
Kost een hoop, maar als je de reviews mag geloven kan je gelijk je tent thuislaten.