Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bellen tijdens passeren in Oostenrijk en Bayern - Forum Wereldfietser

Bellen tijdens passeren in Oostenrijk en Bayern

Wat ons opviel was dat men in Oostenrijk en Bayern zelden een fietsbel gebruikt en wanneer wel dan alleen tijdens nood.
Voetgangers en fietsers waren altijd erg gepikeerd wanneer wij tijdig aankondigden dat we eraan kwamen.
Ja, in Noord-Duitsland worden ze boos als je niet belt bij het passeren, "Ohne zu Klingeln!" roepen ze je dan geschokt na, maar in Beieren en Oostenrijk (zelfde mentaliteit) worden ze sowieso boos als je met enige snelheid passeert, al dan niet na bellen. Raar maar waar. Het betreft dan meestal wel ouderen, die niet snappen dat je ook stevig door kunt en mag fietsen op een fietspad en die inhalen maar raar vinden ("inhalen doe je maar op de Autobahn").
Ondanks de toch naar mijn oren prima ping die van mijn bel afkomt, hij galmt ook mooi na, krijg ik vaak hetzelfde verwijt, het maakt dus niet uit of je belt of niet want ze luisteren gewoon niet. (of alleen de vrouw hoort het) En wat (veel) Duitsers doen lijkt meer op paddl'n dan op fietsen.
Ikzelf vind het in 8/10 gevallen hinderlijk/gevaarlijk als anderen de fietsbel gebruiken, vooral als zij dit pas op het allerlaatste moment doen (doorgaans gebeurt dit niet vaak, omdat ik gewoonlijk alleen door agressieve racefietsers word ingehaald die sowieso geen bel op hun tweewieler hebben en alleen onaangenaam hard schreeuwen.

Zelf rem ik meestal af en wacht totdat de ander mij opmerkt en vanzelf ruimte maakt. Pas als ik merk dat dit niet gebeurt, gebruik ik voorzichtig de bel. Moet wel bekennen dat ik dit momenteel vaker moet doen, sinds mijn riemaandrijving i.c.m. een geruisloze keramische achternaaf zo goed als geen geluid maken en men mij nauwelijks hoort aankomen.

EDIT: gehuil van de hydraulische schijfrem biedt vaak uitkomst :P