Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets ongeval - Forum Wereldfietser

Fiets ongeval

Er stond in de krant over een jong stel die met een geleende tandem een tocht in Italie maakten.

Helaas, tijdens een afdaling braken de remmen. De vrouw van 22, brak haar knie.

Later bleek dat iemand de tandem heeft gestolen


Mario
Hase Pino zo te zien (of iets wat er op lijkt...). Zit voor toch een behoorlijke schijf op. Ben benieuwd wat er nu "gebroken" is aan de remmen. Zit SRAM op volgens de configurator.
De Pino heeft SRAM of Shimano schijfremmen, beide hydraulisch. Maar de fiets was 7 a 8 jaar oud, mogelijk waren er toen nog andere opties.
Ik ben ook wel benieuwd wat ze bedoelen met breken in "Net toen ze zaterdag in de Alpen aan een afdaling begonnen, braken de remmen van hun fiets."
eindgebruiker schreef: Ik ben ook wel benieuwd wat ze bedoelen met breken in "Net toen ze zaterdag in de Alpen aan een afdaling begonnen, braken de remmen van hun fiets."
Dat weet de auteur waarschijnlijk zelf ook niet, maar 'braken' klinkt wel spectaculair. Misschien zat er gewoon een boutje los.
In het bericht staat dat 'de remmen het begaven'. Dat kan allerlei oorzaken hebben, zoals een gebroken kabel of leiding, of te warme schijven. Voor tandems heb je wel echt grote schijven nodig. Bij lange afdalingen is het zowel bij velgremmen als bij schijfremmen niet onverstandig een of meer keren te stoppen om de schijven of velgen te laten afkoelen, en vooral bij tandems waar het af te remmen gewicht nu eenmaal twee keer zo groot is. Bij schijven voorkom je zo fading, en bij velgremmen voorkom je een klapband omdat de velg te heet wordt (heb ik gehad met onze beladen tandem).
BB7 misschien met een gebroken remkabel? Kan het op de foto's niet zo goed zien.

Lijkt voorop wel een aardig formaat schijf te zitten, of dat kleine voorwiel moet vertekenen...

Ben wel benieuwd wat er nou precies gebeurd is.

Ik heb voor vertrek op vakantie wel even geïnformeerd bij de fabrikant van m'n frame of ze m'n grote schijven erop wel binnen de marges vonden passen. Al waren de afdalingen niet steil genoeg om boven de 70 te klokken helaas...
Bel schreef:
di 27 aug, 2019 11:07
Dat weet de auteur waarschijnlijk zelf ook niet, maar 'braken' klinkt wel spectaculair. Misschien zat er gewoon een boutje los.
Het artikel is vertaald uit het Italiaans, rotto (van rompere) wordt gebruikt in het originele artikel. Wil zoveel zeggen als kapot gaan, letterlijk inderdaad breken maar ook voor bv een slecht functionerende computer zou het gebruikt kunnen worden.

Hase monteert voorzover ik weet altijd hydraulische remmen, vroeger hoofdzakelijk Magura schijfremmen. In vergelijking met andere tandems waar ik mee gereden heb, beschikt een pino over relatief veel remkracht, mede te danken aan de grote schijf in combinatie met het kleine wiel. In mijn ervaring beginnen de remmen veel kabaal te maken als ze heet worden, wat dan een goed signaal is om ze wat koel tijd te geven.
EnriceV schreef:
di 27 aug, 2019 12:30
Het artikel is vertaald uit het Italiaans, rotto (van rompere) wordt gebruikt in het originele artikel. Wil zoveel zeggen als kapot gaan, letterlijk inderdaad breken maar ook voor bv een slecht functionerende computer zou het gebruikt kunnen worden.
Ik dacht ook meteen zoiets. Breaking down in het Engels betekent ook niet dat iets in stukken barst en op de vloer valt en vertaalfouten over technische zaken zijn eerder regel dan uitzondering.

Ik vind het ook interessant, maar speculatie in dit stadium vind ik niet erg zinvol. De informatie over wat er mis ging is erg karig; niet meer dan "de rem ging stuk" is het eigelijk niet.
EnriceV schreef:
di 27 aug, 2019 12:30
Het artikel is vertaald uit het Italiaans, rotto (van rompere) wordt gebruikt in het originele artikel. Wil zoveel zeggen als kapot gaan, letterlijk inderdaad breken maar ook voor bv een slecht functionerende computer zou het gebruikt kunnen worden.
Dank. Is "net toen ze aan een afdaling begonnen" wel correct vertaald? In dat geval zou oververhitting niet voor de hand liggen.
eindgebruiker schreef:
di 27 aug, 2019 12:51
Dank. Is "net toen ze aan een afdaling begonnen" wel correct vertaald? In dat geval zou oververhitting niet voor de hand liggen.
Er staat "Eravamo appena rientrati in Italia risalendo l’Agnello quando si sono rotti i freni e siamo caduti", letterlijk "We waren net Italië weer binnen gekomen, de Agnello beklimmend, wanneer de remmen zijn kapot gegaan en we zijn gevallen." Op zich betekent het dus niet veel meer dan dat ze Italië binnenkwamen via de col de L'agnello. Daarna zal het wel dalen zijn, maar het artikel zegt helemaal niets over de omstandigheden. Overigens zijn het Belgen uit Luik, dus het Italiaans is waarschijnlijk ook nog eens vertaald Frans, dus sowieso niet erg betrouwbaar.
Fantastisch draadje dit. Letterlijk dan hè.

Tijd voor een nieuwe rubriek Raad Klets Praatje? :wink:
Wel jammer dat de oplossing van het verhaal gestolen is...
Het blijft natuurlijk gissen, maar ze hadden al wat afdalingen achter de rug, het is dus best mogelijk dat de remblokjes op waren en dan heb je inderdaad een uitdaging, hydraulisch of mechanisch maakt wat dat betreft niet uit. Er staat niet voor niets in elke handleiding (die we vergeten te lezen) over remmen dat je die op bepaalde punten met regelmaat moet controleren, en dat is niet alleen om onder rechtszaken uit te komen.
Jurr schreef:
di 27 aug, 2019 14:10
Wel jammer dat de oplossing van het verhaal gestolen is...
Misschien ligt de dader incl. fiets wel ergens in een ravijn. Kapotte remmen he ;)
Fedor schreef:
di 27 aug, 2019 17:54

Misschien ligt de dader incl. fiets wel ergens in een ravijn. Kapotte remmen he ;)
Of daders. Het is tenslotte een tandem ;)
Is één rem te weinig om tot stilstand te komen?
Ik zou verwachten dat dat moet lukken met enig beleid.
Terra schreef:
di 27 aug, 2019 18:14
Is één rem te weinig om tot stilstand te komen?
Ik zou verwachten dat dat moet lukken met enig beleid.
Het artikel spreekt ook van haarspeldbochten. Als een voorrem faalt op het moment van stevig aanzetten van de rem kan het gemakkelijk dat de snelheid in de bocht nog te groot is ondanks maximaal gebruik van de achterrem.

Ik ben eens met de stadsfiets tegen de kelderdeur gegaan omdat de voorremkabel brak omdat ik net die dag wat snel het afritje naar de kelder ging en daardoor meer remkracht nodig had dan anders. De achterrem kon me niet genoeg helpen. De remkabel was gewoon te oud. Tegenwoordig onderhoud ik niet alleen mijn goede fiets...
Leon schreef:
di 27 aug, 2019 18:59
Terra schreef:
di 27 aug, 2019 18:14
Is één rem te weinig om tot stilstand te komen?
Ik zou verwachten dat dat moet lukken met enig beleid.
Het artikel spreekt ook van haarspeldbochten. Als een voorrem faalt op het moment van stevig aanzetten van de rem kan het gemakkelijk dat de snelheid in de bocht nog te groot is ondanks maximaal gebruik van de achterrem.

Ik ben eens met de stadsfiets tegen de kelderdeur gegaan omdat de voorremkabel brak omdat ik net die dag wat snel het afritje naar de kelder ging en daardoor meer remkracht nodig had dan anders. De achterrem kon me niet genoeg helpen. De remkabel was gewoon te oud. Tegenwoordig onderhoud ik niet alleen mijn goede fiets...
Ik kan me voorstellen dat snelheid en gewicht ook een belangrijke rol speelt of je nog kunt remmen met één rem.
En ook of je in een bocht zit, gesteldheid van de weg etc.
Volgens mij kon het veel erger aflopen dan enkel een gebroken knie en wat kneuzingen, maar met wat geluk en goede omstandigheden was het misschien ook mogelijk om de fiets veilig tot stilstand te brengen. Het kan raar lopen.
Even een vraag: zijn de remmen van een tandem evenredig zwaarder uitgevoerd dan bij een gewone fiets?
Bij een gewone fiets moeten de voor- en achterremmen het gewicht van één persoon (met eventuele bagage erbij) tot staan brengen. Maar bij een tandem met twee personen en ook meer bagage moet het toch meer van de remmen vergen?