Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets ongeval - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets ongeval

Hier een link over remmen: http://www.tandemclub.nl/index.php/tandem-en-remmen/

Voor schijfremmen dus eigenlijk alleen dubbelzuigers van Hope toegestaan (en die zijn erg duur...) of vergelijkbare remmen.
Martin E. van Doornik schreef:
di 17 sep, 2019 21:04
Even een vraag: zijn de remmen van een tandem evenredig zwaarder uitgevoerd dan bij een gewone fiets?
Je ziet ze bij schijfremmen wel meer de downhill hoek in duiken. Krijg je van die 203mm pizzaformaat schijven met 4 zuiger klauwen enzo :)
Als ik de Santos Configurator open zie ik Magura HS33 als mogelijke velgrem.
Voor zover ik weer is daar geen tandem cq plus versie van, en dus neem ik maar even aan dat de velgrem niet extra sterk is.
Het is uiteraard bij een tandem verstandig om niet op de remmen te bezuinigen. Er zijn wel tandems met alle mogelijke remmen geweest, zelfs met SA trommelremmen :shock:
Onderhoud en correct afstellen van remmen is op een tandem uiteraard minstends zo belangrijk.

Voordeel van de tandem is dat er tijdens hard remmen ook gewicht, en dus remkracht, op het achterwiel blijft.
Een extreem sterke voorrem wil je trouwens ook niet als je met twee gewichtigen plus spullen op een tandem zit, want dan moeten vork en frame ook sterk genoeg zijn op dat allemaal op te vangen zonder dubbel te vouwen.
Je zag dat ze vroeger bij tandems 3 remmen gebruikten; 2 velgremmen en een naafrem (meestal Arai) op de achternaaf die daarvoor aan 2 kanten schroefdraad had; één voor de pignon, één voor de rem. Maxi-Car naven hadden vaak zelf al een rem eraan zitten. Ergens hebben we wat meer vertrouwen gekregen in de techniek en is die 3e rem verloren gegaan.
Het grote probleem bij tandems is niet de remkracht maar de hitte die moet worden afgevoerd omdat er zoveel meer gewicht moet worden afgeremd. Bij velgremmen betekent dat soms een paar keer afstappen om de velgen te laten afkoelen. Bij schijfremmen kunnen de schijven etc ook heel heet worden en dat is evenmin wenselijk. Dat was precies de reden dat de Arai sleeprem zo populair was. Die zette je aan en dan kregen de gewone femmen veel minder voor hun kiezen. Voor de gewone remmen is een hydraulische overbrenging wel zo fijn omdat een achterkabel wel heel lang wordt en dus meer rekt.
Daarom verkoopt Hope nu ook geventileerde schijven :wink: