Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsje uitkiezen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsje uitkiezen

Jurr schreef:
za 10 aug, 2019 07:53
Wim schreef:
vr 09 aug, 2019 21:36
Schijfremmen remmen mooi maar zijn iets kwetsbaarder en, en dat is heel belangrijk bij zo'n mooi soepel stalen maatframe, je hebt een stijvere voorvork nodig.
Voorvork is makkelijk te wisselen, eventueel ook weer eentje op maat laten maken. Maar achterop het frame zou ik 'm alvast voorbereiden.
Net als de achternaaf en de naafdynamo trouwens. Daar kun je overwegen alvast een schijfrem exemplaar te nemen ook al ga je met velgremmen rijden, dan kun je in de toekomst een stuk makkelijker over.
Bij een Rohloff naaf is een externe schakelbox al een goede stap die kant op.
Al dat voorbereid voor iets waarvan je je hooglijk kunt afvragen of het ooit komt kost volgens mij vooral werk, geld, gecompliceerdheid en gewicht.
Ik vermoed dat ook een achterbrug van een fiets steviger en dus zwaarder moet zijn als er een rem aan één kant aan gaat zitten trekken.
Ondertussen zit je met je zwaardwere frame dat voor schijfremmen geschikt moet zijn trouwens nog wel met de velgen die voor velgremmen geschikt moeten zijn, en dus zwaarder zijn...
Persoonlijk hou ik nogal van zo ongecompliceerd mogelijk. In der Beschränkung zeigt sich der Meister zeggen de Duitsers.

tndmbkr schreef:
za 10 aug, 2019 09:07
Op dit moment ken ik nog maar één framebouwer die vorken met elke gewenste vorksprong levert.
Hij werkt alleen in titanium. En dus zijn de vorkscheden recht.
Ik vind dit een vervelende ontwikkeling.
Want ik zou graag weer terug gaan naar de tijd van de steile balhoofdsbuizen.
Rechte vorkscheden betekent toch niet dat er geen vorksprong is?
Voorbeeld:
Afbeelding
Leon schreef:
za 10 aug, 2019 10:02
Al dat voorbereid voor iets waarvan je je hooglijk kunt afvragen of het ooit komt kost volgens mij vooral werk, geld, gecompliceerdheid en gewicht.
Zou toch wel een tijd willen doen met zo'n fraai handgemaakt frame. Levert wel een stuk flexibiliteit op indien je later nog zou willen switchen.

Maar inderdaad, ongecompliceerd en clean is ook wat voor te zeggen. Zo duurde het bij mij een tijd voor ik van die velgremnokken af ging, terwijl er al een hele tijd schijfremmen op m'n fietsen zitten.
tndmbkr schreef:
za 10 aug, 2019 09:07
Je schrijft dat even te gemakkelijk op, naar mijn zin.
Ik had ooit een lijstje framebouwers die zelf hun vorken, met elke gewenste vorksprong, maakten.
Tegenwoordig leveren ze allemaal vorken af met een standaard vorksprong=40mm
Toevallig ook de maat die je in elke webshop kan kopen.
Als je daar vanuit gaat met de eerste vork, zal het met een volgende vork wel wat flexibiliteit opleveren toch?
Leon schreef:
za 10 aug, 2019 10:02
Rechte vorkscheden betekent toch niet dat er geen vorksprong is?
Er zijn veel mensen die rijcomfort koppelen aan kromme vorkscheden die heel dun eindigen.
Ik vind het vooral esthetisch.
Vooral in combinatie met een klassieke vorkkroon, levert een elegante fiets op.

Hieronder de enige vork die je, bij mijn weten, nog in elke maat kan laten maken.
Hij is onverwoestbaar, maar ook nadrukkelijk aanwezig.
nulla.jpg
nulla.jpg (5.99 KiB) 3598 keer bekeken
https://wittson.com/handmade-titanium-f ... fork-nulla
Dit draadje gast toch over m-gineering?
Volgens die site worden daar de vorken zelf gebogen:
http://www.m-gineering.nl/custom.htm
Leon schreef:
za 10 aug, 2019 17:37
Volgens die site worden daar de vorken zelf gebogen:
Ja, maar hij heeft ook niet alle benodigde onderdelen op voorraad.
Als je een vork geschikt voor schijfremmen en een brede vorkkroon wil voor 28" banden 60 mm wilt, moet hij die kroon en scheden wel in de goede lengte op voorraad hebben.
Het is allemaal wel ergens op de wereld te koop.
Maar vaak zal hij een doos vol moeten kopen.
En jij zal als klant niet voor de hele doos willen betalen.
Zo kan-ie wel weer, tndmbkr.

TS kondigt opgewekt aan dat hij twee fietsen bij Marten gaat laten maken. Daar past m.i. geen discussie over wat zij misschien fout gaan doen. Marten is niet een of andere dozenschuiver die niet weet wat-ie doet, maar een vakman, die TS echt wel goed en kritisch zal adviseren.
tndmbkr schreef:
za 10 aug, 2019 18:41

Ja, maar hij heeft ook niet alle benodigde onderdelen op voorraad.
Als je een vork geschikt voor schijfremmen en een brede vorkkroon wil voor 28" banden 60 mm wilt, moet hij die kroon en scheden wel in de goede lengte op voorraad hebben.
Het is allemaal wel ergens op de wereld te koop.
Maar vaak zal hij een doos vol moeten kopen.
Kunnen die eventueel ontbrekende framebouw delen mooi in een deel van de levertijd bij elkaar verzameld worden. Komt vast goed. Al klinkt die 55mm breed met 26 inch niet als een exotische wens.
tndmbkr schreef:
za 10 aug, 2019 18:41
Leon schreef:
za 10 aug, 2019 17:37
Volgens die site worden daar de vorken zelf gebogen:
Ja, maar hij heeft ook niet alle benodigde onderdelen op voorraad.
Als je een vork geschikt voor schijfremmen en een brede vorkkroon wil voor 28" banden 60 mm wilt, moet hij die kroon en scheden wel in de goede lengte op voorraad hebben.
Het is allemaal wel ergens op de wereld te koop.
Maar vaak zal hij een doos vol moeten kopen.
En jij zal als klant niet voor de hele doos willen betalen.
Leon stipt terecht aan dat Marten ze zelf maakt en buigt, dus spring je maar over op het volgende argument? Misschien is het een idee om eens langs te gaan daar en in een gesprek te vragen wat er wel en niet kan in plaats van een boel aannames neer kwakken?
Even terug naar het begin van mijn bijdrage.
Een van de forumleden deed het voorkomen alsof het heel eenvoudig was om een andere voorvork los bij te bestellen.

Ik heb eerder dit jaar ongeveer honderd (edit: telfoutje gemaakt, het waren er 46) framebouwers in Europa (waaronder Nederland) aangeschreven met de vraag of zij mij een vaste stalen voorvork konden leveren voor een band 60*622, vorksprong=60mm, schijfremmen 180mm, cantilever, Ahead 1 1/8, stuurbuis=270mm.
Verschillende nokjes voor dragers en spatbord.
Met een voorkeur voor een klassieke vorkkroon en gebogen scheden.
Ik kreeg overal nul op het rekest, behalve in Litauen.

Mijn adressenlijst heb ik ontleend aan
European Framebuilders Association (inmiddels opgeheven)
EHBE beurs in Schwäbisch Gmünd
Bespoked
SpezialRadMesse
Plus nog een tiental adressen van mensen die allemaal stuk voor stuk prachtige fietsen maken.
quote=tndmbkr

> Ik heb eerder dit jaar ongeveer honderd framebouwers in Europa
> (waaronder Nederland) aangeschreven met de vraag of zij ...
> ... Ik kreeg overal nul op het rekest, behalve in Litauen.

Wat fijn dat je nu het adres van Marten hebt! Je dank zal toch wel groot zijn.
Marten kan alles zelf maken en vast nog meer dan dat. Of er ook klassieke gegoten vorkkronen zijn voor 60 mm banden weet ik niet. Die Long Shen kroon van mij is dan wel smal. Marten maakt ook wel eens nog weer klassiekere Franse stijl kronen met twee horizontale platen. Dat kan in elke maat.
Unicrown vork kan alles toch mee?
Het nadeel daarvan is dat om de bovenkant voldoende sterk te maken de poten wat overgedimensionerd zijn en dus wat stijf.
Als je 60mm banden rijd dan loopt dat wel los denk ik :D
In plaats van in heel Europa kijken voor een voorvork, misschien eens in Goes kijken, dat is een stuk dichterbij.
Ik wist van zijn bestaan.
Maar kon hem niet vinden op internet.
Als ik Google op "allinurl: wind cycle" komt hij niet bovendrijven.

En dat probleem heb ik met veel framebouwers.
Op de website worden veel mogelijkheden geschetst.
Maar men is heel selectief in de keuze van projecten die men tot uitvoering wil brengen.
Dit klinkt toch wel als een erg vage generalisatie. Jij hebt zelf blijkbaar de vork die je wilde hebben niet of moeilijk kunnen krijgen. We weten echter niet wat je precies gevraagd hebt - misschien was het technisch wel geen goed plan (denk aan productaansprakelijkheid), misschien wilde je hem wel gisteren geleverd hebben, misschien wilde hem wel tegen Halfords prijzen.
Mijn eigen ervaring met mijn framebouwer is een heel andere geweest. Mijn fiets heeft allerlei vrij speciale oplossingen en dat was geen probleem maar een leuke uitdaging.
Leent deze hele discussie over een voorvork (waarvan ik me kan voorstellen dat de TS allang is afgehaakt) zich niet voor een afsplitsing? Een apart topic met informatieve titel kan ervoor zorgen dat anderen die op zoek zijn naar een geschikte voorvork makkelijker jullie suggesties kunnen vinden.
Ja het is gewoon irrelevant gezeur. De OP gaat vast twee prachtige fietsen krijgen.
willem.m schreef:
wo 14 aug, 2019 09:55
(waarvan ik me kan voorstellen dat de TS allang is afgehaakt)
Willem, Nee ik ben niet afgehaakt, ik had iets veel belangrijkers te doen, nadat we vrijdag bij Marten zijn geweest hebben we 4 dagen in de provincie Groningen rondgereden op de fiets, (240km LF9, LF10 en LF14 aan elkaar geknoopt), Heb ik het Hoge land daar waar 8 generaties voor mij hebben geleefd, mogen beleven. Konden we meteen nadenken over de kleur van het frame, helaas waren die 240km niet genoeg om tot een besluit te komen:-)

En op de terugweg van Marten die ook nog eens voor parkeerwachter voor onze auto heeft gespeeld de uitgewerkte offertes voor de fietsen mee gekregen.
Wim schreef:
wo 14 aug, 2019 10:40
Ja het is gewoon irrelevant gezeur. De OP gaat vast twee prachtige fietsen krijgen.
en daar zijn we van overtuigd